DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
Rali

Ezért kell utcai gumit használni a Rali3-ban

Egyelőre vegyes fogadtatásban részesült az a döntés, amelynek értelmében utcai gumikkal kell versenyezni a hazai rali harmadosztályában - Berényi Ákos szakágvezető megindokolta mindezt.

Berényi Ákos, a hazai raliszakág vezetője beszélt a sportág utánpótlásáról - szerinte jó úton jár a Rali2 és a Rali3 is, idén pedig további előrelépések történnek.

"Mindkét sorozat nagyon fontos számunkra és sokat foglalkoztunk vele. Kezdeném azzal a Rali3-mal, ahol az idén be fog érni több fejlesztés, amit a versenyzőkkel együtt, közösen több év alatt értünk el. Nem volt könnyű az út, de kezdünk végig érni rajta.A Rali3 komoly szintet lép idén, hiszen az elmúlt évek fejlődésének köszönhetően ma az ott versenyző autók biztonságosabbak lettek. Ez nagyon fontos volt mindenki számára. Nagyon fontos fejlődés, hogy szinte minden rajthoz álló versenyautó mára rendszámos lett. Így nem árulok el nagy titkot, hogy végre közúton tudnak haladni ezek a gépek, így hosszabb, több gyorsasági szakaszos-etapos igazi rally versenyeken tudnak részt venni ezek a versenyzőpárosok. Azt gondolom, így még népszerűbb lesz ez az osztály" - mondta Berényi.

A gumiszabályok viszont változnak idén a Rali3-ban, ez pedig egyelőre meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült.

Részben így van, de rögtön meg is indoklom, hogy erre miért is van szükség. A Rali3 az egy igazán jó közösség, nagyon gyors és jó kezű fiatal versenyzők küzdenek egymás ellen Rali2 és néha Rali1-es szintű versenyautókkal. Ők azok, akiket szeretnénk látni a Rali2-ben is ugyanilyen elánnal küzdeni. Ezután persze majd a ranglétrákat végig járva a Rali1-ben is találkozni velük. Ehhez az úthoz elsősorban kitartásra, elhivatottságra lesz szükségük, amihez a rally-szakág feladata a járható és átlátható út megteremtése. Erre ma az egyik legjobb példa a Csomós Mixi – Nagy Attila páros, akik a Ralli1 top kategóriájába érkeznek meg az idén. Ők azok a srácok, akik a Rali3-ból felkerülve a Rali2-es bajnokságot az élen zárták 2017-ben. Azután két szezon Peugeot 208 Rally Cup után a sorozat idei bajnokaiként jutottak el a jelenlegi csúcskategóriáig egy R5-ös versenyautóval. Ez mindenképp azt igazolja, hogy működik az az út, amit létrehoztunk" - magyarázta Berényi.

rali3



"Teret engedünk és teret kell nyerjenek a kedvező áron megépíthető és kis pénzből üzemeltethető lejárt homológ versenyautók. Nagyon fontos, hogy ilyen kaliberű gépekkel lehessen bajnokságokat és kategóriákat nyerni és feljebb kerülni. Erre jó példának felhozhatnám Szauer Gergőéket, akik a versenyautójukat is hozták magukkal Rali3-ból és így léptek szinteket és értek el remek sikereket. A tehetségükkel hívták fel magukra a felsőbb osztályokban a figyelmet. Úgy tették ezt, hogy a kialakított szabályoknak megfelelő versenyautóval léptek szinteket. Ezen lépések után jutottak el előbb az N csoportos Mitsubishi Lancerig, azután az R2-es versenyautóig, amivel dobogós helyet szereztek a Peugeot 208 Rally kupában. Illetve tavaly már egy R5-ös versenyautóba is bele kóstolhattak" - mutatott rá a szakágvezető.

"Ennek a sorozatnak nagy részben meg kellett tartani az utánpótlás szerepét, ami azt jelenti, hogy elsősorban elérhetőnek és vonzónak kell váljon. Nem adunk lehetőséget nagy köbcentis vagy turbós összkerékhajtású versenyautókkal való küzdelemre Rali2-ben vagy Rali3-ban. Ennek az opciónak érthető okok miatt nincs helye itt, ezt mára megértette ezen ralitársadalom. Idén bevezetjük egységesen az utcai gumik használatát a Rali3-ban. Ez nem új dolog, régebben a Rali2 mezőnye is évekig versenyzett utcai gumikon. Ma az utcai sportabroncsok már igen magas szinten állnak, oldaltartásuk megfelelő, többfajta keménységgel, mintázattal, a versenyabroncsok áránál jóval kedvezőbben elérhetőek, amik tökéletesen használhatóak az olyan sorozatokban, bajnokságokban, mint a Rali3 Mint szakágvezető, meg kell halljam azon kéréseket – jelenleg elég nagy többség -, amik olyan versenyzőktől érkeznek, akik „konyha pénzből” tudnak versenyezni, de szeretnének eredményt is elérni. Mára olyan technikai szintre ért a Rali3, ami egy Rali1-es párosnak is komoly anyagi megterhelést jelentene. Tudom, hogy az autósport egy drága „játék”, de itt a Rali3-ban meg kell érteniük a nagy „konyhával” rendelkezőknek, hogy olyan szabályok kellenek, ahol lehetőségük van a „kicsiknek” is…"

"A gumilista és az értékelés ezért változott, amivel természetesen nem zártuk ki a 2019-es rendszert sem! A Rali2 bajnokságunk hét futamon versenyzett a tavalyi évben, átlagosan ötven versenyzőpárossal. Remek csatákat és színes mezőnyt láthattunk a versenyeiken. Úgy gondolom, hogy az Ő fejlődésüket a jobb kiszolgálásukkal és a lehetőségeik kibővítésével tudjuk fejleszteni. Ezért itt ezt az irányt erősítjük."

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: