Az 1997-es évad az Európa Nagydíjjal fejeződött be: több szempontból is különleges volt ez a hétvége, az egyetlen Formula-1-es verseny, melyet Jerezben tartottak. Mindenekelőtt Michael Schumacher és Jacques Villeneuve vasárnapi ütközése jut mindenki eszébe, amely következtében kizárták a németet az év végi pontversenyből.
Másodsorban azonban az emberek fejében motoszkálni kezd: nem ugyanez a verseny volt, ahol hárman is ugyanazt a köridőt futották az időmérőn? Ez a múltidéző cikk is a szombati eseményekkel foglalkozik, melyek napra pontosan 20 évvel ezelőtt, 1997. október 25-én történtek.
A négy szabadedzésen Olivier Panis (Prost) és David Coulthard (McLaren) diktálta a tempót, de a kvalifikáció a szezon során megszokott erőviszonyokat mutatta, a Williams és Ferrari emelkedett a többiek fölé. Az akkori szabályok szerint az időmérés egy órája alatt mindenki 12 gyorskört tehetett meg, ezek közül a leggyorsabb döntött a rajtpozícióról. Érdemes hozzátenni, hogy a TAG Heuer időmérő rendszere ezredmásodperc alapon rögzítette a köridőket, hogy ezzel a pontossággal el lehessen kerülni az egyezést.
Időről időre előfordul, hogy két versenyző ezredmásodpercre ugyanazt a kört autózza időmérőn: annak a valószínűsége azonban, hogy hárman fussanak azonos kört, ráadásul az első helyet érőt, nagyon-nagyon csekély. A tabellán Michael Schumachert egy ponttal üldöző bajnokesélyes, Jacques Villeneuve 14 perc elteltével 1:21,072-es addigi legjobb eredményt teljesített a Williamsszel. Biztató idő volt, akár a pole-pozícióra is elegendő.
Újabb 14 perc múlva jött a felhördülés: Schumacher a Ferrarival ugyancsak 1:21,072-es időt autózott, megegyező körrel álltak mindketten az eredménylista elején. A párost sokáig senki sem előzte meg, Villeneuve csapattársa, Heinz-Harald Frentzen azonban az edzés végén erős szektoridőket mutatott, az utolsó előtti mérőpontnál egy tizedmásodperc előnyben volt. Akkor kerekedett ki igazán a nézők szeme, mikor átszelte a célvonalat: az óra nála is 1:21,072-nél állt meg!
Azonos köridő esetében mindig azt veszik figyelembe, ki érte el előbb. Eszerint Villeneuve szerezte meg a bajnoki döntő értékes pole-pozícióját, Schumacher a második, Frentzen pedig csak a harmadik helyről indult, hiába futotta meg ő is a rajtelső kört.
Ilyen szenzáció mellett érthetően kevés szó esik az időmérő további sorrendjéről, pedig Damon Hill negyedik helye az Arrows színeiben említésre méltó: második legjobb rajteredménye volt a szezon során, a Hungaroringen elért harmadik pozíció után, melyet kis híján győzelemre váltott. A címvédő bajnok csupán 58 ezredmásodpercre volt a triótól. Az ötödik pozícióba kvalifikált az Európa Nagydíj másnapi nyertese, Mika Hakkinen.