DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
Élő cikkek

Ez történt az első austini edzésen

Közép-európai idő szerint délután 5-kor ültek először autóba az F1-es mezőny pilótái, hogy teljesítsék az első szabadedzést Austinban. Élő szöveges közvetítésünkben percről percre beszámoltunk a történésekről.

Napos napot kívánunk mindenkinek ezen a csapadékos délutánon, mert hogy Magyarország nagy részén ilyen állapotok uralkodnak. Nem úgy Austinban, ahol a hamarosan kezdődi első F1-es szabadedzés előtt kellemes, napos az idő, és nyoma sincs a tavalyi hétvégét elmosó Patricia hurrikánhoz hasonló csúnyaságoknak.

Ezek itt Daniel Ricciardo cipői, aki jó szokásohoz híven az idei USA Nagydíj hétvégéjén is próbál amerikai dolgokat csinálni. Csütörtökön például texasi akcentussal tartott sajtótájékoztatót, de meglátogatott már egy farmot is.

Hárman nem halogatják tovább a halo kipróbálását: ezúttal Esteban Ocon, Danyiil Kvjat és Valtteri Bottas autójára kerül fel az ellentmondásos fejvédő elem, legalább az edzés egy részére.

Elkezdődött az első szabadedzés. Két beugró is van a mezőnyben: a Force Indiánál Alfonso Celis Jr. Sergio Perez helyét vette át erre a másfél órára, míg a Manor először adott lehetőséget Jordan Kingnek Pascal Wehrlein autójában.

Érdekes módon a Williams fehérre festett halót tett fel Bottas autójára, ami így illeszkedik az autó színéhez, és legalább nem egy nagy feketeség éktelenkedik ott a pilóta feje körül.

Itt egy elölnézetes kép is. Azért így már-már egy olyan megjegyzést is megengedhetünk magunknak, hogy egész pofás.

Közben a Red Bull annyi szenzorráccsal szerelte fel az autóit, mintha egy előszezoni barcelonai teszten lennénk.

Egész pontosan csak Max Verstappen a szenzoros, Daniel Ricciardo autója nem ment át ekkora átalakuláson. De az installációs körök után már mindenki vissza is tért a bokszba, így most jön egy kis adatelemzés, és ezzel együtt néhány kevésbé aktív perc a pályán.

Emlékezhetünk, hogy Szingapúrban egy varánusz mászott a pályára az edzés során. Ez semmi, az amerikaiak természetesen képesek überelni. A képen egy Tyrannosaurus Rex figyeli az eseményeket, szerencsére csak a kerítésen kívül.

A Manor Twitter-felelőse az alábbi kép láttán megjegyzi, hogy ők tegnap a garázsukban egy kígyót találtak, így ez a hétvége valószínűleg már a hüllők jegyében fog telni az F1-ben.

Jordan King hajtott ki a Manorral, egyelőre övé az egész pálya első F1-es hétvégi szereplésén.

Most csatlakozott hozzá az északi kontingens Raikkönennel és Magnussennel, hamarosan pedig kezdenek kiszivárogni a bokszból a többiek is.

Ricciardo egyedi sisakfestést használ ezen a hétvégén. Persze egy ideje már vita van arról, hogy szabad-e új dizájnt választani a szezon során, de a jövő évtől végre lefektették, hogy év közben egy versenyre engedélyezett ez, és valószínűleg most a Red Bull ausztráljára is ezt a szabályt alkalmazták.

Közben már jönnek is a köridők, Kimi Raikkönen 1:42,738-cal vette át az ideiglenes vezetést Alonso és King előtt.

A két Mercedes nem várt sokat, hogy ezt alaposan megdöntse: Hamilton 1:39,246-tal állt az élre.

Tavalyi köridőkhöz nem érdemes viszonyítani, hiszen szinte az egész hétvégén vizes volt a pálya. Az austini körrekordot Sebastian Vettel tartja 1:35,657-tel, még az első itteni nagydíj évéből, 2012-ből.

Az első sárga zászló Jolyon Palmer érdeme, aki a 18-as kanyarban csúszott ki, de tovább tudott haladni. Nem sokkal később pedig már Vettelt tartotta fel, aki kezének emelésével jelezte, hogy bizony kedvenc kellékei, a kék zászlók is előkerülhettek volna.

Hamilton ismét javított, most 1:38,943 az etalon. A britnek nagy szüksége van ezen a hétvégén a győzelemre bajnoki reményei életben tartásához, ehhez pedig jó alapozás lenne, ha már az edzéseken is magához tudná ragadni a lendületet Rosberggel szemben.

A Manornál a tesztpilóták is ott vannak a bokszban. Nem csak a szezon közben lefokozott Rio Haryanto, de a velük még tavaly versenyző Alexander Rossi is, aki nemrég elmondta, nem tervez az F1-ben maradni a jövő évben.

A tévékamera rábukkant, hogy Romain Grosjean a feleségéről őriz egy fotót a versenyautójában. A francia éppen most, a Haas hazai versenyén készül 100. F1-es rajtjára.

Most ismét az összes pilóta a bokszban. 40 perccel az edzés kezdete után ugyanis eljött annak az ideje, amikor a csapatoknak vissza kell adniuk az eddig használt gumiszettet a Pirellinek. Mindenkinek van már körideje, a többség 10 körig is eljutott. Az állás az élen: Hamilton, Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Raikkönen, Bottas és a két Red Bull. 

