DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
WEC

A szezon vége előtt hosszútávú világbajnok a Toyota

Óriási bravúr: A TOYOTA GAZOO Racing a 2018-as Rally Világbajnokság, majd a 2019-es Dakar megnyerése után a 2018-2019-es idény utolsó előtti fordulójában, egy drámai futamon - amit erősen befolyásolt az időjárás - megszerezte a FIA Hosszútávú Világbajnoki (WEC) címét a csapatok mezőnyében, a Total Spa-Francorchamps 6 órás versenyen. A bajnoki címet még fényesebbé teszi, hogy a Toyota versenyistállója, a márka történetében először az idény során Le Mans-ban is diadalt tudott szerezni. A világ legzöldebb autógyártójának 1000 lóerős hibrid erőgépei tehát idén nem találtak kihívóra…már csak egy kérdés maradt: a világbajnoki címet ugyan már bezsebelte a csapat, de vajon meg tudják e ismételi a bravúrt, és egy évadon belül másodszor is megnyerni a Le Mans-t?

Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima és Fernando Alonso a pilóták bajnokságában tovább növelték előnyüket – immár 31 pontra – a 8. rajtszámú TS050 HYBRID-del, miközben már csak egy futam van hátra, ahol 39 pontot lehet szerezni. Ez volt a negyedik futamgyőzelmük az idényben, amit egy éve győzelemmel nyitottak szintén itt, Spa-ban. A 7. rajtszámú TS050 HYBRID legénysége – Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López – a legjobb köridővel állt az élen majdnem a táv feléig, ám ezután 11 percet veszítettek egy érzékelő meghibásodása miatt. Végül a hatodik helyen értek célba. Az első körökben drámai esemény tanúi lehettünk: alig pár perccel a rajt után, a WEC futamok történetében először erős havazás kezdődött. Ennek ellenére a futam még fél óráig folytatódott, amikor is be kellett küldeni a safety car-t, miközben a pole pozícióból rajtoló Mike állt az első helyen, 7-es rajtszámú autójával. 25 perccel később – immár szikrázó napsütésben – folytatódott a futam. Mike a 3. rajtszámú Rebellion előtt haladt, Sébastien pedig – aki veszített némi időt a kiálláskor – azonnal feljött a második helyre a 8-as rajtszámú autóval, majd a 19. kör végén átvette a vezetést. A néhány perccel később bekövetkező baleset miatt bejövő safety car mindkét autó számára hatalmas gondot okozott. Sébastiennek ugyanis tankolni kellett, ám a bokszutca le volt zárva, ezért a WEC szabályok értelmében a csapat csak öt másodpercig tankolhatott. Mike, aki kevesebb üzemanyagot használt fel a verseny nyitó szakaszában, szerencsére rendesen meg tudta tankolni autóját, sőt abroncsot is tudott váltani, amikor megnyitották a bokszutcát. Eközben Sébastien is megállt tankolni, amivel egy percet veszített, és így visszaesett a tízedik helyre.

Toyota_WEC_vilagbajnok_1



Ezután újabb izgalmak következtek: mire mindkét autó kiállt a bokszutcába, az új slick abroncsokkal jól haladó Sébastien feljött a második helyre. A második óra vége felé az egész pályán sárga jelzés volt érvényben; ekkor ült be Kamui a 7-es autóba, Fernando pedig a 8-asba.

Közel három óra elteltével újabb drámai fordulat következett, amikor a nagyjából 50 másodperces előnnyel vezető Kamui hibát észlelt a 7. rajtszámú autó egyik érzékelőjében. Kiállt a bokszutcába, ahol bár a szerelők gyorsan megjavították a hibát, José már csak négykörös hátrányból indulhatott a 19. helyen. Ekkor Kazuki állt az első helyen a 8. rajtszámú autóval, de egy újabb havazás miatt mindkét autó esőgumikra váltott, ami ideálisnak bizonyult, miután két órával a futam vége előtt újabb felhőszakadás érte el a pályát, amire ezért 25 perc erejéig ismét bejött a safety car. Az utolsó óra elejére José feljött a hatodik helyre, Fernando pedig több mint egy körre növelte a 8. rajtszámú autó előnyét az élen. Ám ekkor újból lesújtott a rossz idő, és jött a safety car. A versenyt a tervezettnél pár perccel korábban le is intették az időjárás miatt. A futam végén Fernando ült a 8. rajtszámú autó kormányánál, és egy kör előnnyel vezetett a 3. rajtszámú Rebellion és a 11. rajtszámú SMP Racing autók előtt. Kamui szép hajrát követően a hatodik helyen végzett 7-es rajtszámú autójával, négy körrel a győztes mögött. A csapat most Franciaországba indul az idényzáró, 24 órás Le Mans futamra, ami június 15-16-án lesz.

Toyota_WEC_vilagbajnok_4

Hisatake Murata, a csapat elnöke

„Gratulálok mindenkinek a világbajnoki győzelemhez. Ez a jutalmuk a tavaly végzett kemény munkáért. Nehéz versenyen vagyunk túl. Sajnálom a 7. rajtszámú autó pilótáit, mert tényleg jól mentek, és szomorú, hogy az érzékelő meghibásodása miatt nem tudtak versenyben maradni a győzelemért. A 8. rajtszámú autó pilótái a balszerencse dacára szintén jól szerepeltek, gratulálok nekik. Bár egy ilyen drámai futam nem könnyű a csapat számára, remélem, szurkolóink és kölni kollégáink az időjárás ellenére is élvezték a versenyt. Mostantól az idény csúcspontját jelentő futamra koncentrálunk, amire tavaly június óta készülünk: Le Mans-ra.”

Mike Conway (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Rettentő nehéz futam volt, őrült időjárással, tíz percen belül négy évszakkal. Ezután belefutottunk egy műszaki problémába, és visszaestünk pár körrel. Egészen addig kényelmesen vezettünk, tényleg gyorsak voltunk, mindenki jól végezte a munkáját. José és Kamui remekül teljesítettek, igyekeztek, hogy behozzuk a lemaradást, de a sok safety car miatt esélyünk sem volt visszajutni az élre. A körülményekhez képest a legjobb eredményt értük el.”

Kamui Kobayashi (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Csalódást keltő futam volt ez számunkra, mert az autónk győzhetett volna, hisz minden jól ment, amíg elő nem jött a hiba. Sajnálatos, de előfordul az ilyesmi, korábban nem volt műszaki problémánk az idény során. Mindent megtettünk azért, hogy behozzuk a hátrányt, jól is mentünk, de ekkora időveszteség mellett nem volt reális esélyünk a dobogóra. Gratulálunk a 8. rajtszámú autónak a győzelemhez, és természetesen a csapatnak is a világbajnoki címhez!”

José María López (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Igazából nem vagyok csalódott, mert mindent megtettünk, amit lehetett. Megmutattuk, hogy mi vagyunk a leggyorsabbak, és ez kellemes érzés. Jól dolgoztunk, de sajnos nem jött össze. De hát ilyen a hosszú távú versenyzés… Gratulálok a csapatnak, hisz elértük egyik fő célunkat. Szintén gratulálok a 8. rajtszámú autónak a győzelemhez. Optimisták maradunk, és most ráhajtunk a nagy kihívásra.”

Sébastien Buemi (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Természetesen nagyon szép dolog a futamgyőzelem, ráadásul ez egy nehéz verseny volt az időjárás miatt. Sajnálom, hogy a 7. rajtszámú autó meghibásodott, amikor az élen haladt. Nehéz lett volna utolérni őket, ha nincs ez a probléma, szóval jobbat érdemeltek volna. A futam elején nem volt szerencsénk, és volt egy kis gond a rádióval is. Fantasztikus érzés, hogy a csapat megnyerte a világbajnoki címet. Most Le Mans-ba indulunk - némi előnnyel a pilóták mezőnyében -, de nem bízzuk el magunkat. Szép, korrekt küzdelemre számítok Le Mans-ban.”

Kazuki Nakajima (TS050 HYBRID #8)

„Őrült futam volt, őrült időjárással. Nagy szerencsénk volt, hogy győztünk, a 7. rajtszámú autó igen peches volt, sajnálom őket. Nekünk is akadt gondunk az időjárással, van mit tanulni ebből a futamból, hogy tökéletesen felkészülten várjuk Le Mans-t. Nagyszerű teljesítmény a csapattól a világbajnoki cím megszerzése. Ez volt a fő célunk, ezért most ünnepelhetünk egy kicsit. De ideje egyúttal Le Mans-ra koncentrálni, mert van még tennivalónk a pilóták világbajnoki mezőnyében. Mindenki másnál jobban tudjuk, milyen nehéz egy ilyen verseny.”

Fernando Alonso (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nem volt egyszerű futam, az első szakaszon voltak gondjaink az időjáráson kívül is. Érzelmi szempontból hullámzó volt a hangulatunk, de a legfontosabb, hogy sikerült megszerezni a világbajnoki címet a csapatok mezőnyében. Rendkívül boldog vagyok, hogy a TOYOTA GAZOO Racing elég pontot szerzett. Gratulálok mindenkinek a csapatban. Fantasztikus volt ez az idény, és remélhetőleg Le Mans-ban folytatódik a diadalmenet, ha a miénk lesz a győzelem a pilóták világbajnokságában is.”

A Spa 6 órás futam eredménye

1.

#8 TOYOTA GAZOO Racing

133 kör

 

2.

#3 Rebellion (Berthon/Laurent/Menezes)

+1 kör

 

3.

#11 SMP (Aleshin/Petrov/Vandoorne)

+1 kör

 

4.

#1 Rebellion (Jani/Lotterer/Senna)

+2 kör

 

5.

#17 SMP (Sarrazin/Orudzhev/Sirotkin)

+3 kör

 

6.

#7 TOYOTA GAZOO Racing

+4 kör

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: