DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
Retro

Retro – Zseniális Jordan-taktika az esőben

A Magny-Cours-i futamok sosem hoztak komoly izgalmakat az F1-ben, az 1999-es összecsapás viszont mindent vitt: szakadó esővel, csetlő-botló Ferrarival, remeklő Rubens Barrichellóval, és az élete formájában autózó Heinz-Harald Frentzennel.

Pedig ez egyáltalán nem Frentzen futamának nézett ki: a győzelemre esélye volt David Coulthardnak, Mika Hakkinennek, Rubens Barrichellónak és Michael Schumachernek is, de mégis a Jordan német pilótája aratott népszerű győzelmet. Csak idő kérdése volt, hogy Frentzennek mikor jön össze a diadal, hiszen két dobogóval nyitotta az idényt, és Kanadában is csak a futam végén, egy alattomos fékhiba miatt történt baleset fosztotta meg a pódiumtól.

Franciaországban viharvert hétvége várt a mezőnyre, az égi áldás szombaton és vasárnap sem kerülte el Magny-Cours-t. A változó intenzitású csapadéknak köszönhetően a bokszból épp a legjobbkor kihajtó Rubens Barrichello állította pole-be a Stewart-Fordot, mögötte pedig remekeltek a franciák: a második helyre a hazai pályán erőre kapó Jean Alesi kvalifikált a Sauberrel, a meglepetést pedig tovább fokozta Olivier Panis harmadik rajthelyével.



Az esélyesek csak utánuk következtek: David Coulthard, Heinz-Harald Frentzen és Michael Schumacher egészítette ki az első hatot, Mika Hakkinen viszont nagyon elrontotta az edzését, és csak 14. helyről várhatta a piros lámpák kialvását. A vasárnap reggeli bemelegítés már esőben zajlott, s noha a futamig felszáradt a pálya, a fenyegető sötét felhők továbbra is ott maradtak a pálya felett.

Bár Barrichello megőrizte vezetését a rajt után, a hatodik körben nem bírt Coultharddal - miután a skót elment mellette, a brazil csak bottal üthette a nyomát. Mika Hakkinen időközben zseniálisan vágtatott előre, a kilencedik körben már Michael Schumachert fenyegette az ötödik helyért, és amikor megelőzte, úgy tűnt, a McLaren diadalmenetét hozza majd a Francia Nagydíj.

Igen ám, viszont a 10. körben David Coulthard alatt az élen haladva csütörtököt mondott az Ezüstnyíl, így Barrichello visszavette a vezetést Alesi, Frentzen és Hakkinen előtt. A finn két körrel később megelőzte a Jordant, a 19. fordulóban pedig utat talált Alesi mellett is, és Rubens Barrichello után vetette magát. Offenzíváját azonban - egyelőre - megakadályozta az eleredő eső. Mintha dézsából öntötték volna, úgy kapta a mezőny a nyakába az égi áldást - Eddie Irvine óriásit nyerhetett volna azzal, hogy a Ferrari egyből a bokszba hívta őt, de szerelőinek 43 másodpercbe telt, amíg megtalálták az esős abroncsokat. Az élen hajtók lábujjhegyen evickéltek be gumicserére, Jean Alesin viszont ez sem segített: a 24. körben kicsúszott, a versenybíróság pedig jobbnak látta beküldeni a safety cart.

A biztonsági autó egészen a 35. körig vigyázott a mezőnyre, amikor a száradó aszfalton útnak eredhettek a pilóták. Mika Hakkinennek nem kellett kétszer mondani, folyamatosan lopta a távolságot Barrichellóhoz képest, a 38. körben pedig be is bújt melle az Adelaide-hajtűben - a nedves rázókövön azonban megcsúszott, és csak hetedikként eredhetett a többiek után! Ekkor kezdődött Michael Schumacher felzárkózása: a német előbb Frentzent előzte meg, majd egy sikertelen manőver után Barrichellón is túljutott, így a közönség először láthatott egy Ferrarit az élen autózni a 71 körös viadalon.

Fortuna azonban mellette sem állt ezen a délután: már nyolc másodperces előnyt autózott ki a brazil előtt, amikor elektronikai hiba lépett fel nála - ezért kénytelen volt a bokszba jönni, ahol abroncsok mellett kormánykereket is cseréltek nála. Mika Hakkinen olyan eszeveszett tempót autózott, hogy immár másodjára zárkózott fel dobogós pozícióba a hátsóbb régiókból: az 57. körben megelőzte Frentzent, majd három körrel később Barrichellót is maga mögé utasította.

11 körrel a leintés előtt egyetlen kérdés maradt: kinek van több üzemanyaga? A 66. körben megkaptuk a választ, hiszen Mika Hakkinen és Rubens Barrichello egyszerre látogatta meg a csapatát, abban bízva, hogy majd Frentzennek is ki kell állnia. Az eső megérkezésekor azonban a Jordan csurig tankolta a német autóját, és mivel a pálya sem száradt olyan mértékben, hogy szükség lett volna slickekre, a mönchenglabachi első helyen szelte át a célvonalat.

Mika Hakkinen hiába autózta ki a lelkét, erőfeszítése csak a második helyre volt elég, Rubens Barrichello viszont nagyon örült idénybeli második dobogójának. A finn pilóta hat pontjával 12 egységre nyitotta előnyét Michael Schumacher előtt, akit a futam végén még a Williamsszel közlekedő öccse, Ralf Schumacher is oktatott, elorozva tőle a negyedik pozíciót.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: