DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Egy legenda, akinek nem ment otthon

A háromszoros világbajnok Niki Laudának abban a szerencsében volt része, hogy F1-es pályafutása egésze alatt volt hazai nagydíja. Mégis csupán a hosszú karrier végén tudott osztrák közönség előtt nyerni.

Sok Formula-1-es bajnokot találunk, akik híresen jól szerepeltek hazai versenyükön: Michael Schumacher 9-szer nyert Németországban, Alain Prost 6-ször győzött a Francia Nagydíjon, Jim Clark és Nigel Mansell pedig 5-ször vette be a brit versenypályákat. Az ellenkezőjére is találunk azonban példát: Ayrton Senna csak nyolcadik próbálkozásra nyert Brazíliában, Niki Lauda pedig még balszerencsésebb volt az Osztrák Nagydíjon.

A bécsi versenyző 1971 és 1979, majd visszatérése után 1982 és 1985 között 13-szor próbálkozhatott volna az Österreichringen, habár minden alkalommal a rajtrácsig sem jutott el. Ezen a pályán teljesítette legelső versenyét, még teljes szezonos bemutatkozása előtt. A March és BRM csapatokkal sok esélye nem volt – 1973-ban nem is indult, miután két héttel korábban, a Nordschleifén megsérült csuklója. Nem ez volt az utolsó ilyen alkalom…



Akkor nőttek meg esélyei igazán hazájában, mikor 1974-ben a Ferrarihoz szerződött, és megszerezte első futamgyőzelmeit. Az időmérők királya Ausztriában is pole-pozíciót érő kört futott. A futamon egy ideig második helyet tartott, de motorhiba miatt elkezdett visszaesni, és már a verseny harmadánál kiállt. A következő évben szintén pole-ból indult, és 15 körig az élen állt, az eső megérkezése után azonban sorban előzték meg riválisai. Mikor a 29. körben leintették a futamot, csak a hatodik helyen volt, ráadásul a rövidített táv miatt mindössze fél pontot kapott érte.

A drámai 1976-os szezonban az Osztrák Nagydíj szokásosan a német versenyt követte, a súlyos balesetben megégett Lauda ekkor még kórházban feküdt. 1977-ben harmadik pole-pozíciójával tért vissza, de a verseny képét ismét eső befolyásolta: ezúttal Lauda a futam első félében szenvedett, majd a felszáradt pályán felzárkózott a második helyre, de a Shadow egyetlen győzelmét szerző Alan Jones-tól messze végzett. Még sokáig ez maradt legjobb hazai eredménye és egyedüli dobogója.

1978-ban, már a Brabhammel csak a 12. helyre kvalifikált, a futamról pedig baleset miatt esett ki. Egy évvel később az olajnyomás akadályozta meg célba érését. Ideiglenes visszavonulása után 1982-ben eseménytelen versenye után 5. lett a McLarennel, egy szezonnal később szintén nem mutatott sokat, és 6. lett.

12. próbálkozásra – vagy ha a kihagyott versenyeket nem számítjuk, 10.-re – végre megtört a jég. Ebben az évben szerezte harmadik világbajnoki címét Lauda, habár fiatalabb csapattársa, Alain Prost gyorsabb volt nála. Hazájában negyedik helyről indult, a rajtnál azonban visszacsúszott. Erős felzárkózással a 9. körben már harmadik volt, majd Prost is eltűnt előle, mikor megcsúszott az Elio de Angelis autójából kifolyt olajon. Első hazai győzelmét azonban Lauda nem a szerencsének köszönhette, 11 körrel a vége előtt egy remekbe szabott előzéssel tudta maga mögé Nelson Piquet-t. Egyetlen otthoni sikerét ezen a napon, augusztus 19-én szerezte 1984-ben.

Az 1985-ös zeltwegi verseny Lauda hattyúdala volt: a 25-szörös futamgyőztes hazai versenyhétvégéjén jelentette be, hogy szezon végén véglegesen vissza fog vonulni. A versenyen Prost kényszerkiállása után az élre került, de a 40. körben – ugyanabban, amelyikben előző évben Piquet-t előzte – turbóhiba miatt kiesett. Utolsó Osztrák Nagydíja pont olyan volt, mint hazai futamai összességében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: