A versenyzőknek szükségük van tehát a finn kifejezést idézve a sisura, azaz minden bátorságukat össze kell szedniük, ha sikeresen akarják meghódítani a gyors egyeneseket, ugratókat és a sebes kanyarokat magukba foglaló szakaszokat, melyek az évad egyik legizgalmasabb fordulójává teszik a futamot.
Bár úgy tűnik, a szintén tempós Lengyel Ralihoz hasonlít ez a viadal, jelentősek a különbségek a finn pályákon. Elsőként, itt sokkal több az ugrató, és az utak természete is eltérő, melyek felszíne jobban elő van készítve, a téli időszakban pedig többet foglalkoznak velük, hogy csökkentsék a károsodásokat. Finnországban egy eső sem okoz akkora problémát, mint a homokosabb alapokkal rendelkező lengyel pályákon.
A Jyvaskyla Nagydíjként is emlegetett viadalon a másodperc tizedrésze, apró beállításbeli különbségek dönthetnek. Időt bárhol lehet veszíteni, viszont kevés lehetőség van azt visszahozni, úgyhogy fontos az, hogy a versenyzők rögtön felvegyék a tempót, majd tisztán, hibamentesen teljesítsék a futamot. A 120 kilométer/óra feletti átlagsebességnél fontos a pilóta és a navigátor tapasztalata, valamint a közös munkájuk, elkötelezettségük, hiszen a kanyarok nagy részét a legfelső három sebességi fokozatban teljesítik. A futómű sokkal érzékenyebb, mint a többi murvás viadalon, beállításai már-már az aszfaltos specifikációhoz hasonlítanak.
A bátorság és a precizitás minden siker titka, a verseny előtti felkészülési teszt éppen ezért létfontosságú, hogy a csapatok a lehető legjobb módon készíthessék fel a technikát, a versenyzők pedig saját magukat.
A Finn Rali 320 versenykilométert tartalmazó húsz szakasza az elejétől a végéig padlógázt kíván a pilótáktól, akik egyenletes felületű murvás pályákon, erdőkkel és tavakkal szegélyezett festői környezetben autózhatnak. „Annyira gyorsak az utak, hogy hihetetlen módon kell összpontosítanod. A pilótának és a navigátornak gyorsan és bátran kell reagálni” – állítja Khalid Al Qassimi. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt a versenyzők egyik kedvence ez a futam. „A finn egy nagyszerű esemény, hihetetlenül gyors” – mondja Dani Sordo. „Nagy bizodalmadnak kell lenni az itineredben, mivel sok rejtett bukkanó van a kanyarokban, és a megfelelő sebességgel kell belemenned mindegyikbe.” A hétköznapokon kevésbé használt utak lágyabb felületűek, mint azok, amiken a finn lakosság többet közlekedik, erre oda kell figyelni a csapatoknak. Kris Meeke is erre a fontos faktorra hívja fel a figyelmet: „Az egyik kihívás az autót a körülményekhez állítani, amikor a pályák nyomvályússá válnak a második körben.”
A Citroen Racing a Lengyel Rali tapasztalataiból tanulva ezúttal tartott verseny előtti specifikus tesztet. A négynapos eseményt közvetlenül a futam előtt rendezték, melynek lényege az volt, hogy a párosaik felvegyék a tempót és megfelelő ritmusban tudjanak autózni rögtön a viadal rajtjától. Meeke és Mads Ostberg összesen három napot ülhetett a volán mögött, az ezúttal ismét rajthoz álló Al Qassimi pedig egyet. Természetesen a DS 3 is különleges felkészítésen esett át, a kocsit finomhangolták, az év eleji aerodinamikai fejlesztések hasznát pedig éppen az ilyen jelleggel bíró versenyeken remélik. A Citroen a legutóbb Szardínián látott DS 3-asokkal jelent meg a finn gépátvételen.
A Volkswagen Motorsport szintén az olasz versenyen használt autóit vitte az északi viadalra, ahol a többi csapattal egy időben teszteltek Jamsa térségében, olyannyira, hogy egy helyen, a Jamsa Oy Hotelben volt a szállásuk. Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier két-két napon keresztül akklimatizálódhatott, Andreas Mikkelsennek pedig egy nap jutott. Az uralkodó világbajnok alakulat egyébként a lengyel viadal óta sem pihent igazán, július elején már Korzikán teszteltek az elkövetkezendő aszfaltos versenyekre készülve.
Az M-Sport szintén egy hosszú teszttel készült, Elfyn Evans és Ott Tanak két napot töltött az autóban, míg Lorenzo Bertelli egy egynapos lehetőséget kapott az M-Sporttól. A teszt célja az új Fiesta WRC további finomhangolása volt, ami leginkább a felfüggesztésre koncentrált, így a csapat lengéscsillapító beszállítója, a Reiger is részt vett az eseményen. Tanak és Evans is a szokásos autójába ülhet bele a versenyen, míg az M-Sportnál kapott lehetőséget Juho Hanninen és Alexey Lukyanuk is. A finn pilóta egy új frontrésszel és kormányváltóval rendelkező, de még a régebbi specifikációjú Fiestával indulhat csatába. Ezt ugyanakkor Lukyanuk nem teheti meg, az Észt Rali hőse a hétfői teszten ugyanis akkorát esett, hogy megsérült autójának bukócsöve, ami olyan mértékű volt, hogy az M-Sport nem tudta a helyszínen megjavítani.
A Hyundai Motorsport ugyanabban a specifikációban érkezett autóival, mint ahogyan Lengyelországban is szerepeltek. Dani Sordo ráadásul ugyanazt az i20-at használhatja, mint amivel a legutóbbi versenyt teljesítette, Thierry Neuville az utoljára Szardínián használt kocsit kapta, Hayden Paddon viszont egy vadonatújba ülhetett bele. A csapat nem most, hanem júniusban teljesítette a Finn Rally felkészülési tesztjét, ahol jobbára esős körülmények között dolgoztak, és összehasonlító próbákat is folytattak a 2016-os autóval. Azon az eseményen mindhárom pilóta szerepet kapott.
A Finn Rali rajtját közvetlenül megelőzően a rendezők a híres finn raliversenyzők részére ünnepséget szerveznek a viadalnak központot adó Jyvaskylában, ami a ralisport spirituális otthonának is tekinthető. Rauno Aaltonen, Timo Makinen, Markku Alén, Simo Lampinen, Pauli Toivonen és fia Henri, valamint a nemzet világbajnokai, Ari Vatanen, Timo Salonen, Hannu Mikkola, Tommi Makinen, Juha Kankkunen és Marcus Grönholm tiszteletére egy-egy fa kerül elültetésre a „Bajnokok Parkjában” a korábbi hősök, illetve azok képviselőinek részvételével.