Fernando Alonso és a McLaren első házassága épp olyan zaklatottan alakult, mint a második, csak éppen teljesen más okokból: míg 2015-ben a sikertelenség mérgezi meg a spanyol és a wokingi istálló kapcsolatát, nyolc évvel korábban mondhatni épp a túlzott eredményesség volt a történet rákfenéje, pontosabban az, hogy nemcsak a kétszeres világbajnok volt eredményes az autóval, hanem csapattársa, Lewis Hamilton is.
A kettejük közti viszony a Magyar Nagydíj időmérő edzésén kezdett igazán elmérgesedni, majd a kémbotrány kirobbanását, s a bajnoki cím elvesztését követően egyértelművé vált, hogy nincs esély a közös folytatásra. Ez már csak abból is kiderült, hogy a spanyol a szezonzáró Brazil Nagydíjat követően így nyilatkozott arról az eshetőségről, hogy a McLaren óvással kiharcolja Hamiltonnak a bajnoki címet: „Egy vicc lenne, viccből pedig már épp elég jutott nekünk...”
Miután minimális különbséggel elvesztette a címet, egyúttal azt is leszögezte, hogy a csapatnak komoly felelőssége van abban, hogy végül a Ferrari finn sztárjáé, Kimi Raikkönené lett a végső győzelem: „Nem hiszem, hogy túl jól menedzselték ezt a szezont. Az eredmény magáért beszél. A McLaren valószínűleg saját döntései miatt vesztette el a bajnokságot, különösen a szezon második felét nézve. Nem titok, hogy nem sokat segítettek nekem.”
„Amikor a saját csapatfőnököm azt mondta Kínában, hogy nem Raikkönen ellen, hanem ellenem versenyeznek, az már a szándék egyértelmű kinyilvánítása volt. Szóval összességében a McLaren is megtette a magáét a bajnoki cím elvesztéséért, de persze egyúttal a Ferrari is jobb munkát végzett mindenkinél. Az utolsó futamokon már úgy éreztem, hogy a kezem-lábam meg van kötve, semmi erőm nem volt...” – mondta a spanyol a vereség napján.
Alonso már ekkor hangsúlyozta, hogy megvan az esély a távozására, bár hozzátette, hogy egyelőre még senkivel nem tárgyal, így azt sem erősítheti meg, hogy a Renault lenne az elsődleges célpontja. A következő másfél hétben aztán keveset hallhattunk a spanyolról, mígnem november 2-án, pénteken egy olyan hírt közölt a sajtó, mely igazán senkit nem lephetett meg: egy esztendő után felbontották a spanyol hároméves kontraktusát, így szabadon távozhat Wokingból, amerre csak akar.
A csapat hivatalos közleményében azt is megindokolta, hogy miért nem tárgyaltak erről korábban: „Miután Fernando Alonso és a McLaren képviselői találkoztak, megegyeztünk, hogy mindkét fél közös érdeke, hogy véget érjen ez a kapcsolat. A közös megegyezéssel történő szerződésbontásról eddig még nem egyeztettünk, mivel úgy éreztük, hogy egy ilyen megbeszélés komolyan akadályozná a csapat és Fernando 2007-es bajnoki hadjáratát. Mindkét fél úgy hiszi, hogy ez volt a helyes döntés.”
A két főszereplő, Alonso és Dennis egyaránt elismerően szólt a másikról: „Gyerekkorom óta a McLarennél akartam vezetni, de vannak dolgok az életben, melyek nem működnek. Azonban továbbra is azt hiszem, hogy a McLaren egy nagyszerű csapat” – mondta a spanyol, amire Dennis így reagált: „A csapat és minden partnere a legjobbakat kívánja Fernandónak. Nagyszerű versenyző, de valami oknál fogva ez a kombináció nem igazán működött.”
A spanyolnak számos lehetősége volt ekkor: a Renault visszavárta, a nagy költségvetésű Toyotánál üresedés volt, a Red Bullnál és a Hondánál szintén felmerült a neve, sőt a Williams is szóba kerülhetett abban az esetben, ha a McLaren esetleg Nico Rosberget nézte volna ki Alonso utódjául. A Ferrari szintén megjelent a vele kapcsolatos hírekben, de semmiképp sem 2008-at illetően, hiszen tudvalevő volt, hogy a Raikkönen-Massa kettősnek egészen 2010-ig szerződése van.
Először a Williams esett ki, ahol öt nappal később bejelentették a Rosberg-Nakajima párost, s hamarosan a Toyota is egyértelművé tette, hogy a Trulli-Glock kettőssel terveznek 2008-ra. November végén, miközben Ralf Schumacher elkezdett Alonso megüresedett ülése felé kacsintgatni, a Red Bull és a Honda is kijelentette, hogy nem tervezik a spanyol leigazolását, így most már minden a Renault felé mutatott.
Így aztán december 10-én épp annyira nem lepett meg senkit a bejelentés, mint bő egy hónappal korábban a McLarentől való távozás híre: Fernando Alonso 2008-ra aláírt a Renault-hoz, ahol az addigi tesztpilóta, Nelsinho Piquet lett a csapattársa.