Alonso is a helyére került
https://formula.hu/parc-ferme/4704
"Minden a helyére kerül" - írta Pedro de la Rosa sisakgyűjteményére mutatva. Többségük ugyan a sajátja, de Alonso gokartpályájának megnyitóján beszerzett egyet honfitársától is.
Lawson olyat tett, amit utoljára Gasly
https://formula.hu/parc-ferme/35233
Jelesül, hogy Super Formula-futamot nyert Japánban Red Bull Juniorként. Pierre Gasly 2017-ben tudta ezt összehozni, Liam Lawson, az energiaitalosok következőnek szánt fiatal tehetsége pedig magyar idő szerint ma hajnalban hajtotta ezt végre: a harmadik helyről rajtolt, majd előzött egyet, a bokszban még egyet, így rögtön a debütálása futamgyőzelmet hozott.
Lawson idén több pénteki szabadedzésen is beülhet az AlphaTauriba, és sokak szerint ő jelenthet veszélyt a Tsunoda-DeVries párosa a faenzaiaknál.
fotó: dppi
Hat tizedmásodperces javulással számol az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/35232
Otmar Szafnauer csapatfőnököt meglepte, hogy Melbourne-ben a futamon viszonylag versenyképesek voltak az Alpine autói, és természetesen azt cárja, hogy a folytatásban közeledni fognak a jelenleg még messze előttük lévő top négyre. A senki földjén lévő istállónál Imolára érkezik már egy jelentősebb fejlesztési csomag, ami az Auto Motor und Sport szerint három tizedmásodperces javulást eredményezhet, a következő lépcsőre pedig majd Montrelban vagy Silverstone-ban kerülhet sor, és a szélcsatorna-adatok alapján az újabb három tizedet hozhat majd körönként.
Persze Szafnauer hozzátette, hogy a számok szépek, de a lényeg úgyis az lesz, hogy a többiekhez képest hogyan állnak majd, bár abban bízik, hogy ezzel az ütemtervvel legalább nem szakadnak le jobban a topcsapatoktól..
fotó: Alpine
Már tavaly is nehéz éve volt a McLarennek
https://formula.hu/parc-ferme/35230
A McLaren első embere, Zak Brown egy interjúban felidézte, hogy bár tavaly alapvetően sikeres évet futottak, és csak Daniel Ricciardo várakozáson aluli produkciója miatt bukták el a konstruktőri negyedik helyezést, meglehetősen komoly problémáik voltak egész évben – mikor milyenek…
„Az év elején a fékcsatornákkal adódtak problémáink, de egyébként az autó rendben volt. Aztán persze jöttek a gondok versenyzőfronton, amivel meg kellett küzdenünk, és ami elvonta a figyelmet, ami a szalagcímekre került. Mindeközben, úgyszólván a felszín alatt az autó fejlesztésével voltam elégedetlen. Ez már az év második felében volt, elég csak összehasonlítani a fejlesztéseink ütemét másokkal: nézzük meg, mások honnan hová jutottak, és mi honnan hová jutottunk” – mondta Brown, aki ettől függetlenül könnyen lehet, hogy visszasírja a tavalyi nehézségeket...
Hamilton az autóját nem, a kihívást viszont szereti
https://formula.hu/parc-ferme/35231
Lewis Hamilton az ausztrál Fox Sportsnak arról beszélt, milyen ambivalens érzései vannak a Mercedes idei autójával kapcsolatban: bár nem örül, hogy nem bajnokesélyes a versenygépe, élvezi a kihívást, amit ez jelent. „Nem szeretek olyan autókat vezetni, amelyek nem nagyszerűek” – mondta a hétszeres világbajnok brit. „Nem szeretek olyan autót vezetni, ami nem olyan, mint amilyennek lennie kellene.”
„Ellenben szeretem a kihívást: mire vagyok képes ezzel? Rendben, nyerni jelenleg nem tudunk, akkor mi a maximum, amit elérhetünk” – folytatta Hamilton, aki arra is reflektált, hogy már a 17. évét tölti a Formula–1-ben: „Nem is értem, hogy telt el ennyire gyorsan. Úgy érzem, egy szempillantás volt csak az egész.”
Todtot megkeresték a botrányos Abu Dhabi Nagydíj után
https://formula.hu/parc-ferme/35229
Egy minapi interjúban Jean Todt korábbi FIA-elnököt megkérdezték arról, hogy ha visszamehetne az időben, máshogy kezelné-e a regnálása alatt teljesített utolsó nagydíj, a 2021-es Abu Dhabiban rendezett szezonzáró botrányos végkifejletét. Todt elmondta, hogy voltaképpen semmit nem tett, és ez így is volt rendjén:
„Ez nem az FIA elnökének a dolga” – indokolt Todt, majd szóbahozta a FIFA elnökét, Gianni Infantinót. „A bíróknak önállónak kell lenniük, hallottunk valaha olyat, hogy Infantino azt mondja, hogy ez tizenegyes volt, az pedig nem?” – mondta, és azt is elárulta, hogy mit felelt, amikor Toto Wolff és Christian Horner megkeresték őt:
„Nem avatkozhatok be. Ez a sportfelügyelők és a versenyigazgató felelőssége.”
Tsunoda szíve szerint szárnyak nélkül menne Bakuban
https://formula.hu/parc-ferme/35228
Yuki Tsunoda Melbourne-ben idei első pontját szerezte, ezzel megtörtet peches sorozatát, hiszen a tavalyi szezonzáróval együtt sorozatban háromszor végzett egyetlen hellyel a pontzónán kívül, azaz tizenegyedikként – sőt Ausztráliában is ebben a pozícióban futott be, mielőtt Sainz büntetésének köszönhető előrelépett a pontszerzők közé. A japán azonban nem elégedett, és nemcsak azért, mert már az első szabadedzésen tönkretette az egyetlen rendelkezésére álló példányt az új padlólemezből…
Amikor a soron következő bakui hétvégéről kérdezték, Tsunoda felhívta a figyelmet az AlphaTauri végsebességbeli hátrányára: „Az egyenesben hatalmas volt a leszorítóerő, így a végsebességem szörnyű volt. Szóval Bakuban gyakorlatilag szárnyak nélkül kellene mennünk, vagy valami hasonló, hogy maximalizálni tudjuk a sebességet” – mondta a baku sprinten „őrületet” váró japán, akinek az Ausztrál Nagydíjon több mint 25 km/h-val volt alacsonyabb a legnagyobb sebessége az abszolút leggyorsabb Sergio Perezénél.
„Te voltál az egyetlen versenyző, akitől a fiam félt”
https://formula.hu/parc-ferme/35227
Ma 55 évvel ezelőtt vesztette életét minden idők egyik legnagyobb F1-es pilótája, Jim Clark. A Formula–1 hivatalos honlapja egy megható történetet osztott meg az évforduló kapcsán. A búcsúztatón, ahol az autósport elitjének színe-java összegyűlt, az elhunyt versenyző apja, az idősebb James Clark odalépett az egyik nagy riválishoz, a legendás Dan Gurneyhez, és így szólt neki: „Te voltál az egyetlen versenyző, akitől a fiam félt.”
Gurney később ezt mondta arról a bizonyos mondatról: „Teljesen elvesztettem az önuralmamat, könnyekben törtem ki. Ezzel nem tudtam megbirkózni… Rengeteget jelentett nekem ez a mondat, hiszen világbajnok sem lettem, Indy 500-at sem nyertem, nagyszerű érzés volt tudni, hogy ilyen nagyra becsült és ilyen jónak tartott engem” – mondta a 2018-ban elhunyt amerikai Clarkról, akivel a pályán kívül is nagyszerű kapcsolatot ápolt.
Videó: A kaotikus Ausztrál Nagydíj kockákból
https://formula.hu/parc-ferme/35226
A The Moving Bricks csapata elkészítette az Ausztrál Nagydíj összefoglalóját legóból - jó szokásukhoz híven. Igazán látványos lett a sok balesettel tarkított verseny összefoglalója!
Ma ünnepli 58. születésnapját Günther Steiner
https://formula.hu/parc-ferme/35225
A Haas F1-es csapatfőnöke április 7-én ünnepli 58. születésnapját. A Haas előtt több F1-es csapatnál is megforduló olasz a csapat 2015-ös csatlakozása óta irányítja az F1-es istállót, jelenlg pedig a konstruktőri pontverseny hetedik helyén állnak, hét meszerzett egységgel. Isten éltesse Günther Steinert!
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Spa jövőre is helyet kaphat az F1-es versenynaptárban
https://formula.hu/parc-ferme/35224
Már tavaly is nagyon forró volt a talaj a Belga Nagydíj talpa alatt, ám végül megmenekült a legendás helyszín. A hírek szerint Kyalami érkezett volna Spa helyére, ám tavaly el voltak maradva a kivitelezők a pálya felújításával, ráadásul anyagi problémák is hátráltatták mind a munkálatokat, mind a rendezés lehetőségét. Úgy tűnik, 2023-ra sem rendeződtek az anyagi gondok a dél-afrikai helyszínnel kapcsolatosan, Spában pedig a napokban látogatást tett egy F1-es delegáció is, akik elégedetten távoztak Belgiumból, ami bizakodásra adott okot Vanessa Maes főszervező szerint - írta meg a belga HLN weboldal.
Videó: Ez történt legutóbb Kínában
https://formula.hu/parc-ferme/35223
A Kínai Nagydíj úgy tűnt, idén végre helyet kap a Formula-1-es versenynaptárban, ám végül a koronavírus utóhatásai miatt még idén sem rendezik meg a sanghaji versenyt, noha egy ideig még arra is mutatkozott némi esély, hogy mégis ellátogat a mezőny Kínába. Nos, végül nem így lett, s emiatt egy négyhetes szünetet kell kibírnunk az F1 nélkül. Olyan régen volt már a legutóbbi kínai futam, hogy talán jobb is, ha felidézzük, mi történt rajta, ha már nem mellesleg épp az F1 1000. versenyét tartották aznap. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
A UFC-ből igazolt a Williams
https://formula.hu/parc-ferme/35222
A Williams Formula-1-es csapata felvette a UFC-nél eddig helyettes vezérigazgatóként dolgozó Paul Asenciót marketingigazgatói pozícióba, aki így a reklámokért és a marketingfolyamatokért felel majd. Asencio korábban már dolgozott a New York Mets baseballcsapatának is, hétfőtől pedig a Williams New York-i irodájában áll alkalmazásba.
Amikor egy csapat szándékosan maradt kívül a 107 százalékon
https://formula.hu/parc-ferme/35218
Az F1 történetének kiscsapataival és különleges pillanataival foglalkozó UnracedF1 Twitter-csatornája ásott elő egy több mint 20 éves videót: a 2002-es Francia Nagydíjra a súlyos anyagi gondokkal küzdő Arrows szándékosan nem kvalifikálta magát. Miután a szabadedzéseket kihagyták, az időmérő Frentzen még a teljes reménytelen, saját csapattársától is két másodpercet, a 17. helyezettől meg hármat kapó Alex Yoongtól is szűk két másodperccel maradt le, Bernoldi pedig még tőle is újabb 1,3-at kapott. A soron következő Német Nagydíjon aztán még egyszer utoljára részt vett az Arrows, mielőtt a 25 éves múltra visszatekintő csapat örökre eltűnt a Formula–1-ből.
French Grand Prix 2002, the moment the Arrows team decided to purposefully fail to qualify both cars. #F1 #RetroF1 pic.twitter.com/GfhzJHPCvU
— UnracedF1 - Passion for historical F1 (@UnracedF1) April 4, 2023
A paddock mérete miatt nem indulhat 100 autó Spában
https://formula.hu/parc-ferme/35219
Persze nem az F1-es futamra kell gondolni, hanem a június utolsó, illetve július első napjaiban rendezett spái 24 órásra, melyről a szervező SRO-t vezető Stephane Ratel elmondása szerint jó néhány nevezőt vissza kellett utasítani annak ellenére is, hogy csúcsbeállítást jelentő 72 egység szerepel a rajtlistán. Mint Ratel kifejtette, a hét kilométeres pálya akár 100 GT-egységet is elbírna, de mivel a főattrakció mellett a négy betétsorozat, valamint a GT1 Sports Club szereplői számára is helyet kell szorítani a paddockban, kénytelenek voltak korlátozni a nevezők létszámát.
Ratel továbbá elmondta, hogy voltaképpen csak 70 autónak tudnak helyet biztosítani – azt is úgy, hogy a háromautós csapatok két garázst kapnak a három egységnek –, de arra számítanak, hogy a 72 nevezőből néhány úgyis kiesik, így nem lesz probléma a hellyel, már csak ezért sem alkalmazták a Le Mans-ban megszokott, s Daytonában is bevezetett tartaléklistát.
Schumacher szülőháza megmenekült
https://formula.hu/parc-ferme/35221
Többször szó esett arról az elmúlt években, hogy a Hambach-erdei nyíltszíni lignitbánya terjeszkedésének áldozatául eshet Kerpen-Manheim, a település, ahol Michael Schumacher felnőtt. Úgy tűnik, hogy bár a mostanra az Express tudósítása szerint mindössze 12 ember által lakott település jövőre eltűnik a föld színéről, néhány mementó őrzi majd az egykori Manheim helyét.
A templom mellett az a ház, ahol a hétszeres világbajnok felnőtt, valamint az Erftlandring gokartpálya fog megmenekülni a pusztulástól. Ralf Schumacher elmondta, hogy most is sok időt tölt a faluban, és nagy tervei vannak a gokartpályával, ahol akár világbajnoki futamot is rendezhetnek majd, ahogy arra több ízben volt példa – utoljára 2001-ben, amikor a legendás Michael Schumacher is gokartba pattant, s egy remek felzárkózás után második helyen zárt.
Tíz magyar nevezett az Európa-bajnokság nyirádi szezonnyitójára
https://formula.hu/parc-ferme/35217
Megérkezett az április 29-30-i Ralikrossz Eb-szezonnyitó nevezési listája: az RX1-ben és RX3-ban 32-en állnak rajthoz a Vörös Katlanban, egyharmaduk hazai versenyző. A 19 fős RX1-ben ott lesz a 2022-es Európa-bajnok Anton Marklund és a 2021-es nyertes Andreas Bakkerud is – előbbi autója még nem ismert, utóbbi viszont a Kárai Motorsport Audijába ül a meglepő bejelentésnek megfelelően. A tavalyi összetett második és harmadik helyezett, Janis Baumanis (szintén korábbi Európa-bajnok) és Enzo Ide ugyancsak indul.
Hat magyar nevezett a kategóriába: az Eb állandó indulója, az ötszörös magyar bajnok Kárai Tamás természetesen nem fog hiányozni az Audi S1-gyel, az előző évhez hasonlóan rajthoz áll Kiss László Peugeot 208-cal, Mózer Attila és Mózer Márk egyaránt Ford Fiestával, Koncseg Zoltán pedig Audi A1-gyel. Ők már tavaly is versenyeztek, debütál viszont Benyó Máté, aki Káraihoz hasonlóan az Eb teljes szezonjára vállalkozott a Korda Racinggel. A nevezési listán Ford Focus van feltüntetve, de Benyó Peugeot-val versenyez.
A 13 fős RX3-ból hiányzik a címvédő Kobe Pauwels, aki túraautózásra vált, de a mögötte másodikként végzett Damian Litwinowitz marad. Szíjj Zsolt az Eb-mezőny szokásos tagja Audi A1-gyel, Répási Róbert pedig tavaly már vendégszerepelt a Skoda Fabiával. A kétszeres Super1600-as magyar bajnok Körmöczi Balázs egy éve visszalépett, most ismét próbálkozik egy Volkswagen Polóval, és ott lesz egy másik Eb-debütálásra készülő versenyző, Ficza Ferenc Suzuki Swifttel: az ő feladatát nehezíti, hogy ebben a kategóriában még sosem szerepelt ralikrosszban.
Magyar csapattal indul a ralikrossz nagy neve az Európa-bajnokságon
https://formula.hu/parc-ferme/35216
Egy csapatban szerepel az ötszörös magyar ralikrosszbajnok Kárai Tamás és a háromszoros Európa-bajnok, világbajnoki ezüstérmes Andreas Bakkerud a szezonnyitón Nyirádon. Bakkerud, aki pár hete fejezte be a Nitro Rallycross szezonját, melyet az elektromos osztály második helyén zárt, meglepő látogatást tett a Nyirád Racing Centerben, ahol a Kárai Motorsport Audi S1-esét tesztelte – így segítve a csapatot külső visszajelzéssel. Ez volt az első alkalom, hogy Kárai Tamáson kívül bárki vezette az autót.
A norvég és a magyar csapat azonban a tesztnap végére megállapodott, hogy ugyancsak Nyirádon versenyen is rajthoz állnak közösen: míg Kárai Tamás az új generációs Audit vezeti, addig Bakkerud az előző autóval vesz részt az RX1 kategóriában, ahol 2021-ben Európa-bajnoki címet szerzett.
„A Kárai Motorsport talán kicsi, családi csapat, de nagyon profi módon csinálják, és már évek óta az Európa-bajnokság élmezőnyében harcolnak” – mondta Bakkerud, dicsérve a csapat által végzett fejlesztőmunkát. Kiemelte, a megállapodás egyelőre csak Nyirádra szól április 29-30-án, de „meglátjuk majd, mi történik.”
„Ügyvédnek kellene mennie!” – Alonso intelligenciáját dicséri az F1-es világbajnok
https://formula.hu/parc-ferme/35215
Fernando Alonso zsinórban harmadik dobogóját szerezte a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon. A melbourne-i futam után nemcsak az újabb eredmény és a 41 éves kora ellenére mutatott tempója miatt dicsérték sokan a kétszeres F1-es világbajnokot, hanem azért is, mert mint a rádiózásából kiderült, az újraindításnál történt Carlos Sainz-féle megforgatás után egyből felidézte, hogy a tavalyi silverstone-i versenyen visszaállították az eredeti rajtsorrendet, miután ott sem érte el az összes autó az első észlelési pontot – és végül ugyanígy történt most vasárnap is. Az F1 Nation podcast adásában az 1996-os világbajnok Damon Hill ennek kapcsán Alonso intelligenciáját méltatta:
„Azzal viccelődtünk, hogy ügyvédnek kellene mennie. Őt kérném fel, hogy védjen, ha gyilkossággal vádolnak! Biztos unalmas vezetni az autót, valamit még csinálnia kell, szóval miközben körözget, azt mondja magában: ’Csinálhatom én a stratégiát is? Adjatok hozzá információt!’. Érti a szabályokat. Számíthatunk is erre olyantól, aki ennyi ideje itt van a Formula-1-ben és ennyi tapasztalatot gyűjtött, de akkor sem magától értetődő. Ő erőt fektetett ebbe, és mindent ért, ahogy annak idején Michael Schumacher. Michael Schumacher is pontosan értette, hol vannak a rések és a lehetőségek, és ezeket ki is használta, Fernandóval pedig ugyanez a helyzet. Egyszer csapatfőnökké kell válnia, briliáns lenne. Érti ezt a játékot.”
Ricciardo ügyfélszolgálatosnak állt – naná, hogy nagy nevetés lett a vége (videó)
https://formula.hu/parc-ferme/35214
Humoros videót készített a Red Bull tartalékosaként tevékenykedő Daniel Ricciardóval az Optus: az ausztrál versenyző – némi műbajusszal és szemüveggel kiegészítve – ügyfélszolgálati munkatársnak állt egy üzletben, ahol a komikus-műsorvezetők utasításait kellett követnie. Ilyen formán többek között „vrum-vrumnak” kellett hívnia a mobilokat, az egyik vásárlónál pedig mindenre igennel kellett felelnie – ám ez utóbbi esetben még egy csavar belefért a tréfába (a videó alatt spoiler!):
Szóval az utolsó hölgy beépített ember volt, aki eljátszotta, hogy felismerte Ricciardót, akivel közös szelfit is készített, majd a számát is el akarta kérni a többszörös F1-es nagydíjgyőztesnek, hogy egyszer tesztelhessék, hogy tényleg jól tud-e csókolni a pilóta – amely kérdésre ugyebár igennel kellett felelnie…
Közös versenyhétvégét tervezhet az F1 és a MotoGP?
https://formula.hu/parc-ferme/35213
Nem túl gyakori, hogy egy helyszínen egy versenyhétvégén belül két- és négykerekű szériák számára is rendeznek futamokat: üdítő példa volt erre az előző években, hogy a WTCR és a motoros Endurance-vb olykor összeállt ugyanazon a pályán. Viszont ehhez képest óriási szintlépés lenne, ha a két legnagyobb világbajnokság, a Formula-1 és a MotoGP osztozna egy hétvégén – márpedig az utóbbit promotáló Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta szerint felmerült ennek a lehetősége Stefano Domenicali F1-vezérrel:
„Ez olyasmi, ami átfutott Stefanóval az agyunkban, ugyanakkor jelenleg ez nem lehetséges. De meg fogjuk vizsgálni a lehetőségét. Vizsgálni fogjuk, mert nem egyszerű. Vannak biztonsági problémák, mert a mi intézkedéseink nem mindig vágnak egybe az övékkel. Emellett szponzori akadályok is vannak” – magyarázta Ezpeleta a Soy Motor hasábjain, hozzátéve: a 2027-ig érvényes szerződéseik pillanatnyilag nem is teszik lehetővé az F1-gyel közös hétvégéket.
Idén egyébként mindösszesen öt olyan pálya van, ahova a Formula-1 és a MotoGP is ellátogat: a COTA, Barcelona, Silverstone, Spielberg és Katar – ezek közül az austini pálya részéről néhány hónapja már rebesgettek hasonló terveket.
fotó: DPPI