DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Rali

Tűz van, babám! - Meleg helyzetek a raliban

Szomorú, de nem egyedi eset, amikor egy raliautó a tűz martalékává válik. A ralisport történetében számtalanszor fordult elő ilyen, mint ahogyan az alábbi példák is mutatják.

lawomir Ogryzek– Ypres Rally 2015

ogryzek_ypres_2015



Az Ypres Rally 2015-ben is szedett egy áldozatot egy megsemmisült raliautó formájában. Slawomir Ogryzek azzal a céllal indult csatába a belga futamon, hogy megpróbáljon az ERC 3-as sorozat ponttáblázatán előrelépni. A lengyel versenyző terve a harmadik szakaszon ment füstbe, amikor Peugeot 208 R2-esével lecsúszott az útról. A kocsin nem keletkezett nagy kár ekkor, de a kipufogó alatt lángra kapott a fű, a Peugeot pedig kigyulladt, és teljesen leégett. „Egy balos kanyarban lecsúsztam az ívről, és beleestünk egy árokba” – mesélte Ogryzek. „Elővigyázatosságból később használtam a tűzoltókészüléket, mivel láttunk egy kis füstöt. Rendben volt azonban a dolog. Körülbelül hét perccel később aztán tűz ütött ki. A rajongók és a rendezők próbáltál eloltani, de sajnos nem tudtuk megmenteni az autónkat.”

Sepp Wiegand – Tour de Corse 2014

Sepp Wiegand a rali Európa-bajnokság 2014-es szezonjának utolsó fordulójáig életben tartotta reményeit a kontinensbajnoki cím megszerzésére, melyek aztán még az előtt mentek füstbe, hogy a Korzika Rally valójában megkezdődött volna. A német a teszten csúszott le az útról, megsérült a Skoda Fabia S2000 kipufogója, emiatt kigyulladt az alatta lévő fű és vele együtt az autó is. Tartalékautó hiányában Wiegand nem tudott elrajtolni Korzikán, így elszálltak az Európa-bajnoki címet illető esélyei.

Mikko Hirvonen – Szardínia Rally 2014

Az M-Sport versenyzőjének Fiesta WRC-je nem gyorsasági szakaszon, hanem egy összekötő etapon esett a tűz áldozatul. A rossznyelvek szerint nem volt véletlen a dolog, Hirvonen tulajdonképpen maga gyújtotta fel az autót azzal, amikor a fékrendszer légtelenítését végezte és a fékolaj a forró féktárcsára fröccsent. Ezt persze sem ő, sem csapata nem erősítette meg.

Nick Roberts – Oregon Trail Rally 2014

Roppant szerencsétlen módon vesztette el Subaru Imprezáját Nick Roberts. Nehéz volt rájönni, mi is történhetett, annyit azonban ki tudott deríteni az amerikai csapata a kocsi hamvaiból, hogy eltörött az autó féltengelye. Ez kilyukasztotta a kevlár védelmet, majd az üzemanyagtartályon egy tizenöt centi vágást okozott. A tüzet észrevéve a fékbe taposott Roberts az esetnél, navigátora, Rhianon Gelsomino viszont nem tudott kiugrani az autóból a saját oldalán. A lányt a pilóta segítette ki a bal oldalon, aki az arcán és kezén is égési sérüléseket szenvedett. Az már a szerencse számlájára írandó, hogy a páros a futam előtt cserélte le felszereléseit, köztük a nyitott sisakot zártra.

Mikko Pajunen – Ypres Rally 2013

Mikko Pajunen Ford Fiesta S2000-esének története a 2013-as Európa-bajnokság belga fordulóján fejeződött be. Mint kiderült, nem ez volt az egyetlen versenyautó, melynek sorsa ilyen véget ért a futamon.

