Steward
Admin
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. szeptember 23. hétfő
Ralikrossz

Harcművészettel készül a versenyzésre

Nem a megszokott felkészülési mintát követi a Super 1600 ralikrossz Európa-bajnokság jelenlegi harmadik helyezettje. Marton Gergő edzésprogramjában központi szerepet kap egy küzdősport, a kempo, amely fizikai és mentális téren is formába hozza versenyeire.

„Már az autóversenyzés előtt, gyerekkoromban volt egy hosszú időszak, amikor küzdősporttal foglalkoztam, ami akkor a karate volt” – beszélt a kezdetekről Marton Gergely, aki jelenleg az Európa-bajnokság belga és svéd versenyei közti, közel másfél hónapos szünetet tölti. „Aztán az utóbbi pár évben egy baráti társaság által kerültem újra közel hozzá, ezúttal már a kempóhoz, amely egy vegyes harcművészet, van benne álló- és földharc is, és mindig kedvelt sportom volt.”

„Szóval a küzdősporttal már gyerekkorom óta foglalkoztam: akkoriban még az számított, hogy lekösse az aktivitásomat, most pedig az a fontos, hogy minél többet tudjak belőle hasznosítani a versenyzésben. Igazából így jött ez a vonal, ami nem gyakori az autósportban, de nem is ismeretlen: tudjuk, hogy Lewis Hamiltontól és Ken Blocktól sem idegenek a harcművészetek.”

Nem tűnik magától értetődőnek a párhuzam a harcművészet és az autóversenyzés között: Marton Gergely azonban levezette, hogyan segíti fizikai és mentális téren is a kempo ralikrosszversenyein.

„Ha lebontjuk elemeire, hasonló a kettő egymáshoz. Ha a fizikai oldalát nézzük, akkor hasonló izomcsoportokat mozgatnak meg. A küzdősportban kardinális izomcsoportnak számítanak a core izmok, melyek erősítése fontos a versenyzésben is. Szintén javít az állóképességemen, ami nagyon fontos a ralikrosszban. Ha fizikailag megfelelő a háttér, nem fáradok el, akkor sokkal jobban tudok koncentrálni a futamokon. Ez is az egyik oka, hogy ezt a fajta felkészülést űzöm.”

„A mentális vonatkozása pedig az, hogy egyrészt a koordinációmat fejleszti, a kéz-szem, kéz-láb koordinációt, ami szintén nagyon fontos az autóversenyzésben. Másrészt az utóbbi időben észrevettem, hogy sokat segített a generált extrém helyzetek szándékos keresése. Ezekben a helyzetekben a megfelelő mentális állapotba kell kerülnöm, ugyanabba, mint versenyzés közben, ezáltal rutinnal gazdagodok. Minél többet vagyok ilyen idézőjeles extrém körülmények között, annál nyugodtabban kezelem őket, annál jobban tudok adott szituációkban reagálni egy versenyen is. Ezért edzésen is tudatosan keresem az ilyen helyzeteket.”

A küzdősport mellett természetesen hagyományosabb módokon is felkészül versenyeire. Marton Gergely már negyedik éve versenyez nemzetközi szinten, a ralikrossz Európa-bajnokságon, ez idő alatt pedig megtalálta a számára optimális egyensúlyt az edzések és más felkészülések között.

„A legtöbb magyar versenyzőhöz hasonlóan én is járok a Fit 4 Race edzésekre. Egy héten két alkalom a kempo, kettő a Fit 4 Race. Ahogy mondtam már, fontosnak tartom, hogy fizikailag jó állapotban legyek, mert akkor tudok mentálisan is jól teljesíteni, ezért oszlik meg így a kétféle edzés aránya. Mivel nekünk nincs sok lehetőségünk autóban ülni, kevés a verseny és a teszt, a szimulátor segít tartani a ritmust, ami megkönnyíti a dolgom, ha például a mostani másfél hónap szünet után vissza kell csöppennem a ralikrosszba. Emellett a pályákról hozott adatok, belső kamerás felvételek alapján próbálok úgy készülni, hogy mikor odaérek a helyszínre, akkor fejben már olyan legyen a ritmusom, mintha szinte minden nap mentem volna a pályán.”

Marton Gergely, a Volland Racing versenyzője legközelebb július 6-7-én, Svédországban, az ikonikus Höljesben versenyez a Super 1600 ralikrossz Európa-bajnokságon, a szezon harmadik fordulóján.

A Super 1600 Európa-bajnokság állása 2/6 forduló után: 1. Aydar Nuriev (orosz, Audi A1) 60 pont; 2. Artur Egorov (orosz, Audi A1) 46 pont; 3. Marton Gergely (magyar, Audi A1) 42 pont; 4. Timur Shigabutdinov (orosz, Audi A1) 36 pont; 5. Egor Sanin (orosz, Renault Twingo) 35 pont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?