Jövőre már hat éve lesz, hogy a Red Bull megszerezte negyedik, egyben utolsó világbajnoki címét – az energiaitalos gárda azóta néhány futamgyőzelemnél nem volt képes többre. A bikás autókat tervező Adrian Newey szerint 2018-ban övék volt az aerodinamikailag legkifinomultabb konstrukció, mégis, csak a harmadik helyen zártak összetettben, négy diadal és rengeteg műszaki meghibásodás után. A brit mérnök tudására jövőre is szükség lesz, ha a csapat meg szeretné törni a Mercedes egyeduralmát: az elmúlt harminc év során rengeteg autóval sikerült odaérnie a – nem csak az F1-es – mezőny élére, melyből a Motorsport kiválasztott tíz legendás modellt, sőt, rangsorolta is őket.
10. March 85C – 1985
Miután több sportautót is tervezett a gárdának, Newey az open wheel felé kezdett kacsingatni, és megálmodta a March 85C-t, melyet a csapatok többsége használt az 1985-ös IndyCar-szezonban. A modell Danny Sullivan révén Indy 500-at is nyert, a siker kapcsán pedig egyre többen kezdtek felfigyelni Newey munkásságára a száguldó cirkuszban is…
9. March 881 – 1988
Newey első F1-es autója meghaladta korát letisztult és innovatív aerodinamikai kialakításával. A Judd V8-as erőforrás egyenesbeli hiányait a pilóták pótolni tudták a kanyarokban, Ivan Capelli pedig az egyetlen olyan pilóta lett nem turbómotort használók közül, aki egy körön keresztül az élen állt futam közben (Japán). Az olasz két dobogós helyezést is elcsípett a 881-essel, Belgiumban és Portugáliában.
8. Red Bull RB6 – 2010
A gárda és Sebastian Vettel első vb-győztes autója különösen leszorítóerő-termelésben volt erős – bár a győzelmet drámai körülmények között tudták csak megszerezni a Ferrari és Fernando Alonso ellenében, az RB6-os ágyazott meg a Red Bull sikersorozatának.
7. Williams FW18 – 1996
Michael Schumacher Benettonhoz távozása megnyitotta utat Damon Hill előtt a bajnoki cím felé vezető úton – ehhez azonban kellett egy remek autó, Newey pedig minden tekintetében zseniális munkát végzett az FW18-cal. Igaz, a tervezője még a szezon vége előtt a McLarenhez igazolt – hogy nekilásson egy szintén domináns autó skicceihez, előtte azonban még befejezte az FW19-et, melyet Jacques Villeneuve is első helyig kormányzott.
6. McLaren MP4-20 – 2005
Noha a Renault sokkal megbízhatóbbnak bizonyult a szezon során, szinte alig volt szakértő, aki ne az MP4-20-ast nevezte volna az év legjobb modelljének. Az autó tíz futamot nyert az R25-ös nyolc sikerével szemben, a törékeny Mercedes-motor miatt azonban egyik vb-cím sem került Wokingba.
5. Red Bull RB7 – 2011
Az év sokkal simábban alakult a csapat számára, mint az azt megelőző: úgy tűnt, hogy a Red Bullnak sikerült szintet lépnie, míg a riválisok megragadtak a 2010-es tempójuknál. Sebastian Vettel már futamokkal a zárás előtt bezsebelte a vb-címet, alakulata pedig több mint 150 ponttal előzte meg a második helyezett McLarent a konstruktőri küzdelemben.
4. Williams FW14B – 1992
Nigel Mansell letarolta a mezőnyt ebben a szezonban – akkor, amikor Newey és Patrick Head zsenialitása végre egymásra talált, és öltött testet a Paddy Lowe-féle aktív felfüggesztéssel felszerelt FW14B-ben. A brit oroszlán akkor rekordnak számító kilenc futamot nyert az év során, és az augusztusi Magyar Nagydíjon már bajnokként locsolhatta a pezsgőt.
3. McLaren MP4/13 – 1998
Newey mindig is kiélhette kreativitását a szabályváltozások során, és nem volt ez másként első McLarenje esetében sem. 1998 elején megállíthatatlan volt a csapat, köszönhetően az aerohatékony kialakításnak és a súlypontáthelyezésnek, s bár a vb-cím csak az utolsó futamon dőlt el Mika Hakkkinen és a gárda javára, tizenhatból kilenc győzelmet sikerült bezsebelniük, 12 pole-pozíció mellett.
2. Red Bull RB9 – 2013
Kétségkívül a Red Bull-éra legjobbja: 15 futamgyőzelem, melyből 13-at a világbajnok Sebastian Vettel szerzett, kilencet zsinórban az utolsó kilenc futamon. A német öt versennyel a szezon vége előtt bajnok lett, a csapat dominanciáját még az olyan házon belüli csaták sem tudták megtörni, mint az emlékezetes, malajziai Multi 21-botrány.
1. Williams FW15 – 1993
Az FW14B után nem állt meg az élet a Williamsnél, Newey pedig szintet lépett: az FW15 talán az F1 történetének technikailag legkiforrottabb autója lett, tökéletes aláfestést biztosítva Alain Prost hattyúdalához. A Professzor vb-címmel intett búcsút az F1-nek, csapattársa, Damon Hill pedig megszerezte első három győzelmét a sportágban.