DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Horner: Ricciardo bónuszt kapott a leggyorsabb körért

A minden valószínűség szerint az F1-től tegnap elbúcsúzó Daniel Ricciardót a verseny hajrájában kihívta egy extra kerékcserére a csapata, aminek köszönhetően meg tudta futni a Szingapúri Nagydíj leggyorsabb körét, s ezzel megfosztotta Lando Norrist az ezért járó extra ponttól. A VCARB lépése nem aratott osztatlan sikert a McLarennél, s Zak Brown azt is felvetette, hogy felül kellene vizsgálni a Red Bull két istállójának együttműködését.

ricciardo-singapore-7

Christian Horner ezzel szemben úgy érzi, hogy nincs itt semmi látnivaló: „Az RB végrehajtott egy kiállást a verseny végén, hogy megfussák a leggyorsabb kört. Ez ennyi és nem több” – mondta Horner a SiriusXM mikrofonja előtt. „Korábban Kevin Magnussené lett volna a leggyorsabb kör, ha nem hagyja el a pályát, és neki Ferrari-motorja van. Minden csapat független! Ezt mindig szóba hozzák majd, mert azonos tulajdonban van a két csapat, szóval elkerülhetetlenül felmerülnek kérdések…”

„De azt se feledjük el, hogy ő bónuszt kap a leggyorsabb körért” – zárta le a kérdést a maga részéről Horner.

horner-singapore

Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra

Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.

A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére. 

„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.

Hogy hol ér össze a Star Wars és az F1? Wokingban!

A Star Wars-franchise legújabb gyermeke az Andor című sorozat, amely egyébként a kritikák alapján rendkívül ígéretesen kezdett. Na de hogy jön ez az F1-hez? Úgy, hogy a sorozat legutóbbi részében volt egy repülőtéri jelenet, amelyben az éles szemű F1- és Star Wars-rajongók kiszúrták, hogy a repülőtér igazából nem más, mint a McLaren főhadiszállásának azon része Wokingban, ahol a korábbi sikeres autók vannak kiállítva. Szép teljesítmény a nézők részéről!

Bő egy órával a rajt előtt ismét leszakadt az ég, csúszik a rajtprocedúra

Helyi idő szerint nagyjából fél 7 után nem sokkal érkeztek az első jelentések Szingapúrból, miszerint elkezdett esni az eső. Azóta a csapatok és a helyszíni újságírók tudósítása szerint már valósággal szakad, ráadásul az előrejelzések alapján a csapadék egy jelentős része még csak később fog megérkezni – azaz a vizes pályán való start gyakorlatilag már most garantált, szombaton pedig láthattuk, hogy a páratartalom miatt lassan is szárad az aszfalt… Az Alpine csapata és a helyszínen riporterkedő Karun Chandhok is töltött fel videót az állapotokról.

FRISSÍTÉS: Az FIA már be is jelentette, hogy csúszik a rajtprocedúra, legközelebb helyi idő szerint 19:30-kor adnak tájékoztatást.

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

W Series: Visser győzött, Chadwick kiesett Szingapúrban

A pole-pozícióból rajtoló Marta Garcíának nem sikerült jól az elrugaszkodás, a spanyol versenyző így kénytelen volt átengedni az első helyet a mellőle startoló Beitske Vissernek. A spanyol hölgynek ezt követően az egyéni összetett második helyén álló Alice Powell-lel szemben kellett védekeznie, Powell azonban egy rendkívül merész manőverrel maga mögé utasította Garcíát a 18-as kanyarban. A kétszeres bajnok Jamie Chadwick eközben két pozíciót javított a rajthelyén, és a hatodik pozícióban körözött, ami nem volt elég számára az újabb bajnoki cím megszerzéséhez.

Az élen álló Visser gumijai vészesen elkezdtek szemcsésedni, Powell pedig azonnal kezdte támadni a holland versenyzőt. Kettejük küzdelme azért is volt érdekes, mert a verseny előtt pontazonossággal álltak a tabella második és harmadik helyén, esetleges ütközésük pedig utat nyitott volna Chadwick előtt a harmadik bajnoki címhez. A kétszeres bajnok reményei azonban négy perccel a leintés előtt semmivé váltak, hiszen a 7-es kanyarban egy bevállalós manőverrel próbálta megelőzni Jessica Hawkinst, azonban a féktáv túl rövidnek bizonyult, Chadwick pedig egyenesen a falnak ütközött. Történelmi pillanat volt ez a W Series történetében, hiszen Chadwick első kiesését könyvelhette el a sorozat útnak indulása óta. A rövid biztonsági autós fázist követően csupán egyetlen versenykör állt Powell rendelkezésére ahhoz, hogy megelőzze Vissert, a holland azonban megtartotta az első helyet, és második győzelmét ünnepelhette Szingapúrban. Visser mögött Powell és a pole-ból induló Marta García futottak be a dobogós pozíciókban.

Chadwick kiesésével Visser és Powell is jelentősen közelebb került az összetettet továbbra is vezető brithez, akinek ezzel tovább kell várnia harmadik W Series bajnoki címére. A mezőny legközelebb az austini Circuit of the Americas versenypályán küzd meg egymással három hét múlva.

 

Verstappen szerint joga van kritizálni a Red Bullt

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen egy ritkán látható baki miatt volt kénytelen megszakítani utolsó gyorskörét a Szingapúri Nagydíj időmérő edzésén, hiszen a holland autójában nem maradt elegendő mennyiségű üzemanyag. A címvédő így csupán a nyolcadik helyről vághat majd neki a futamnak, szerinte pedig jogosan fogalmazhat meg kritikákat csapata teljesítményével kapcsolatban.

„Tudom, hogy ritkán hagynak cserben, de szeretem a kritikus hozzáállást” – idézi Verstappent a Motorsport.com. „Amikor én hibázom, akkor a csapat is nyíltan szembesít vele, véleményem szerint pedig ennek fordított esetben is így kellene működnie, hiszen ezzel tereljük egymást a jó irányba. Márpedig mi nem szimplán jók, hanem tökéletesek akarunk lenni. Szerintem az arcom láttán, valamint a rádióüzeneteim alapján tisztában voltak azzal, hogy milyen gondolatok jártak a fejemben” – zárta a Red Bull versenyzője, akinek az elrontott kvalifikáció miatt vélhetően legalább a Japán Nagydíjig várnia kell még az idei világbajnoki cím megszerzésére.

Ennél menőbb sisakcserét nem láttunk még

A Szingapúri Nagydíjon nagyon erős nevek vonzzák a közönséget a helyszínre, hiszen többek között olyan előadók és együttesek lépnek fel a hétvégén, mint Marshmello, a The Black Eyed Peas, vagy a Green Day. A pénteki napon Marshmello felelt a hangulatért, aki ezúttal sem hagyta otthon ikonikus fejfedőjét, egy kép erejéig pedig még "sisakot" is cserélt Lando Norrisszal, aki egyébként egyedi festésű bukóval érkezett Szingapúrba.

 

Újra gokartversenyen járt Robin Raikkönen

Minttu Raikkönen osztotta meg legújabb Instagram-szotrijában, hogy a 2007-es F1-es világbajnokkal közös gyermekük, Robin újabb gokartversenyen vesz részt. Korábban már beszámoltunk róla, hogy az ifjabbik Raikkönen részt vett első hivatalos versenyén is, ráadásul rögtön győzelemmel kezdett.

Versenyek mindenhol - ez vár ránk vasárnap!

Folytatódik a MotoGP és a Formula-1 is ezen a hétvégén, de a W Series követői és a NASCAR-rajongók sem maradnak éhen. Itt a vasárnapi program!

7:00 Moto3, futam (Aréna4)
8:20 Moto2, futam (Aréna4)
10:00 MotoGP, futam (Aréna4)
10:45 W Series, futam
14:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
20:00 NASCAR, futam (Match4)

Red Bull-blama és Ferrari-pole - itt az összefoglaló

Ezúttal fordult a kocka, és a Red Bull betlizett hatalmasat max Verstappennel, akivel előbb félbeszakíttatták a gyorskörét, hogy a száradó pályán egy még jobbat futhasson a következő körön, azonban eközben kifogyott az üzemanyagból a holland, a Ferrari pedig kihasználta a rivális botlását. A szingapúri időmérő összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

Eltekintett a bírságtól Hamilton piercingje miatt az FIA

Lewis Hamiltont még a harmadik szabadedzést követően idézte be az FIA, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.

Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.

Azóta kiderült, hogy valóban egy orrpiercing lehet a szóban forgó ékszer: „Egy párszor begyulladt, ezért visszamentem a klinikára, ahol azt mondták, ez a legjobb módja a gyógyulásnak. Nekem ez az egészségről szól, szóval maradni fog, majd megoldjuk a dolgot” – jelentette ki Hamilton. Emiatt pedig az időmérő edzést követően - ahol Hamilton a harmadik helyet szerezte meg - a Mercedes képviselőit is beidézte az FIA, mivel az egyes edzések és a verseny előtt minden csapatnak követnie kell egy önellenőrző sablont, azonban miután Hamilton piercingje a helyén maradt, vagy elmulasztották az ellenőrzést, vagy hibásan végezték el azt, szóval most a Mercedesnek is felelnie kell a felügyelők előtt...

FRISSÍTÉS: Azóta megérkezett az FIA hivatalos dokumentuma is az üggyel kapcsolatban. Megvizsgálták a harmadik szabadedzésen készült felvételeket, amelyeken jól látható volt, hogy Hamilton orrpiercinget viselt, azonban elmondása szerint azt orvosai tanácsára tette, mivel sokszor begyulladt a helye. Az FIA orvosi dokumentumokat kért be ezzel kapcsolatban a Mercedestől, akik azokat át is nyújtották, majd miután a papírokat bevizsgálta Dr. Ian Roberts, az F1 főorvosa, úgy ítélték meg, hogy valóban nincs szükség szankciókra, mivel Hamilton egészségügyi probléma miatt viseli továbbra is az ékszert.

Ez a döntés Hamilton esetére vonatkozott, a Mercedest ugyanis 25 ezer euróra megbírságolták az említett dokumentum piercingre vonatkozó helytelen adatai miatt.

Nem megfelelő viselet miatt idézték be Hamiltont a kvalifikáció előtt

Lewis Hamiltont a hírek szerint beidézte az FIA az időmérő edzés kezdete előtt, mivel megsérthette az FIA sportszabályzatának L-es függelékében lévő hármas bekezdést, amely a versenyzők által viselt tartozékokról szól.

Különösen a sisakokra, a tűzálló ruhákra, a biztonsági övekre terjed ki ez a része a szabályzatnak és ami a legfontosabb: a versenyzők által viselt testékszerekre. Korábban Hamiltonnak volt már összetűzése a piercingjei miatt az FIA-val, akik betiltották a testékszerek viselését az autóban ülve, s bár ezúttal nem nevezték meg egyértelműen, hogy mi lehet a pontos oka annak, hogy a hétszeres világbajnoknak jelenése van a felügyelők előtt, de alighanem a piercingjei miatt számíthat némi elbeszélgetésre.

Hamilton: Tanítsák a fekete történelmet az iskolákban

Október a Fekete Történelem Hónapja, a kezdeményezés pedig hősei között listázza Lewis Hamiltont a rasszok közti egyenlőségért tett erőfeszítéseiért. Ennek kapcsán a hétszeres világbajnok a következőket mondta a Sky Sportsnak:

„Először hallok erről és most realizálom, hogy ennek a részese tudok lenni. Ez egy nagyszerű hónap. Amikor még iskolába jártam, sosem ünnepeltük és sosem voltak történelemórán ehhez kapcsolódó feladatok. Zavart engem, de a családom otthon tanítgatott különböző egyénekről, a mozgalomról és történelmi tettekről. Így ismertem meg Nelson Mandelát, aki a legnagyobb inspirációmmá vált” – mondta Hamilton, aki azt szorgalmazza, hogy a feketék történelme kerüljön be az iskolai tananyagba. (Elsősorban hazája, az Egyesült Királyság iskolarendszerére vonatkozóan.)

„Ez egy fontos dolog, és nem csupán egy hónapig. A Mission 44 projekttel azon is dolgozunk, hogy változzon a tananyag és ez is kerüljön bele a mindennapi történelemoktatásba. Angliában, történelemórán nem csak arról kellene tanulni, hogy egyedül a fehér emberek nyerték meg a háborút, mert az én időmben lényegében erről beszéltek” – szólalt fel a történelemórák megreformálása mellett Hamilton.

Szokatlan kihágásért kapott 10000 eurós büntetést az Alfa Romeo

Nem minden nap hallhatunk olyan esetről, ami pénteken történt Szingapúrban. Az Alfa Romeo csapatát azért büntették meg 10000 euróra, mert az istálló elmulasztotta elektronikusan rögzíteni, hogy mely gumikat adja vissza a Pirelli részére az első szabadedzést követően. Az FIA sportszabályzata kimondja, hogy a csapatoknak versenyzőnként két-két szett szárazpályás gumit kell átnyújtaniuk a Pirelli részére.

Legkésőbb két órával az első gyakorlást követően elektronikus úton előbb regisztrálniuk kell, mely abroncsokat adják vissza a gumigyártónak, majd a második szabadedzés kezdete előtt fizikálisan át kell adniuk azokat a Pirelli részére. Ugyan a gumikat leadták, de az Alfa Romeo elmulasztotta elektronikus úton regisztrálni, mely abroncsokat adták vissza.

A csapat elismerte a szabályszegést, és azt mondták, hogy az ezért felelős dolgozójuk egyszerűen elfelejtette elküldeni a szükséges adatokat. Az FIA szerint azért is fontos elektronikusan rögzíteni az abroncsokat, nehogy félreértés történjen, mely gumit mennyi ideig használták, ezáltal fals adatot adva a Pirellinek a további fejlesztéseket illetően. Bár ők is elismerték, hogy nem történt ezzel előnyszerzés, de a sportszabályzat megszegéséért autónként 5000, tehát összesen 10000 eurós büntetést szabtak ki az Alfa Romeóra.

Születésnapját ünnepelte a MiniDrivers, bejelentésekkel

A sorozat étrejöttének 14. évfordulóját ünnepelte a MiniDrivers készítője, aki hamarosan születendő gyermeke miatt kicsit változtat a jövőben a tartalmakon és azok megjelenésén, egyúttal pedig azt is bejelentették, hogy a két évente elkészülő gokartos Mini for Speed idén sem marad el!

Videó: Ütni és rugdosni kezdte panaszkodó versenyzőjét a szerelő

Egy három évvel ezelőtti eset látott napvilágot a minap a közösségi médiában, amelyen az látható, ahogy a paddockba visszatérő versenyző egy műszaki hiba miatti kiesés után ingerülten beszélget a főmérnökével, aki erre reagálva fejen üti, majd meg is rúgja a motorost. Mint kiderült, a felvételen Tom Booth-Amos látható, aki 2019-ben a Moto3-ban szerepelt a CIP Green Power alakulatnál.

A brit a Twitteren közzétett posztban reagált a videóra: ebben azt írta, hogy az eset a 2019-es Thaiföldi Nagydíj hétvégéjén történt, ahol egy szerelő hibája miatt állt le a versenygépe. Elmondása szerint ráparancsoltak a csapatnál, hogy se erről, se az erőszakról ne beszéljen senkinek, s mivel 2020-ra is ülést akart magának (végül a Supersport 300-as vb-n kötött ki), ezt meg is tette mostanáig, sem a Dornának, sem a menedzsmentjének nem szólt a történtekről, amely ráadásul nem is az egyetlen hasonló jelenet volt szerinte abban a szezonban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán! 

Esővel érkezett a „reggel” Szingapúrban, további zivatarok várhatók

Az éjszakai nagydíjjal járó különleges bioritmus szerint a csapatok helyi idő szerint 13 óra után érkeztek meg a szingapúri versenypályára, és „jó reggelt” posztjukban többen is megosztották, az előrejelzéseknek megfelelően eső áztatta el az aszfaltcsíkot.

A tényleges akcióig persze jó pár óra hátravan még, a harmadik szabadedzés 18 órakor, az időmérő 21 órakor kezdőik a Marina Bay pályán. A Weather.com előrejelzése 17 óráig mutatja az újabb zivatarok valószínűségét, aztán egy felhős időszakot követően 21 órától ígér elszórt zivatarokat. Egy másik előrejelzés, a Timeanddate.com ellenben egészen 20 óráig viharok valószínűségét mutatja – az utolsó két órában „erős” jelzővel –, ezt követően pedig szinte egész éjszaka záporokat jelez. A különböző szolgálatok alapján tehát két dologban biztosak lehetünk: vagy esni fog szombaton a Szingapúri Nagydíjon, vagy nem.

Az F1-es újságíró, Will Buxton egy posztjában arra is emlékeztetett, Szingapúrban a felhőszakadás nem csökkenti a forróságot, viszont az egyébként is magas páratartalmat tovább fokozza, ez pedig extra kihívást jelent a versenyzőknek. Az előrejelzés 27-28 Celsius-fokos hőmérsékletet prognosztizál az edzés és időmérő időszakában.

Albonnak ki kellett kapcsolnia a futamot a kórházban

Az előző versenyhétvégén Alex Albon vakbélműtét miatt kihagyni kényszerült az Olasz Nagydíjat és ennek köszönhetően Nyck de Vries bemutatkozhatott a Williams színeiben. Azonban a brit-thai a szingapúri futamra visszatért és mesélt a kórházban eltöltött időről: 

„Egy pár napig aludnom kellett volna. És nagyjából a verseny rajtja előtt 30 perccel ébredtem fel. Szóval tudtam nézni. De frusztráló volt nézni, a pulzusszám felment egy kicsit, és rajtam tartották a szemüket, és mondták, hogy egy bizonyos ponton ki kell kapcsolnom” – mondta Albon, aki a komoly szingapúri terhelés ellenére a versenyzést választotta.

Anyagi problémák a W Seriesnél, kérdéses lehet a szezon befejezése

Baljóslatú hírek jelentek meg a The Telegraph hasábjain a W Series kapcsán: a lap szerint a 2019-ben útjára indított, idén harmadik szezonját futó női formulaautós bajnokság komoly pénzösszegekkel tartozik a hitelezőinek. A sorozatnak jót tett, hogy tavaly óta már a Formula-1 betétprogramjaként turnéznak, de így sem fenékig tejfel a helyzet, így bár a hétvégén Szingapúrban még versenyez a mezőny, a The Telegraph szerint az erősen kérdéses, hogy a tervezett austini és mexikóvárosi fordulókat is meg tudják-e majd tartani, ehhez további forrásokra lehet szükség.

A W Series vezérigazgatója, Catherine Bond Muir elismerte mindezt – ahogy azt is, hogy bizonytalan, hogy ki tudják-e fizetni a pénzdíjakat, többek között a várhatóan harmadik címét is bezsebelő Jamie Chadwicknek –, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy folyamatosak a tárgyalások és optimista ezekkel kapcsolatban. Hozzátette: még egy új szériáról van szó, és például a teniszben is évtizedekbe telt, mire egyenlőség alakult ki a nemek között.

w-series-szing

Sajtó: Eldőlhetett, melyik csapatnál versenyez jövőre De Vries

A monzai parádés beugrása után hirtelen a pilótakeringő kulcsfigurájává lépett elő Nyck de Vries, akinek a híresztelések szerint a Williams mellett az Alpine-nál és az AlphaTaurinál is lehet esélye. Nos, a Canal+ most arról számolt be, hogy értesüléseik szerint a fiatal holland megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTaurinál debütálhat. Ez pedig azt is jelenti, hogy az energiaitalosok elengedik Pierre Gaslyt az Alpine-hoz, ahol Esteban Oconnal összeállhat a francia „álomcsapat”. A Formula Podcast értesülései szerint egyébként elsősorban az akasztotta meg az egyeztetéseket a felek között, hogy az Alpine sokallta a Red Bull által Gaslyért kért összeget – de ha igazak a pletykák, akkor ennek az ügynek a végére is pont kerülhetett. Gasly egyébként a csütörtöki sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy „két-három héten belül” dőlhet el a sorsa.

A további szabad ülések sorsáról és az egész pilótapiaci kavarodásról a Formula Podcast legutóbbi adásában részletesen is szó esett, alább meghallgathatják az első kézből érkező híreszteléseket: