DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 3. péntek
Retro

Retro – Az F1-es tervezők koronázott királya

Összesen három évtizedet töltött el a Formula-1-ben, 13 világbajnok autót tervezett, három csapattal is a sportág csúcsára ért. Ma ünnepli születésnapját Adrian Newey.

1958 karácsonyának második napján látta meg a napvilágot Shakespeare szülővárosában, Stratford-upon-Avonben Adrian Newey, aki három és fél évtizede dolgozik az autósportban, mely idő alatt három csapatnak összesen tizenkét konstruktőri és tizenhárom egyéni világbajnok autót tervezett, s nem kisebb dolgot vívott ki magának, mint hogy a Formula-1 történetének egyik, ha nem a legjobb tervezőjének tartják.

newey_Rb



Newey, aki Jeremy Clarksonnal együtt járt iskolába, amíg egy koncerten történt károkozás miatt el nem tanácsolták, 1980-ban szerzett diplomát, s azonnal elhelyezkedett az autósportban: a legendás Harvey Postlethwaite vette szárnyai alá a Fittipaldi csapatnál. Hamarosan a March-hoz került, az F2-ben versenymérnökként dolgozott, majd átkerült a cég sportautó-részlegéhez. Belekóstolt az IndyCarba is, Bobby Rahal mérnöke volt, s ő tervezte a March 85C-t, mellyel Al Unser bajnoki címet, Danny Sullivan pedig Indy 500-at nyert 1985-ben.

Ezzel megalapozta hírnevét, Carl Haas pedig lecsapott rá: a Paul Newman partnereként a tengerentúlon számos sikert elérő csapatvezető igazi álomcsapatot hozott össze – ám az eredmények elmaradtak. Kevesen tudják, de a FORCE és a Beatrice által szponzorált, s üzleti szempontok miatt a Lola nevét viselő istálló volt az egyetlen csapat, ahol a Formula-1 elmúlt évtizedeit meghatározó két zseni, Adrian Newey és Ross Brawn együtt dolgozott.

newey_indy

Haas csapata a gyenge erőforrás miatt nem lehetett sikeres annak ellenére sem, hogy a remek személyzet mellé sikerült megszerezni a világbajnok Alan Jonest. Az istálló hamarosan összeomlott, Haas pedig ismét az IndyCarra kezdett koncentrálni, s vitte magával Neweyt is, aki 1987-ben Mario Andretti versenymérnöke lett. Ezt követően a March visszacsábította, immár a Formula-1-es projekt vezető tervezőjének. Az első év igen felemásra sikeredett: a March 881-gyel Ivan Capelli több szép sikert ért el, kétszer dobogóra állhatott, és hetedik lett a bajnokságban, a March pedig egyetlen ponttal csúszott le a konstruktőri negyedik helyről, s megelőzte a címvédő Williamst, akik szintén Judd-erőforrással versenyeztek. Newey munkáját ennek ellenére többen kritizálták, bár az erőforrás okozta hátrányt sikerült kompenzálni, az autó egyáltalán nem volt pilótabarát.

A March csapatát 1990-ben felvásárolta a Leyton House nevű japán ingatlancég, Newey pedig technikai igazgatóként folytatta a munkát, de csak nyárig, amikor elküldték az eredmények hiánya miatt. Mint azt később elmondta, bár rosszul esett neki a vezetőség döntése, nem bánta a történteket: „Kirúgtak, de addigra már eldöntöttem, hogy távozok, hiszen ha egy csapatot egy könyvelő vezet, akkor ideje lépni... Az önbizalmadnak persze nem esik jól a dolog, ám a Williams megkeresett.”

Adrian Newey a grove-iaknál újabb szintre lépett: Patrick Headdel visszavezették a csúcsra a Williamst. Az első Newey által tervezett Williams, az FW14 fel tudta venni a versenyt Senna McLarenjével, de a bajnoki cím ekkor még nem jött össze. A következő évben viszont már nem volt ellenfél: Nigel Mansell a Formula-1 történetének egyik legdominánsabb bajnoki hadjáratában valósággal földbe döngölte az ellenfeleket.

Ez volt az első Adrian Newey tíz konstruktőri bajnok autójából: 1992 és 1998 közt hét év alatt hatszor is az ő versenygépei bizonyultak a legjobbnak, egyedül az 1995-ös Benettonnal szemben volt tehetetlen az akkori Williams. Az utolsó bajnoki címet már a McLaren tervezőjeként ünnepelhette Newey, majd a 2010-es évek első felében ismét az ő gépei tartották rettegésben az ellenfeleket: Sebastian Vettel és a Red Bull zsinórban 4-4 bajnokságot szerzett autóival.

Ezt követően átmenetileg kicsit eltávolodott az F1-től, és egyéb projektek kötötték le a figyelme nagyobb részét, de az évtized végén ismét nagyobb szerepet vállalt a Red Bullnál, ami meg is hozta a sikert: 2021-ben Max Verstappen már egyéni vb-címet nyert az RB16B-vel, a 2022-ben érkező szabályváltozásokat pedig "természetesen" ő értette meg legjobban, így a következő két szezonra verhetetlen konstrukciót épített, így 2023 végén 13 egyéni és 12 konstruktőri világbajnoki elsőségnél tart az F1-ben.

Ez a szám pedig alighanem tovább fog növekedni a következő években...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: