DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Hamilton és Russell sem érezte jól magát az F1-es Szingapúri Nagydíj után

A negyedik és hatodik helyen futott be George Russell és Lewis Hamilton a Formula-1-es Szingapúri Nagydíjon, amely után azonban kihagyták az újságírókkal való beszélgetés. A Mercedes rövid tájékoztatásában azt közölte, hogy a két versenyző a futam „megpróbáltatásaitól” kimerült. Később Toto Wolff csapatfőnök arról beszélt, hogy „hőguta közeli” kerültek Hamiltonék a hőségben, de azt is jelezte, hogy már jobban vannak: „Mindketten túlhevüléssel küzdenek, de most már rendben vannak. Beültek egy jeges fürdőbe, és szerintem az segített kicsit” – mondta Wolff a Formula.hu jelenlétében vasárnap este.

f1-hamilton-mercedes-szingapur-2

Briatore komolyan kritizálta a versenyirányítást

Már a Szingapúri Nagydíj utolsó köreiben egyértelművé vált, hogy Sergio Perezt vizsgálták a biztonsági autós fázis alatt elkövetett szabálytalanságaiért, vétségei miatt pedig egy megrovást, valamint egy öt másodperces büntetést kapott a futam utáni órákban. Előnyének köszönhetően a győzelmét így is megtarthatta, ám ahogy az olasz média, úgy az egykori csapatfőnök Flavio Briatore is kritikus volt az FIA-val szemben, mivel nonszensznek gondolják, hogy csak órákkal a leintés után született meg a hivatalos döntés. A szakember jelenleg a sportág kereskedelmi oldalán dolgozik, így különösen érdekes volt a véleménynyilvánítása ebben a témában. „Ez nem a Formula-1, hanem az FIA hibája, és feltétlenül változtatni kell. Ez tönkre tehet egy futamot, és kihathat a bajnokságra is. Ha szabálytalanság történt, akkor miért várnánk órákat ezzel, amikor egy perc alatt eldönthetjük az összes technikai eszköz kimerítése által” – mondta Briatore a Lapressének nyilatkozva.

Valamiben azért Verstappen volt a legjobb a szingapúri hétvégén

A világbajnokság éllovasának mind az időmérője, mind a futama feledhetően alakult, a bokszutcában azonban az ő autóján végezte el a leggyorsabb kerékcserét a Red Bull – a 2,46 másodperc idei mércével közepesnek mondható, viszont a csapat a nyolcadik győzelmet szerezte vele a DHL Fastest Pit Stop Award értékelésében, így már 444 ponttal rendelkezik, míg a második McLaren már jelentősen le van maradva 321-gyel, és hasonlóan nagy a 212 pontos Ferrari hátránya harmadikként.

A Szingapúri Nagydíjon a második leggyorsabb a bokszutcában a Mercedes volt George Russell autóján, a harmadik pedig az Aston Martin Lance Stroll révén.

Szingapúr kapcsán kiemelendő egy másik különdíj, a leggyorsabb körért járó elismerés. A futam végén feltett lágy abronccsal Russell futotta meg toronymagasan a legjobb köridőt, 1:46,458-at teljesített. Idén először futott leggyorsabb kört, ezért azonban most szó szerint csak az elismerés járt: mivel az első tízen kívül végzett (14. helyezettként, utolsóként), nem kaphatta meg a bónuszpontot.

Tokióban fog versenyezni a Formula-E

Az elektromos bajnokság régóta tervez Japánban egy fordulót, kétszer bemutatót is tartottak az ország fővárosában, lehetséges helyszínként Yokohama és Tsubuka is felmerült, most pedig úgy néz ki, 2024 márciusában vagy áprilisában a terv megvalósulhat. A széria vezérigazgatója, Jamie Reigle, valamint Tokió kormányzója, Yuriko Koike szándéknyilatkozatot írt alá az esemény megrendezéséről. A pályát a városközponttól távolabb, Koto városrészében, a Tokyo Big Sight rendezvényközpont körül alakítanák ki.

Tokió célja 2050-re elérni a zéró széndioxid-kibocsátást, ebbe a stratégiába illeszkedik az elektromos közlekedést népszerűsítő Formula-E. Reigle elmondta, a sorozat hosszú távú projektben gondolkodik, az első évben pedig húszezer nézővel számolnak.

A Formula-E háza tájáról egy másik aktuális hír, hogy a 2015/16-os szezon bajnoka, Sebastien Buemi leigazolását bejelentette az Envision Racing, ahol az Abthoz csatlakozó Robin Frijns helyét átvéve Nick Cassidy csapattársa lesz. Buemi a széria indulása óta, nyolc éven keresztül az előbb Renault, majd a Nissan gyári programjaként működő e.dams versenyzője volt, de bajnoki címe és három ezüstérme ellenére visszaesett az utolsó két szezonban, 2020 óta dobogóra sem állt.

A szezon összes futamát megnyerte a 14 éves magyar suzukis

Nem akármilyen bravúrral zárta a Swift Cup Europe idényét Bucsi Attila: a magyar rendezésű, de Ausztriában, Szlovákiában és Lengyelországban is szereplő sorozat értékelését a hétvégi poznani szezonzárón 11 abszolút futamgyőzelemmel fejezte be 11 versenyből – úgy, hogy a hétvégék második futamai mindig fordított rajtráccsal zajlanak, azaz az első menet nyertesének a nyolcadik helyről kell indulnia.

A M1RA színeiben versenyző Bucsi bravúros teljesítményének abszurditása, hogy a nemzetközi 1,4-es bajnoki címet nem ő, hanem az osztrák Fabian Ohrfandl nyerte, ugyanis a magyar pilóta kora miatt nem szerezhet pontokat a legértékesebb bajnokságban. Hasonló eset állt fenn tavaly – akkor a fiatal nem nyújtott százszázalékos teljesítményt, de szintén bajnok lett volna, ha értékelik. A nagy trófea helyett a 2022-es magyar 1,4-es bajnoki címmel és az 1,4-es junior pontozás első helyével kell beérnie.

Az elsősorban külföldiekből álló 1,4-es mezőny legeredményesebb magyarja így hivatalosan Hartmann Balázs lett, aki ötödik pozícióban végzett. Magyarok elsősorban a régebbi generációs autókból álló 1,6-os mezőnyben szerepeltek, a nemzetközi bajnoki címet György Gábor szerezte.

A retro videójátékok stílusában készül a Ferrari Suzukára

Egy igazán kedves videóval jelentkezett a Szingapúri Nagydíj másnapján a maranellói istálló, melynek közösségi oldalain már megszokott, hogy mindig készülnek valami apróbb különlegességgel az éppen aktuális versenyre. Ezúttal a sokak számára ismerős retro játékok stílusában prezentálták az F1-es naptár következő helyszínét, a suzukai pályát, amely a Japán Nagydíjnak ad majd otthont az előttünk álló hétvégén.

Alex Albon nagyon frusztrált volt a hibája után

A 25. körben történt koccanás után ért véget a versenye Alexander Albonnak, aki műtétje miatt kénytelen volt kihagyni az Olasz Nagydíjat, a visszatérés azonban nem sikerült túl fényesre Szingapúrban. A brit-thai versenyző számára már az időmérő edzés sem alakult jól, a futamon pedig ismét balszerencsés volt. Albon elismerte hibáját, ugyanakkor elég bosszús volt a történtek miatt.

„Ez elég zavaros volt, semmi mást nem csináltam az előző körhöz képest, viszont blokkolt a bal elsőm, mivel a nedves aszfalton elég nehéz belőni a féktávot. Bár nem volt problémám, és végső soron ez a vezető hibáján múlik, a fékek nagyon trükkösek a vizes pályán, ilyenkor nehéz a megfelelő ablakba helyezni őket” – idézte a Williams pilótáját a Racefans.

Jeges vízzel hűtötték le Lando Norrist

Ahogyan az várható volt, a magas páratartalommal és 30 fok körüli esti hőmérséklettel is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek Szingapúrban, ahol a vasárnapi szakadó eső sem segített sokat a helyzeten. Ezek után nem csoda, hogy a McLarennél egy nagy adag jéghideg vízzel hűtötték le fiatal pilótájukat, de a lenti képek tanulsága szerint csapattársával együtt egy jégkrémet is elfogyasztottak. A rend kedvéért azért tegyük hozzá, hogy utóbbi poszt már a szponzoruk miatt készült.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Megérkezett a Szingapúri Nagydíj értékelője az F1-es pilótákat utánzó parodistától

Conor Moore már számos Formula-1-es paródiát készített, s a vasárnapi verseny utáni is kiválóra sikerült, benne többek között Max Verstappen, Carlos Sainz, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo utánzásával – Charles Leclerc-rel viszont saját bevallása szerint nem igazán boldogul:

Tsunoda szerint nincs mentség a szingapúri hibájára

Bár az AlphaTauri versenyzői a legjobb tízből indulhattak a legutóbbi futamon, végül csak Pierre Gasly szerzett pontot, igaz ő is csalódottan értékelt vasárnap este. Csapattársa Yuki Tsunoda nem ért célba, miután a 36. körben a falnak csapta autóját a 10-es kanyar végén, a japán pilóta pedig elismerte, hogy kizárólag ő a felelős a balesetért. „Úgysem szereztem volna pontot, de nagyon nehezek voltak a körülmények. Magamtól hibáztam, miután elnéztem a féktávot. Teljesen az én hibám, és nincs mentségem rá” – idézte a fiatal versenyző szavait a PlanetF1.

NASCAR: Chase Elliott zseniális manőverrel nyert Talladegán

Miközben a rájátszás továbbra is izgalmasan alakul, az elmúlt néhány nap nem éppen bajnoki küzdelemről szólt. A mezőnyből már két rutinos pilóta is agyrázkódásra utaló tünetek miatt mehetett kényszerpihenőre, a pilóták többsége pedig úgy véli, erről a Next Gen autó biztonsági problémái, főként a túl merev karosszéria tehetett. Ezek után került sor a YellaWood 500 nevű versenyre a Talladega Superspeedwayen, ahol egy nagyobb balesetektől mentes és végletekig szoros futamot láthattak a rajongók. A zöld zászlót Christopher Bell várhatta az élről, ám ahogy a többi Toyotásnak, úgy neki sem volt igazi esélye a győzelemre, a kivételt ez alól csak Denny Hamlin jelentette a Ford és a Chevrolet márkáit használókkal szemben.

Az első szakaszt Ryan Blaney nyerte, a másodikat pedig Chase Elliott, akik a verseny nagyobb részében az élmezőnyben tartózkodtak annak ellenére, hogy csak a 19. és a 16. helyről rajtolhattak. A futamgyőzelem sorsa is közöttük dőlt el, miután a harmadik etapban főként Blaney tartózkodott az első helyen, az utolsó újraindítást követően viszont a 2020-as bajnok egy látványos mozdulattal váltott ki a külső sávba. A Hendrick Motorsports pilótája ezzel kiváló döntést hozott, majd a hátralévő időben nagyszerűen védekezett miután átvette a vezetést, végül 46 ezredes előnnyel nyerte meg a futamot és bebiztosította helyét a legjobb nyolc között. A folytatás a Charlotte Motor Speedway rovalján következik október 9-én, ahol kiderül, kik jutnak be a playoff következő körébe.

