DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Retro

Retro – Ellopták Brabham bajnokavatását

1966-ban épp ezen a napon, a monzai Olasz Nagydíjon, a pálya szélén biztosította be harmadik világbajnoki címét Jack Brabham - a tifosit viszont elsősorban nem ez érdekelte.

Miután a Német Nagydíjon megszerezte sorozatban negyedik futamgyőzelmét, Jack Brabham óriási lépést tett afelé, hogy saját csapata autójával nyerje meg az 1966-os világbajnokságot. Az ausztrál versenyző három futammal a szezon vége előtt 39 ponttal vezette a bajnokságot, míg legközelebbi riválisa, Graham Hill csak 17-et gyűjtött. A pontszámítás sajátosságai miatt mégsem ő, hanem John Surtees volt az egyetlen, aki még befoghatta az ausztrált, ő is csak akkor, ha a hátralévő három futamot egyaránt megnyeri.

A mezőny szeptember első hétvégéjén Monzába érkezett a majd 400 kilométeres Olasz Nagydíjra. Az időmérő edzésen a Ferrari villantani tudott a tifosi előtt: a szezonban addig csak egyetlen győzelmet szerző istálló (akiknek a következő versenyen már Cooperben ülő Surtees nyert futamot Belgiumban) versenyzői szerezték meg az első két helyet. A pole a mindössze negyedik F1-es világbajnoki futamára készülő brit Parkesé lett, míg a második rajtkockába a korábban szintén csak háromszor rajthoz álló Ludovico Scarfiotti állhatott fel.

Scarfiotti a Ferrariban


A szintén ferraris Bandini remek rajtot vett az ötödik kockából, így Parkesszal ők ketten álltak a futam élére, melynek első körei igazi csillaghullást hoztak. Nyolc kör után már Hill, Bonnier, Stewart és Gurney sem voltak versenyben, s kiesett a bajnoki éllovas Brabham is, a monacói idénynyitó óta először. Az ausztrál így nem tehetett mást, mint hogy türelmesen vár a verseny végéig. Ha Surtees nem nyer, akkor ő a világbajnok... 

A verseny 17. körében egy borzalmas baleset történt: Richie Ginther Hondája a Curva Grandében meghibásodott, és a fák közé repült. Az amerikai versenyző nagy szerencsével túlélte a balesetet, így a japán gyári csapatot ekkor még elkerülte a tragédia - nem úgy két évvel később Franciaországban. Az első helyekért ekkor négy pilóta, Scarfiotti, Parkes, Surtees és Hill csatázott, azaz 1964 bajnokának esélye nyílt életben tartani bajnoki esélyeit.

Scarfiotti Jim Clark előtt - a skót a verseny hajrájában esett ki

Az 1966-os világbajnokság az Olasz Nagydíj 32. körében dőlt el: John Surtees üzemanyag-szivárgás miatt kénytelen volt félreállítani Cooper-Maseratiját, így Jack Brabham világbajnok lett. Innentől már mindenki csak arra figyelt, hogy hazai győzelem születik-e majd, ami meg is történt: Ludovico Scarfiotti Alberto Ascari 14 évvel korábbi sikere után olaszként tudott győzni Monzában, ráadásul egy Ferrari volánja mögött. A második helyet a dobogóra fellopakodó Hulme ellen megnyert csatában Parkes szerezte meg, így a tifosi kettős diadalt ünnepelhetett az Olasz Nagydíjon. 

A háromszoros világbajnok Sir Jack Brabham 1966-ban

A győztes páros egyik tagja sem futhatott be nagy karriert ezt követően az F1-ben: az élete első és egyetlen győzelmét szerző Scarfiotti hat, Parkes pedig két futamon indult még a királykategóriában. Utóbbi karrierjének az vetett véget, hogy az 1967-es Belga Nagydíjon kettős lábtörést szenvedett, amikor megcsúszott egy olajfolton, majd 1977-ben közúti balesetben vesztette életét.

Mike Parkes összetört Ferrarija Spában

Ludovico Scarfiottinak még kevesebb idő adatott meg. A következő évben három futamon rajthoz álló olasz versenyző az 1968-as évet a Cooperrel kezdte meg, ám nem fejezhette be azt. Az 1966-os Olasz Nagydíj győztese nem sokkal a Monacóban elért negyedik helye után halálos balesetet szenvedett egy hillclimb-versenyen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: