Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. október 6. csütörtök
Retro

Retro – A 19 éves Alonso a Minardihoz kerül

Minden idők harmadik legfiatalabb F1-eseként mutatkozhatott be a királykategóriában Fernando Alonso, aki megmutatta, hogy kiscsapattal is lehet nagy feltűnést kelteni.

Tizennégy évvel ezelőtt, 2001. február 5-én a Benetton akkori csapatfőnöke, Flavio Briatore rövid bejelentést tett védencéről, az előző évi F3000-es bajnokságot a negyedik helyen záró Fernando Alonsóról: „Alonsónak szerződése van, így ha a Minardi rajthoz áll a szezonban, akkor ő lesz az egyik versenyzőjük.”

A 19 esztendős spanyol tehetség az előző évben ötéves (!) szerződést írt alá a Minardival, ám jövője a csapat anyagi nehézségei miatt így is bizonytalan volt. Miután az ausztrál Paul Stoddart felvásárolta a faenzai csapatot, még mindig kérdésesnek tűnt, hogy az előző vezetéssel aláírt kontraktus érvényes-e. Briatore rövid nyilatkozata aztán szétoszlatta ezeket a kételyeket, másnap Alonso akkori menedzsere, Adrian Campos, még egy nappal később pedig maga a csapat is megerősítette, hogy a fiatal spanyol versenyző a Minardi pilótája lesz 2001-ben.

alonso_minardi_marques



Miután a Benetton autójával megszerezte a szuperlicenszet, semmi akadálya nem volt, hogy Alonso Ausztráliában bemutatkozzon a Formula-1-ben – hiszen a Minardi is nagy nehezen, de időben elkészült az autójával. Csapattársa egy igazi fizetős versenyző, Tarso Marques lett, aki néhány évvel korábban 12 futamon már rajthoz állhatott.

A brazil csekély F1-es tapasztalata azonban nem sokat ért Alonso ellen, aki az első időmérő edzésen rögtön 2,6 másodpercet adott neki – ráadásul a mezőny leggyengébb autójával csapattársán kívül egy Prostot és egy Jaguart is megvert. Az időmérő edzéseken ezt követően is többször remekelt, Imolában például csapattársa és a prostos Mazzacane mellett mindkét Benettont is megverte, majd az A1-Ringen ismét 18. lett Fisichella, Alesi és Button legyőzésével.

alonso_minardi_2001_2

Marquest hamarosan kirúgták, de Alonso ellen új csapattársának, Alex Yoongnak sem volt semmi esélye. Újabb és újabb bravúros eredményeket tudott felmutatni, különösen a szezon végére húzott bele. Az USA Nagydíjon addigi legjobbját, a 17. rajthelyet szerezte meg a két Arrows, egy Prost valamint a BAR-os Villeneuve legyőzésével, Japánban pedig még ennél is nagyobbat dobott, hiszen a futamon is remekelt, versenytávon verte meg a „szokásos” legyőzöttek mellett a Ferrari-motoros Prosttal versenyző Frentzent és Panis BAR-Hondáját. Ne feledjük, továbbra is a mezőny leggyengébb autójáról beszélünk. Paul Stoddart évekkel később is emlékezett erre a futamra, úgy idézte fel a szezonzárót, hogy Alonso „53 időmérős kört futott”.

Igazi mélypontja nem sok volt a szezonnak, legfeljebb azt emelhetjük csalódásként, hogy a pontszerzés a remek teljesítmények ellenére sem sikerült – tegyük hozzá, abban az időben csak az első hat kapott pontot, a futamokat pedig már akkor is gyakran 15-17 autó be tudta fejezni, így szinte irreális elvárás lett volna ez a Minardi pilótáitól.

alonso_minardi_2001

Ősszel már az volt a legfontosabb téma, hogy hol folytatja ígéretes karrierjét a fiatal spanyol. Felmerültek a hírek, hogy a Sauber a távozó Kimi Raikkönen pótlására kinézte őt Lottererrel és Massával együtt, ám végül utóbbi kapta meg az ülést. Az sem tűnt kizártnak, hogy az év végén Renault-vá változó Benettonnál versenyzőülést kap a 20 esztendős tehetség, s a csapat elküldi a várakozásoktól elmaradó Jenson Buttont – ki tudja, akkor is világbajnok lett volna-e a brit versenyző 2009-ben, ha nyolc évvel korábban az épp átalakuló Benetton kirúgja őt...?

Végül aztán Button maradt, Alonso pedig a Renault tesztpilótája lett. Bár visszalépésnek tűnhet a versenyzői szerződés után a tartalékstátusz, valójában nagyon fontos előrelépés volt ez a spanyol számára, hiszen mindenki tudta, hogy a következő évben már a Renault állandó versenyzője lesz. Az egy év folyamatos tesztelés meghozta gyümölcsét: Alonso harmadik versenyén pole-t és dobogót szerzett, még abban az évben megszerezte első futamgyőzelmét, majd három évvel később kétszeres világbajnokként távozott a csapattól – de ez már egy másik történet...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: