DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 28. szombat

Alonso is a helyére került

"Minden a helyére kerül" - írta Pedro de la Rosa sisakgyűjteményére mutatva. Többségük ugyan a sajátja, de Alonso gokartpályájának megnyitóján beszerzett egyet honfitársától is.

CIrA63sWIAAc9C7

Három Williams-akadémista is lesz az F3-ban

A Williams pártfogoltja, Ollie Gray, aki 2022-ben második helyen végzett a brit Formula-4-es bajnokságban, a 2023-as szezont már a Formula-3-ban teljesíti. A fiatal versenyző a Carlin csapattal szerepel, amelyet már ismer tavalyról. Vele együtt három Williams-akadémista is lesz a harmadosztályban: az újonc évében többször megvillanó Zak O’Sullivan a Carlinról a Premára vált, az akadémiába frissen bekerült Franco Colapinto pedig a MP Motorsporttal tölti másodévét.

A bejelentés azt tükrözi, hogy a Williams-akadémia presztízse nőni kezd, a fiatal versenyzők számára jó alternatíva a Red Bull, Ferrari vagy más csapatok programjaival szemben. A Logan Sargeantról szóló hosszabb elemzésünkben ezzel is foglalkoztunk: a Williams-akadémista előléptetéséből az akadémia is profitálhat, amelynek soraiból az amerikai kikerült.

„Nem ugyanolyan, mint egy motorhiba?” – Grosjean megvédte a Virtuális Le Mans-t

Kisebb botrány kerekedett a hétvégi Virtuális Le Mans-i 24 órás körül, miután az akkor éppen álló Max Verstappennél szétkapcsolt a szerver, így a Team Redline #1-es egysége kiesett a versenyből. A kétszeres F1-es világbajnok kétszer is komoly kirohanást intézett a szervezők és a körülmények miatt, többek között viccnek, bohócműsornak és szégyennek nevezve a történteket. Volt azonban, aki megvédte a szimulátoros esemény szervezőit: a saját csapatával is rajthoz álló Romain Grosjean.

„És mi van akkor, ha motorhibád vagy valamilyen műszaki problémád van a való életben? Az nem ugyanaz?” – tette fel a kérdést Twitteren egy másik posztra reagálva. Gyorsan választ is kapott az endurance szakágban szereplő Brad Philpottól: „Ha a saját számítógéped romlik el, az hasonlítható egy motorhibához. De ha a szerver kapcsol szét, az inkább olyan, mintha a versenyirányítás egy random kikapcsoló gombot építene be minden autóba, amely véletlenszerűen lép működésbe.”

Grosjean ugyanakkor egy másik tweetben másképp látta a helyzetet – amiben persze szerepet játszhatott, hogy a GTE-kategóriában az ő alakulata nyert: „Vége a Virtuális Le Mans-nak, és remekül szórakoztam. A szimulátorversenyzés rendkívül kiélezett, és nagyszerű látni a világ legnagyobb versenyét a szimulátoros világban. Igen, néhány apróságon javítani kell, de nem ugyanez a helyzet bárhol máshol?”

Kedden indítja a Yamaha a MotoGP-s bemutatók sorát – mutatjuk az időpontokat

Bár a szezonkezdetig még több mint két hónap hátravan, már január 17-én, kedden felébred téli álmából a MotoGP, ugyanis kezdetét veszi a csapat- és motorbemutatók sora. Elsőként a Yamaha gyári alakulata – amely idén már a hangvillások egyetlen istálló lesz – rántja le a leplet az M1-esről és annak festéséről. A 2021-es világbajnok Fabio Quartararo és csapattársa, az egy évvel korábban vb-ezüstig jutó, de azóta inkább csak küszködő Franco Morbidelli Indonéziában, Jakartában leplezi le a 2023-as dizájnt egy eseményen, amelyre magyar idő szerint hajnali 4 órakor kerül sor – IDE vagy a képre élőben is lehet majd nézni a bemutatót.

motogp-yamaha-bemutato

A Yamaha után ducatis csapatok fognak sorjázni, de lesznek istállók, amelyek csak az első sepangi tesztet követően tartják meg a maguk bemutatóját. Íme, az eddig ismert dátumok – az LCR Honda és a VR46 Ducati egyelőre nem árult el időpontot:

Január 17.: Monster Yamaha

Január 21.: Gresini Ducati

Január 23.: Ducati Lenovo Team

Január 25.: Pramac Ducati

Január 26.: KTM Factory Racing

Február 25.: Repsol Honda

Március 4.: Tech3 Gas Gas

Március 10.: Aprilia Racing

Március 16.: RNF Aprilia

LCR Honda, VR46 Ducati: ???

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Újra Oroszországon kívül versenyezhet Mazepin – a cél az F1-es visszatérés

Nyikita Mazepin 2021-ben debütált a Formula-1-ben, s 2022-ben is a Haas pilótája lett volna, ha nem tör ki az ukrán-orosz háború, amely miatt Günther Steinerék a szponzorral, az apja által tulajdonolt Uralkalival együtt kirakták a szűrét. Az orosz versenyző azóta tavaly nyáron a Selyemút Ralin állt rajthoz és nyert is a géposztályában, ám elmondása szerint továbbra is az F1-be szeretne visszatérni – ehhez pedig idén is tenne egy lépést, bár a terveit nem konkretizálta:

„Azt az élvezet miatt csináltam, és szerencsére ez győzelmet eredményezett” – mondta az orosz Tassnak Mazepin a Selyemút Raliról. „De nem látom magam profi raliversenyzőként. A Selyemút Rali egy nagyszerű verseny, de egy nem raliversenyzőnek a felkészüléshez minden mást félre kell tennie. Jövőre egy új kategóriában fogok versenyezni a hazámon kívül, de egyelőre nincs aláírva semmi, úgyhogy nem árulhatok el semmit. Természetesen megvan a szándék, hogy folytassam az autósportot. A célom, hogy visszatérjek a Formula-1-be, úgyhogy ebbe az irányba fogok dolgozni.”

f1-mazepin-haas-2022-teszt

fotó: DPPI

Akció: januári készletkisöprés a Formula Webshopban!

Január végéig szól készletkisöprő akciónk: több friss termékünk is jelentős árengedménnyel vásárolható meg. F1-es szezonösszefoglaló kiadványunk, a Száguldás és cirkusz 2022, és a nemzetközi/hazai szériák összefoglaló kötete, az Autósport évkönyv 2022 mellett 2023-as Formula-1-es falinaptárunk és több más termékünk is 33%-os kedvezménnyel rendelhető webshopunkból január 31-ig. Ezen felül ajándék évkönyvvel kínáljuk egy évre szóló Autósport és Formula Magazin-előfizetésünket, de két évkönyvünk együtt is kedvezményesen vásárolható meg.

Böngéssz a Formula Webshop akciós rovatában IDE vagy a képre kattintva!

webshop-2023-jan-akcio

Majdnem a falra szorították a Ferrari akadémistáját – pedig nem is az volt a befutó (videó)

Izgalmas és némileg szürreális véget ért a Formula Regional közel-keleti bajnokságának dubaji első futama. A győzelemért Gabriele Mini és Dino Beganovic csatázott kőkeményen, s miután lepörgött az óra, úgy tűnt, az utolsó körben jár a mezőny. Mini mindent meg is tett, hogy maga mögött tartsa a Ferrari akadémiáját erősítő ellenfelét, a célegyenesben konkrétan kis híján a bokszfalra passzírozta őt, s végül épp csak, de ő haladt át elsőként a vonalon.

Csakhogy téves volt a kiírás a közvetítésben: még egy kör hátra volt a versenyből, s míg Beganovic továbbment, addig Mini visszavett, így a svédé lett a győzelem, az olasz pedig még a pódiumról is lecsúszott. A drámai utolsó körök 43:00-tól nézhetők meg az alábbi videóban:

Dobogóval debütált a BMW-vel Valentino Rossi a dubaji 24 óráson

A MotoGP-nek 2021 végén búcsút intő Valentino Rossi a tavalyi audis idény után 2023-ban már a BMW gyári versenyzőjeként – viszont továbbra is a Team WRT színeiben – áll rajthoz a különböző sportautóversenyeken. Az olasz legenda számára a dubaji 24 órással indult az esztendő, ahol remek teljesítményt nyújtott a csapattársaival együtt, hiszen több kisebb incidenst és egy félperces büntetést is begyűjtve a harmadik helyen, azaz a dobogó alsó fokán végzett a #46-os egység a GT3-as géppel.

Amennyiben Rossi a továbbiakban is hasonlóan erősen teljesít, teszt várhat rá a BMW LMDh-modelljével, s ha ott is jól muzsikál, azt sem lehet kizárni, hogy a Doktor bekerülhet a bajorok jövő évi WEC-felállásába, s így elindulhat a Le Mans-i 24 óráson is.

rossi-dubaj-24h-bmw

Ezekkel a fotókkal összegezte a téli „edzőtábort” Leclerc

A Ferrari F1-es pilótája azt írta a közösségi oldalán, hogy minden másodpercét élvezte ennek az edzőtábornak, és most már alig várja, hogy visszaülhessen az autóba.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Charles Leclerc (@charles_leclerc) által megosztott bejegyzés

 

Videó: csuklótörést szenvedett, kórházba került a holland pilóta az FE-szezonnyitó után

Ennél rosszabbul aligha indulhatott volna Robert Frijns idénye: a holland pilóta az Abt csapatához igazolt a Formula-E 2023-as szezonjára, ám a mexikóvárosi szezonnyitó első körében meglökte hátulról Sam Bird, nekicsúszott Norman Nato autójának, és az ütközésnél olyan erővel rándult meg a kormánya, hogy eltörte a csuklóját. A csapat tájékoztatása szerint Frijnst még Mexikóban vizsgálják a kórházban.

Videón a baleset:

Ezt bogozd ki: így változott a mezőny egyik szezonról a másikra

Hogy mennyi változás történt a 2022-es és a 2023-as rajtrács között? Nem kevés!

Formula-E: Di Grassi az élen, erősen kezdett az Andretti

Az új, harmadik generációs autók első időmérőjét tartották Mexikóvárosban a Formula-E szezonnyitó versenyhétvégéjén. A tavalyról megszokott formátum szerint két csoportra osztották a mezőnyt a kvalifikáció első szakaszában, amely után az első négy-négy pilóta az egyenes kieséses szakasz során döntötte el, ki indulhat pole-pozícióból az esti futamon.

Már az első néhány kör után kiderült, hogy a forgalom megszokott módon komoly fejfájást fog okozni a csapatoknak. Az A csoport rögtön hatalmas meglepetéssel kezdődött, ugyanis az első szabadedzést megnyerő Jean-Eric Vergne csupán a hatodik helyen végzett, a szintén kieső ötödik Antonio Felix da Costa mögött. Az Andretti némete, André Lotterer magabiztosan ment tovább első helyen, mögötte Sebastien Buemi, Lucas di Grassi és az eddig csupán minimális tapasztalattal rendelkező Sacha Fenestraz jutottak tovább.

A DS Penske aztán a B csoportban sem tudott javítani, a tavalyi bajnok Stoffel Vandoorne csak a hetedik helyen végzett. Csapattársától eltérően a McLaren pilótája, Jake Hughes magabiztos teljesítménnyel jutott tovább harmadik helyen, a negyedik Pascal Wehrlein előtt. Az első helyen ismét az Andretti végzett Jake Dennisszel, megelőzve a második Dan Ticktumot.

 

A negyeddöntőkből mindkét Andretti-pilóta továbbmenetelt a döntő felé, rajtuk kívül Hughes és a mahindrás Lucas di Grassi bizonyultak gyorsabbnak ellenfelüknél. Az elődöntőben folytatódhatott volna az amerikai csapat jó sorozata, azonban Lotterer egy apró hibából kifolyólag sok időt vesztett, ezzel szabad utat adva Di Grassinak a döntőbe, míg Dennis szoros csatában ejtette ki Hughest.

A döntőben Dennis esélyesebbként kezdte meg körét, viszont hasonlóan csapattársához, ő is hibázott egy sorsdöntő pillanatban első szárnyának sérülése miatt, így Lucas di Grassi simán szerezte meg a szezon első pole-pozícióját. Mögötte Jake Dennis, Jake Hughes, André Lotterer és Dan Ticktum egészítette ki az első ötöt, majd Wehrlein, Buemi, Fenestraz, Da Costa és Evans kezdi meg az esti futamot az első tíz helyen.

Már nincsenek velünk, de mindig emlékezni fogunk rájuk

Ezzel a címmel tett közzé bejegyzést a Twitteren a Red Bull csapata, ahol négy korábbi helyszín látható: Valencia, Malajzia, India és Törökország. Ha csak egyet visszahozhatnátok, melyik lenne az? Vagy esetleg egy másik korábbi aszfaltcsíkot hiányoltok?

 

TOP 10: Ők voltak a legjobb visszatérő versenyzők az F1-ben

Az F1 YouTube-csatornája nem hagy bennünket natkozni a téli szünetben sem! Ezúttal az egyszer a bukósisakot már szögre akasztó pilóták visszatérését tették sorrendbe. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Sainz gokartozással hangol az F1-es szezonra

Miközben édesapja a Dakaron néz szembe nehézségekkel, az ifjabbik Carlos Sainz már Olaszországban gyakorol a márciusban kezdődő F1-es szezonra. A futamgyőztes spanyol ilóta a Franciacortán gokartozott a minap.

 

Máris visszatérhet az F1-be a legendás szponzor?

Igazából a Gulf Oil International tweetjét látva ez már nem is kérdés, inkább csak a bejelentés időpontja az, ami még nem tiszta, na meg persze az, hogy melyik csapat oldalán tér vissza (ismét) az F1-be a Gulf. A McLaren mellett 2020 nyarán tért vissza a száguldó cirkuszba a kenőanyagokat gyártó vállalat, mely idén év végén megszüntette együttműködését a wokingi csapattal. Értesüléseink szerint a pénteken új csapatfőnököt kinevező Williams lehet a Gulf partnere az idei szezonban.

 

 

Videó: Kovalainent egy fa állította meg a Lappföld Ralin

Nézői felvételen, amint az egykori F1-es futamgyőztes versenyző, Heikki Kovalainen egy fának csapódik a Lappföld Ralin. A finn és társa, Miikka Anttila jelenleg a 12. helyen állnak a nyolcadik szakaszt követően. Nagy csodát ezek után már nem is várhatunk tőlük, hiszen már csak három szakasz van hátra.

Ne maradj le: új autókkal startol a Formula-E szezonja!

A Formula-E kilencedik évada a Mexikóváros ePrix-vel veszi kezdetét. A futam egyúttal az új Gen3-as autók debütálása is lesz, valamint több új csapatformációé is, hiszen például most mutatkozik be a világbajnok Mercedes alakulatát átvevő McLaren, az összeálló DS és Penske, valamint a Maserati is. A mezőny felállásáról ITT írtunk bővebben, az alábbiakban pedig mutatjuk a szombati programot:

Szombat (január 14.)  
14:30-15:00 2. szabadedzés  
16:40-17:55 Időmérő edzés  
21:00 Futam (tv: Eurosport 2, élő)

Túl a törésteszten az AlphaTauri

Sikerrel vette a szezon előtti kötelező töréstesztet az AlphaTauri 2023-as versenygépe. A faenzai alakulat azon kevesek közé tartozik, akik eddig még nem rántották le a leplet arról, pontosan mikor is rántják le a leplet az autóról.

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 3.: Red Bull

Február 6.: Williams

Február 11.: AlphaTauri

Február 13.: Aston Martin, McLaren

Február 14.: Ferrari

Február 15.: Mercedes

Február 16.: Alpine

 

Már csak egy hely kiadó a 2023-as tablóképen

Decemberben ritkán látható csapatfőnöki keringőnek lehettünk szemtanúi, hiszen a Ferrarit, az Alfa Romeót, a McLarent és a Williamst sem az az ember fogja irányítani 2023 első futamán, aki 2022 végén tette azt. Az F1 összegyűjtötte, hogy végül ki hol kötött ki, s bizony az egyetlen kiadó hely az Alfa Romeo csapatfőnöki pozíciója, ahová Andreas Seidl vezérigazgatóként érkezett.

A Red Bull új autójával is megelőz mindenkit: Megvan a bemutató időpontja

A 2022-es bajnokcsapat is közölte szezonindító eseményének időpontját: az RB18 utódja (az új autó nevét hivatalosan még nem jelentették be) február 3-án érkezik. Ezzel jelen állás szerint a Red Bull lesz az első bemutatózó csapat, három nappal megelőzve a Williamst.

Az eseményt New Yorkban tartják – ugyanezen a helyszínen jön a testvércsapat AlphaTauri versenygépe is nyolc nappal később. Bár a Red Bull videója szerint „új felszerelés, új autó érkezik”, három héttel a hivatalos teszt előtt minden kétséget kizáróan csak egy bemutatómodellt látunk majd a 2023-as színekkel. Emlékezetes, hogy egy éve a Red Bull gyakorlatilag az F1-es demóautót festette át, így rejtve el a szabályváltozás évében saját megoldásait.

Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:

Február 3.: Red Bull

Február 6.: Williams

Február 11.: AlphaTauri

Február 13.: Aston Martin, McLaren

Február 14.: Ferrari

Február 15.: Mercedes

Február 16.: Alpine