Niki Lauda második bajnoki címe megszerzése után megtehette, hogy az 1977-es szezon utolsó két versenyén már nem állt rajthoz, helyette Gilles Villeneuve kormányozta Ferrariját. Távollétében Jody Scheckter szerezte meg a győzelmet Mosportban, az évadzárót pedig James Hunt dominálta, de nem róla, és még nem is Enzo Ferrari kedvencéről szólt Japán második F1-es futama Fujiban.
Mario Andretti több győzelmet szerzett az év során, mint a már vakációját töltő osztrák pilóta, de számtalanszor adta fel a küzdelmet, amiért nem tudta felvenni a versenyt a bajnokságért. Fujiban övé volt a pole-pozíció, de jellemző módon két kört sem tudott megtenni - miután a 10. helyre esett vissza a rajt után, balesetbe keveredett, és fel kellett, hogy adja a versenyt.
James Hunt senkitől sem zavartatva átvette a vezetést, és eltűnt a távolban, az ötödik körben viszont sötétség burkolta be az egyébként napfényes Fuji-hegy környékét. Gilles Villeneuve Ronnie Peterson előzése közben eltalálta ellenfele hatkerekű Tyrelljét, és a levegőbe repült, majd a Ferrari olyan szerencsétlenül landolt a bukótérben, hogy eltalált egy pálya mellett tartózkodó sportbírót, és egy fotóst - azonnal végezve velük.
Az esemény szerencsétlen vonulata volt, hogy az elhunyt pályabíró éppen a tiltott helyen tartózkodó nézőket próbálta volna kitessékelni a területről - mindezt az után, hogy év elején Tom Pryce, és egy 19 éves sportbíró, Frederick Jansen van Vuuren vesztette életét a sportág történetének legszörnyűbb és legszerencsétlenebb balesetében, Kyalamiban.
A verseny a tragédia ellenére megállás nélkül folytatódott tovább, a Motorsport Magazine visszaemlékezése szerint azért, mert a sportág résztvevői egyszerűen hozzászoktak a halálhoz… Hunt megállíthatatlan volt, és több mint egy perces előnnyel szerezte meg a győzelmet, Carlos Reutemann lett a második, Patrick Depallier pedig Laffite kiesése után szerezte meg a harmadik helyet. A francia a sportágban egyedülálló módon magában pezsgőzött a dobogón, hiszen Hunt és Reutemann kiszállva az autóból egyből a repülőtérre sietett.
A kurta-furcsán alakuló, egyben szomorú Japán Nagydíj 1987-ig nem szerepelt a naptárban, de akkor már Suzuka látta vendégül a száguldó cirkuszt - 2007-ben és 2008-ban az átalakított ismét Fuji otthont adott a versenynek, de mindenki kedvenc pályája 2009-ben visszavette helyét a versenynaptárban.