Hogyan csináljuk? Ez volt a legfőbb kérdés a 2018-as Africa Eco Race kilencedik versenynapján, amikor a szervezők újabb kihívás elé állították a résztvevőket: a 340 kilométeres, a mauritániai Atar térségében bonyolított hurokszakasz harmadik ellenőrzőpontja körül alternatív, könnyített útvonalat ajánlottak fél órányi időbüntetésért cserébe, így mindenki próbálta kitalálni, hogy a másik melyik opciót választja. A Qualisport Racing számára a helyzet megítélésén javított egy aprócska tényező: a holland DAF-pilóta, Johannes van de Laar – aki mindenáron szeretné megcsípni a 3. helyet a magyaroktól - az előző napon jobb időt futott náluk, így előttük rugaszkodhatott neki a napi penzumnak.
Mi lehet ilyenkor a legjobb taktika? Persze, hogy lekövetni a másikat, amennyire csak lehet, hiszen így a legkevesebb az esélye annak, hogy csökken az előny: ezt tette Kovács Miklós pilóta és két társa, Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő is, akik a tervezett stratégiát tökéletesen végrehajtva a kategória 3. legjobb eredményét produkálták, ezzel pedig további 5 perccel, 52 percnyire növelték előnyüket a 4. helyen álló alakulattal szemben.
„Nagyon nehéz, dűnés nap volt a mai, amit jól szemléltet, hogy ez volt az első alkalom az Africa Eco Race-en, amikor több mint százkilométernyi egybefüggő dűnesorral kellett megbirkóznunk. A szervezők tudták, hogy ez nem lesz könnyű mutatvány, ezért lehetőséget kínáltak arra, hogy aki akarja, némi időbüntetés fejében egy könnyebb dűnesort válasszon. Mi nem ezt választottuk, belementünk a sűrűjébe és tolatás, kiszállás, ásás, minden nélkül megoldottuk a problémát. Miklós kitűnően teljesített, a tervezett stratégiánk is működött, az autóval sem volt semmilyen gond. A végén a célt egy picit nehezen találtuk meg, amivel buktunk talán két percet, de ezt leszámítva minden tökéletesen alakult” – értékelt a nap végén, az atari táborban a Qualisport Racing navigátora, Czeglédi Péter.
A holland DAF-fal vívott párharcról a másodpilóta elmondta: „Van de Laarékkal vívunk a kamionos kategória dobogójának harmadik helyéért. Az előnyünk a tegnapi nap után 47 perc volt, de mivel előttünk végeztek, előttünk is indultak, így a tegnap esti csapatmgbeszélésen úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk lekövetjük őket, amennyire csak lehet. Amikor ment, ott voltunk mögötte. Amikor állt, mi is álltunk. Olyan jól sikerült ez, hogy amikor túljutottunk a szakasz kritikus részén, megelőztünk és még vertünk is rá öt percet. Úgy hallottuk, hogy a nap végén, a táborban ingerülten, bosszúsan jött-ment, és amiatt háborgott, hogy hiába akarta szándékosan átadni a helyét, nem előztük meg…” – fogalmazott huncut mosollyal az arcán Czeglédi Péter.
A kamionosoknál a rajt óta hibátlan Gerard de Rooy nyerte a szakaszt az Ivecóval, aki simán vezet a monstrumok összesítésében, a hollandot pedig a korábbi többszörös Africa Eco Race győztes Tatra-pilóta, Tomas Tomecek követte a célban. Az autósoknál az előző napi nagy siker után Mathieu Serrardori ezúttal kissé megtorpant: a francia buggy-pilóta csak 3. lett az autósok között, ám így is sikerült megőriznie a kategória-elsőséget a tavalyi győztes Mini-versenyzővel, az előző napi küszködésért szakaszgyőzelemmel revansot vevő Vlagyimir Vasziljevvel szemben. A gall és az orosz között 48 perc a különbség, ami garanciát jelenthet arra, hogy öldöklő lesz a küzdelem a folytatásban.
A motorosoknál Pal Anders Ullevalseteré lett az elsőség, aki korábban két ízben diadalmaskodott az Africa Eco Race-en, ezúttal viszont egy korai technikai probléma miatt már nincs esélye a győzelemre. Az összesítésben Paolo Ceci vezet, az olasz KTM-es 50 perccel előzi meg a portugál yamahás Luis Anjos Oliveirát.
A viadal tizedik versenynapján, pénteken a versenyzők Atarból Akjoujt felé veszik az irányt : a mért táv 408 kilométer lesz, amelyről a szervezők előzetesen annyit árultak el, hogy „aki ezt a szakaszt teljesíti, az a tizedik Africa Eco Race legkeményebb szakaszát tudja le”.