Stefano Domenicali mintha csak keresné magának a bonyolultabbnál bonyolultabb feladatokat. Alig köszönt le a Ferrari F1-es csapatfőnöki pozíciójából, máris két új szerepkörben is feltűnt a motorsportok világában: az Audi új üzleti menedzsereként egyelőre homályos a feladatköre, az FIA Formulaautó Bizottságának elnökeként viszont tornyosulnak előtte az egyelőre gyerekcipőben járó, konkrét kidolgozásra váró projektek.
Az F1-es utánpótlás-nevelő szériák tekintetében ugyanis egy teljes körű reformfolyamat küszöbén állunk jelenleg, amelyet még Domenicali elődje, Gerhard Berger indított el a maga hároméves ciklusa alatt, az F3-as Európa-bajnokság újjászervezésével és az első, olasz nemzeti F4-es bajnokság elindításával.
2016-tól kezdődően az FIA szigorúbb feltételekhez köti az F1-es bemutatkozáshoz szükséges szuperlincensz megszerzését, elindul az új F2-es bajnokság, amelynek részleteiről még mindig nagyon keveset tudni. Az FIA külön kiadványában a feladattal megbízott Domenicali részletes tájékoztatást adott a formulaautós utánpótlás-nevelő szériák közeljövőbeli átalakításáról.
Az olasz szakember által elmondottakon túl nem árt arra is figyelni, hogy mi az, amiről egyáltalán nem beszélt jó öt oldalas értekezésében: ezek pedig a ma az F1 fő előszobájaként ismert GP2, GP3 és WSR. Ezek mintha az ő fejében már nem is léteznének, mindenhol csak az F4, az F3 és az F2. Nagyon úgy fest tehát, hogy ez lesz a jövő.
„Ez csak az én személyes véleményem, és mindig sok vita folyik arról, hogy mi a jó és mi nem, de úgy gondolom, hogy a szövetség részéről a legfontosabb feladat annak biztosítása, hogy az F1-be csak a kellő tapasztalattal rendelkező pilóták érkezzenek meg. Ezért nem hinném, hogy a következő két évben láthatunk majd bárkit az F3-ből egyből az F1-be felugorni. Olyan versenyzőket akarok látni, akik végigjárják a szamárlétrát az F4-ben, az F3-ban és az F2-ben, és csak utána mennek az F1-be. Úgy vélem, csak ez lehet a helyes megközelítés a részünkről” – mondta ki ezzel lényegében Domenicali, hogy az FIA-nak és az F1-nek nincs szüksége több Max Verstappenre, ő sokkal inkább a 2013-as, vagy a 2014-es F3-as Európa-bajnok Raffaele Marciello és Esteban Ocon példáját tartja követendőnek, akik azóta a GP2-ben gyűjtik a további tapasztalatokat. Alighanem ezt fogja felváltani a jövő évtől az egyelőre rejtélyes F2.
Domenicali nyilatkozatából azt is megtudhattuk, hogy az FIA Formulaautó Bizottság tervei között szerepel az Európa-bajnoksághoz hasonló F3-as versenysorozatok elindítása más kontinenseken, így például Ázsiában, míg Észak-Amerikában azt az F4-et honosítanák meg, amely idén Olaszország után immár Nagy-Britanniában, Ausztráliában, Spanyolországban, Németországban, Kínában és Észak-Európában is tért hódít magának.
Az olasz szakember azt is a Bizottság fontos feladatának tartja, hogy a különböző nemzeti F4-es bajnokságok technikai szabályait egységes alapra hozzák, amely lehetővé tenné, hogy minden év végén megrendezzenek egy világdöntőt az egyes nemzeti bajnokságok legjobbjainak részvételével. Tegyük hozzá, ez a rendszer a gokartban például kiválóan működik, lásd: Rotax Max Challenge Világdöntő.
Lenne tehát egy egységes szabályrendszerű nemzeti F4-es platform, majd F3-as kontinensbajnokságok, végül pedig az F2, amely magában Domenicaliban is a legtöbb kérdést veti fel előzetesen. Úgy mint:
„Ha azt kérdezik tőlem, hogy az F2-es pilótáknak F1-es helyszíneken kellene-e versenyezniük, arra az a válaszom, hogy igen. De hogy egy F1-es versenyhétvége keretén belül kell-e ezt megtenniük? Na, itt már vannak érvek és ellenérvek. Nyilván mellette szól az F1-es hétvégék fantasztikus nézettsége, és az, hogy a fiatal pilóták, így láthatnák, hova juthatnak el, ha jól végzik dolgukat jelenlegi helyükön. Másrészről viszont tudjuk, hogy egy F1-es hétvégén minden az F1-ről szól, ezért talán jobb lenne, ha az F2-t egy külön hétvégén rendeznék, aminek ez jelentené a csúcsát. De hogy ez megvalósítható lenne-e a kellő érdeklődés fenntartása mellett a média és a szurkolók részéről, az erősen kétséges. Ezek mind-mind olyan kérdések, amelyek jelenleg az íróasztalomon hevernek” – ecseteli a Ferrari ex-csapatfőnöke.
Az általa felvázolt dilemma sem újkeletű, hiszen ezzel lényegében azt a kérdést teszi fel magának az FIA, hogy inkább a GP2, vagy inkább a WSR által képviselt irányt kövesse a 2016-tól vélhetően éppen e két sorozat helyébe lépő F2 tekintetében. A GP2 (és a GP3) az F1-gyel azonos hétvégéken és helyszínen fut, ám épp ezért kevesebb figyelmet kap, a hátsó depóban dugják el őket a versenyeken, sokszor egyszerű partisátrak alatt, míg ezzel szemben a WSR önállóan megrendezett versenyhétvégékkel büszkélkedhet, amelyek középpontjában a WSR3,5 versenyei állnak, ez a sorozat viszont teljesen különválik helyszínek és rendezés tekintetében az F1-től. Hogy melyik a jobb? Ennek a kérdésnek az eldöntését tiszteletteljesen meghagynánk Mr. Domenicalinak, de erősen kételkedünk benne, hogy van egyértelmű jó válasz.