DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Egyéb

Mi fán terem a motorolajok API és ACEA besorolása?

API és ACEA. Valószínűleg a legtöbb autótulajdonosnak nem sokat mond ez a két mozaikszó. Pedig gépjárművük életében, annak gyártásának helyétől függetlenül, fontos szerepet tölt be. Legyen szó európai, amerikai vagy éppen japán kocsiról, mindegyikbe kell valamilyen motorolaj. Az azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen. Mi megmutatjuk, hogy hova mit szoktak önteni a szervizben, amikor olajat cserélnek a szakemberek.

Motorolaj



A három olajmuskétás: API, ACEA és JASO

Valljuk be: egy átlagos autótulajdonos túl sokat nem tud a motorolaj kereső működéséről, márkákról, vagy a viszkozitásokról, esetleg a fajtákról, úgy általában a szerelőjére, szervizére bízza a döntést, mi kerüljön a kocsijába. Persze törekszik a jó minőségre, de viszonylag ritkán tanulmányozza a flakonon található kódokat, jelöléseket. Akadnak természetesen kivételek, ha te is azok közé tartozol, aki szeretne kicsit mélyebb tudást szerezni ebben a témában, akkor a legfontosabb, amit tudnod kell az ilyen számokról az, hogy az anyagok teljesítményét jelölik. Ez alapján születnek az egyes kategóriák, több rövidítés is ismert, a legfontosabb ezek közül az ACEA és az API.

Az Association des constructeurs d’Automobile (ACEA) vagyis az európai autógyártók szövetségének minősítése számít a legszigorúbbnak. Az American Petrol Institute (API) az amerikaiak jelölése, szintén jól ismert az olajokkal foglalkozók körében. A harmadik hasonló rövidítés pedig a JASO, ami japán dízelautókra vonatkozik. 

 

Mi fán terem az ACEA?

Valamennyi Európában gyártott autóra az ACEA rendszerét kell érvényesnek tekinteni, a japán márkáknak az Európai Unió határain belül készült járműveire is. Ez egyben a legrégebbi minősítési rendszer is, 1997-es év óta van érvényben. Szigorú és igen részletes előírásokat fogalmaztak meg benne. Szó van benne viszkozitásról, hőelvezetésről, súrlódáscsökkentésről, kopásgátlásról, korrózióvédelemről. Azaz, mindenről, amit egy motorolajnak tudnia kell. Ezekben a kategóriákban magas minőséget kell hoznia a terméknek, de más feltételeket is teljesítenie kell. 

Az ACEA-n belül három kategóriát különítettek el: az A-t, a B-t és a C-t. Az A benzines kocsikat és a könnyű haszongépjárműnek számító motorok teljesítményszintjeit, a B dízeles autókat és szintén a haszongépjármű-motorokat, a C pedig a részecskeszűrős autókat jelöli. Ezek tehát a főbb kategóriák, de ahogy egyre kevésbé korszerű egy jármű, úgy lehet egy alkategóriába sorolni. Létezik például az A1/B1 minősítés, ami a már korszerűtlennek számító autók olaját jelöli. Az A5/B5 pedig olyan olaj, ami a felsőbb kategóriába tartozó kocsikba öntünk, mert magas a viszkozitása, jó a hőelvezetése, remekül szab gátat a kopásnak, magas fokú benne a korrózióvédelem. Az ilyen autók korszerűek, üzemanyagtakarékosak, egy szóval modernek. Külön kategóriába soroljuk a nagy munkagépeket, haszongépjárműveket – ezek egységesen az E-be kerülnek. Fontos tudni, hogy a kategóriák állandó vizsgálatnak vannak kitéve, a döntéshozók bármikor felülbírálhatják az egyes járművek besorolását.  

 

API: az amerikaiak minősítése

Az Amerikai Kőolajipari Intézet (API) már 1947-ben megalkotta rendszerét, a benzines és dízeles autókat külön egységként kezeli motorolajhasználat tekintetében. Némi kompromisszummal Európában is használható rendszer, leginkább a motorkerékpároknál alkalmazzák. 

Benzines autókhoz alábbi rövidítéseket használják az olajoknál (a sorrend növekvő): SG-SH-SJ-SL-SM-SN. Az egyes rövidítéseket nem fejtjük ki részletesen, de sokat elárul, hogy az SG 1989 óta létező minősítés, míg az SN csak 2010 óta. A legnagyobb különbség az első és utolsó között a viszkozitásban van, de minden másban is jóval magasabb minőséget képvisel az újabb gyártású termék. 

Az API a dízeles járművekre nem kevesebb mint kilenc alkategóriát különböztet meg. Ezek minőségi sorrendben így néznek ki: CC, CD, CF, CE, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4. A CD például 1955 (!) óta van érvényben, turbódízelekre és nehézüzemű dízelekre vonatkozik. Az utolsó a CJ -4, ezt nagy fordulatszámú járművekhez használják.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: