Alonso 400. nagydíja – de mikor jön a 400. nagydíjrajt?
https://formula.hu/parc-ferme/38601
A nagydíjrészvételekről szóló statisztikák között sokszor az szokott kisebb-nagyobb kavarodást okozni, hogy a nagydíjak száma és a nagydíjrajtok száma sok versenyzőnél nem feltétlenül egyezik meg, hiszen ha valakit beneveznek egy hétvégére, de nem startol el, akkor utóbbi szám nem növekszik.
Jó példa erre Carlos Sainz, akinek a Mexikóvárosi GP a 205. nagydíja, de csak a 202. nagydíján fog elrajtolni (ha el fog), hiszen kétszer már a start előtt cserben hagyta az autója (2020 Belgium és 2023 Katar), idén Dzsiddában pedig vakbélproblémái miatt kellett visszalépnie a versenytől.

Alonso neve mellé szintén háromszor került a DNS („nem rajtolt el”) bejegyzés 2001 óta tartó karrierje során. A 2001-es Belga Nagydíjon voltaképpen elstartolt, azonban a 4. körben Luciano Burti súlyos balesete miatt piros zászlóval megszakították a futamot, s az akkori szabályok értelmében az addigra kieső versenyzők, köztük Alonso hivatalosan a nem rajtolók közé kerültek. A második DNS a botrányos 2005-ös USA Nagydíjról származik, amikor mind a hét michelines csapat versenyzője a bokszba hajtott a felvezető kör végén, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon a start előtt adta meg magát a McLarenje.
Így aztán Alonso 400. nagydíjrajtja nem ezen a hétvégén, hanem várhatóan a szezon utolsó előtti versenyén, Katarban következik majd.
Az FIA a saját szabályait szeghette meg a „homofób” Petrov kinevezésével
https://formula.hu/parc-ferme/26999
Emlékszünk még, amikor pár héttel ezelőtt az első orosz F1-es versenyző, Vitalij Petrov gúnyos hangvételű kommentárban leszólta a Black Lives Matter kampány élére álló Lewis Hamilton törekvéseit, összemosva annak eszmeiségét a homoszexualitás melletti kiállással? Nos, akkor ez még komolyabb válaszreakció nélkül maradt, elvégre mindenkinek joga van a saját véleményéhez. Ám most, amikor a Portugál Nagydíj hétvégéjén Petrovot első alkalommal kinevezték a versenybírók segédjének, egyes vélemények szerint ezzel az FIA is állást foglalt a kérdéses témákban.
A Racing Pride nevű szervezet, amely a kevésbé elfogadott nemi identitású autóversenyzők támogatását, befogadását segíti, most levélben fordult a Nemzetközi Automobil Szövetséghez az ügyben, rámutatva, hogy talán saját szabályukat is megszegték.
„A Racing Pride ki szeretné fejezni aggályait Vitalij Petrov versenyzői stewardnak való kinevezése miatt a Portugál Nagydíjon, hiszen a #WeRaceAsOne kezdeményezéssel kapcsolatos, széles nyilvánosságot kapott megjegyzései egyszerre rasszisták és homofóbok. Ez nemcsak szembemegy a sport által képviselt befogadás eszméjével, de sejtésünk szerint egy hivatalos FIA-személytől érkező ilyesfajta megjegyzés összeegyeztethetetlen az FIA etikai kódexének 1.2-es cikkelyével, amely kimondja, hogy az FIA eseményeinek résztvevőit nem érheti diszkrimináció faj, bőrszín, nem, szexuális orientáció, nemzeti vagy társadalmi háttér alapján.”
Petrov kinevezését egyébként Hamilton is kérdőre vonta.
Az FIA később közleményben reagált a vádakra, amit a Motorsport idéz:
"Az FIA olyan versenyzőket választ felügyelőnek, akik releváns Formula-1-es tapasztalattal és kellő szakértelemmel rendelkeznek ahhoz, hogy magas színvonalon tudják ellátni ezt a feladatot, illetve akik kifejezték ez irányú érdeklődésüket az FIA felé. A Szövetség a kiválasztási folyamat során nem zár ki senkit azon az alapon, hogy milyen nézeteket fogalmazott meg az FIA-tisztségén kívül, feltéve, hogy a megnyilvánulásaival nem sértette meg az etikai kódexet" - írják. És ezt az utolsó tagmondat lehet az igazi sarkalatos pont, az egyébként a korábbi McLaren-sajtófőnök, Matt Bishop által vezetett Racing Pride ugyanis azt feltételezi, hogy Petrov éppenhogy megsértette abban a bizonyos etikai kódexben foglaltakat.

F1-es nagydíjhétvégén debütálhat a Honda japán reménysége
https://formula.hu/parc-ferme/26995
Első szabadedzésen kap gyakorlási lehetőséget a 2021-es szezonra való felkészülése során Yuki Tsunoda. A Formula-2-ben versenyző japán számára ez egy újabb lépés a királykategória felé, miután a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko korábban úgy fogalmazott vele kapcsolatban, hogy "tervben van" az előléptetése.
A Red Bull és a Honda közös protezsáltja az Alpha Taurinál kap majd lehetőséget valamelyik soron következő F1-es helyszínen, de nem ez lesz az egyetlen tesztlehetősége. A gárda Imolában egy 300 kilométeres tesztet is szervez számára az egyik 2018-as autóval. Ha pedig ezeken jól teljesít, könnyedén a csapat állandó pilótájává léphet előre 2021-re, vélhetően Danyiil Kvjat helyére.

Fotó: DPPI
Aki azt hitte volna, hogy Spielbergben nagyok a szintkülönbségek...
https://formula.hu/parc-ferme/26997
Az alábbi felvételnél nem is találhatnánk jobbat, ha arra vagyunk kíváncsiak, mégis milyen érzés végigszáguldani a Portugál Nagydíj helyszínéül szolgáló Algarvén egy F1-es autóval. Ez volt a mindkét szabadedzésen leggyorsabbnak bizonyuló Valtteri Bottas pénteki legjobb köre.
F1 és MotoGP vár ránk szombaton - ne maradj le
https://formula.hu/parc-ferme/26998
F1-es és MotoGP-s szabadedzések és időmérők várnak ránk szombaton - íme a program:
10:55-11:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréan4)
12:00-13:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)
14:10-14:40 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)
14:50-15:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
15:00-16:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
21:05-22:15 IndyCar, időmérő

Videó: Ezért a rádióüzenetért kritizálják Verstappent
https://formula.hu/parc-ferme/26996
A Red Bull pilótája a Portugál Nagydíj második szabadedzésén fogalmazott meg néhány megosztó gondolatot élő adásban, miután Lance Stroll-lal belekeveredett egy elkerülhető ütközésbe. A páros a célegyenesben csatázott egymással, ám az egyes kanyarhoz érve Stroll rázárta az ajtót Verstappenre, így kiütötte saját magát a pályáról. Míg a kanadai egy higgadt "nem láttam semmit, a sóderágyban ragadtam" üzenettel reagált, addig Verstappen kikelt magából, és vaknak, valamint különböző kifejezésekkel szellemileg sérültnek nevezte riválisát. Mivel a felvétel adásba került, így a holland felé több irányból is kritikák záporoznak az interneten. Az ütközést egyébként vizsgálja az FIA.
A baleset:
És a cenzúrázatlan rádióüzenet:
Csak az első szabadedzésen 65 alkalommal töröltek köridőt a felügyelők
https://formula.hu/parc-ferme/26994
Érdekes időmérő vár a mezőnyre Portugáliában, ha szombaton folytatódik a ma tapasztalt trend. A WTF1 szerint az F1 első portimaói szabadedzésén pályaelhagyás miatt nem kevesebb, mint 65 megfutott kör idejét törölték az FIA felügyelői, ami elképesztő szám egy 90 perces edzésről. Főleg az 1-es és a 4-es kanyarban hibáztak a versenyzők. Ebben a rekordközeli helyzetben több faktor is szerepet játszik: egyrészt a mezőny még sosem versenyzett ezen a pályán, másrészt az FIA most különösen szigorú pályahatárokat szabott meg. Egyedül Kevin Magnussen tűnt ki a mezőnyből, ő egyetlen alkalommal sem követte el a vétséget. Szombatra bizonyára a többiek is alkalmazkodnak, így a fenti szám jelentősen lecsökkenhet.

Fotó: Haas
Abiteboul megnyugodhat, nem Ricciardo tervezi a tetoválását
https://formula.hu/parc-ferme/26992
Az idei F1-es szezon egyik átívelő szála a Daniel Ricciardo és csapatvezetője, Cyril Abiteboul között megkötött fogadás, miszerint ha a pilóta év végéig dobogós helyezést ér el a Renault-val, akkor kiválaszthat egy tetoválást főnöke számára. Mivel Ricciardo az Eifel Nagydíjon harmadik lett, eljöhetett a tervezés időszaka. Az ausztrál elárulta: már felkért egy művészt két különböző dizájn megalkotására, így közel a végleges változat. Mivel az utolsó három F1-es hétvégét szünet nélkül tartják a Közel-Keleten, ezért abban bízik, hogy a november 29-i Bahreini Nagydíj előtt sikerül eljutniuk egy szalonba.
Kíváncsian várjuk a végeredményt.

Fotó: DPPI
Portimaóban a pályahatár tényleg a pálya határát jelenti
https://formula.hu/parc-ferme/26993
A szokásosnál némileg szigorúbb feltételek között versenyeznek az F1-es pilóták a Portugál Nagydíjon, ahol a pályaelhagyásokat nem a rázókövek külső peremétől, a műfű kezdetétől és az aszfalttól távolabb eső egyéb pontoktól mérik, hanem rögtön az aszfalt szélétől. Ennek megfelelően az egyes, a négyes és a tizenötös kanyar kijáratát is szigorúan ellenőrzik az FIA versenybírái. Az alábbi felvételeken a biztonsági autót vezető Bernd Maylander mutatja meg, mire kell figyelni.
Ha nem lenne elég átigazolási pletyka, a Mercedes koholt még egyet: a Hamilton-Renault sztorit
https://formula.hu/parc-ferme/26989
A komplett csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón arról szólt a kérdések és válaszok döntő többsége, hogy ki hol vezethet 2021-ben: kik lesznek a Haas új versenyzői, mi Grosjean és Magnussen minden bizonnyal F1-en kívüli sorsa, hol köt ki Perez, tart-e Russell a mexikóitól, mikor dönt Raikkönen és mi igaz a Gasly-Renault kapocsból – csak hogy párat említsünk.
Talán a Mercedes is azt érezte, sok ez így már egyszerre, ezért a következő kommentárt fűztek a jövő évi szerződéssel még szintén nem rendelkező Lewis Hamilton újabb feltűnő, a mezőny egy bizonyos csapatát idéző öltözékéhez: „Lewis ezzel a sárga-fekete szereléssel táplálja a pletykát, hogy a Renault-hoz csatlakozik.” Azért a későbbi hozzászólások között – ahol a Renault reakcióját is megtaláljuk – tisztázzák, csak vicceltek.
Lewis fuels rumours he's joining @RenaultF1Team by wearing this yellow and black look... pic.twitter.com/RQJYPSlwsR
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) October 22, 2020
Szépen gömbölyödik Verstappen húgának a pocakja
https://formula.hu/parc-ferme/26990
Május végén számoltunk be róla, hogy Max Verstappen húga, a 21. születésnapját épp a minap ünneplő Victoria babát vár. A kisfiú születése az év vége felé várható, Victoria pedig egy fotót is feltöltött arról az Instagramjára, milyen szépen kerekedik már a hasa - ehhez a Red Bull pilótája is csak két szívecskés szemű szmájlit tudott kommentelni:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
WRC-futamgyőztes indul a Rally Hungaryn
https://formula.hu/parc-ferme/26991
A világbajnoki futamgyőztes Andreas Mikkelsen is indul a hazai ralibajnokság és az ERC következő állomásán, a nyíregyházi Rally Hungaryn. A hírt a Topp-Cars csapata közölte – Mikkelsen az ő autójukkal (Skoda Fabia R5 EVO) áll majd rajthoz a megmérettetésen.
“Már várom a Topp-Carsszal való együttműködést, nyerni szeretnénk a Rally Hungaryn. Alig várom, hogy részt vegyek az ERC futamán – remélem, hogy a csapattal együtt élvezni fogjuk. Találkozunk Nyíregyházán!” – mondta az ERC hivatalos weboldalán Mikkelsen.

George Russell itt talán azt akarja bemutatni, hogy mennyire ragaszkodik az üléséhez
https://formula.hu/parc-ferme/26985
Felmerültek olyan pletykák, melyek szerint az eddig parádésan teljesítő George Russell williamses F1-es ülése veszélyben lehet, mert jöhet más, aki pénzt hoz - ezzel a videóval a fiatal pilóta talán azt akarta demonstrálni, hogy hiába akarják lerángatni két kézzel, ő akkor is nagyon ragaszkodik ahhoz az üléshez. Vagy nem ezt...
A bejegyzés megtekintése az InstagramonYou ok George?! #Repost x @georgerussell63 #F1 #Formula1 #GeorgeRussell #PortugueseGP
Így készül az egyik legnagyobb hazai autóverseny: A Rally Hungary kulisszatitkai
https://formula.hu/parc-ferme/26965
Az autóversenyzés elengedhetetlen szereplői a versenyzők és a csapatok mellett a különböző megmérettetések szervezői is. Ezúttal az ő munkájukba pillanthatunk be, az AFM stúdióvendége ugyanis Őry Kornél, a novemberi 6-8-i Rally Hungary promótere volt. A 2020-as év ráadásul különleges kihívásokat támaszt a nézők előtt zajló verseny létrehozói számára.
Kezdődik a Formula-1 és a MotoGP hétvégéje - ne maradj le
https://formula.hu/parc-ferme/26982
Pénteken F1-es és MotoGP-szabadedzéseket is nézhetünk a tv-ben - íme a program:
Péntek
10:55-11:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
12:00-13:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)
14:30-15:15 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
16:00-17:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

fotó: dppi
Daniel Ricciardo mutatja be nekünk a dimbes-dombos portimaói pályát
https://formula.hu/parc-ferme/26984
Annyi, hogy az első kanyar nem a sikán lesz, hanem a kívül látható tempós jobbos - Daniel Ricciardo még egy régebbi, alacsonyabb kategóriában futott körrel mutatta be a pályát.
A Portugál Nagydíj egyik stewardja lesz az Alonso-drukkerek régi ismerőse
https://formula.hu/parc-ferme/26988
A Formula-1 első orosz versenyzője, Vitalij Petrov csatlakozik a világbajnokság versenyfelügyelő testületéhez. Ahogy megszokott, a nagydíjhétvégék négy stewardja közül egy mindig magas szintű versenyzői (általában F1-es) múlttal rendelkezik: ez lesz első alkalommal Petrov, az amerikai Tim Mayer, a német Felix Holter és a portugál Paulo Magalhaes társaként.

Petrov a száguldó cirkuszból nagyon sokáig kimaradó oroszok úttörője volt: 2010-ben ő lett az ország első F1-es pilótája. Azóta még két honfitársa (Danyiil Kvjat és Szergej Szirotkin) jutott el a királykategóriáig, számuk pedig a közeljövőben jó eséllyel tovább nőhet Nyikita Mazepin és/vagy Robert Svarcman révén. Ami Petrov pályafutását illeti, csak három szezont töltött a Formula-1-ben, ezalatt azonban egyszer dobogóra állt, a 2011-es Ausztrál Nagydíjon harmadik lett. Azt a szezont a Lotus Renault GP színeiben a bajnoki tizedik helyen fejezte be. Fernando Alonso szurkolói pedig a 2010-es Abu Dhabi szezonzáróról emlékezhetnek rá, melyen közel 40 körön át tartotta maga mögött a spanyolt, ezzel arakatlanul Sebastian Vettel kezére játszva a világbajnoki címet.
Az azóta eltelt években Petrov számos kategóriában megfordult a DTM-től a WEC-ig, legkomolyabb sikere a Le Mans-i 24 órás abszolút dobogós helye volt tavaly az SMP Racinggel, Stoffel Vandoorne társaként.

Nyitott McLaren-sportautót tesztelt Norris – akinek bizony nem erőssége a szövegtanulás
https://formula.hu/parc-ferme/26977
A McLaren F1-es pilótája, Lando Norris is kipróbálhatta az igencsak limitált számban készülő McLaren Elvát, a gyártó új teljesen nyitott sportautóját. A fiatal britnek előre felmondott szöveget is el kellett volna ismételnie vezetés közben, de ez finoman szólva sem ment neki – bár talán nem véletlen, hogy eleve nem a végleges változatot, hanem a már-már bakiparádénak beillő próbálkozásokat vágták be az alábbi videóba:
Dobogó nélkül is a vb-tabella élmezőnyében – többéves Honda-szerződés a jutalma
https://formula.hu/parc-ferme/26987
Újabb hely kelt el hivatalosan is a MotoGP rajtrácsán, bár Takaaki Nakagami hosszabbításának bejelentése eddig is csak formalitásnak tűnt. A japán motoros idén egy 2019-es Honda nyergében is rendszeresen top 10-es eredményeket ér el, s bár a pódiumra még nem állhatott fel, konstans teljesítménye révén a meglepően előkelő ötödik helyen áll összetettben, s hátránya is csupán 29 pont a vb-éllovas Joan Mirrel szemben.
Nakagami ennek is köszönhetően újabb évekre aláírt a Hondával, így 2021-től is az LCR-nél fog versenyezni, ahol jövőre immár a Repsoltól Pol Espargaro érkezése miatt átrakott Alex Marquez lesz a társa. Arról nem szól a fáma, hogy pontosan hány évre szól Nakagami kontraktusa, ahogy arról sem, hogy aktuális évi technikát fog-e kapni ezúttal vagy továbbra is egyéves motorral versenyez: ez utóbbi kapcsán az elmúlt hetekben arról pletykáltak, hogy az eredményeire való tekintettel sikerült elérnie, hogy ő is a legfrissebb gépre ülhessen fel.
FRISSÍTÉS: Nakagami később maga erősítette meg a sajtónak, hogy a legfrissebb motort kapja meg, így azonos technikán ül majd, mint Marc Marquez, Pol Espargaro és Alex Marquez. Az is kiderült, hogy kétéves szerződésről van szó.
A mostani bejelentésnek köszönhetően már csak három ülés kiadó a 2021-es mezőnyben. Egyfelől az Aprilia továbbra is az Andrea Iannone doppingügyével kapcsolatos döntésre vár: ha a legkésőbb november közepéig kihirdetett ítélet sem menti fel az olaszt, úgy Cal Crutchlow vagy Andrea Dovizioso lehet az esélyes a helyére, esetleg a most is őt pótló Bradley Smith. Másfelől pedig az Avintia Racing körül vannak még kérdőjelek, bár egyre valószínűbbnek tűnik, hogy két olasz újonc fog náluk szerepelni: Enea Bastianini ducatis szerződését már megerősítették a felek, és kizárásos alapon csak ez az alakulat jöhet szóba, míg a társa valószínűleg Tito Rabat érvényes kontraktusa ellenére is a VR46 által támogatott Luca Marini lesz – igaz, még nem kizárt, hogy a spanyol mégis megtarthatja a helyét.
A 2021-es MotoGP-mezőny jelen állás szerint (normál betűvel a már bejelentett, dőlttel a valószínűsített versenyzők):
Repsol Honda: Marc Marquez, Pol Espargaro
Ducati Corse: Jack Miller, Francesco Bagnaia
Monster Yamaha: Maverick Vinales, Fabio Quartararo
Petronas Yamaha: Franco Morbidelli, Valentino Rossi
Suzuki Ecstar: Alex Rins, Joan Mir
Pramac Ducati: Johann Zarco, Jorge Martin
LCR Honda: Alex Marquez, Takaaki Nakagami
Red Bull KTM: Brad Binder, Miguel Oliveira
Aprilia Gresini: Aleix Espargaro, Cal Crutchlow/Andrea Dovizioso/Bradley Smith/Andrea Iannone (?)
Tech3 KTM: Danilo Petrucci, Iker Lecuona
Esponsorama Ducati: Enea Bastianini, Tito Rabat/Luca Marini

Lewis Hamilton után Nico Rosberg is saját csapattal száll be az Extreme-E-be
https://formula.hu/parc-ferme/26981
Korábban beszámoltunk róla, hogy Lewis Hamilton saját csapatot alapít az elektromos tereprali-bajnokságot jelentő Extreme-E sorozatban, most pedig a széria bejelentette, hogy a 2016-os Formula-1-es világbajnok Nico Rosberg is ugyanígy tesz. A csapat neve Rosberg Xtreme Racing (RXR) lesz - Rosberg legalább annyira törődik a környezettel, a bolygónkkal, mint Hamilton, sok projektet támogat, így csak idő kérdése volt, hogy ebbe a különleges szakágba is megérkezzen.
Felismeri-e saját rádióüzeneteit Bottas és Hamilton?
https://formula.hu/parc-ferme/26980
Erre voltak kíváncsiak a Mercedesnél, így hát szembesítették versenyzőiket néhány klasszikus és kevésbé klasszikus beszélgetéssel, amelyeket mérnökeikkel folytattak a versenyautóban ülve. Bizony, van, amire még a híresen rossz memóriájú Lewis Hamilton is emlékszik, bár az évszámot nem találta el elsőre a 2018-as Német Nagydíj zűrös bokszbehajtása kapcsán...