DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Retro

Retro – Elsők és utolsók

Egy későbbi világbajnok és egy közönségkedvenc csapat debütált, először kapott 10 pontot a győztes, különleges volt a dobogó, az F1 pedig búcsút vett Amerikától - 10 érdekesség az 1991-es USA GP-ről.

1. Ez volt a harmadik, egyben utolsó futam, melyet a phoenixi versenypályán rendeztek. Az Egyesült Államok ezt követően verseny nélkül maradt egészen Indianapolis 2000-es érkezéséig. Ezzel lezárult egy 33 éves sorozat, mely során az USA minden évben rendezett legalább egy futamot.

2. Mika Hakkinen ezen a versenyen mutatkozott be a Formula-1-ben a Lotus színeiben. A későbbi kétszeres világbajnok a 13. helyre kvalifikálta autóját, a versenyen pedig a 12. (akkor épp utolsó előtti) helyen autózott, amikor a Lotus erőforrása megadta magát.

3. Az újonc Jordan istálló szintén ezen a versenyen mutatkozott be a Formula-1-ben a minden idők egyik legszebb F1-es autójának tartott 191-essel. A két 7UP-festésű gép közül csak Bertrand Gachot tudta magát kvalifikálni a futamra, de Cesaris viszont kiesett a selejtezőn. Gachot végül Hakkinen mellől indult, s a 8. helyről esett ki a hajrában. A Jordan végül bravúros teljesítménnyel a bajnokság 5. helyét szerezte meg.

4. Közel húsz évig utoljára fordult elő, hogy három korábbi világbajnok állhatott fel egy futam végén a dobogóra – Senna, Prost és Piquet személyében. Legközelebb a 2010-es Kanadai Nagydíjon történt hasonló, melyet Lewis Hamilton nyert meg Jenson Button és Fernando Alonso előtt.

5. A futamgyőztes Ayrton Senna 10 ponttal gazdagodott Phoenixben, elsőként a Formula-1 történetében – korábban ugyanis 8, illetve 9 egység járt a győzelemért.

1991_phoenix



6. Ezen a futamon tért vissza a legendás „Vörös Ötös”, hiszen Nigel Mansell kétévnyi ferraris kitérő után visszatért a Williamshez.

7. A bajnoki címvédő McLaren autója nagyon későn készült el, a csapat csupán egyetlen rövidke tesztet tudott végrehajtani, autóik pedig csak a nagydíjhétvége péntek délutánjára készültek el. Ayrton Senna ennek ellenére lehengerlő formát mutatott.

8. Az egyre nagyobb szerepet kapó számítógépes háttér kapcsán Senna így nyilatkozott Phoenxben: „Pénteken estig dolgoztam a mérnökökkel, hogy megfelelően megérthessük és megmagyarázhassuk a dolgokat. Régóta nem volt már ilyen. A mérnökök és én végigbeszéltük az egész pályát, és összevetettük a komputer előrejelzéseivel. Remek volt, mivel a komputer szinte mindent megerősített, s egyúttal az is kiderült, hol tudnánk még fejlődni.”

9. A brazil klasszis karrierje 27. futamgyőzelmét szerezte Phoenixben, amivel utolérte Jackie Stewartot az örökranglista második helyén – egyedül Alain Prost állt kettejük előtt. Senna végül 41 sikerig jutott karrierje során, amivel jelenleg az ötödik helyen áll Schumacher, Prost, Hamilton és Vettel mögött.

10. Végül érdemes megemlékezni egy mára már elfeledett kiscsapatról is: a Lamborghinihez kötődő, ám a gyártól nevet nem kapó újonc Modena istálló, mely egyetlen szezont teljesített a Formula-1-ben, a 7. helyen zárta a futamot a Nicola Larini által vezetett 34-es autóval, s ez egyúttal az év végén megszűnő csapat legjobb eredménye volt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: