DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Retro – Jordan beismerő vallomást tesz

Nagy felháborodást váltott ki 2001 közepén, amikor a Német Nagydíj előestéjén Eddie Jordan kirakta alakulatából Heinz-Harald Frentzent. A csapatfőnök csak évekkel később tárta fel ennek okait.

Heinz-Harald Frentzent pályafutása kezdeti szakaszában nagyobb reménységnek tartották, mint a végül rekordot jelentő hét Formula-1-es világbajnoki címet szerző Michael Schumachert. A karrierje aztán végül nem úgy alakult, ahogy honfitársáé: bár 1997-ben beülhetett a Williamsbe, Jacques Villeneuve ellen nem volt esélye – igaz, az összetett második hely így is az övé lett Schumacher kizárása után –, majd 1999-ben immár a Jordan színeiben versenyezve került ismét viszonylag közel az év végi dicsőséghez. A meglepően erős teljesítményt azonban nem tudta megkoronázni, így két futamgyőzelme ellenére is „csak” harmadik lett a pontversenyben.

Eddie Jordan_DPPI



Frentzen a következő években is a Jordannél maradt, noha az istálló megindult a kiscsapattá válás útján: 2000-ben már csak néhány dobogós helyre futotta nekik, míg 2001-ben még messzebb kerültek a pódiumtól. A német ennek ellenére kitartott az istálló mellett, ám harmadik közös évük közepén, a 2001-es Német Nagydíj előestéjén Eddie Jordan váratlanul kitette őt a csapatból. A lépés mindenkit meglepett, még magát Frentzent is, aki faxon kapta meg az értesítést az elbocsájtásáról.

Az akkori érthetetlen döntést a csapatvezető csak évekkel később, napra pontosan 2005. február 20-án, amikor már biztossá vált, hogy eladta az istállót, magyarázta meg az ír The Sunday Independent lap hasábjain. Az ok roppant prózai volt: „Abban az időben nem hosszabbíthattam meg a szerződést vele, mert csak úgy tarthattuk meg a Honda-motort, ha Takuma Satónak adjuk az ülést” – nyilatkozta akkor Jordan.

Frentzen_Jordan_DPPI

Az alakulatnak 2001-ben ugyanis a Honda volt a motorszállító partnere, ahogy a BAR-nak is, ám tudvalevő volt, hogy a japán gyártó szeretett volna mindössze egyetlen gárdára koncentrálni. Márpedig a Honda szeretett volna egy hazai versenyzőt beprotezsálni a Formula-1-be Sato révén, így Eddie Jordannek valóban nem maradt sok választása. Mint később elmondta, nagyon sajnált megválni német pilótájáról, aki annyi örömet okozott neki sikereivel:

„Imádtam Frentzent. Több nagydíjat nyert a Jordan számára, mint bárki más. De biztosítanom kellett a motorral kapcsolatos helyzetet: ez létfontosságú volt. El kellett viselnem a kellemetlenségeket. Rajtam és még egy-két emberen kívül senki nem tudta, miért tettem azt, amit tettem. Én voltam abban a pozícióban, akit gyűlölni lehetett. Meg akartam tartani Frentzent, de nem tehettem” – fogalmazott a csapatvezető.

Frentzen a Magyar Nagydíjtól kezdődően immár a Prost színeiben állt rajthoz, pontot azonban nem sikerült szereznie velük, majd az Arrowsnál és a Saubernél eltöltött összesen két esztendő után szögre akasztotta a bukósisakját. A Jordan egyébként Németországban Ricardo Zontát ültette be Frentzen autójába, majd a Hungaroringen már Jean Alesi vezethette a gépet. Sato 2002 elején érkezett az egylethez, ám év végén át is szerződött a BAR-hoz, s ezzel egyidejűleg a Honda is felmondta a szerződését a Jordannel, Frentzen beáldozása tehát alig egy évvel hosszabbította meg a két fél együttműködését.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: