DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök
F1

Hamilton, az egyenlítő - Szocsi statisztikák

Milyen újabb mélypontot ért el a McLaren, miben vált Nico Rosberg a legjobbá a nem világbajnokok közül, és milyen furcsaságokat tartalmazott a mezőny eleje és vége? Az Orosz Nagydíj statisztikai érdekességeiből minden kiderül.

Lewis Hamilton idei 9., összesen pedig 42. futamgyőzelmét aratta a hétvégi Orosz Nagydíjon, ezzel beérte Sebastian Vettelt az örökranglista harmadik helyéért folyó csatájukban. Vettel a 2011-es Belga Nagydíjon hagyta le a britet a győzelmek számában, amikor 17. sikerét szerezte, és Hamiltonnak mostanra sikerült visszazárkóznia rá.

Hamilton más valamiben is egyenlített: Mercedes-korszaka jelenleg ugyanannyi sikert szállított, mint az előző, McLarennél töltött periódusa. Mindkét csapattal 21 győzelmet ért el és 1-1 bajnoki címet jegyez, noha a mérleg nyelve nagyon hamar, akár már Austinban átbillenhet a stuttgarti márka oldalára. És persze a Mercedesnél kevesebb időre, alig három évre volt szüksége ezen eredmények elérésére, míg a wokingiaknál hat évet töltött.

A brit tavaly után nyert ismét Szocsiban - ezzel ő a kilencedik versenyző, aki egy új versenypálya első két futamán egyaránt a dobogó tetején ünnepelhetett. Legutóbb Vettel nyitott ugyanilyen dominánsan Indiában és Abu Dhabiban.

Dppi_00115016_664



Szombaton Nico Rosbergé lett a pole-pozíció, amely már a 18. volt karrierje során. Ezzel viszont egy nem túl hízelgő rekordot állított be - utolérte Rene Arnoux-t, így ők ketten rendelkeznek a legtöbb első rajthellyel azok közül, akik nem voltak világbajnokok - persze a németnek még van lehetősége, hogy változtasson ezen.

A Mercedes, még ha nem is a leintéskor, hanem pár órával utána, de megszerezte története második konstruktőri címét. A címvédés önmagában nem számít különleges teljesítménynek, hiszen ez minden csapatnak sikerült, amely legalább kétszer diadalmaskodott már az év végi összesítésben.

Érdemes megjegyezni, hogy Sebastian Vettel jobban dominál a tabellán mögötte állók felett, mint a Mercedes vele szemben. Abban a teoretikus esetben, ha az Ezüstnyilakat kivennénk az idei eredményekből, a német már Suzukában beérhetetlen pontelőnyre tett volna szert. Szezonja azonban még úgy is kimagasló, hogy az esetek többségében a Mercedesek mögött kell haladnia, ugyanis már 11. dobogóját szerezte idén, aminél két bajnoki évében, 2010-ben és 2012-ben is kevesebbet gyűjtött.

Sergio Perez egy remek versenynek, na meg két finn kollegája ütközésének köszönhetően felállhatott a dobogóra, pályafutása során ötödször. Ő maga tulajdonképpen sikeresebb, mint csapata, hiszen a Force India még csak harmadik pódiumának örülhetett, amelyek közül az előzőt is a mexikóival szerezték tavaly Bahreinben. Perez dobogóinak különlegessége, hogy minden alkalommal ott állt mellette Lewis Hamilton is valamelyik fokon.

Dppi_00115016_748

A rajtrács első négy helyét ugyanazok a pilóták, és ugyanabban a sorrendben foglalták el, mint az előző versenyhétvégén, Suzukában: Rosberg-Hamilton-Bottas-Vettel. Legutóbb a 2011-es Ausztrál és Malajziai Nagydíjakon fordult elő ilyen ismétlődés, ráadásul akkor az első öt helyezett maradt változatlan Vettel-Hamilton-Webber-Button-Alonso sorrendben.

A start előtt a rajtrács végén is szokatlan jelenséget láthattunk, hiszen az utolsó három helyet három spanyol, Roberto Merhi, Fernando Alonso és Carlos Sainz foglalta el - noha Alonso rajtbüntetés, Sainz pedig edzésbalesete miatt került oda. Legutóbb a 2001-es Monacói Nagydíjon fordult elő, hogy három azonos nemzetiségű pilóta állt a sor végén, mégpedig Enrique Bernoldi, Luciano Burti és Tarso Marques révén három brazil. Bár ez csak a felvezető kör kezdetén volt így, hiszen a tényleges rajthoz David Coulthard állt fel az utolsó helyre, mivel a bemelegítésre nem tudta időben elindítani autóját a pole-ból.

Fernando Alonso 250. nagydíjhétvégéjét ünnepelte Szocsiban, bár a statisztikák csak 248 rajtot tartanak számon esetében, hiszen 2005-ben Indianapolisban és 2001-ben Spában már nem volt ott a versenytávba beleszámító szakasz startjánál.

Dppi_00115016_555

A McLaren története újabb negatív mérföldkőhöz érkezett. 53 futam telt el legutóbbi győzelmük, vagyis a 2012-es Brazil Nagydíj óta, ezzel beállították leghosszabb siker nélküli szakaszukat, amihez foghatót korábban csak az 1978-as Argentin és az 1981-es Francia Nagydíj között kellett végigszenvedniük. És mérget vehetünk rá, hogy Austinban meg is fog dőlni ez a rekord.

A futam mindössze 19 bokszkiállást hozott, az elmúlt tíz évben csak egyszer volt ennél kevesebb, mégpedig az idei szezonnyitón - Melbourne-ben főleg a foghíjas létszámnak köszönhetően csak 17-szer lépett be autó a bokszutcába a verseny alatt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: