DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat

Tragikus áradások Valenciában, kérdéses lehet a MotoGP-szezonzáró és a Formula-E tesztje

Tragikus hírek érkeztek szerda reggel a valenciai régióból, ahol a keddi heves esőzések – amelyek mennyisége a spanyol meteorológiai jelentések szerint az éves csapadéknak felelt meg – villámárvizeket okoztak, amelyben már több mint 50 ember meghalt. A természeti katasztrófa pedig a Ricardo Tormo Circuit főbejáratához vezető utat is alaposan megrongálta (a lenti Insta-videón látszik is mindez), a The Race információi szerint pedig a mellette fekvő minimotopályát is teljesen tönkretették az áradások.

Emiatt nem kizárt, hogy a MotoGP két és fél hét múlva, november 15-17-én esedékes valenciai fináléja is veszélybe kerülhet: pár hónapja a Dorna a Kazah GP-t is hivatalosan amiatt halasztotta el, mert nem akart extra terhet róni a sportesemény megszervezésével a tragédiával küzdő helyi hatóságokra. Ez most Valencia esetén is megismétlődhet, és mindez Jorge Martin és Francesco Bagnaia vb-harcára is kritikus befolyással lehet – hiszen ha nem tudják megrendezni az utolsó fordulót, akkor extrém esetben a most hétvégi sepangi futam is előléphet finálévá. A The Race arról ír, hogy biztosan zajlanak egyeztetések, de az idő rövidsége ellenére nem lehet kizárni, hogy egy másik ibériai helyszín esetleg be tudna ugrani szükség esetén.

A Dorna a GPOne szaklapnak jelezte: maga a pálya „100 százalékig rendben van” és szerencsére ott nem is történt sérülés, viszont az utak megrongálódtak, de már tervet készítenek, hogy egy hét alatt rendbe hozzák őket. Hangsúlyozták: jelenleg nem időszerű a versenyről beszélni, de elkötelezettek annak megrendezése kapcsán. A valenciai pályán amúgy már jövő héten is rendeznének autósportos eseményt a Formula-E hivatalos szezon előtti tesztje révén: az elektromos világbajnokság közleményében az együttérzés kifejezése mellett szintén arról ír, hogy a pályán nem látszanak károk, és zajlik az alternatív útvonalak keresése a létesítményhez.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Motorsports Spain (@motorsports_spain) által megosztott bejegyzés

Erősorrend: Norris mindjárt utoléri Sainzot

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik.

A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

A Miami Nagydíjat követően természetesen továbbra is Max Verstappen áll az élen, Carlos Sainz eddig stabilnak tűnő második helyére viszont egyre komolyabb veszélyt jelent Lando Norris:

f1-podcast-erősorrend

A Formula Podcast legfrissebb adása a podcastmegosztókon és YouTube-csatornánkon is meghallgatható:

Tsunoda az RB fejlődési ütemét dicséri

Erős hétvégét zárt Miamiban a Visa Cash App RB csapata, a szombati sprinten kettős pontszerzést értek el: Daniel Ricciardo negyedikként végzett, míg Yuki Tsunoda nyolcadikként ért célba. Tsunoda ezt követően a futamon is jól ment, hetedikként zárta azt, míg Daniel Ricciardo vasárnap a pontszerző zónán kívülre szorult.

Tsunoda rendkívül elégedett csapata teljesítményével és fejlődésével, a japán versenyző már 14 bajnoki egységet szerzett az eddigi hat forduló alatt, ez pedig azt jelenti, hogy pályafutása legerősebb szezonkezdete van a háta mögött.

„Sok pontot szereztünk a hétvégén, ami jól mutatja, hogy a gyárban lévő emberek nagyon keményen dolgoznak. Ez egészen hihetetlen teljesítmény, örülök, hogy képesek vagyunk annyi pontot szerezni, amennyit megérdemlünk” – mondta Tsunoda.

„Hoztunk néhány fejlesztést erre a hétvégére, ami sokat segített. Már az első szabadedzéstől kezdve jól éreztem magam az autóban, Daniel pedig a szombati sprinten negyedik lett. A versenyen hetedikként értem célba, még az egyik Mercedesnél is gyorsabbak voltunk. Soha korábban nem értünk el hasonlót az első versenyhétvégéken, elképesztő fejlődést produkáltunk” – tette hozzá a japán versenyző.

F1-kiállítás Bécsben: mit kell tudni róla?

Február elején nyitott meg Bécsben az F1 Exhibition, azaz az F1-kiállítás, a Formula.hu utazó tudósítója, Mészáros Sándor pedig már januárban körbejárhatta a helyszínt. Az esemény június közepéig tart, így aki még nem látogatott el és nem tekintette meg, annak sem késő!

Azt pedig, hogy miért nem érdemes kihagyni ezt a kiállítást egy igazi F1-rajongó számára, azt szövegesen (és fotógaléria formájában) ebben a cikkben, illetve egy videóban foglaltuk össze:

„220 ember igazolt a Mercedestől a Red Bull Powertrainshez” – állítja Horner

Hiába nem közvetlen riválisai egymásnak az elmúlt években, a Red Bull és a Mercedes csapatvezetői rendre megtalálják egymást a nyilatkozataikban. Az energiaitalosoknál az utóbbi időben az húzta ki a gyufát, hogy Toto Wolff Mercedes-főnök rendszeresen „udvarol” Max Verstappennek, akit megpróbál átcsábítani magukhoz. Erre már Oliver Mintzlaff Red Bull-vezérigazgató is reagált. Mindeközben viszont Zak Brown, a McLaren első embere pedig arra tett utalást az F1-es Miami Nagydíj hétvégéjén, hogy egyre több önéletrajz fut be hozzájuk a bikáktól, így aligha Adrian Newey lesz az egyetlen távozó tőlük. Ennek kapcsán érdemes megemlíti, hogy a napokban pletyka szintjén Jonathan Wheatley sportigazgató esetleges távozása is felröppent.

Most viszont válaszolt ezekre Christian Horner, a Red Bull Racing csapatfőnöke, aki úgy fogalmazott, hogy nem akar belemenni ezekbe a játszmákba – de azért pár érdekes számot így is bedobott: „Akkor többet foglalkoznék Toto problémáival, mint saját maga. Nincsenek aggályaim a Red Bull csapatának erősségét és mélységét illetően. Természetesen mindig lesznek mozgások a csapatok között. Nem is tudom, hány emberünk van idén, akiket a McLaren foglalkoztatott. A Mercedestől 220 embert szereztünk meg. 220-an jöttek át a HPP-től [a Mercedes motorrészlege] a Red Bull Powertrainshez. Szóval ha az emberek elvesztéséről beszélünk, én jobban aggódnék ez a 220 ember, semmint egy-két önéletrajz miatt” – szúrt oda a Mercedesnek Horner.

f1-horner-redbull-miami

„Egész hétvégén nem vezettem jól” – Alonso

A 2024-es idénye leggyengébb hétvégéjét produkálta az F1-es Miami Nagydíjon Fernando Alonso. A spanyol mindkét időmérőn kikapott csapattársától, Lance Strolltól, szombaton ráadásul már a Q2-ben búcsúzott az Aston Martinnal. A vasárnapi versenyen végül a 15. helyről a kilencedikig tört előre, de a hétvégén főként a megszólalásaival a címlapokra kerülő Alonso elismerte, hogy ő maga sem ment jól Miamiban:

„Egész hétvégén küszködtünk. Nem találtuk a beállításokat, nem találtuk a tempót, és én személy szerint sem vezettem jól egész hétvégén” – nyilatkozta az F1 TV kameráinak. „Egyszerűen nem hoztam ki a maximumot az időmérőn és a sprinten. Előző nap sem raktam össze egy tökéletes kört. A vasárnapi verseny jó volt, de semmi látványos. Úgyhogy erősen kell visszatérnünk. Vannak hullámhegyek és -völgyek, Miami egyértelműen utóbbihoz tartozott. De még így is szereztünk két pontot, amit elfogadunk.”

f1-alonso-aston-miami-1_1

Elképesztő befutó: 0,001 másodperc döntött a győzelemről – videó!

Hihetetlen befutót produkált a NASCAR Cup Series Kansas Speedway-en rendezett versenye, melyen 0,001 másodperc (azaz egy ezredmásodperc) döntötte el a győzelem sorsát: Kyle Larson a sorozat történetének legkisebb előnyével diadalmaskodott Chris Buescher előtt.

Ami az F1-et illeti, a valaha volt legszorosabb verseny a királykategóriában 0,01 másodpercen dőlt el, mely az 1971-es Olasz Nagydíjon került be a történelemkönyvekbe. A Monzában rendezett futamot a brit Peter Gethin nyerte, Ronnie Petersont előzve. 

Így állnak a büntetőpontok az F1-es Miami Nagydíj után

Miután Kevin Magnussen nem kevesebb mint öt büntetőpontot gyűjtött be a Miami Nagydíj hétvégéjén, kettőt a Sargeanttal való ütközésért, hármat pedig a sprinten történő sorozatos pályaelhagyással történő előnyszerzésért, a nem is olyan régen még csak három ponton álló dán pilóta mindössze két egységre került az eltiltástól. Az F1 történetében még sosem szabtak ki amiatt eltiltást, hogy valaki egy év alatt összeszed 12 pontot, Magnussen viszont most 10-nél jár, és egyetlen-egytől sem szabadulhat meg az idei szezon során.

magnussen-miami-2

Magnussenen kívül Esteban Ocon és Carlos Sainz kapott még egy-egy büntetőpontot Miamiben: előbbi a bokszból való veszély kihajtásért, utóbbi pedig az Oscar Piastrival történt ütközésért.

Az alábbi táblázatban az olvasható össze, hogy az egyes versenyzőknek hány büntetőpontja van, és mikor szabadulhatnak meg először ponttól, illetve hánytól:

Kevin Magnussen

10

2025. március 9. (3)

Sergio Perez

8

szeptember 17. (1) és 24. (4)

Logan Sargeant

8

szeptember 3. (2) és 24. (2)

Lance Stroll

7

július 9. (2)

Fernando Alonso

6

2025. március 24. (3)

Lewis Hamilton

4

július 29. (2)

George Russell

4

május 28. (2)

Yuki Tsunoda

3

június 4. (1)

Valtteri Bottas

2

október 29. (2)

Guanyu Zhou

2

július 23. (2)

Nico Hülkenberg

2

május 29. (2)

Max Verstappen

2

november 19. (2)

Daniel Ricciardo

2

2025. április 21. (2)

Esteban Ocon

1

2025. május 4. (1)

Carlos Sainz

1

2025. május 5. (1)

Alexander Albon, Pierre Gasly, Charles Leclerc, Lando Norris és Oscar Piastri nem rendelkezik büntetőponttal.

Így ütötte ki majdnem Verstappent a rajtnál Perez

Sergio Perez a negyedik helyről vághatott neki az F1-es Miami Nagydíjnak, ám rögtön az 1-es kanyarban kis híján bajba került: a belső íven próbálkozott a Ferrarik mellett, ám blokkoltak a kerekei, így pedig csaknem kiütötte a versenyből Red Bull-os csapattársát, Max Verstappent, a jól induló Carlos Sainz pedig bukott is pozíciókat miatta.

„Amint bevetődtem belül Charles mellé, láttam, hogy amint ráléptem a fékre, egyáltalán nem volt tapadás. Láthattuk előző nap is Lewisnál, hogy ha lemegyünk itt az ívről, különösen az első kanyarban, akkor ott zéró a tapadás” – magyarázta a versenyt végül épp Sainz büntetésével a negyedik helyen záró Perez a Sky Sports F1 kamerái előtt.

„Utólag ha tudtam volna, hogy ott nincs tapadás, akkor eleve oda sem mentem volna. Azért mentem be, mert azt gondoltam, hogy biztonságos lesz. De amint ráléptem a fékre, láttam, hogy az autó nem fog megállni. Blokkoltam az első gumikat és elmentem egyenesen. Ezzel majdnem kiütöttem Maxot, ezért fel kellett engednem a féket, hogy megszüntessem a blokkolást.”

f1-perez-miami-rajt-redbull

Az eltiltás küszöbén a nyolc büntetést begyűjtő Magnussen

Két büntetőpontra került az egyfutamos eltiltástól Kevin Magnussen, aki összesen nyolc (!) büntetést szedett össze a Miami Nagydíj hétvégéjén.

A dán pilóta háromszor tíz másodpercet kapott a sprintfutamon a Lewis Hamiltonnal szembeni szabálytalan, pályalevágós védekezései miatt, majd ezekért végül három büntetőpontot zsebelt be pluszban, illetve még hozzátett öt másodpercet azért, mert „csak úgy” elhagyta a pályát.

A nagydíjon aztán kapott tíz másodpercet a Logan Sargeant kiesését okozó manőveréért, ami mellé szintén járt két büntetőpont, végül egy húsz másodpercessé alakított áthajtásos büntetést is kiróttak rá, mert a biztonsági autó mögött behajtott a bokszutcába, de nem cserélt kereket.

Magnussen a hétvége során összesen tehát öt büntetőpontot és 65 másodpercet (!) kapott a felügyelőktől, így már tíz pontja van – vagyis csak kettő kell neki egy 12 hónapos fázisban ahhoz, hogy egy futamra eltiltsák. 

f1-haas-magnussen

Norris tíz év alatt a tizedik új futamgyőztes

Lando Norris mindössze a 114. versenyző az F1 75 éves története során, aki meg tud nyerni egy nagydíjat, azaz átlagosan nagyjából kétévente három új győztest avat a királykategória. Mostanában azonban ritkább az ilyesmi, azóta, hogy 2012-ben egy hónap alatt ketten iratkoztak fel a győztesek listájára Nico Rosberg és Pastor Maldonado személyében, egészen pontosan tízszer köszönthettünk új győztest az elmúlt tíz esztendőben.

rosberg-2012-win

Ő nem más volt, mint Daniel Ricciardo, aki 2014-ben Kanadában használta ki a Mercedesek gyengélkedését, majd az ausztrált Max Verstappen követte a sorban, aki 2016-ban Spanyolországban győzött Red Bull-os karrierje első versenyén. A következő évben Valtteri Bottas esett át a tűzkeresztségen Oroszországban, majd 2019-ben jött Charles Leclerc, aki a tragikus emlékű spái hétvégén nyert először.

2020-ban ketten is ünnepelhettek első sikert: Pierre Gasly Olaszországban egy piros zászló és Lewis Hamilton kapitális hibája, míg Sergio Perez Bahreinben az utolsó helyről előretörve a Mercedes orbitális hibája után. 2021-ben Esteban Ocon Magyarországon teljesítette be álmát, 2022-ben pedig Carlos Sainz és George Russell állt először a dobogó tetejére Silverstone-ban, illetve Interlagosban.

gasly-2020-win

F1 Academy: Pulling duplázott, Lovinfosse ámokfutott

A Miami Nagydíj betétprogramjaként rendezték meg az F1 Academy idei második fordulóját. A szombati versenyt az Alpine növendéke, Abbi Pulling domináns teljesítménnyel nyerte meg a pole-ból indulva, mögötte a mercedeses Doriane Pin végzett, míg a harmadik helyért izgalmas küzdelem zajlott, melyből 1a Haas versenyzője, a hazai Chloe Chambers keveredett ki győztesként.

pulling-miami

Másnap ismét Pulling indult az első rajtkockából, s meg is őrizte a vezetést a mögüle rajtoló Bianca Bustamentével és Doriane Pinnel szemben. A folytatásban sem változott az első három sorrendje, Pulling ezzel négybők három győzelemnél jár, és fölényesen vezeti a bajnokságot a Dzsiddában remeklő, de egy buta hiba miatt sok pontba kerülő büntetést begyűjtő Pin előtt.

A hétvége nagy vesztese az astonos Tina Hausmann volt, akit mindkét versenyből kiütöttek – a ma a vesztét okozó Lola Lovinfosse később Aurelia Nobels versenyét is elrendezte, s mindkét balesetért időbüntetéssel sújtották.

lovinfosse-3

Magyar futamgyőzelem Mugellóban

Futamgyőzelemmel kezdte a szezont a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe sorozatban versenyző Válint Bence. A Ferrari Budapest – Rossocorsa színeiben induló fiatal magyar versenyző szombaton második lett a veterán Franz Engstler mögött a mugellói pályán, vasárnap viszont ő ünnepelhetett győzelmet, miután negyedikként futott be, de az előtte végző versenyzőket, köztük az F1-ből is jól ismert Timo Glockot egyaránt megbüntették.

valint-robertoviva

Válint ezzel az első forduló után vezeti a bajnokságot Glock és Engstler előtt, a győztesnek járó trófeát pedig nem más adta át neki, mint a Ferrari színeiben idén az F1-ben is bemutatkozó Oliver Bearman

Fotó: Roberto Viva (kép forrása: Válint Bence Facebook)

Így reagált a Ford Newey távozására

Adrian Newey a 2025-ös esztendő első negyedében elhagyja a Red Bullt, azaz a sztártervező akkor már nem lesz a csapatnál, amikor az 2026-tól a saját motorrészlege, a Red Bull Powertrains által fejlesztett erőforrásokkal áll rajthoz az F1-ben. Az energiaitalosoknak a projektben anyagi és műszaki támogatást nyújtó partnere a Ford, amely részéről Mark Rushbrook, a Ford Performance motorsport-igazgatója (a lenti képen középen) a Motorsport.com szaklapnak reagált a hírre:

„Óriási a tiszteletünk Adrian irányába a pályafutása és mindazok miatt, amit különböző csapatoknál tett az F1-ben, különösen az utóbbi 19 évben a Red Bullnál. Csak csodálattal és tisztelettel viseltetünk iránta, és a legjobbakat kívánjuk neki, bármit is csináljon a jövőben. Mi azonban továbbra is a 2026-os motorprojektre koncentrálunk, ez változatlan a hír után is, és továbbra is teljes gázzal haladunk előre.”

Rushbrook elmondta, hogy az egyeztetések során beszéltek arról Christian Hornerékkel, hogyan tudják biztosítani, hogy a nagy szabályváltozások után is sikeres marad a Red Bull: „Mint minden vállalatnál vagy jó versenycsapatnál, mindig van egy utódlási terved, folyamatosan képzed és fejleszted az embereket. Ez ebben az esetben sincs másként. Nem tiszteletlen vagyok Adriannal, hiszen ő fantasztikus, de mindenkinek van utódlási terve” – fogalmazott a Ford embere, hozzátéve, hogy az utóbbi hetek-hónapok nyugtalanságai ellenére is a bikákat érzik a legjobb partnernek az F1-es szerepvállaláshoz: „Ahhoz, hogy bármi nagyot érjünk el az autósportban, mi a Fordnál megtaláljuk a legjobb csapatokat, amelyekkel partnerségre léphetünk. Úgy hisszük, az F1-ben is megtaláltuk a legjobb csapatot. Minden az együttműködésről, a helyzet megértéséről és arról szól, hogy elkötelezettek legyünk az iránt, ami a sikerhez szükséges. Ez mindkét félnek továbbra is így van.”

f1-rushbrook-ford-redbull

Prost és Senna rekordjait ostromolja Verstappen F1-es pole-szériája

Továbbra is hibátlan Max Verstappen az időmérőkön 2024-ben: a Miami Nagydíj pole-jával együtt az első hat versenyhétvégén egyaránt az élre kvalifikálta magát. Ilyen szériát egy adott évad elején legutóbb Alain Prost tudott produkálni még 1993-ban – igaz, a francia akkor egészen hétig jutott az idény eleji pole-ok számában, ami abszolút rekordot jelent ilyen tekintetben, azaz Imolában már ezt állíthatja be a holland. A Red Bull pilótája most Nigel Mansell 1992-es produkciójával áll egy szinten.

Ha pedig hozzávesszük, hogy a tavalyi szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is rajtelsőséget gyűjtött be, akkor Verstappen immár zsinórban hét pole-pozíciónál jár. Erre többen is képesek voltak az F1 történetében: Ayrton Senna (1990 Spanyol–1991 Monaco), Prost (1993 Dél-Afrika–1993 Kanada, ami a fent említett rekord), Michael Schumacher (2000 Olasz–2001 Brazil) és Lewis Hamilton (2015 Monaco–Olasz Nagydíj). Az abszolút csúcs Senna nevéhez fűződik, aki az 1988-as Spanyol és az 1989 USA Nagydíjak között sorozatban nyolcszor ért el pole-t – azaz ezt is utolérheti a címvédő a két hét múlva esedékes Emilia-romagnai GP-n.

f1-verstappen-pole-redbull-miami

Perez úgy érzi, akár a pole-ba is kerülhetett a hibája

A negyedik helyre, a csapattárs Max Verstappen és a két Ferrari-pilóta mögé kvalifikálta magát a Formula-1-es Miami Nagydíjra Sergio Perez. A mexikói azonban úgy érzi, több is volt benne és a Red Bullban, csak a döntő pillanatban nem rakta jól össze a kört:

„Rendkívül trükkös volt. Sajnos nem volt tiszta a köröm a Q3-ban, amikor a pálya a legjobb állapotban volt. Aztán a 8-as kanyarba menet elkövettem egy apró hibát is, ami legalább az első soromba került, de talán a pole-ba is. Sajnos nem tudtuk kihozni a maximumot, de optimista vagyok.”

„Nehéz megemészteni, hogy pár ezredmásodperccel maradtunk le az első sorról, de ez van, nagyon kicsik a különbségek. Elkövettünk néhány hibát azzal, hogyan állítottuk be a dolgokat az időmérőre, úgyhogy meg kell értenünk a problémákat, de sokkal közelebb vagyunk most” – idézi Perezt a RaceFans.net portál.

f1-perez-redbull-miami

Megrovással és pénzbírsággal sújtották Norrist a pályán való sétáért

Már az első kanyarban véget ért Lando Norris számára a Formula-1-es Miami Nagydíj szombati sprintfutama, miután ő volt az igazi kárvallottja a Lewis Hamilton merész bevetődése által elindított és mindkét Aston Martin részvételével zajlott többszörös kontaktoknak – amelyért végül egyébként a felügyelők senkit sem büntettek, mivel úgy ítélték meg, senki sem fog túlnyomórészt felelős a történtekért.

Mindenesetre Norris a kiesése után az 1-es kanyar bukóteréből átsétált a bokszutca közeli kijáratáig, miközben a versenyt nem állították le, csak a biztonsági autót küldték be. Emiatt a McLaren versenyzőjét vizsgálták a felügyelők, akik megállapították, hogy a brit a marsallok engedélye nélkül sétált át az „élő” pályán, amely igen veszélyes szituációnak minősül, és emiatt tilos. A stewardok ezért megrovásban és 50 ezer eurós pénzbírságban részesítették Norrist, amelyből 25 ezret felfüggesztettek a 2024-es F1-es idény további részére egy hasonló vétség elkövetéséig. Nem példátlan a mostani ítélet: tavaly Katarban Hamiltont is hasonló szankciókkal sújtották ugyanilyen kihágásért.

f1-norris-mclaren-miami

fotó: DPPI

Albont megbüntették, a bokszból rajtol az F1-es sprinten

Az elvett körideje miatt a 19. rajtkockába állhatott volna fel a Miami Nagydíj sprintfutamán Alexander Albon, de az eredmény tudatában a Williams úgy döntött, hogy változtat az autó beállításain a parc fermé szabályok megszegésével együtt, ez pedig azt jelenti, hogy a brit-thai pilóta a rajtrács helyett csak a bokszutcából vághat neki a megmérettetésnek.

A tájékoztatás szerint az FW46-os futóművéhez nyúlt hozzá a csapat, ami azért érdekes, mert a parc fermé a sprintfutam után amúgy is feloldódik a helyi idő szerint délutáni időmérő előtt.

A sprintfutam magyar idő szerint 18:00-kor rajtol, a rajtrácsa pedig itt tekinthető meg!

WilliamsF1_122308_HiRes_resize

Ricciardo szerint sokan szeretetből ostorozzák

Gyakorlatilag a szezon második futama óta folyamatos téma az F1-es sajtóban és a szurkolók körében éppúgy, hogy Daniel Ricciardót rövid úton lecserélheti a Red Bull második számú csapata, ami hatalmas változást jelent ahhoz képest, hogy a télen még Sergio Perez potenciális utódaként emlegették az ausztrál versenyzőt. A nyolcszoros futamgyőztes az ESPN-nek nyilatkozott a helyzetéről, s mint elmondta, szerinte az őt kritizáló szurkolók egy része egyszerűen jót akar neki, mások viszont kevésbé…

rb-miami

„Biztos vagyok benne, hogy a szurkolóim, az F1-rajongók közül sokan mondják, hogy a k***a életbe Daniel, szedd már össze magad, hát mi a f***t csinálsz? Ez benne van a pakliban. Szerintem sokuknál ez abból fakad, hogy törődnek velem, és azt akarják, hogy jól teljesítsek. Másoknak meg egyszerűen csak negatív a véleményük, és nem akarnak változtatni rajta” – mondta  Ricciardo, aki azt is hozzátette, hogy ezek a vélemények gyorsan változhatnak az eredményekkel:

„Nem szoktam rólam szóló dolgokat olvasgatni, de az ember elkerülhetetlenül belebotlik az ilyesmibe. Aztán ha jól teljesítek néhány versenyen, hirtelen az jön, hogy Daniel visszatért, vagy Daniel versenyben van ezért meg azért” – nyilatkozott az egyelőre még 0 bajnoki ponttal álló ausztrál versenyző.

ricciardo-rb-miami

„Úgyis megbüntetnek, bármit is csinálunk” – Alonsót nem érdekli a sprint

Két komoly büntetést is kapott az utóbbi versenyhétvégéken Fernando Alonso. Előbb az Ausztrál Nagydíjon szankcionálták „potenciálisan veszélyes vezetésért”, majd legutóbb a kínai sprintversenyt követően sújtották időbüntetéssel és újfent három büntetőponttal a Carlos Sainzcal a csatájuk közben történt ütközésért. Ez utóbbi eset miatt amúgy az Aston Martin felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, amelynek pénteken tartották a meghallgatását, ám a felügyelők egyelőre nem közölték az ítéletüket (bár a hírek szerint elutasították a kérelmet).

Mindenesetre Alonso a számára nyolcadik rajthelyet hozó sprintidőmérő után ismét keményen odaszúrt a stewardoknak, amikor értékelt: „Semmit nem jelent a sprintfutam, különösen azért, mert így nem tudunk harcolni vagy ilyesmi. Büntetést kapunk, bármit is csinálunk. Szóval a holnapi nap a szórakozásról szól, de nem nekünk. Nem nagyon érdekes ez” – idézi a kétszeres F1-es világbajnokot a RaceFans.net portál.

Alonso szerint amúgy a sprintkvalifikáción nehezítette a dolgukat, hogy csak az SQ3-ban használtak először lágy gumit. A spanyolt ezúttal a csapattárs Lance Stroll is legyőzte, aki egy hellyel őt megelőzve hetedik lett: „Jó időmérő volt a használt lágyakon, hogy megspóroljunk egy szettet a szombati kvalifikációra. Remélhetőleg megpróbálhatunk valamit mutatni a sprinten” – összegzett röviden a kanadai.

f1-alonso-aston-miami-1

Bottast megbüntették, a Mercedes megúszta az F1-es sprintidőmérős kihágást

Két esetet is vizsgáltak utólag a felügyelők az F1-es Miami Nagydíj pénteki sprintkvalifikációját követően. Egyfelől Valtteri Bottas SQ1-es feltartása volt a fókuszban: a finn pilóta a levezetőkörén volt már, amikor az 1-es kanyarban kis híján ütközött a gyorskörét épp megkezdő Oscar Piastrival, akit nem észlelt. A stewardok három rajthelyes büntetésben részesítették a Sauber/Stake versenyzőjét, aki így a 18. helyett a 20. starthelyről várhatja majd a szombati sprint rajtját.

A másik incidens Lewis Hamiltonhoz, pontosabban a Mercedeshez volt köthető, ugyanis a felügyelők jegyezték és vizsgálták, hogy a csapat szerelői a védősisak viselése nélkül dolgoztak a hétszeres világbajnok autóján a sprintidőmérő második felvonásában a bokszutcai garázs előtt – amit viszont a sportszabályzat 34.13-as bekezdése tilt. A Mercedes mégis megúszta a kihágást, ugyanis a stewardok arra jutottak, hogy több más csapatnál is bevett gyakorlat, hogy a bokszkiállásokra kijelölt helyen megállva sisak viselése nélkül dolgoznak a szerelők az autón, így nem érezték volna igazságosnak, ha egy istállót büntetnek emiatt. Ugyanakkor a felügyelők az ítéletről szóló dokumentumban felhívták az FIA figyelmét, hogy fontolják meg, hogy szükséges-e a jelenlegi időmérős gyakorlaton vagy esetleg konkrétan magán a szabályzaton változtatni ennek fényében.

f1-bottas-piastri-miami-sq1