Nem kezdődött simán a Sao Pauló-i Nagydíj – már az első körben történt egy baleset, amely következtében bejött a biztonsági autó. Az élmezőny sorrendje nem változott: George Russell megőrizte rajtelsőségét Lewis Hamilton előtt, Max Verstappen maradt harmadik, Sergio Perez pedig, miután az első kanyarban benézett csapattársa mellé, a negyedik. Az első változás Lando Norrist érintette, aki lerajtolta Charles Leclerc Ferrariját és még a Red Bullokat is támadta.
A pénteki időmérő hősét, a nyolcadik rajthelyéhez képest egy pozíciót vesztő Kevin Magnussent Daniel Ricciardo pöckölte meg hátulról – a Haas megúszta volna egy megforgással, de pörgés közben Ricciardo útjába került. Az ausztrál bal hátsó kereke kitört, a McLaren a falban landolt és a dán is kiesett.
A biztonsági autós periódus a 6. kör végéig elhúzódott. Russell a Red Bull végsebessége ellen taktikázva későre halasztotta az újraindítást, ezzel azonban mégis kedvezett Verstappennek, aki Hamiltont támadta a második pozícióért. A hollandnak nem maradt helye az S-kanyarban, a két 2021-es bajnoki rivális összeütközött, darabok repültek le mindkét autóról, és számos pozíciót buktak. Kanyarokkal később Norris forgatta meg Leclerc-t, aki nagy tempóval gumifalba csúszott – csodával határos módon a monacói folytatta a versenyt.
Az ütközések miatt csupán Verstappen és Leclerc állt ki szárnycserére, Hamilton enyhén sérült padlólemezzel folytatta a nyolcadik helyen. Átalakult az élmezőny is: Russell mögé Perez, Norris, Carlos Sainz és Sebastian Vettel került az első öt helyre. A spanyol friss motorjával hamarosan megelőzte a McLarent, a hetedik rajthelyről már harmadik volt, és Hamilton is gyorsan nyerte vissza a pozíciókat, hét körrel a baleset után már ötödikként haladt Vettelt megelőzve, egy körrel később pedig a jelek szerint sérült Norrist is letudta.
A felügyelők két öt másodperces büntetéssel jutalmazták a két incidenst, Norrist és Verstappent nyilvánították vétkesnek – utóbbit megkérdőjelezhető módon, mivel úgy tűnt, Hamilton nem hagyott elég helyet, ezzel előidézve a balesetet.
Az élmezőnyből Sainz cserélt először a 18. körben, a közepesekre lágyat kapott. A Ferrari jobb hátsó fékje erősen füstölni kezdett, de a látványos jelenetnek következménye nem volt. Az élen közben Russell jelezte, a gumik jó állapotban vannak, el tudják húzni a kiállást. Perez csak a 24. körben érkezett egy gyors, 2,0 másodperces kiállással, egy körrel később pedig Verstappen érkezett, aki csak a 12. helyig zárkózott fel, ráadásul le kellett töltenie időbüntetését, ami újra hátravetette.
A lágyon rajtoló Russell a 25. körben kapta a közepeseket, melyekkel a második helyre tért vissza – futólag Hamilton vezetett. Az idősebb brit csak a 30. körben állt ki, ő húzta legtovább a lágy keveréken. Az elsőséget visszakapó Russell 4,5 másodperccel vezetett Perez előtt, Sainz a harmadik helyen állt, Hamilton negyediknek jött vissza. 17. rajthelye ellenére a korán kereket cserélő Fernando Alonso már az ötödik pozícióban járt, és eredményesen zárkózott fel a nyolc helyet javító Valtteri Bottas is – mindketten maguk mögé tudták Vettelt, a büntetett Norris pedig egészen a 10. helyig csúszott vissza. Sem Leclerc, sem Verstappen nem volt a pontszerzés közelében a futam ezen szakaszában a 13. és 16. helyen álltak baleseteik után, ők már kétszer is kiálltak.
A 71. kör féltávjánál sokan már második menetrend szerinti kiállásukat teljesítették: Alonso, a szintén pontszerző helyen álló Gasly, majd utánuk Sainz is érkezett, a spanyol csak egy helyet veszített, a mezőny leggyorsabbja Hamilton mögé esett vissza. A brit a 45. kör elejére utolérte és megelőzte Perezt, a másik Red Bull-lal történt ütközés ellenére újra második volt.
A 46. körben Leclerc volt az első, aki harmadszorra is kiállt – rövidesen Perez, Hamilton és Russell is teljesítette második kiállását. A Mercedes fiatalja megőrizte a vezető pozíciót, a második helyet viszont Sainzt örökölte meg – nyolc másodperccel Hamilton előtt, használt közepesen a hétszeres bajnok friss lágyai ellenében. A brit morgolódott, mivel úgy érezte, közepes gumijai még jó állapotban voltak, azonban rohamtempóban közelítette a spanyolt.
Magnussen és Ricciardo óta senki sem esett ki egészen az 52. körig – ekkor a másik McLaren húzódott félre, a futam elején kiválóan teljesítő, de azóta pontszerző helyen kívülre hátracsúszó Norris húzódott félre hajtásproblémával. A McLaren rossz helyen állt, virtuális biztonsági autót rendeltek el, amit használva Sainz, Alonso és Gasly is abszolválta harmadik kerékcseréjét.
A VSC-t követően ráadásul beküldték a biztonsági autót, ami összerázta a mezőnyt. A futam utolsó negyedében az első négyest Russell, Hamilton, Perez és Sainz alkotta, mögöttük Bottas következett, akit azonban a mezőny végéről már hatodik helyre felzárkózó Lelerc követett. Vettel, Ocon, Alonso és a szintén háromszor kiálló, tizedik helyen tartó Verstappen álltak a pontszerzést érő helyeken. Az Alpine-nál érdekes párbeszéd hangzott el: Ocont megkérték, hogy ne harcoljon a friss gumikkal rendelkező Alonsóval, de a francia nem volt hajlandó erre.
Az elhúzódó biztonsági autós fázis az 60. kör elején indult újra – egy autó nem volt a helyén, Yuki Tsunodának nem volt ideje visszavenni körét, ezért Sainz és Bottas közé beragadva várta az újraindítást, de a célegyenesben rögtön lehúzódott. Az első négy sorrendje nem változott, de Sainz keményen támadta a közepes gumis Perezt a harmadik helyért, ráadásul a párosra megérkezett a Bottast előző Leclerc is. A friss lágyon Alonso is szárnyalt, nem csupán Ocont és Vettelt, de a finnt is átlépte másfél kör alatt.
Sainz a 63. körben járt sikerrel, megelőzte a mexikóit, akit mindjárt bedarált a másik Ferrari is. A mexikói könnyű célpont volt, a jelentős gumielőnyben levő Alonso és Verstappen is megelőzte.
Az utolsó körökben már nem történt változás: Russell elsőként ért célba, a pole-pozícióból végig kézben tartotta a Sao Pauló-i Nagydíjat, ezzel megszerezte első futamgyőzelmét, amely már 2020-ban, Szahírban is közel volt hozzá. A Mercedes öröme az ütközés ellenére második helyre felzárkózó Hamilton eredményével volt teljes.
Sainz befutott a harmadik helyen – Leclerc arra kérte a csapatot, a bajnoki második helyet szem előtt tartva engedje el őt a csapattárs, de a Ferrari nem egyezett bele, a futam elején gumifalat is megjáró monacói negyedik lett.
Három nagy felzárkózó végzett egymás mögött, Alonso megőrizte az ötödik helyet, csupán fél másodpercre az ütközésből és büntetésből felálló Verstappen előtt. Perez nyolc kör alatt négy pozíciót bukva mindössze hetedik lett, Ocon, Bottas és Stroll szerezte az utolsó pontokat – a kanadai kiszorította az első tízben a futam elején jó helyen álló Aston Martin-os csapattársat, Vettelt.
A Sao Pauló-i Nagydíj végeredménye:
Versenyző | Csapat | Idő/hátrány | |
1 | George Russell | MERCEDES | 1:38:34.044 |
2 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1.529 |
3 | Carlos Sainz | FERRARI | 4.051 |
4 | Charles Leclerc | FERRARI | 8.441 |
5 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | 9.561 |
6 | Max Verstappen | RED BULL RACING RBPT | 10.056 |
7 | Sergio Perez | RED BULL RACING RBPT | 14.080 |
8 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 18.690 |
9 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 22.552 |
10 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 23.552 |
11 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 26.183 |
12 | Pierre Gasly | ALPHATAURI RBPT | 26.867 |
13 | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 29.325 |
14 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | 29.899 |
15 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 36.016 |
16 | Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | 37.038 |
17 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI RBPT | 1 kör |
NC | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | DNF |
NC | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | DNF |
NC | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | DNF |