DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Kell-e az F1-be ez a rengeteg nyakatekert szabály?

Az elmúlt hetek néhány bonyolult szabályozása és órákig tartó döntéshozása újabb rajongói elégedetlenkedéseket szült, a csapatok pedig ennek nyomán azon kezdték el törni a fejüket, hogyan egyszerűsíthetnék le a Formula-1 előírásait.

Ahogy az autósportok csúcskategóriájának technológiája egyre fejlettebb és így egyre összetettebb lett az évtizedek során, magától értetődően több kitétel került be a szabálykönyvekbe, hiszen folyamatosan újabbnál újabb kiskapukat kellett bezárni. Jelenleg, a V6-os hibridmotorok korában egyesek szerint azonban az F1 már túlszabályozottá vált - itt elég csak a nézők által aligha követhető erőforrásegységek felhasználására, vagy éppen a rádiós kommunikáció többszöri szigorítására gondolni, de a Hungaroringen például a dupla sárga zászló és a 107% szabály alkalmazása körül is kialakult némi egyet nem értés.

Dppi_00116011_454



A Stratégiai Csoport tagjai a Német Nagydíj előtt asztalhoz ülnek, és napirendi pontjaik között szerepel annak megvitatása, hogy a jövőben „egyszerűbb”, a rajongók által jobban érthető szabályokat vezessenek be a Formula-1-ben. Ez a megfogalmazás már önmagában is elég homályos, ráadásul a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds azzal érvel a mozgalom ellen, hogy minél egyszerűbbé teszik a szabályokat, tulajdonképpen annál bonyolultabbá válik az F1 és annál tovább húzódnak majd a döntéshozások.  

„Csak rengeteg vitát szülne” - mutatott rá Symonds a Motorsportnak nyilatkozva. „Amíg minden le van írva feketén-fehéren, addig nagyon egyszerű az alapján meghozni a döntést, még ha maguk a szabályok összetettek is. De ha nem írnak le mindent, akkor az csak heves szóváltásokhoz vezet.”

„A szabályok is folyamatosan fejlődnek. Könnyű megfeledkezni arról, hogy miért is vezették be őket. A hozzám hasonló öregfiúk már 40 éve ülnek ezeken a megbeszéléseken, így mi nagyon is jól emlékszünk, mint ahogy Charlie is emlékszik. És azt elárulhatom, hogy amikor Charlie visszavonul, a sport nagyon nehéz helyzetbe kerül, hiszen az utódjai már nem fognak emlékezni arra, hogy bizonyos szabályok milyen célt szolgálnak. Ha egyszer felmerül egy olyan helyzet, amire korábban még nem volt példa, akkor konfliktus alakul ki. Mint ahogy most is konfliktus volt Magyarországon a 107%-os szabály miatt.”

„Való igaz, hogy elképesztően sok szabállyal rendelkezünk, de mindegyiknek határozott oka van. Egy részük igen különösen hangzik, de annak idején nagyon is indokolt volt ezeket meghozni. És tényleg vannak köztük olyanok, amelyek nagyon furcsák.”

Dppi_00116011_352

Symonds Nico Rosberg hungaroringi sárga zászlós esetét hozta fel példának, ahol elmondása szerint továbbra sem fogalmaznak egyértelműen a szabályok azt illetően, hogy mennyire kell lassítani a veszélyes szakaszon. Ha ezt további sorokkal egyértelműsítenék, jóval tisztább lenne a helyzet.

"Ha tényleg konkretizálni akarnánk a sárga zászlóra vonatkozó szabályt az időmérőn, akkor kijelenthetnék, hogy a dupla sárgák mellett teljesített bármilyen köridő törlésre kerül, és így senkinek nem lenne érdeke, hogy csak egy kicsit emelje el a gázt. Egyesek azt mondanák erre, hogy igazságtalan, de az év során az ilyen dolgok kiegyenlítődnek a versenyzők között.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: