DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 9. szombat
Egyéb

Mi, hol, mennyi? - Nevezési díjak a versenyzés világában

A versenyzőknek és csapatoknak, amikor a szezont tervezik és kiválasztják, melyik sorozatban is induljanak, számításba kell venniük az autó szállítási költségeit, a csapat utaztatását, egy–egy verseny üzemanyag- és gumiköltségét és az autó amortizációját is. Nem mindenki gondol bele, és elsőre elhanyagolhatónak tűnik a nevezési díjak tétele, de ha jobban megnézzük, azért igencsak jelentős tényező ez is. A magyar autós gyorsasági-ob Facebook oldala összegyűjtötte a számokat.

78



Nem mindenki gondol bele, és elsőre elhanyagolhatónak tűnik a nevezési díjak tétele, de ha jobban megnézzük, azért igencsak jelentős tényező ez is. 

Néhány sorozat éves és eseti nevezési díjait gyűjtöttük össze. A WTCC 2015. évi díjtáblázatából kiderül, hogy a teljes évre történő nevezés díja 38400 euróba kerül, míg ha valaki élni kíván a lehetőséggel, hogy csupán egy-egy futamra nevezzen, akkor ennek ára futamonkénti 5300 euró.

A WTCC kihívójának szánt TCR International sorozatban a licensz díj 50000 euró/autó, a nevezési díj pedig 40000 euróba kerül.

Az ETCC sem tartozik az olcsó sorozatok közé; ugyan az idei számok még nem ismertek, de tavaly a nevezési díjak kategóriánkénti bontása a következőképpen alakult: 20000 euró a Super 2000 kategóriában (TC2-2013), 15500 euró a Super 2000 (TC2-2010), TCN kategóriák és egyéb kupák számára, míg 7750€ a Super 1600 kategóriában. Az eseti indulás pedig 5000, 4300, és 2150 eurót kóstált kategóriánként egy futamra. 

Az ADAC GT Masters 2014-ben előnyben részesítette azokat, akik már az előző szezonban is a sorozat résztvevői voltak, nekik 15000 euróba került az éves nevezés. Az újonnan érkezők korai előnevezés esetén 19000 eurót, míg a közvetlenül a szezon kezdete előtti jelentkezés esetén 22000 eurós költséget fizettek. A vendégszereplés speciális esetben itt is lehetséges, az ilyen típusú nevezés ára 2900€ volt 2014-ben. 

Ilyen szempontból a SEAT Leon Eurocup már sokkal kedvezőbb, hiszen itt 14000 eurót kell fizetni a teljes évre, melyből ha ténylegesen rajthoz áll az autó, futamonként ezer eurót a SEAT visszaad, így ténylegesen 7000 eurós árral lehet kalkulálni. További előny még a futamonkénti és év végi jelentős pénzdíjazás is. Ebben a sorozatban is van lehetőség beugróként csak futamokra nevezni, ennek díja 3000 euró alkalmanként.

79

Az ESET V4 Cup-hoz tartozó TWC-Renault Clio Cup-ban, ahol több magyar versenyző is szerepel 2015-ben, a szezon nevezési költsége a hét futamra 3500 euró - ha a verseny előtt tíz nappal utalással kerül kiegyenlítésre a díj akkor 590 euró, ha pedig a helyszínen, akkor 690 euró a díj.

Az RCM kupában, melyben 1,5 literes Suzukik küzdenek az éves nevezési díj hat versenyre kalkulálva 2400 euró. A többi sorozathoz hasonlóan itt is jelentősen „büntetik” ha valaki csak néhány versenyre beugróként tervez, ebben az esetben a nevezés díja 800 euró egy hétvégére.
A magyar Autós Gyorsasági Bajnokságban nincs mód éves nevezésre, a futamonkénti nevezési díjat a szövetség 2014-ben 500 euróban maximalizálta. Ezzel a maximum tétellel nem élt a szakág - saját hatáskörben a versenyautó hengerűrtartalma és az idő függvényében dolgozta ki a használható nevezési díj táblázatot. 1600 ccm alatt, időben teljesítve a befizetést 200 eurót kell utalni, késedelmesen, de még a verseny előtt 225 eurót, közvetlenül az adminisztratív átvétel előtt pedig 250-et. Az 1600-2000 ccm-es kategóriában 225-250-275 összegekre módosulnak ezek a számok. A legtöbbet a 2000 ccm-esnél nagyobb motorral szerelt autók tulajdonosainak kell fizetni, nekik 250-275-300 eurós összegbe került egy futam. Ezek a tételek futamonként értendők a szezonzáró versenyen kivételével, ahol általában három futamot bonyolítanak, s így a díjak is duplázódnak.

A gyorsasági szakág és a Hankook megállapodásának köszönhetően azonban a turaautós versenyzők 50%-os kedvezményben részesülnek, a rendezők számára a különbözetet a szakág a szponzori bevételből kompenzálja. 

A sorozatok kiírói ezekből a nevezési díjakból és a szponzori bevételekből fedezik a rendezéshez kapcsolódó igencsak jelentős mértékű költségeket, a központi média megjelenéseket és promóciókat is, és természetesen ezen bevételből próbálnak profitot is realizálni.

Nevezési díjak az egész szezon teljesítése esetén (euró):
TCR 40000
WTCC 38400
ADAC GT Masters 15000
SEAT Leon Eurocup 7000
TWC-Renault Clio Cup 3500
RCM Kupa 2400

Összehasonlításként az F1-ben sokak számára ezeknél jóval költségesebb a nevezés: minden pilótának a 10 000 eurós alapdíj mellett az előző szezonban szerzett minden pont után plusz 1000 eurót kell fizetnie. A világbajnok Lewis Hamilton számára ez idénre 394000 eurós kiadást jelent. 

 

Forrás: Autós Gyorsasági - Facebook

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: