Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2018. június 22. péntek
Formula-E

Olyanra ad pontot a Formula-E, amire még soha senki

Rövidebb versenyek, kötelezően használandó gyengébb teljesítmény és takarékossági bónusz. Az ötödik szezon teljes távot kibíró autói mellé néhány új szabályt is bevezetnek az FE-be, ami tovább keveri majd a lapokat.

Bár egyelőre még a negyedik évad derekán tartunk, és a következő majd várhatóan csak 2018 késő őszén startol, a rengeteg újítás miatt már javában zajlik a készülődés rá. A csapatok fejében is az új korszak jár, elvégre március végén már az első kollektív tesztet is megejtik majd az új, radikális külsejű autókkal.

Ám mint az már közismert, az autók nemcsak kívülről, hanem belülről is megújulnak. A következő szezontól kezdődően megszűnnek az autócserék, hiszen a McLaren Applied Technologies olyan, az eddiginél erősebb akkumulátort fejlesztett, amellyel immár a teljes versenytáv abszolválható. Arról is lehetett már hallani, hogy ezek az egységek nem lesznek pontosan kétszer erősebbek a jelenlegieknél, azaz takarékosabban kell majd velük bánni ahhoz, hogy eljussanak a kockás zászlóig.

DXlzfx0VAAAIIZt

Az FIA-nak persze már van rálátása a pontos számokra, és ennek ismeretében jelentette be pénteken a Motorsport Világtanács, hogy a Formula-E versenyei az ötödik szezonban nagyjából 40 perc hosszúságúak lesznek, azaz tíz perccel rövidebbek a jelenlegieknél. Ez segíti a pilótákat abban, hogy ne spórolásból álljon az egész futamuk, de talán az ismeretlenbe való fejesugrás előtt nem is árt biztonságra játszani: nem is lehetne nagyobb fiaskót elképzelni annál, mint hogy a várhatóan nagy érdeklődésre számot tevő szezonnyitón a pilóták fele pár perccel a cél előtt tehetetlenül parkoljon félre, mert egyszerűen nem volt lehetséges tovább nyújtani az akkumulátor életét.

Az új szezon futamai tehát gyorsabban véget érnek majd, a versenyhétvégék menetrendje viszont változatlan marad, azaz továbbra is egy nap alatt zajlik majd le minden a két szabadedzéssel és az időmérővel együtt.

Egy másik új szabály a taktikai elemet lesz majd hivatott belecsempészni a futamok folyásába. Mivel az autócserék hiányában bokszkiállásra nem lesz szükség (a tartós Michelin-gumikon pedig senki nem akar változtatni), a döntéshozók attól kezdtek tartani, hogy túlságosan egyenletes folyásúak lesznek a versenyek. Ennek elkerülése érdekében jelentették most be, hogy két kötelező teljesítményszintet kell majd használnia minden pilótának a futam során, ahol az egyikkel nagyjából egy másodperccel gyorsabb köröket lehet futni, mint a másikkal. A pontos részletek, hogy az egyes beállítások hány kW-os teljesítményt kölcsönöznek majd az autóknak, és melyiket mennyi ideig kell majd használni, egyelőre még nem ismertek, mindenesetre ettől az újítástól ahhoz hasonló taktikai különbségeket remélnek, mint amit például a Formula-1-ben az eltérő gumikeverékek jelentenek.

DXlzdEkU0AElais

Azonban a harmadik bejelentett változás a legrejtélyesebb. Eszerint az ötödik szezontól megszűnik a futam leggyorsabb köréért kiosztott pont, amelynek szabályai eddig is szinte évről évre változtak: először kettő, majd már csak egy pontot adtak érte, a mostani szezontól pedig már az első tíz helyen kell célba érni ennek kiérdemléséhez. Ennek a rendszernek viszont 2018 őszétől vége, és helyette egy olyan mutatóban elért kimagasló teljesítményért adnak pontot, amit korábban még egyetlen versenysorozatban sem jutalmaztak: az a pilóta kap majd egy extra pontot minden futamot követően, aki a leginkább energiahatékonyan teljesítette a távot. Ennek módját és feltételeit szintén később hozzák majd nyilvánosságra.

A jelenlegi mezőnyben a közvélemény Lucas di Grassit tartja a leghatékonyabb pilótának, a futam közben látható grafikákból is gyakran kitűnik, hogy valamivel kevesebb energia felhasználásával tud a többiekével megegyező tempót autózni, és az előző szezonban két hősies győzelmet is köszönhetett ezen képességének.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?