DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Retro

Retro – Tipikus brit fiú nagy álmokkal

Egyre inkább küszöbön van a generációváltás a száguldó cirkuszban. A mai nap ünnepeltje is az új nemzedék egyik legtehetségesebbjei közé sorolandó. Ő nem más, mint George Russell, aki a mai napon csatlakozott a 24 évesek táborához. Személyében egy olyan sportembert tisztelhetünk, aki fiatal kora ellenére már jó néhány kategóriában megvillantotta oroszlánkörmeit, ez alól nem képez kivételt a Formula-1 világa sem. Ez az írás egy díszes torta helyett készült a születésnapos számára.

Családi háttér

A mai nap főszereplője 1998. február 15-én látta meg a napvilágot angolszász földön, a Norfolk megyei  King's Lynn városában. Wisbechben cseperedett fel Alison és Steve Russell legfiatalabb gyermekeként, két testvére: Cara és Benjy. Barátnője Carmen Montero Mundt. Benjy egyébként szintén autóversenyzőként rótta anno a köröket, gokartban brillírozott. Úgy tűnik, a család ifjabb tagja is gyakran szurkolhatott a pálya széléről a bátyusért, s eközben megcsaphatta az orrát a benzingőz illata, hiszen 2020-ban Russell egy régi iskolai feladatot ásott elő, majd tett közzé, amelyből az életkorán, a családján és a kedvenc (kék) színén kívül még kiderül, hogy már 8 évesen is legfőbb ambíciója volt Formula-1-es pilótává válni. Az ő példája mutatja, hogy olykor igenis megéri komolyabb álmokat szövögetni.



A szárnypróbálgatás kezdetei

Az ifjú Russell az autósportnak rendelte alá az életét, s pont 8 évesen, 2006-ban neki is vágott vágyai beteljesítésének. Gokartos éveiben a különböző bajnokságokban 10 első, három második, és egy harmadik helyet sikerült bezsebelnie. Többek között MSA brit bajnokként, Super One brit bajnokként, CIK-FIA Európa-bajnokként csaphatott ököllel a levegőbe.

Ezt követően 2014 egy igazán emlékezetesre sikeredett év volt Russellnek. A 2013-ig tartó gokartpályafutását követően ugyanis egyszerre két felsőbb kategóriás sorozatban szó szerint hasított. Az egyik a BRDC Formula-4 bajnokság volt, ahol a Lanan Racing pilótájaként szoros küzdelemben sikerült megkaparintania az év végi elsőséget, a másik pedig a Formula Renault 2.0 Alps bajnokság, ahol a Koiranen GP-ben ülve sikerült negyedikként teljesítenie a szezont. Ezen kívül említésre méltó, hogy pár verseny erejéig kipróbálta magát a Eurocup Formula Renault 2.0 szériában is, a Tech 1 Racing volánjánál ülve első rajtkockát és győzelmet is össze tudott pakolni Jerezben.

Magasabb horizonton suhanva

2015-ben tehetségét tovább csiszolandó átnyergelt a Formula-3 Európa-bajnokságba a Carlin-Volkswagen csapatához. Bár az összesítésben a hatodik helyen végzett, mégis sikerült magára vonnia a figyelmet három dobogós helyezésével, amelyekből egy győzelem, egy második hely, egy harmadik hely volt a termés. Pont Silverstone-ban intette le elsőként a kockás zászló, az év végén Charles Leclerc mögött ő lett a második az újoncok összevetésekor.

Egy évre rá átszerződött a Hitech GP-hez, ekkor a végső elszámolásnál már a harmadik helyre sikerült feltornáznia magát, e csapat színeiben a Makaói Nagydíjon is remekelt, rögtön első rajtkockát szerzett, a kvalifikációs versenyen ötödik, a fő futamon pedig hetedik lett.

2017-ben a GP3 mezőnyét gazdagította, az ART Grand Prix színeiben futott, egy futammal a szezon vége előtt már bajnokként vezethetett. Nyolcszor állhatott fel a dobogóra, négy első helyet, három második helyet könyvelve el.

2018-ban az FIA Formula-2 bajnokság is kipipálásra került, hiszen Russell maradva az ART Grand Prix kötelékében jött-látott-győzött. Mi mást is lehet várni hét győzelemtől, három második helytől, egy harmadik helytől...

A várva várt pillanat

„Én egy tipikus brit fiú vagyok nagy álmokkal” – olvasható az inkedwit.com oldalán George Russell motiváló idézetei között. 2017. január 19-én pedig a brit fiú álma valósággá vált, mivel szorgos munkájának gyümölcseként fél lábbal ugyan, de bekapcsolódhatott az F1 körforgásába. Aláírt a Mercedeshez, részese lett a gárda fiatalokat támogató programjának. Augusztus 1-2-án a Hungaroringen Russell is megkapta az esélyt, hogy tesztelhessen néhány fiatal társaságában. 2018-ban ő lett a németek egyik hivatalos tesztpilótája, s ugyanebben az évben jelentették be, hogy 2019-től a Robert Kubica – George Russell páros fogja vezetni a Williams autóit.

2019-ben Russell gyakorlatilag megkérdőjelezhetetlenül tudtára adta a közvéleménynek, hogy a jövő egyik nagy Formula-1-es ígérete benne keresendő. Az egykor jobb napokat is megélt lengyel csapattársát mind az időmérőkön, mind a futamokon tulajdonképpen két vállra fektette. Az már a sors furcsa fintora, hogy pont a kaotikus német nagydíjon Kubicának jött ki jobban a lépés, a tizedik, egy pontot érő helyen futott be, s ezzel ő szerezte meg a csapat idénybeli egyetlen pontját. Russellnek így plusz egy évet kellett várnia első pontszerzésére. Mindemellett a csapaton belüli erősorrend vitathatatlanul a brit javára billent.

2020-ban új csapattárs érkezett, Nicholas Latifi személyében. Kettőjük közül egyikük sem végzett az év során pontszerző helyen, s bár a kanadai olykor közel tudta lopni magát Russellhez, de összességében nem tudott vele mit kezdeni.

Új üstökös a királykategória egén

Russell még ugyanebben az évben a Szahíri Nagydíjon helyettesítette a koronavírussal küszködő hétszeres világbajnokot. Debütálása a Mercedesnél nem akármilyenre sikeredett, hiszen annak ellenére, hogy az időmérőn nem sokkal ugyan, de kikapott a minden tekintetben rutinosabbnak számító Valtteri Bottastól, vasárnap már sokáig a végső futamgyőzelemért is harcban állt, de először egy félresikerült boxkiállás, másodszor egy lassú defekt miatti kényszeres kerékcsere akadályozta meg a végső diadal megszerzésében, s így csak kilencedikként ért célba. Na de legalább összejött a régóta várt első pontszerzés. Mondani sem kell, kimagasló teljesítményére mindenki felráncolta a szemöldökét.

2021-ben továbbra is maradva a Williams berkeiben Latifivel egyetemben újabb pontszerzések következtek. Latifiről bár nem mondható, hogy mindig csak Russell mögött kocogott volna be, de kettejük csapaton belüli párharcából egyértelműen kirajzolódott, melyikük képviselt egy másik szintet. Russell Magyarországon, Olaszországban és Oroszországban is pontszerzőként haladt át a célvonalon, a furcsán alakult belga hétvégén, főként az időmérőn mutatott fényes produkciójának eredményeként pedig életében először felállhatott Formula-1-es verseny dobogójára második helyezésének köszönhetően. Ebben az évben megköttetett egy újabb szerződés, s kiderült, hogy 2022-ben George Russell lesz Lewis Hamilton csapattársa.

„Igen, világbajnok akarok lenni. És lehet, hogy nem azonnal, de el fogom érni” – hangzott el Russelltől – szintén az inkedwit.com oldalon a nagyérdemű legjobb idézetei között található­ – akinek ez a nap más, mint a többi, és remélhetőleg ugyanúgy, ahogyan minden kívánságának, a tőle származó gondolatnak is egyszer lesz foganatja. Isten éltesse még nagyon sokáig!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: