DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Ezért lesznek izgalmasabbak az idei F1-es futamok

Az előszezoni tesztek és néhány frissen meghozott szabályváltozás forgatagában kevés szó esett eddig egy tavaly elfogadott módosításról: a pilóták és a csapatok közötti rádiókommunikáció a versenyeken minimálisra csökken.

Az FIA még tavaly augusztusban tette közzé azt a listát, amelyben felsorolják, hogy a futamok előtt és közben milyen információáramlás történhet a csapatrádión a mérnökök és az autóban az irányítást kézben tartó versenyzők között. A rádión keresztüli segítségnyújtás kérdése 2014 óta terítéken van a Formula-1-ben, a szabályalkotók ugyanis azóta törekednek arra, hogy csökkentsék a számítógépek előtt ülő mérnökök ráhatását a verseny alakulására, nagyobb felelősséget ruházva így a pilótákra. Eleinte ezt az elképzelést több támadás érte a jelenlegi F1-es autók rendszereinek bonyolultsága miatt, a 2016-ra összeállított, minden eddiginél nagyobb szigorításokat tartalmazó listát azonban végül elfogadta a mezőny.

Toto Wolff, a Mercedes üzleti ügyvezetője szerint pedig ez volt a helyes lépés a sport számára, még akkor is, ha csapatának emiatt talán nem lesz olyan egyszerű halomszámra gyűjteni a kettős győzelmeket.

Dppi_00216011_428



„Az új szabályok miatt sokkal jobban korlátozott, hogy milyen információkat adhatunk át a versenyzőknek a futam alatt. A stratégia, a motorvezérlés, a gumiválasztás és még a bokszkiállások terén is sok mindenről a versenyzőnek kell döntenie. Ezeket a dolgokat tehát továbbá már nem tudják optimalizálni a mérnökök és a különféle algoritmusok. Az viszont tetszik, hogy a pilótáknak kell döntést hozniuk, és többé nem távirányítással fognak működni” - mutatott rá Wolff.

„Ez teljes mértékben pozitív fejlemény. A módosítás célja az, hogy változatosabb, kevésbé kiszámítható versenyeket lássunk, és pontosan ez is fog történni. Immár lehetőség lesz arra, hogy a futamok ne a várt módon bonyolódjanak le. A hangsúly áthelyeződik a versenyt megelőző tervezésre, valamit a pilóta intelligenciájára, akinek emlékeznie kell a tervre, majd az ösztöneire hagyatkozva kell azt kiviteleznie a megfelelő időben.”

Következő gondolatmenetével azonban Wolff már azt hangsúlyozza, hogy ő sem teljes mértékben híve az új előírásnak, hiszen hátrányai is lehetnek annak, ha megszakad egy kötelék a csapat és a versenyző, valamint a versenyző és a közönség között.

„Szeretjük a rádiókommunikációt és az ezzel járó érzelmeket, emiatt is kezdett ez el egyre jobban terjedni 15 évvel ezelőtt, hiszen a csapatok is részesei akartak lenni az autóban lejátszódó érzelmeknek” - fogalmazott az osztrák. „Most azért talán kicsit túlságosan is megcsonkították ezt, és abban nem vagyok biztos, hogy a rajongóknak jobb lesz-e ettől. Kevésbé fogják átlátni, hogy mi zajlik az autóban, hiszen a versenyzők kevesebbet fognak beszélni a rádióban. Egyúttal viszont ez több hibát, és így nagyobb változatosságot fog előidézni, ami fontos a sport számára. Az emberek pedig az esélytelenebbek sikerét szeretnék látni, hiszen hamar megunják, ha mindig a domináns autó győz.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: