DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
Retro

Retro – Ütköznek a riválisok, utoljára nyer a Renault

Amikor 2008. október 12-én Fernando Alonso megnyerte a Fujiban rendezett Japán Nagydíjat, kevesen gondolták volna, hogy a spanyol versenyző utolsó győzelmét szerezte azzal a csapattal, amelynek két F1-es világbajnoki címét is köszönheti – hát még azt, hogy a Renault gyári istállóként sem fog többé nagydíjat nyerni!

A rovatban időről-időre felidézett, régmúlt évtizedek eseményeivel ellentétben az alaptörténetet az F1-rajongók döntő többsége ismerheti: a spanyol Fernando Alonso két világbajnoki címet nyert a Renault-val, minden idők legfiatalabbjaként, aztán úgy döntött, új kihívások után néz, és a világbajnokság patinás csapatába, a McLarenhez igazol. A kitérő úgy sikerült, ahogyan rémálmaiban gondolta volna, nem elég, hogy hajszálnyival lemaradt a világbajnoki címről, de sikerült háborús helyzetet kialakítania csapattársával, főnökével és gyakorlatilag a teljes istállóval. Mindemellett egy kémbotrány kirobbanásában is központi szerepet játszott.

Maradása nem lehetett, a Renault azonban tárt karokkal fogadta vissza kedvencét. De a visszatérés nem úgy sikerült, ahogy Alonso szerette volna. 2008 katasztrofálisan kezdődött számára, és már az első versenyek után szóba hozták számtalan másik csapattal – a BMW, Honda, Toyota és Ferrari neve is felmerült. A helyzet ezek után sem javult, 14 forduló elteltével Alonso neve mellett nem állt dobogós eredmény, a bajnokságban pedig csupán a 7. helyet foglalta el.



Ezek után teljesen váratlanul, a 15. rajtkockából nyert Szingapúrban – majdnem egy évvel később derült ki, hogy annyira nem is volt nagy meglepetés az a győzelem, de ez egy másik történet. A következő hétvégén, Fujiban, ahol egy évvel azelőtti kiesése bajnoki reményeit tépázta meg, már az elejétől fogva gyorsnak bizonyult, a 4. pozíciót biztosította be a rajtrácson. A bajnokság éllovasa, Lewis Hamilton lett az első a McLarennel, ellenfele, Felipe Massa azon bosszankodott, hogy az időmérő leggyorsabb körét ő futotta meg, de a harmadik szakaszt csak ötödikként zárta, így ezt a rajtkockát kapta. Kimi Raikkönen és Heikki Kovalainen volt még Alonso előtt.

A spanyol még a hétvége előtt úgy nyilatkozott, nem hiszi, hogy tartani tudná a McLarenek és Ferrarik tempóját: a szerencse azonban akképp hozta, hogy nem kellett a két nagy csapat miatt aggódnia. Amikor a piros lámpák kialudtak, Raikkönen lerajtolta Hamiltont, aki az első kanyar féktávjánál igyekezett visszaelőzni a finn pilótát. Nagyot fékezett, ennek következtében ő, Raikkönen és Kovalainen is szélesen fordultak. A belső íven a 6. helyről induló Robert Kubica és Alonso is elsurrant mellettük, a két versenyző állt az élre.

Hiába volt a pálya száraz az előző évvel ellentétben, a rajt kaotikusan alakult: hátrébb Fisichella találta el a hondás Barrichellót, David Coulthard pedig rendesen összetörte Red Bullját, miután Bourdais-val és Piquet-vel is ütközött. Kazuki Nakajima is belekeveredett az incidensbe, az első szárnyát veszítette el.

A futam talán legnagyobb pillanata a két bajnoki ellenfél találkozása volt a második körben – egyikük számára sem maradt kellemes emlék. Hamilton egészen a hatodik helyig esett vissza, előtte Massa haladt, aki a második körben rossz íven vette a pálya sikánját. Mclarenes ellenfele beszúrt mellé, a brazil viszont, akinek túl szűk hely maradt, a kanyarból kifelé eltalálta őt. Hamilton megpördült és a mezőny végére esett vissza, Massa néhány pozíció elvesztésével folytatta.

A versenybíróság mindkét pilótát áthajtásos büntetéssel sújtotta: Massa a baleset miatt kapott egyet, Hamilton azért, mert a rajt után leszorította Raikkönent. Messze a pontszerzéstől – akkor még tíz helyett csak az első nyolc versenyző szerzett egységeket –, a 14. és 15. helyen találták magukat, azért olyan közel egymáshoz, mert Massa a büntetés előtt megejtett egy kerékcserét is.

Eközben a BMW és Renault két versenyzője az élen küzdött meg a győzelemért. Alonso egy körrel később állt ki, ez pedig elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az első helyre térjen vissza. Második etapját azonban rövidebbre vette, mint az alulkormányzottságra panaszkodó lengyel, ezzel pedig sikerült több másodperces előnyt kiépítenie. Végül 5,283 másodperc különbséggel elsőként szelte át a célvonalat, és sorozatban második győzelmét szerezte meg.

Helyette Kubicának Raikkönennel kellett megküzdenie, a Ferrari finnjének több határozott próbálkozása volt, de a lengyel ellenállt – ebben a sorrendben futottak be a másik két dobogós helyen. Az eredményt Kubica még nagyobb sikernek tartotta, mint korábbi győzelmét a Kanadai Nagydíjon, mivel a BMW a szezon kezdete óta rosszul állt a fejlesztési versenyben. Kubica továbbra is a bajnokság harmadik helyén foglalta el. Mindenképp dicséretet érdemelt még Alonso újonc csapattársa, Nelson Piquet Jr., aki a versenyen a negyedik helyet szerezte meg. A futam utolsó szakaszában Raikkönent is meg tudta közelíteni, de hibázott az egyik kanyarban, innentől fogva pedig folyamatosan szakadt le. A Renault ezen a versenyen gyűjtötte a legnagyobb pontmennyiséget a szezonban.

Massa végül a nyolcadik helyig jutott, menetelése akkor szakadt meg, amikor a bokszból érkező Sebastien Bourdais-val ütközött, aminek következtében a brazil megforgott. A verseny után Bourdais-t az esetért megbüntették, Massa így két ponthoz jutott hozzá. Hamilton eközben csupán 12.-ként ért célba, a brit pilóta előnye a bajnokságban 5 pontra csökkent. Heves kritikát kapott hazai sajtójától, akik gyakori hibáit hozták fel – úgy vélekedtek, ha nem javít ezeken, másodszor is elbukhatja a trófeát. Hamilton eközben azzal vádolta Massát, hogy szándékosan ütközött vele a második körben.

Miközben a bajnoki összecsapás kezdett elfajulni, Alonso mosolya nem is lehetett volna szélesebb. „Nehéz elhinni, hogy ismét megtörtént. Alig vagyunk lemaradva a Ferrari és McLaren mögött, ami lenyűgöz engem. Az autó ma tökéletes volt. Most úgy érzem, hogy bármire képes lehetek” – célzott a kétszeres bajnok arra, mit érhet el a szezon hátralevő futamain.

Újabb győzelem azonban nem jött: nem csupán az év maradék két versenyén, de 2009-ben sem, Alonso pályafutásának egyik leggyengébb szezonjában. A spanyol már csak a Ferrari színeiben állt ismét a dobogó tetején. Azt sem gondolta senki, hogy egy jó ideig a Renault sem fog önálló csapatként többször győzni: Alonso távozása után már csak egyetlen évig maradtak, az istállót aztán új tulajdonosok vették át, és Lotusszá alakult, majd 2016-ban tért vissza gyári csapatként, de győznie csak egy identitásváltást követően, Alpine-ként sikerült.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: