DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Rali

Aschenbrenner: Én vittem előre ezt a sportot

A www.RallyMedia.tk interjút készített a kétszeres abszolút magyar ralibajnok Aschenbrenner Györggyel, melyben a sportág helyzete mellett visszavonulásáról is beszélt.

Régen nem hallottunk a magyar rallybajnokról, Aschenbrenner Györgyről. Úgy gondoltuk itt az ideje, hogy kikérdezzük néhány dologról, köztük a magyar rally jelenlegi helyzetéről és, hogy láthatjuk-e magyar aszfalton száguldozni.

Mi a véleményed a magyar ralisportról, hogyan látod a jövőjét?
Hát ez egy nagyon nehéz kérdés.. Azt gondolom, hogy ez most egy nagy mélyrepülésen megy keresztül, amit az emberek határoznak meg. Senki nem tiszteli a másikat, nem ismerik el a teljesítményt, anno sokan “szapultak” engem, rám akarták fogni ezt az egészet. De azt gondolom, hogy én voltam majdnem az egyetlen olyan ember aki vitte előre ezt a sportot, tudtam teljesíteni, és nem csak itthon hanem külföldön is, volt egy húzóerő az egész mezőnynek, ami itt most folyik az a viccel egyenértékű.

Megvan-e még az a feeling egy-egy versenyen mint a te idődben?
Azt gondolom, hogy olyan már soha nem lesz, mikor mentünk az Evo 6-ossal, a nézők álltak félre előlünk, már veszélyesnek tűnő helyzetek voltak. Mostani versenyeken meg már szerintem megtudnánk számolni menet közben, hogy hány ember áll a pályaszélén, voltam külföldi versenyeken ahol a feeling teljesen más, itthon pedig ilyen már soha nem lesz.. Ezt az határozza meg, hogy milyen bajnokságot nézel, ki lesz a 2., ki a 3. Én azt gondolom, hogy úgy lettem magyar bajnok, hogy egy Janika lett a második, Turi a harmadik és legyőztem az előző magyar bajnokokat. :) És azt hiszem, hogy ezt más nem mondhatja el magáról, mert most valójában azok az emberek versenyeznek az első helyért akik az első ötbe nem fértek bele. És hát engem pedig már soha senki nem tud legyőzni!

Melyik volt a kedvenc autód és kategóriád?
Mindegyik autót nagyon szerettem, mindegyik a szívemhez nőtt, mindegyiknek megvoltak a saját hibái, ha a mai eszemmel egy 10 évet visszaugorhatnék az időben, akkor nagyon nagy csodát tudnék tenni, mert utólag az ember rájön a kisebb hibáira amiről azt hitte, előtte hogy jól csinálja, rengeteg hibát vétünk. A küzdelem volt a szép ebben, hogy lépcsőfokról egyre feljebb tudtam haladni, és a legkisebb autótól a legnagyobbig szinte mindent volt szerencsénk kipróbálni.

Kedvenc magyar gyorsasági szakasz?
Nekem nincs ilyen, volt amiket szerettem, mert tudtam hogy nekem fekszenek, főleg az ilyen tempós gyorsok, ahol a bátorság számít, nem az autónak a futóműve, a kanyargós pályákon pedig hátránnyal indultam a gyári autókkal szemben, de én szerettem mindegyiket, voltak olyan pályák amik azért nem voltak kedvenceim, mert tudtam ha bármit csinálok, nem tudok vele nagy csodát tenni.

Legnagyobb élmény és eredmény?
Hát az a rali vb volt, ahova elmentünk és egyből sztárok voltunk.. A WRC-k között mentünk a Mitsubishivel és mérték az időnket a gyári N-es pilótákéhoz és tudták hogy kik vagyunk. Itt megjutalmaztak minket egy megtisztelő díjjal, amit más azt hiszem nem mondhat el magáról! Ezt mi olyannak tekintettük mint egy IRC 1.helyet.

asi1



Ki volt a példaképed?
Én minden sportolót,de főleg az olimpikonokat tekintettem annak, hisz ők 4 évig küzdenek a céljaikért.. Volt egy kislány aki reggel 5től este 10ig az uszodában volt, és egyszer, kétszer már nyert is olimpiát, én ezért a dologért szerintem nagyon sokat tettem, a magyar autósportért is, de abban a pillanatban nagyon kevés ember tudta értékelni, holott tudták, de mégis.. És ez az egész dolog nekem nagyon szarul esett!

Mit gondolsz a fiatal tehetségekről akik pénzhiánya miatt kevés esélyt kapnak?
Ők is kapnak esélyt, csak kevésnek van meg az az alázat ami kell ehhez, mindenki pénzzel akar megoldani mindent, és ez szerintem egy rossz irány.

Melyik navigátoroddal voltál összeszokva a legjobban?
Igazából mindenkivel, de a number one az Pikó Zsuzsi volt, ő a magyar navigátorok leg-legje, hozzá nem kell hasonlítani senkit sem. Minden téren nagyon sokat tudott hozzátenni az eredményeimhez, nélküle ez a 2 magyar bajnoki cím és a vb-s eredmény sem lett volna meg.

asi2

Mozogsz-e még a raliban, adsz-e valakinek tanácsokat?
Igen, emberkéknek segítek szívesen, de a nagy határozottságom miatt kevés ember kezel jól, mert ha én azt mondom hogy jobbra akkor jobbra, ha balra akkor balra kell menni, és ha valaki egyszer kétszer nem arra fordul annak inkább hátat fordítok.

Miért hagytad abba a versenyzést?
Azért, mert a csúcson kell abbahagyni, nézzen körül mindenki, hogy ki az a bajnok aki legjobb magyar eredménye és külföldi eredménye után hagyta abba a ralit.. Janika második volt, Turi harmadik, itt a nagy magyar bajnokok közül senki nem tudta emelt fővel abbahagyni, tudni kell azt mondani, hogy elég. Már nem is hiányzik mert mindent elértem amit egy magyar pilótának ellehet, a külföldi versenyzés meg azt gondolom nagy alázattal és áldozatokkal jár, ami nekem nem éri meg.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: