DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Retro

Retro – Örömkönnyek és csalódás Szahírban

A 2020-as Szahíri Nagydíj két pilótának is emlékezetes marad, ellentétes okokból – Sergio Perez élete versenyét autózta, míg George Russell lehetőleg elfelejtené a bahreini sivatagban történteket.

A szezon Mercedes-dominanciája azt jelentette, hogy Lewis Hamilton már három futammal a vége előtt bebiztosította hetedik világbajnoki címét, amivel beérte a rekordtartó Michael Schumachert. A koronavírus-járvány által beárnyékolt év sok szokatlanságot hozott magával, a járványügyi intézkedések miatt több új, ismeretlen pályával gazdagodott a csupán 17 futamból álló versenynaptár. A Szahíri Nagydíj a szezon második Bahreinben megtartott futama volt, amelyet a pálya addig, és azóta is használatlan rövidített, 3,543 kilométer hosszúságú nyomvonalán tartottak.

A Szahíri Nagydíj előtt bombaként robbant a hír, hogy Hamilton pozitív tesztet produkált, így kihagyni kényszerül a bahreini pálya rövidített verzióján lezajló futamot. Helyét a Valtteri Bottas helyére régóta pályázó George Russell vette át, végre megkapta a lehetőséget arra, hogy egy Formula-2-es bajnokhoz méltó autóban mutassa meg tehetségét. A fiatal brit helyére a Williamsben Jack Aitken ült, aki nem az egyetlen debütálója volt a hétvégének, hiszen Romain Grosjean szörnyű bahreini balesete után a Haas fiatalja, Pietro Fittipaldi is először szerepelhetett F1-es hétvégén.

Russell már az időmérőn mindenkit lenyűgözött, csupán három századdal maradt el tapasztaltabb ideiglenes csapattársától, a rajtnál pedig rögtön átugrotta Bottast. A finn-nek viszont nem akadt sok lehetősége visszatámadni csapattársát, hiszen pár kanyar után máris jött a biztonsági autó, miután Charles Leclerc hibája után kiütötte Sergio Perezt a Racing Pointban, a mellettük autózó Max Verstappen pedig nem tudta elkerülni a pályáról kicsúszó párost, így a falban kötött ki. A monacóinak és a hollandnak ez jelentette a futam végét, Perez viszont egy gyors látogatás után a bokszban az utolsó helyről kezdhette meg a felzárkózást.



Az újraindítást követően a harmadik helyen még a McLaren színeiben autózó Carlos Sainz nagy nyomást helyezett Bottasra, aki viszont a jóval gyorsabb Mercedesben tartani tudta pozícióját. Perez hihetetlen iramban hagyta maga mögött a mezőny hátsó felét, 20 kör elteltével már pontszerző helyen haladt, Russell pedig kényelmes előnyre tett szert az élen. A mexikói pilóta megállíthatatlannak tűnt a sivatagi estén, 30 körrel a kockás zászló előtt csapattársát, Lance Strollt, valamint a Renault-s Esteban Ocont lehagyva máris a legalsó dobogós helyen diktált bődületes tempót.

Nem sokkal ezután az eddig nyugodt debütáló versenyt teljesítő Aitken vesztette el az első szárnyát az utolsó kanyarból kifele menet, ezzel újból biztonsági autós fázist előidézve. Kihasználva a lehetőséget, a Mercedes egyszerre hívta ki az élen haladó versenyzőit, a német istállótól szokatlan módon viszont hatalmas kavarodás alakult ki a bokszban. A másodikként cserélő Bottas autójának bal első kerekénél akadtak problémák, a finn végül több, mint 27 másodpercig vesztegelt a bokszban, ezzel az ötödik helyre csúszott vissza. A dráma csak ezután következett: Russellnek újból ki kellett hajtania, mivel a fejetlenség közepette Bottas abroncsait tették fel a fiatal brit autójára. A konstruktőri bajnokok így egy sima egy-kettőt eldobva a Perez-Ocon-Stroll hármas mögé szorultak vissza.

Russell tempója jó volt a friss gumikon, először az év egyik legszebb előzését produkálva Bottast előzte meg a pálya középső, kacskaringós szakaszán, majd körökön belül már Perez nyomába eredt hőn áhított első futamgyőzelmét vadászva. Nyolc körrel a leintés előtt viszont a 2018-as F2-es bajnok álmai egy csapásra szertefoszlottak, amikor is egy lassú defekt a bal hátsó abroncsában újabb bokszkiállásra késztette Russellt. A Mercedes tempóját elnézve sima első helytől fosztotta meg ez az apróság a brit tehetséget, aki ezután már csak a kilencedik helyig tudta visszatornázni magát. Russell így első F1-es pontjait, valamint a verseny végén megszerzett legyorsabb körért járó pluszpontot csupán keserű szájízzel ünnepelhette.

Az egyik tökéletes versenyt produkáló pilóta helyett így a másik brillírozó versenyző nyerte az őrült Szahíri Nagydíjat, Sergio Perez az utolsó helyről felküzdve magát Formula-1-es karrierjének első futamgyőzelmét szerezte. Mögötte a dobogóra szintén először felálló Esteban Ocon végzett, míg a Racing Point tökéletes versenyhétvégéjét Lance Stroll harmadik helye egészítette ki. A mexikói, aki ekkor még ülés nélkül várta a jövő évet a helyét elfoglaló Sebastian Vettel bejelentése után, bahreini teljesítményével felhívta magára a Red Bull vezetőségének figyelmét, nem sokkal később pedig le is szerződött az osztrákokhoz Max Verstappen mellé a 2021-es szezonra. George Russellnek további két évet kellett várnia első F1-es futamgyőzelmére.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: