DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Tereprali

Homokviharban repesztett a Qualisport Racing

Noha a Szahara még egyszer utoljára megdolgoztatta az Africa Eco Race mezőnyét, a Qualisport Racing kamionos egysége sikerrel vette az akadályt. A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió a Scaia Qualisport Torpedóval a kamionosok között az 5. helyen zárta a homokviharban megtartott tizenegyedik szelektív szakaszt, az utolsót, amely a verseny végelszámolásába még beleszámított.

A pénteki penzum csupán 208 kilométer volt, ám sokkal komolyabb feladat elé állította a versenyzőket, mint azt előzetesen gondolni lehetett. Ez a Mauritániában tomboló homokviharnak volt köszönhető, amely azt éppen még lehetővé tette, hogy a szervezők helikopterei felszálljanak, ahhoz viszont éppen elég sűrű volt, hogy a pilóták, navigátorok szinte semmit ne lássanak.

„Jó alaposan megdolgoztattak a szervezők bennünket így a végére” – mondta Kovács Miklós, a Qualisport Racing pilótája a mauritániai felségterületen bonyolított szakasz végén. „Elképesztő homokvihar támadt, a szakaszon alig láttunk valamit, így teljes egészében Péter iránymutatásai alapján mentünk. Óvatosan jöttünk, gond nélkül itt vagyunk, az estét pedig már Szenegálban töltjük. Már készülünk a holnapi fináléra és büszkék vagyunk arra, hogy az új kamionunkkal is begördülhetünk a Rózsaszín tó partjára a magyar nemzeti lobogóval.”



A 2010-ben győztes, az évek során az Africa Eco Race kamionos kategóriájában a dobogó összes fokát megjáró Qualisport-formáció idén az 5. helyen zárja a kategória összesített értékelését. Ugyan a napi szakaszt ismét a két Tatra uralta Jaroslav Valtr és Tomas Tomecek révén, a győzelmet egy Kamaz jegyzi: Andrej Karginov, a Dakar-rali 2014-es győztese első ízben indult az afrikai derbin, ahol a tatárföldi gyártó hagyományait jól ápolva diadalmaskodott Valtr és Tomecek előtt. A 9 indulóval elrajtolt kamionos mezőnyben Szergej Kuprijanov, a Kamaz metángáz-hajtású monstrumával a 4. helyen zárt, Kovácsék, valamint az Opel Dakar Team párosa, Darázsi Zsolt és Szalai Norbert előtt.

Az Opel-kontingens autós egysége, Szalay Balázs és Bunkoczi László a tizenegyedik szelektív szakaszt az autósok között az előkelő 7. helyen zárta, az összesítésben pedig a 11. pozícióban végeztek. „Tényleg olyan volt a homokviharban, mintha vakon mentünk volna” – fogalmazott a rutinos pilóta a szakasz végén. A szakaszt egyébként az autósoknál Mathieu Serradori nyerte LCR30-as buggy-jával, maga mögé utasítva a Minivel az összesítésben szinte mindvégig élen álló Vlagyimir Vasziljevet, valamint a cseh Hummer-rakétát, Miroslav Zapletalt. Vasziljevet ez csöppet sem zavarta, a Dakar-raliról átpártolt Világkupa-győztes orosz ugyanis megnyerte a versenyt, Zapletal pedig – aki tavaly másodszor nyerte meg a magyar tereprali-bajnokságot is – az abszolút értékelés 2. helyén fejezte be a kéthetes maratont.

A motorosoknál Paolo Ceci diadalmaskodott a Hondával, a korábbi kétszeres győztes Pal Anders Ullevalseter és a derbi nagy felfedezettjének számító Gev Sella előtt. Az összesítésben Sella az első: a mindössze 18 éves KTM-versenyzőnek – akiről Ullevalseter meggyőződéssel állítja, hogy gyorsabb a műfaj legjobbjainál is – élete első hosszú távú megmérettetésén azonnal sikerült diadalmaskodnia.

A már Szenegálban, egészen pontosan St. Louisban állomásozó mezőny szombaton a legendás helyszínre, a Dakar mellett található Rózsaszín tóhoz igyekszik. Ott, az Atlanti-óceán partján bonyolítják az utolsó, mindössze 22 kilométeres szakaszt: ez a verseny értékékelésébe már nem számít belem azonban kétségkívül látványosnak és izgalmasnak ígérkezik, a hagyományok szerint az egyes kategóriák résztvevői rendszerint egyszerre indulnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: