DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Hamilton szertefoszlott álma és gumija

2007-ben ezen a napon egy hajszál választotta el Lewis Hamiltont attól, hogy az F1 történelmének talán leglenyűgözőbb teljesítményét végrehajtva már debütáló évében világbajnokká váljon. Egy máig érthetetlen hiba akadályozta ezt meg.

A McLaren év eleji rizikója bejött, az újonc brit pilótájuk nem csak hogy tartani tudta a lépést Fernando Alonsóval, de minden képzeletet felülmúlva legelső F1-es futamától kezdve a dobogókért és a győzelmekért harcolt, ez pedig odáig vezetett, hogy két futammal a szezon vége előtt a bajnokság toronymagas esélyesévé vált. Miután nyert a viharos Fujiban, csapattársa előtt 12, Kimi Raikkönennel szemben pedig 17 pontos előnnyel rendelkezett, így Sanghajban már egy közepesen erős teljesítménnyel is bebiztosíthatta volna elsőségét, hogy az interlagosi szezonzáróra már tét nélkül utazhasson a mezőny.

Az álomszerű menetelés tovább folytatódott, Hamilton a pole-ba kvalifikálta magát Raikkönen, Massa és Alonso előtt, majd a rajt után is ugyanebben a sorrendben haladt az első négyes, dacára annak, hogy ekkor már eső nehezítette a körülményeket, így mindannyian intermediate gumikon indultak.

Dppi_00002715_1621



Az első kerékcserékig minden rendben is ment, ám ezt követően száradni kezdett a pálya, és a csapatok lassan azzal kezdtek el kalkulálni, hogy mikor jöhet el az ideje a száraz körülményekre alkalmas abroncsok felhelyezésének. Senki nem akart túl korán kiállni az élmezőnyből, hiszen azzal egy későbbi extra kerékcsere és tankolás szükségét kockáztatná, így az egyre kopottabb intermediate-eken igyekeztek a pályán tartani az autót, keresve a nedves foltokat.

Hamilton abroncsai bírták legkevésbé, a jobb hátsó kerékről egy sávban már szó szerint levált a futófelület, de a McLarennél ennek ellenére sem hívták be a bokszba pilótájukat. Az egyre jobban küszködő britet hamarosan Raikkönen is megelőzte, átvéve a vezetést, de csak két körrel később, a 30.-ban kanyarodott ki végre a bokszutcához vezető útra. Ennél tovább azonban nem is jutott - a brit a bejárat előtti éles balosban már lassú tempóban sem tudta elfordítani az autóját, és a sanghaji pálya kevés megmaradt kavicságyának egyikében el is ásta McLarenjét. Hiába járt továbbra is a Mercedes-motor, a brit nem tudta folytatni, így első F1-es kiesését a lehető legbizarrabb körülmények között könyvelhette el.

Dppi_00002715_1528

Raikkönen ezek után könnyedén elvitte a Ferrarit a célig az első helyen, őt pedig a Massát átugró Alonso követte - így mindketten életben tartották bajnoki esélyeiket a szezonzáróra, noha ott még mindig Hamiltonnak volt a legjobb esélye annak megszerzésére.

A futam leintése után persze megindultak a találgatások azt illetően, hogy mégis mi indokolta ezt a merész, meggondolatlannak tűnő taktikát a McLarennél, hiszen még ha Hamiltont a biztonság kedvéért eggyel többször is hívják ki kerékcserére a futamon, akkor is kényelmesen a negyedik helyen érhet célba, és 9 pontos előnyt vinne tovább Alonsóval szemben a szezonzáróra. A csapatot övező médiarengetegben azonban Ron Dennis elejtett egy furcsa megjegyzést: „Nem Raikkönen, hanem Alonso ellen harcoltunk” - mondta, utalva arra, hogy Hamiltont mindenképpen spanyol csapattársa előtt szerették volna tartani a pályán, ami pedig egyértelmű jele volt annak is, hogy mennyire elmérgesedett mostanra a viszony a kétszeres bajnok és a McLaren vezetősége között.

Dppi_00002715_1554

Egy magasabb szintekre mutató összeesküvés-elmélet is körvonalazódott azonban Sanghaj után, ami Interlagosban, Hamilton újabb kálváriája után csak még inkább fokozódott. Egyes vélemények szerint ugyanis valamilyen módon az FIA keze volt abban, hogy a brit ne diadalmaskodjon az év végén, talán azért, mert egy újonc győzelme rossz fényt vethetett volna a sportra, vagy talán azért, mert a McLaren 2007-ben a kémbotrány nyomán elsőszámú közellenséggé lépett elő. Az ellentábor szerint azonban igencsak körülményes lett volna egy ilyen manipulációt kivitelezni.

Konkrét magyarázatot valószínűleg sohasem fogunk kapni a sanghaji történésekre, így Lewis Hamilton első Formula-1-es szezonjának végkimenetele örökké a sport egyik nagy rejtélye marad.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: