DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Új technológiával segítenék az F1-es rajtokat

Spában a GP2 mezőnye már kísérleti nyúlként szolgált azon új rendszer kipróbálásához, ami akár már idén debütálhat az F1-ben, és ami megakadályozza, hogy veszélyes körülmények mellett induljon el egy futam.

A versenyirányítás legnagyobb félelme a rajtok előtt, hogy zöld jelzést ad a mezőnynek, miközben egy autó nem meg felelően állt fel a rajtrácsra, illetve valamilyen probléma miatt nem tud elindulni, és így veszélyt jelent a mögüle indulókra. A két legutóbbi F1-es futam kezdeténél egyaránt el kellett küldeni egy második felvezető körre is a pilótákat - a Hungaroringen Felipe Massa állt fel rosszul a pozíciójába, Spában pedig Nico Hülkenberg autója ragadt ott a rajtkockájában.

Ha valami ehhez hasonlatos probléma adódik, az általában időben kiderül, hiszen a versenyzőnek keze felemelésével kell jeleznie, ha bajba került, és a rajtjel megadásáért felelős Charlie Whiting is végigpásztázza a mezőnyt az irányítótoronyból, mielőtt megnyomná azokat a bizonyos gombokat.

_SBL9119



Noha nem történtek komolyabb gondok a közelmúltban a rajtrácson rosszul álló, illetve ott ragadó autók miatt, az FIA nem akarja a véletlenre bízni, hogy a jövőben ilyesmi okozzon balesetet. A problémák kiszűrésének könnyítése céljából alkottak meg egy rendszert, amit a GP2 spái futamai során már használtak, és ha a továbbiakban is gond nélkül működik, hamarosan az F1-be is megérkezhet.

A GP2-es versenyek rajtjai alatt a bokszutca fala mögött 26 pályabíró állt, mindegyikük szintben az egyik autó rajthelyével, és mindegyikük a kezében tartott egy LED-kijelzőt. Amint az autók visszatértek a célegyenesbe a felvezető körről, minden pályabíró közelről szemügyre vehette, hogy a versenyzők megfelelően álltak-e be a helyükre, illetve hogy valamelyikük problémát jelez-e. Ha minden rendben, az adott autóhoz kiosztott személy megnyomja a zöld gombot a kezében lévő eszközön, ám ha valami gondot észlel, akkor sárga jelzést küld. A 26 készülék összeköttetésben áll ugyanis a versenyirányítással, így a zöld és sárga jelzéseket Whiting is azonnal látja, és ha nem egybehangzóan zöldet mutat a műszere, nem adja meg a rajtjelet a mezőnynek.

Spában az FIA versenyigazgatója még valószínűtlennek tartotta, hogy a megoldást már Monzában az F1-es mezőny esetében is alkalmazzák, ám könnyen lehet, hogy még a 2015-ös szezon során számukra is beüzemelik ezt a rajtok biztonságát szolgáló rendszert.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: