Steward
Gobodics Tamás
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. november 16. péntek
Élő cikkek

Ennyi minden történt az USA Nagydíj időmérőjén

Hiába nyúlik éjszakába közép-európai idő szerint az F1 austini kvalifikációja, mi itt vagyunk élő szöveges közvetítésünkkel, és remélhetőleg ti is elnapoltátok az alvást.

Ritkán kívánhatunk jó éjszakát egy ilyen hírfolyamnál, de most pontosan ezt tesszük, hiszen Austinban 16 órakor, Magyarországon viszont 23-kor startol az USA Nagydíj időmérője (ha pedig valaki Romániából vagy Ukrajnából követ minket, akkor ott már vasárnap lesz a kezdés).

Száraz az idő, amire az esős péntek után még nem nagyon lehetett számítani, viszont ha már feltehették a slick gumikat, legalább 60 percet intenzív gyakorlással töltöttek a pilóták a harmadik edzésen. A Ferrarik voltak a leggyorsabbak, de a Mercedesek nem sok időt töltöttek az időmérős körökkel, szóval nehéz arra következtetni, hogy mire számíthatunk ezen a kvalifikáción.

A Sky Sports bokszutcai riportere jelenti, hogy Raikkönen autóján még öt perccel az indulás előtt is komoly szerelési munka folyik. 

A pályaadatok. Nincs meleg, de továbbra is csak 10% esélyt adnak az esőnek.

Ne feledkezzünk meg Vettel három rajthelyes büntetéséről, amit a piros zászló pénteki figyelmen kívül hagyása miatt róttak ki rá. Azaz még ha a leggyorsabb is lesz az időmérőn, akkor is csak a 4. helyről startolhat vasárnap.

A másik dolog, hogy mindkét Toro Rossónak motorcserés büntetése van, szóval Hartley és Gasly az utolsó két helyről fognak rajtolni, bárhol is zárnák ezt a kvalifikációt.

Megkezdődött a Q1 18 perces visszaszámlálása. A Ferrarinál elkészültek az utolsó pillanatos szerelésekkel, Raikkönen is kész a kihajtásra.

Hartley-é az első mért idő egy laza 1:36,9-cel. A Toro Rossók, a Ferrarik, a Sauberek és a Williamsek hajtottak ki egyelőre.

A Ferrarik az élre álltak, Vettel 1:34,5, Raikkönen 1:34,9. Tavaly 1:33,108 volt Hamilton pole-pozíciós ideje, jó eséllyel sikerül is majd ezt a legjobbaknak megugrania ma.

Az utolsó előtti kanyarban történt pályaelhagyás miatt törölték Gasly köridejét. Jelzés, hogy ez valós problémát jelenthet majd a pilótáknak ezen az időmérőn.  

Verstappen besorolt harmadiknak, és már jön Hamilton is...

És Hamilton 1:34,1-gyel az élre állt, Bottas pedig a második, három tizeddel elmaradva.

Grosjeané a leggyorsabb első szektor, a 6. helyre jött fel ezzel.

Öt perccel a Q1 vége előtt kiesésveszélyben az ennél csak szebb napokat megélt McLarenek és Williamsek.

Hamilton ment egy még egy kicsivel gyorsabb kört, 1:34,130 immár az etalon.

Ójaj, Verstappen autója csak vánszorog a pályán.

Visszaért a bokszba a holland, viszont látszik, hogy a jobb hátsó felfüggesztése tört el a Red Bullnak. Hát, ez nem egy gyorsan javítható probléma. A 6. hellyel biztos továbbjutó ugyan, a folytatás viszont így erősen kérdésessé vált számára. 

A visszajátszás mutatja, hogy egy az autóra merőlegesen elhelyezett, a pálya kiszélesítésétől elrettentő kerékvetőre hajtott rá Verstappen, ez okozta az anyagfáradást az autóján. 

Hamiltonnal közlik Verstappen felfüggesztéstörésének a tényét. "Ugyanúgy ment rá a kerékvetőre, mint az imént te is, úgyhogy légy óvatos."

Az első hatoson kívül mindenki a pályán az utolsó percekre.

És végül a kiesőhelyeken csak a sorrend változott, a pilóták személye nem. Alonso, Szirotkin, Stroll, Ericsson és Vandoorne búcsúzik. Szörnyű hétvége a McLarennek ismét.

Tele van egyébként IndyCar-pilótákkal a bokszutca: Josef Newgarden, Alexander Rossi és Conor Daly is kilátogatott az austini hétvégére, Alonso pedig Marco Andrettivel fényképezkedett. A spanyol legfrissebb elmondása szerint soha nem is tervezett teljes Indy-szezont 2019-re. Na de akkor mit fog csinálni, miután a WEC-szuperszezon véget ér? 

Verstappen közben kiszállt az autójából és a garázst is elhagyta. Ez nem jelenti azt, hogy még ne jöhetne vissza, de maradjunk annyiban, hogy ez nem a folytatás legbiztatóbb jele.

Megkezdődött a Q2. 15 percük van a pilótáknak, hogy kezdjenek valamit magukkal.

Öten esnek ki ismét, viszont a két Toro Rosso aligha fog küzdeni a szabad gumiválasztás jogát elvevő továbbjutásért, amikor mindenképp leghátulról rajtolnak. És ha Verstappen meg ki se hajt, akkor igazából csak két kiesőhely kiadó.

Na, szuperlágy gumikon (vagyis nem a leglágyabbakon) a két Mercedes, valamint Vettel és Ricciardo. Raikkönen jött csak az ultrákon a nagyok közül.

És Raikkönené is a leggyorsabb kör az első menet után, 1:32,884-et futott. Mögötte Vettel, a többiek még nem voltak igazán gyorsak.

Leállt a kapkodós munka Verstappen autója körül a Red Bull garázsában, szóval ezzel el is dőlt, hogy a holland kihajt-e még. (Nem.)

Hamilton hat tizedre Raikkönentől. Nem különösebben gyors, de a továbbjutása nincs veszélyben. Mint ahogy két tizeddel mögötte Bottasé sem.

Hm, csak Raikkönen és az 5. helyezett Ricciardo maradt a bokszban az utolsó menetre. Érdekes döntés a Red Bulltól, bár tény, így, hogy csak két kiesőhely van, nem lenne könnyű oda leszorulni. 

Vettel, Hamilton és Bottas viszont kihajtottak még ultralágyakon. Aligha akarnak gyorskört futni a rajt szempontjából rosszabb abroncsokon, bizonyára csak bejáratás miatt, illetve a biztonság kedvéért léptek pályára.

Sainz és Magnussen a kiesőhelyen egyelőre.

És ott is maradtak, nem tudtak feljebb lépni az utolsó körrel. Sainz lehet frusztrált, kettő darab ezreddel volt lassabb, mint a 10. helyezett csapattársa, Hülkenberg. Rajtuk kívül menetrendszerűen Hartley, Gasly és Verstappen búcsúztak, mért kör nélkül.

Az élmenők lelassítottak a végére, nem javítottak, így a Mercedesek, Vettel és Ricciardo szuperlágyakon rajtolnak majd, Raikkönen viszont az ultrákon.

Az átláthatóság kedvéért itt az eddigi állás. Az első tíz helyezett sorrendje persze még változni fog. Meg igazából másoké is, mert a két Toro Rosso a sor végére migrál. Verstappen a 13. helyről indulhat majd előreláthatólag.

Jön a Q3. 12 mindent eldöntő perc. Persze lesz az 13 is, mire minden kör befejeződik.

Mercedesek, Ferrarik, Force Indiák, plusz Hülkenberg, Ricciardo, Grosjean és Leclerc alkotják ezt a mai felsőházat.

És Leclerc kivételével máris a pályán mindenki.

Szoros állás az első menetek után: Hamilton vezet 1:32,567-tel, Vettel 88, Bottas 119 ezreddel követi. Raikkönen és Ricciardo lemaradása már nagyobb. 

Jelen állás szerint ez ugyebár teljes Mercedes első sort jelentene, Vettelnek meg egy 5. helyet.

Hamliton karrierje 81. pole-ját szerezheti, ha megtartja a vezetést. Hihetetlen szám.

Na, jönnek a második menetek. Mind a tíz versenyző a pályán.

Vettel a leggyorsabb az első szektorban...!

Az első négyes mind javított az utolsó menetben, állt az élen Raikkönen is, de a végén Hamilton hajszállal megszerezte a pole-t!

Vettel a végére veszített egy kicsit, 61 ezreddel maradt el fő riválisától, Raikkönen hátránya pedig 70 ezred. Bottas 379 ezredes lemaradással a negyedik.

Ez azt jelenti, hogy Vettel a büntetésével az 5. helyről fog rajtolni. Az első sorba Raikkönen lép fel, Bottas mellé pedig Ricciardo. Vettel mögött Ocon, Hülkenberg, Grosjean, Leclerc és Perez a további sorrend.

Reggel jönnek a nyilatkozatok, a futam pedig vasárnap 20:10-kor fog rajtolni. Tartsatok velünk akkor is. 

Olvastad már?