DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Button legszebb pillanatai

Jenson Button végképp lezárta Formula-1-es karrierjét, elköszönt a McLaren istállótól. Szenzációs eseményekben nem szűkölködött hosszú pályafutása, ezeket idézzük most fel.

2000 – Amikor minden elkezdődött



Elsőként a Prost istállónál tesztelt 1999 végén a fiatal brit, aki akkor még nem töltötte be a húszat sem. A Williamsnél azonban váratlanul megüresedett egy ülés Alex Zanardi távozásával, a csapatfőnök pedig úgy döntött, szétlövés dönt Bruno Junqueira és Jenson Button között. A tesztelés meggyőző fölényt hozott Button számára, átlagosan egy-másfél másodperccel verte brazil vetélytársát, így őt szerződtette a Williams Ralf Schumacher mellé. Az Olasz Nagydíjon egy lehetséges dobogót dobott el egy elnézett biztonsági autós újraindítás miatt, de tizenkét pontot gyűjtött így is első szezonjában, ami azért nem számított sem rossznak, sem kiemelkedőnek.

2004 – Az első, igazi kiugrás

A Benettonnál (később Renault) lehúzott két, nem igazán sikeres év után a BAR-Honda igazolta le a fiatal britet. 2004-re igazán kiváló autóval rukkolt elő az istálló, egyetlen pechük, hogy a Ferrari még jobbal. Button tíz alkalommal állt dobogóra (életében először Malajziában), az összetettben pedig 85 megszerzett egységgel a harmadik helyen végzett. Itt már mindenki megtanulta Button nevét.

2006 – Az első győzelem

Hol máshol, mint a Hungaroringen jött el a nagy nap egy kaotikus, félig esős, félig száraz versenyen, ahol Alonso és Schumacher is hibázott a hétvége során. A Magyar Nagydíj Button és (az immáron gyári) Honda istálló számára is az első győzelmet hozta el.

2009 – Tündérmese a Brawn-Mercedesszel

A küszködős második félévben is gyűjtött elengedő pontot a végső győzelemhez

Két évnyi sikertelenség után a gazdasági válság miatt a Honda váratlanul bejelentette azonnali kivonulását a Formula-1-ből. Mivel sokáig úgy tűnt, jogutód nélkül megszűnik az istálló, Button könnyedén állás nélkül maradhatott volna. Szerencsére azonban Ross Brawn csapatfőnök, a Mercedes támogatását megszerezve megvásárolta a csapatot (1 euróért). Az autón már jó fél éve dolgoztak ekkor és olyan zseniális mérnöki megoldásokat tartalmazott, amivel az első félévben senki nem vette fel a versenyt.

Jenson Button az első hét futamból hatot megnyert, hatalmas előnyre tett szert a világbajnoki összetettben. Szépen lassan a riválisok lemásolták a Brawn szuper megoldásait, így a hátralevő tíz futamon mindössze kétszer állt dobogóra a brit. A Ferrari-McLaren-Red Bull trió azonban Button számára a legjobban verte körbe egymást, ő pedig szorgosan gyűjtögette a pontokat a jelentősen visszaeső versenygépével. Az autó és a pilóta egyaránt megbízhatóan teljesített, aminek következtében Brazíliában egy ötödik hellyel is bebiztosította világbajnoki címét, ami egyértelműen pályafutása csúcsa lett.

2010-2012 – Hamilton mellett sem másodhegedűs

Az újdonsült világbajnok 2009 végén teljesen váratlanul a McLaren istállóhoz igazolt Lewis Hamilton mellé. Legtöbben attól féltették Buttont, hogy brit honfitársa köré épült már a wokingi istálló és ő már csak másodhegedűs szerepet tölthet be. Ez egyáltalán nem így történt. Összesen nyolc futamgyőzelem a következő három évben és nagyjából egálra jött ki a belső harc is Hamilton ellen. 2010-ben még a két évvel korábbi világbajnok nyerte a külön csatát, egy évre rá Button visszavágott és az összetett második helyén végzett, míg Hamilton csak ötödik lett. 2012-ben ugyan az azóta négyszeres világbajnokká váló Hamilton újra legyőzte, de mindössze két pont döntött köztük a negyedik-ötödik hely tekintetében.

Button felzárkózása feledhetetlenné vált

A Button-rajongók egyik örök kedvence a szinte lehetetlen helyzetből megnyert 2011-es Kanadai Nagydíj. Button, aki az esős verseny elején koccant csapattársával és Fernando Alonsóval is, mindkét esetből szerencsésen jött ki, bár utóbbinál defektet kapott. Egy áthajtásos büntetés miatt újra visszaesett az utolsó helyre, majd a verseny közepén, amikor átmeneti esőgumikra váltott, megint az utolsó helyen haladt. A változó körülményeket azonban mindig is jól kezelte, sorra futotta a leggyorsabb köröket és a száraz gumikra is a legjobb ütemben váltott. Előbb a dobogós helyekre küzdötte fel magát, majd a legutolsó körben elkapta a versenyt gyakorlatilag végig vezető Sebastian Vettelt is és elsőként haladt át a célvonalon.

Bőven lesz mire emlékeznie Jenson Buttonnak F1-es pályafutásával kapcsolatban. Bár érkezésekor Ayrton Sennához hasonlították tehetségét, annyira azért nem futotta ki magát. A világbajnoki címet azonban így is elhódította, kiszámítható vezetési stílusa és barátságos természete miatt pedig általában a paddockban is közkedvelt figurává vált. Az utolsó négy-öt szezon már a McLaren gyengesége miatt nem hozott kiemelkedő eredményeket, de ameddig versenyképes autóban ült, mindig az élmezőnyben küzdött.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: