Steward
Strommer Benjamin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. október 28. szerda
USA

Minden, amit az Indy 500-ról tudni kell

Vasárnap rendezik a világ egyik, ha nem a legrangosabb autósporteseményét, nevezetesen az Indy 500-at. Lássuk, mit kell róla tudnia egy Formula-1-hez szokott európai nézőnek!

Az idei lesz a 104. Indanapolis 500, amit augusztus 23-án, vasárnap rendeznek meg, a szokásos májusi időpont ugyanis a koronavírus miatt eltolódott. A pole-pozícióban Mario Andretti unokája, egyben Michael Andretti fia, Marco áll majd, mellőle az első sorból Scott Dixon és Takuma Sato indulhat vasárnap este.

Fernando Alonso mindössze a 26. helyről indulhat majd, hogy megszerezze a hőn áhított tripla korona utolsó hiányzó darabját. Itt egy kis bevezető arról, hogy egy európai versenyekhez alkalmazkodott rajongó mire is számíthat a vasárnap este 20:30-kor rajtoló Indy 500-on!

Az Indy 500 az Amerikának, ami Monaco az F1-nek. Ez A VERSENY. 33 autó sorakozik majd fel vasárnap a 2,5 mérföldes szuperspeedwayen, ahol több mint 200 kört kell majd teljesíteniük, azaz 500 mérföldet, innen tehát az elnevezés.



A verseny elején mindent a show-nak rendelnek alá. Ha valaki emlékszik a 2017-es F1-es USA Nagydíjon látott bemutatóra, nos ez az Indy 500-on természetes. A pilótákat soronként szólítják, akik egy külön erre a célra épített emelvényen sétálnak ki autóikhoz. Idén sajnos egyelőre nem tudni, hogy nézők hiányában lesz-e valami hasonló.

A hadsereg is jelen van a neves eseményen, mikor is a célegyenesben hatalmas parádé zajlik és előadják az Amerikai Egyesült Államok nemzeti himnuszát. A rajt is óriási látványosság, már elég csak azt említeni, hogy minden évben egy híresség engedi szabadjára a lóerőket. Tavaly Christian Bale-t és Matt Damont érte a megtiszteltetés, hogy a zöld zászló meglendítésével elrajtoltathatták a legendás versenyt.

De senki ne számítson állórajtra! A versenyzők repülőrajttal indulnak az ötszázmérföldes útra, hármas formációban, egymás mögött. Ott is ez az egyetlen verseny, ahol így rajtolnak el, és mi tagadás, ikonikus pillanata ez az autóversenyzésnek.

Az oválpálya mindössze négy balkanyarból áll, és az F1-gyel ellentétben itt minden apró baleset futamokat változtat meg. Minden egyes sárga zászlónál pályára küldik a pace cart, ami a safety car megfelelője a tengerentúlon. Nem is meglepő talán, hogy ezek alatt a szakaszok alatt tömeges bokszkiállásokra számíthatunk majd, és mivel a pálya rövid, van aki akár egy kör hátrányba is kerülhet egy rosszul időzített kiállás miatt.

Általában öt-hat alkalommal állnak ki kereket cserélni a pilóták. A Firestone az IndyCar hivatalos partnere, a piros oldalfalú abroncsok gyorsabbak, de jobban kopnak, míg a sima feketék kevésbé kopnak és hosszabb távon is jól bírják.

Az üzemanyagfogyasztás is kulcskérdés, hiszen engedélyezett a tankolás verseny közben, a versenyzők pedig folyamatosan próbálnak szélárnyékot fogni, hiszen ezzel akár négy környi üzemanyagot is spórolhatnak.

Furcsa lesz azt is látni, hogy az utolsó körökben senki sem akar majd az élen állni, miután gyakori egy baleset a véghajrához közeledve, és a már említett szélárnyék effektus sokszor volt már győztes stratégia a hátulról érkezők számára az utolsó körben.

Bárki is nyerje meg a legendás versenyt, amellett, hogy egy életre megjegyzik a nevét, az arcképét is bevésik a Borg-Warner Trófeába, így váltva maguknak jegyet a halhatatlanok csarnokába.

Ja, és pezsgő? Mégis kinek van arra szüksége, mikor a nyertes egy üveg tejjel is ünnepelhet a leintést követően a győztesek sávjában – ráadásul a pilóták le is adnak egy listát a nagy verseny előtt, hogy ki milyen tejet óhajt inni esetleges győzelme esetén.

 

Kire érdemes figyelni?

 

A legjobb esélyekkel az ex F1-es Takuma Sato indul, aki a harmadik helyről kezdi majd meg a versenyt és 2017-ben már megnyerte az Indy 500-at. Egy másik korábbi győztes, Alexander Rossi a kilencedik helyről rajtol majd az Andretti Autosport autójával, amellyel sokáig úgy tűnt, Fernando Alonso fog indulni, de végül a spanyol csak az Arrow McLaren SP csapatánál kapott helyet, míg Marcus Ericsson a 11. helyről indul vasárnap.

A kétszeres F1-es és egyszeres WEC-világbajnok Alonso mindössze a 26. helyről fogja megkezdeni a 104. Indy 500-at, de a tavalyi blama után már akár ennek is örülhet a Formula-1-be jövőre a Renault-val visszatérő oviedói.

Ez volt tehát egy kis bemelegítés a 104. Indianapolis 500 előtt, melyre vasárnap 20:30-kor kerül sor. A televízióban élőben követhetitek majd a versenyt, mindenkinek jó szórakozást kívánunk!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?