A legtöbb versenyzőnek a pályarajz van kiragasztva a pilótafülke belső oldalára. Romain Grosjeannak volt jobb ötlete.

Itt egy videó a korábbi Palmer-Vettel feltartásról, némi hangaláfestéssel. Vajon ha lenne duda a Ferrariban, milyen sűrűn használná a német?

A McLarenek törik meg a csendet. A csapat az "Innovation is Great" képében egyébként új szponzort szerzett erre a hétvégére, amely felirat a hátsó vezetőszárny hátsó részén és a pilóták overallján is feltűnik. 

A SkySports kommentátorai Jenson Button egy korábban adott nyilatkozatát idézik fel, amelyben a brit egy érdekes utalást tett. Az év végén az F1-es pilótaüléséből felkelő Buttontól megkérdezték, hogy szerinte ez lesz-e az utolsó USA Nagydíja. "Lehet. Viszont biztosan nem az utolsó alkalom, hogy Amerikában versenyzek" - felelte rejtélyesen a McLaren pilótája. Többet nem árult el, így a jövője továbbra sem ismert, hiszen számos sorozat megfordul az USA-ban: a WEC-nek például Austinban is van futama, de ralikrossz-bajnoksága is van az országnak - hogy csak azokat a sorozatokat említsük, amelyek az eddigiek alapján érdekelhetik őt.

A többség már ismét a pályán, és jönnek is az eddigieknél gyorsabb körök. Rosberg az élre állt egy 1:37,743-mal. Hamilton megszakította gyorskörét, így egyelőre maradt második. Mögötte Verstappen, Raikkönen, Hülkenberg a jelenlegi sorrend.

De a következő próbálkozásra a brit már vissza is vette a vezetést. Íme az állás egy óra elteltével.

Kvjatnak volt egy kisebb pályaelhagyása, King pedig egy nagyobb elfékezést mutatott be az elmúlt percekben.

Marcus Ericsson viszont nagyon lassú, a Sauber szó szerint döcög alatta, az autója 1-es fokoztban ragadt. Csúcssebessége 67 km/óra...

Vettel azonban nála is furcsábban vezet. A Ferrari jobb oldali visszapillantója letört, a német bal kézzel átnyúlva tartja azt, miközben jobb kézzel kormányozza az autót.

A visszajátszás alapján Vettel autója egy szélesebben vett kanyarnál vert fel egy nagyobb törmeléket, és az tehetett kárt a tükörben.

A helyszínen hagyott törmelékek miatt virtuális biztonsági autós periódus lépett életbe. Vettel közben visszatért a bokszba.

Gyorsan visszatért a zöld jelzés, egyesek vissza sem tértek a garázsba ezen időszak alatt.

A Mercedesek előnye egyelőre hatalmas, Hamilton három tizeddel vezet Rosberg előtt, és 1,9 másodperccel a harmadik helyezett Verstappennel szemben. Mondjuk Verstappen a közepes keverékeken futotta legjobb idejét, míg a Mercedesek a lágyakon, de ez a holland mögött állókat nem menti fel...

Verstappen és Grosjean olyan közelségbe kerültek egymáshoz a pályán, hogy ha versenyben lennénk, izgalmas csatának is lehetett volna nevezni a helyzetet. A holland végül visszafogta előzési ösztöneit.

A csúcssebességek listáját a két Haas vezeti, de az időeredmények között csak a 14. és 15. helyet foglalják el. Most Verstappen épp panaszkodott is egyikükre, hogy túl lassan halad a pályán.

A kamera még mindig talál törmelékeket az aszfalton. Elég sok van belőlük ma, főleg ahhoz képest, hogy az egyetlen ismert incidens Vettel tükörleszakadós esete volt eddig.

A két Ferrari már hosszú percek óta a bokszban veszegel. Vettel esete még érthető is, de Raikkönen problémáiról eddig nem hallhattunk.

Buttont pedig most szólította vissza a bokszba mérnöke - a jelek és a kommunikáció alapján azzal a McLarennel sincs minden rendben.

A Renault-nál eközben egy másmilyen jellegű technikai eszköz ment tönkre. A Twitteren írják, hogy azért voltak csendben egy ideig a közösségi médiában, mert elment a wi-fi.

És furcsa probléma ütötte fel a fejét a Haasnál is - Grosjean a bokszutca végén a pályára való visszatérésre készült, de megállt alatta az autó, és pontosan ugyanígy járt Gutierrez is. A szerelők már értük is mentek, szerencsére nekik a legrövidebb onnan az út. Twitteren azzal viccelődnek, hogy csak egy kicsivel több műsorsávot akartak maguknak a tévében.

 

És ennyi volt, le is telt az első edzésre szánt 90 perc. Már egy jó ideje senki nem javított a köridején, így maradt Hamilton elsősége, Rosberg második helye, és a Mercedesek közel két másodperces előnye a legközelebbi üldöző Verstappen előtt. Az utolsó percek már különféle problémákkal szaladtak el néhány csapatnál.

Tartsatok velünk a 21 órakor startoló második edzésen is!