Davy Vanneste – Ypres Rally 2013

Craig Breen valószínűleg nem azon az áron akarta visszaszerezni az árokba csúszásával elvesztett harmadik helyét, hogy egy vetélytárs autója leégjen. Az ír a 2003-as Ypres Rally utolsó gyorsaságiján hibázott, és miközben az árokban töltött néhány percet, el is búcsúzhatott a dobogós helyezéstől. A márkatárs Davy Vanneste Peugeot 207 S2000-ese viszont tüzet fogott ugyanezen a szakaszon, ami miatt leállították a rajtoltatást, a gyorsaságit pedig törölték is az értékelésből. Breen így nem vesztette el korábbi pozícióját, ellenben Vanneste ugyanezt nem mondhatta el az autójáról.

Mikko Hirvonen – Legend Boucles de Spa 2013

A finn aktuális főnöke, Yves Matton invitálására vett részt a belga historic futamon. A Citroën Visa 1000 Pistes motortere egyszer csak kigyulladt, de szerencsére nem égett le az autó.

Robert Kubica – Rallye du Var 2012

Robert Kubica Forma-1-es karrierjét szörnyű ralis balesete törte ketté. Az eset után másfél évvel azonban már ismét raliautóban ült a lengyel. A C4 WRC és a Rallye du Var nem hozott neki szerencsét, összetörte a kocsit, ami az eset során lángra kapott és porig égett.

Jean-Dominique Mattei – Tour de Corse 2012

A Skoda Team Italia az IRC sorozat keretein belül futó korzikai viadal élő televíziós közvetítése során nézhette végig, ahogyan egyik Fabia S2000-ese megsemmisül. A kocsit Jean-Dominique Mattei bérelte a csapattól.

Martin Prokop – Deutschland Rallye 2012

Fiona 2 a rali világbajnokság német fordulójának egy szakaszán esett a tűz áldozatává. Az esetnek az ad még szomorúbb színezetet, hogy a vetélytársak sorra száguldottak el a lángoló Ford Fiesta RS WRC mellett anélkül, hogy megálltak volna.

Ramona Karlsson – Új-Zéland Rally 2012

A svéd hölgy inkább küllemével, mint gyorsaságával tűnt ki a ralis társadalomból. Új-Zélandon ráadásul szerencséje sem volt, porrá égett az Evo X-es Mitsubishi.

Bútor Róbert – Veszprém Rallye 2011

Bútor Róbert nagy reményekkel és győzelemmel kezdte a magyar bajnokság 2011-es szezonját. A dolgok aztán egyre frusztrálóbbá kezdtek válni, ami a Veszprém Rallye-en csúcsosodott ki, ahol feltehetően a benzinbefecskendező hibája miatt a Peugeot 207 Szuper 2000 Királyszentistvánon kigyulladt és megsemmisült.

Ollé Sándor – Veszprém Rallye 2007

A legendásan autógyilkos Veszprém Rallye kislőtéri szakaszán megsérült a Suzuki Swift S1600 kipufogója, amitől kigyulladt a kocsi. Olléék egy darabig nem vették ezt észre ezt, és száguldottak tovább az égő autóval. Amikor nyilvánvalóvá vált a baj, megálltak, a menetszél hűsítő hatásának megszűnése miatt azonban intenzívebbé vált a tűz, és porrá égett az autó. A késlekedve kiérkező tűzoltók nem csak az autót, de a környező növényzet is olthatták.

Daniel Carlsson – Ausztrál Rally 2005

Daniel Carlsson a Brit Rally-n történt szomorú esemény után – a Markko Martin-Michael Park kettőst ért balesetben a navigátor elhunyt – kapott lehetőséget arra, hogy a gyári Peugeot csapat színeiben állhasson rajthoz a 2005-ös évad végén. Japánban mindössze a nyolcadik helyre tudta behozni a svéd a 307 WRC-t, Ausztráliában pedig még addig sem jutott. A verseny első igazi gyorsasági szakaszán, a hírhedt, korábban is sok áldozatot követelő Murray North-on annak ellenére hibázott, hogy a csapatvezetés a lelkére kötötte, a biztonságra törekedjen. Jean-Pierre Nicolas nem csak a kiesés miatt lehetett csalódott, hanem amiatt is, hogy egy szénné égett autómaradványt kellett visszautaztatnia Európába.

Stephane Sarrazin – Katalán Rally 2005

A Forma-1-et is megjárt francia pilóta a 2004-es Katalán Rally-n mutatott kitűnő teljesítményének köszönhetően került a Subaru gyári csapatához 2005-ben, melynek színeiben a világbajnokság aszfaltos futamain kapott lehetőséget. A Spanyolországba történt visszatérés azonban nem alakult szerencsésen, aminek bizonyítéka egy kiégett Impreza WRC. És hogy mennyire is balszerencsések ezek az esetek, bizonyítja, hogy a növényzet tizenöt perccel azután kapott lángra az autó alatt, hogy a Sarrazinék lecsúsztak az útról.

Francois Duval – Ciprus Rally 2005

Francois Duval nagy lendülettel kezdte meg citroenes kalandját, ami aztán nagy esésekkel párosult. Cipruson ráadásul nem csak hogy összetört a Xsara WRC, de ki is gyulladt. Navigátora, Stephane Prevot megelégelte az ifjú belga hebrencsségét és azonnal szakított vele, míg a Citroen Sport kétfutamos pihenőre küldte. Duval aztán visszatért, a 2005-ös idény utolsó futamát meg is nyerte, de a szezont követően nem tudott már igazán komoly szerephez jutni a ralisportban.

Colin McRae – Argentin Rally 2003

Amikor nem volt szerencséje Colin McRae csapatának: McRae 2003-ban szerződött át a Fordtól a Citroenhez. Az Argentin Rally-n a versenyző Xsara WRC-je kigyulladt és porrá égett.

Colin McRae – Finn Rally 2002

Amikor szerencséje volt Colin McRae csapatának: a skót lángoló Ford Focus WRC-vel érkezett meg a 2002-es Finn Rally egyik szakaszának céljába. Az M-Sport szerencsésnek mondhatta magát, mert egy tűzoltóautó segítségével gyorsan meg tudták fékezni a lángokat, így – bár kétségkívül látványos volt az eset – a kocsi menthetőnek bizonyult.

Tárnok Tamás – Budapest Rallye 2001

Tárnok Tamás Skoda Felicia Mini Kit-je az akkor az Európa-bajnoki értékelésbe is beleszámító Budapest Rallyerábaringi szakaszán semmisült meg tűz következtében. Az autót annak ellenére nem tudták megmenteni, hogy a verseny szervizparkját is a Rábaringen létesítették.

Petter Solberg – Ciprus Rally 2001

A világbajnokság egyik feltörekvő reménysége volt Solberg 2001-ben, ez volt az az időszak, amikor a tempó olykor hibázással párosult nála. Cipruson azonban nem Solberg, hanem a Subaru Impreza S7 WRC volt a siker kerékkötője, a kocsi kigyulladt és leégett. A sziget azonban két évvel később kárpótolta a norvégot, aki győzött is és világbajnokká is avatták a szezon végén.

Dr. Konta Imre – Veszprém Rallye 1998

Mindenki legnagyobb meglepetésére „Konta Doki” egy különlegességgel, egy Volkswagen Golf Kit-Car-ral rajtolt el a 1998-as szezon harmadik fordulóján, Miskolcon, ahol a pilóta remekül is ment. A következő viadal, a Veszprém Rallye azonban már nem alakult ilyen jól, Konta ugyanis a szentgáli gyors vége felé egy szűk kereszteződésben felborult a Szabó Gergőtől bérelt autóval. Ezek után már csak gurult lefelé, a cél előtt megpróbálta újraindítani az autót, de mivel a motorháztető megnyomta a benzinbefecskendezőt, az üzemanyag szétfolyt, és azonnal lángra lobbant a kocsi. A páros rögtön megállt, de semmilyen eszköz nem akadályozhatta meg, hogy a Golf ne égjen le. Konta könnyek között búcsúzott az autótól és ralis pályafutásától.

Szeleczky Tamás – Esztergom Rally 1996

A magyar ralisport élmezőnyébe 1995-ben berobbant versenyző a következő szezonra új autót épített. A gyönyörű Ford Escort Cosworth pályafutása elég rövidnek bizonyult, mivel a legelső verseny elején a friss fényezés a kipufogórendszer környéki nem megfelelő szigetelés miatt kigyulladt. A navigátor, Tóth Imre ráadásul előtte véletlenül kirúgta a tűzoltórendszer biztosítását, így nafta sem maradt az oltásra. Szeleczky sikeresen tette túl magát az eseten, előző évi autójába visszaült a következő két futamra, majd a szezon második felét egy új géppel teljesítette, és olyan eredményesnek bizonyult, hogy N csoportos bajnok lett.

Fischer Ákos – Salgó Rally 1995

Az 1995-ös Salgó Rally-nak sajnos nem az volt a legszörnyűbb pillanata, amikor Fischer Ákos Ford Sierra Cosworth-ja leégett. Mint ahogyan az ilyen eseteknél általában, a versenyzők itt sem sérültek meg, egy sportbírót azonban kisebb égési sérülésekkel kórházba szállítottak.

Björn Waldegard – Safari Rally 1992

Az első rali világbajnokot, Afrika királyát a Lancia hívta meg 1992-ben egy vendégszereplésre a Safari Rally-ra. Waldegard számára azonban egyáltalán nem alakult szerencsésen ezúttal a verseny, a HF Integrale a tűz áldozatává vált.

Ranga László – Elastic Rallysprint 1988

Ranga László 1988-ban került a Novotrade Navigátor SE-hez, Ferjáncz Attila csapatában a „levetett” Audi Coupé Quattróba ülhetett bele. A pécsi pilóta két futamgyőzelemmel a tarsolyában érkezett a kaposvári rallysprintre. Az Audi a verseny féltávjánál egy jobbos kanyarban lecsúszott az útról, egy farakás megdobta az árokban, amitől felugratott az átellenben lévő partoldalra, onnan pedig tetőre esve állapodott meg. A csapat újjáépítette a kocsit, de az útban hazafelé, a korábbi baleset színhelyétől nem messze, Bőszénfánál rejtélyes körülmények között kigyulladt és porrá égett. Ranga a hátralévő két futamot egy Ford Sierra Cosworth-tal teljesítette és védte meg a Lada VFTS-sel előző évben megszerzett abszolút magyar bajnoki címét.

Marc Surer – Hessen Rallye 1986

Nem egész egy hónappal Toivonenék tragédiáját követően szenvedett súlyos balesetet a Forma-1-ből a raliba olykor-olykor átránduló Marc Surer. Az Európa-bajnoki értékelésbe is beleszámító német Hassen Rallye-n egy Ford RS200-zal állt rajthoz. A tizenötödik szakaszon egy tempós jobbkanyarban az autó több mint 200 kilométer/órás sebességnél lerepült az útról, eltalált az oldalával egy fát, ami kettészakította a térhálós vázat, és megrepedt az üzemanyagtartály is. A navigátor, Michel Wyder számára nem volt menekvés, bennégett az autóban. Surer az ülésével együtt kirepült a kocsiból, eltörtek a lábai, megsérült a medencéje és másodfokú égési sérüléseket szenvedett a kezein és karjain.

Henri Toivonen - Tour de Corse 1986

A ralisport egyik legnagyobb tragédiája, az a baleset, ami a leginkább meghatározta a sportág alakulását. Henri Toivonen és navigátora, Sergio Cresto a pilóta betegsége ellenére magabiztosan vezették a ’86-os Korzika Rally-t, amikor tisztázatlan okokból lecsúsztak az útról az egyik szakaszon. A Lancia Delta S4 kigyulladt és porrá égett. A versenyzőknek sajnos nem volt esélyük kimenekülni belőle.

Shekhar Mehta – Safari Rally 1986

A Peugeot Talbot Sport 1986-ban meghívta az Afrika specialista Shekhar Mehtát a Safari Rally-ra. Az öt Safari győzelemmel rendelkező pilótának nem kezdődött jól a kaland, a tréningen leégett a 205 T16 E2-je. A csapat a versenyre kerített neki egy új autót, amivel a nyolcadik helyen végzett a kenyai.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: