Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. július 22. hétfő
Retro

Az F1 korábbi mérföldköveinek győztesei

A Formula-1 óriási mérföldkőhöz érkezik a hétvégén, az 1000. világbajnoki futamot rendezik Sanghajban. Mely pilóták nevéhez kötődik sok korábbi, jubileumi viadal? Veretes névsor, tele világbajnokkal.

1950 óta íródik a Formula-1 történelme. A kezdetek óta gyökeresen megváltozott a technológia, az autók kinézete, a sportág biztonsága, a résztvevő csapatok, a pontozási rendszer, az egy évben rendezett futamok száma, tehát gyakorlatilag minden.

A száguldó cirkusz első versenyét Giuseppe Farina nyerte egy orrmotoros Alfa Romeo 158-assal Silverstone-ban, 1950 május 13-án. Tökéletes hétvégét zárt az olasz versenyző, mivel a pole-pozíció és a leggyorsabb versenykör is az ő nevéhez fűződik. Ebben az évben még csak hét futamot rendeztek, csak az első öt helyezett szerzett pontot (a győztes nyolcat), az év végén pedig szintén Farina zárt elsőként.

A sportág 100. nagydíját 1961-ben, Németországban rendezték meg a Nürburgringen, augusztus hatodikán. Hiába indulhatott az élről és futotta meg a leggyorsabb kört Phil Hill, a pálmát végül Stirling Moss vitte el Lotus-Climax versenyautójával. Még mindig csak nyolc (hivatalos) futam volt egy évben, de már az első hat helyezett részesült pontokban (a győztes kilencben) és csak a legjobb öt eredmény számított.

 

A kétszázadik verseny egy ikonikus helyszínen, Monacóban került megrendezésre 1971-ben, május 23-án. Jackie Stewart verhetetlennek bizonyult Tyrrell-Fordjával, az első kockán kívül a leggyorsabb kört és a futamgyőzelmet is besöpörte. Ebben az évben már tizenegy futamon bizonyíthattak a pilóták, Stewart pedig imponáló magabiztossággal (hat győzelemmel) vált 1971 világbajnokává is.

A háromszázadik éppen Európán kívül került megrendezésre, Dél-Afrikában. 1978. március 4-én, Kyalamiban mérték össze erejüket a pilóták. A pole-pozícióból Niki Lauda vágott neki a futamnak, de nyernie sem neki, sem a leggyorsabb kört jegyző Mario Andrettinek nem sikerült, Ronnie Peterson azonban Lotus-Fordjával learatta a babérokat. Itt már a sokáig megmaradó 16 futam volt érvényben, az első hat kapott pontot, a szezont pedig két részre osztották. Az első nyolc verseny legjobb hét eredménye, valamint a szezon második felének legjobb hét eredményének pontjai számítottak a tabellán.

Négyszázadik verseny, ismét Európa. 1984-ben Niki Lauda saját hazájában, Ausztriában diadalmaskodott egy McLaren-TAG (Porsche) volánjánál és év végén is összejött a világbajnoki cím az osztrák számára (fél pont előnnyel Alain Prost előtt). Továbbra is a legjobb hat részesült világbajnoki pontokban, de a nagy eső miatt a Monacói Nagydíjon szerzett egységeket megfelezték – később ezen múlott, hogy nem Prosté lett a végső siker.

1990-ben a szezonzárón érkezett a mezőny az 500. világbajnoki futamhoz. A világbajnoki cím az előző versenyen már eldőlt Ayrton Senna javára az emlékezetes suzukai karambolt követően, Adelaide azonban csodálatos versengést hozott Ausztráliában. Nelson Piquet zsinórban második sikerét szerezte meg a Benetton-Forddal, nagy izgalmakat követően. Ezzel a győzelemmel pedig meglepetésre a világbajnoki összetett harmadik helyezését is megszerezte a veterán brazil.

A hatszázadik siker Jacques Villeneuve-é lett egy Williams-Renault-val Argentínában, 1997-ben, a győztes immáron tíz pontot kapott és minden eredmény számított a tabellán. A hétszázadik hivatalos futam egy kaotikus esőverseny volt Interlagosban, 2003-ban. Giancarlo Fisichellát (Jordan-Ford) kihirdették győztesnek a piros zászlóval leintett futamon, majd módosítottak és Kimi Raikkönen vehette át a dobogón az első helyezettnek járó trófeát. Néhány nappal később azonban az elemzések kimutatták, hogy az ominózus pillanatban Fisichella már az élen állt, így két héttel később, Imolában hivatalosan is kupát cserélt a két versenyző és az olasz nyert. Itt már az első nyolc helyezett kapott pontot.

A nyolcszázadik is emlékezetesre sikeredett, az azóta is sokszor emlegetett „csalós” futam Nelson Piquet szándékos falnak ütközésével és Fernando Alonso győzelmével 2008-ban, Szingapúrban. Az előre nem tervezett bokszkiállás miatt vesztette el Felipe Massa a szinte biztos győzelmet, ami később a világbajnoki címébe került.

A két főszereplő: Alonso és a biztonsági autó

Az utolsó sarokpont már a hibridérában történt, 2014-ben, Bahreinben. Remek csatát vívott egymással Nico Rosberg és Lewis Hamilton, amelyből végül az azóta ötszörös világbajnokká váló brit jött ki győztesen, ami ekkor már 25 pontot ért és az első tíz helyezettet értékelték. Hiába telt el azóta (majdnem) száz verseny, a világbajnoki címeket 2014 és 2018 között kizárólag Mercedes-pilóta zsebelhette be, egyszer Rosberg, négyszer Hamilton.

Szerintetek ki nyeri a Formula-1 történetének ezredik világbajnoki futamát vasárnap?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?