A futam, ahol Hamilton és Verstappen is hibázott – itt a Szingapúri GP összefoglalója

Egyórás csúszással indult csak el, de cserébe igencsak akciódúsra sikerült a szingapúri verseny – a hivatalos videós összefoglaló IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-szingapur-of-video

Sajtó: A héten bejelenti Nyck de Vriest az AlphaTauri

Mint arról a Canal+ értesülése alapján már néhány napja beszámoltunk, úgy hírlik, hogy a monzai parádés beugrása után hirtelen sok csapat által kinézett Nyck de Vries megállapodott a Red Bull-lal, így 2023-ban az AlphaTauri pilótája lehet. A RacingNews365.com szaklap most már arról ír, hogy az energiaitalosok a héten, a Japán Nagydíj – azaz a Honda hazai futama – felvezetéseként jelenthetik be a holland leigazolását. Ez egybecseng a Formula Podcast értesüléseivel is: mi is úgy hallottuk, hogy kedden kerülhet sor arra, hogy az így elengedett Pierre Gasly szerződtetését hivatalossá tegye az Alpine, s rögtön ezt követően érkezhet a megerősítés De Vriesről.

devries-monza-dppi

fotó: DPPI

Binotto dupla büntetésre számít Perez esetében

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto közvetlenül a Szingapúri Nagydíj leintését követően elárulta, hogy ők dupla büntetéssel számolnak Sergio Perez safety car mögött elkövetett szabályszegése(i) nyomán. A beszámolók szerint a mexikói több, mint tíz autóhossznyira szakadt le a biztonsági autótól gumijanak melegen tartása érdekében, a maranellóiak csapatfőnöke szerint pedig ezt kétszer is megtette a Red Bull versenyzője.

„Nem csupán egyszer követte el ezt a hibát, hanem kétszer is. Ez hatalmas rontás volt a részéről” – idézi Binottót a RacingNews365. „A múltban Giovinazzi büntetést kapott ezért, szóval sajnálatos, hogy Perez nem kapta meg már a verseny közben a büntetést. Nem értem, miért nem született azonnal döntés, valószínűleg nem akarták elkapkodni” – zárta az olasz szakember.

Latifi öt rajthelyes büntetést kapott a Japán Nagydíjra

Nicholas Latifi a Szingapúri Nagydíj 7. körében akaszkodott össze Guanyu Zhouval, amikor a kanadai egy féktávon indokolatlanul húzta rá Williamsét a külső íven őt támadó kínaira. Az ütközés következtében mindkettejük versenye véget ért, ennek ellenére a felügyelők vizsgálni kezdték az incidenst a futam alatt.

A felvételek megtekintését követően a bírák szerint túlnyomórészt Latifi volt a hibás, ezért a kanadait egy öt rajthelyes büntetéssel sújtották a soron következő Japán Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is feljegyeztek Latifi licenszére. 

„Zhou az 5-ös kanyarhoz érkezve megkísérelte Latifi előzését, és elegendő hellyel rendelkezve a külső ívet választotta. Latifi balra húzott, ezáltal nem hagyta meg az egy autónyi helyet Zhou számára, erőteljes ütközést kiváltva ezzel a két autó között” – olvasható a felügyelők indoklásában.

Hogy hol ér össze a Star Wars és az F1? Wokingban!

A Star Wars-franchise legújabb gyermeke az Andor című sorozat, amely egyébként a kritikák alapján rendkívül ígéretesen kezdett. Na de hogy jön ez az F1-hez? Úgy, hogy a sorozat legutóbbi részében volt egy repülőtéri jelenet, amelyben az éles szemű F1- és Star Wars-rajongók kiszúrták, hogy a repülőtér igazából nem más, mint a McLaren főhadiszállásának azon része Wokingban, ahol a korábbi sikeres autók vannak kiállítva. Szép teljesítmény a nézők részéről!

Bő egy órával a rajt előtt ismét leszakadt az ég, csúszik a rajtprocedúra

Helyi idő szerint nagyjából fél 7 után nem sokkal érkeztek az első jelentések Szingapúrból, miszerint elkezdett esni az eső. Azóta a csapatok és a helyszíni újságírók tudósítása szerint már valósággal szakad, ráadásul az előrejelzések alapján a csapadék egy jelentős része még csak később fog megérkezni – azaz a vizes pályán való start gyakorlatilag már most garantált, szombaton pedig láthattuk, hogy a páratartalom miatt lassan is szárad az aszfalt… Az Alpine csapata és a helyszínen riporterkedő Karun Chandhok is töltött fel videót az állapotokról.

FRISSÍTÉS: Az FIA már be is jelentette, hogy csúszik a rajtprocedúra, legközelebb helyi idő szerint 19:30-kor adnak tájékoztatást.

Russell a bokszutcából rajtol Szingapúrban

A Mercedes ifjú britje a 11. rajthelyet lesz kénytelen feladni Szingapúrban, miután a Mercedes úgy döntött, hogy egy teljesen új erőforrással vágnak neki a versenynek Russell esetében. A 63-as rajtszámú autóba új belsőégésű motor, turbófeltöltő, MGU-H, MGU-K, akkumulátor és és központi elektronika is került a kvalifikációt követően. Mivel a csere nem került jóváhagyásra az FIA technikai delegáltja által, ezért a szokásos mezőny végi start helyett Russell a bokszutcából lesz kénytelen a mezőny után eredni.

W Series: Visser győzött, Chadwick kiesett Szingapúrban

A pole-pozícióból rajtoló Marta Garcíának nem sikerült jól az elrugaszkodás, a spanyol versenyző így kénytelen volt átengedni az első helyet a mellőle startoló Beitske Vissernek. A spanyol hölgynek ezt követően az egyéni összetett második helyén álló Alice Powell-lel szemben kellett védekeznie, Powell azonban egy rendkívül merész manőverrel maga mögé utasította Garcíát a 18-as kanyarban. A kétszeres bajnok Jamie Chadwick eközben két pozíciót javított a rajthelyén, és a hatodik pozícióban körözött, ami nem volt elég számára az újabb bajnoki cím megszerzéséhez.

Az élen álló Visser gumijai vészesen elkezdtek szemcsésedni, Powell pedig azonnal kezdte támadni a holland versenyzőt. Kettejük küzdelme azért is volt érdekes, mert a verseny előtt pontazonossággal álltak a tabella második és harmadik helyén, esetleges ütközésük pedig utat nyitott volna Chadwick előtt a harmadik bajnoki címhez. A kétszeres bajnok reményei azonban négy perccel a leintés előtt semmivé váltak, hiszen a 7-es kanyarban egy bevállalós manőverrel próbálta megelőzni Jessica Hawkinst, azonban a féktáv túl rövidnek bizonyult, Chadwick pedig egyenesen a falnak ütközött. Történelmi pillanat volt ez a W Series történetében, hiszen Chadwick első kiesését könyvelhette el a sorozat útnak indulása óta. A rövid biztonsági autós fázist követően csupán egyetlen versenykör állt Powell rendelkezésére ahhoz, hogy megelőzze Vissert, a holland azonban megtartotta az első helyet, és második győzelmét ünnepelhette Szingapúrban. Visser mögött Powell és a pole-ból induló Marta García futottak be a dobogós pozíciókban.

Chadwick kiesésével Visser és Powell is jelentősen közelebb került az összetettet továbbra is vezető brithez, akinek ezzel tovább kell várnia harmadik W Series bajnoki címére. A mezőny legközelebb az austini Circuit of the Americas versenypályán küzd meg egymással három hét múlva.

 

Verstappen szerint joga van kritizálni a Red Bullt

Mint beszámoltunk róla, Max Verstappen egy ritkán látható baki miatt volt kénytelen megszakítani utolsó gyorskörét a Szingapúri Nagydíj időmérő edzésén, hiszen a holland autójában nem maradt elegendő mennyiségű üzemanyag. A címvédő így csupán a nyolcadik helyről vághat majd neki a futamnak, szerinte pedig jogosan fogalmazhat meg kritikákat csapata teljesítményével kapcsolatban.

„Tudom, hogy ritkán hagynak cserben, de szeretem a kritikus hozzáállást” – idézi Verstappent a Motorsport.com. „Amikor én hibázom, akkor a csapat is nyíltan szembesít vele, véleményem szerint pedig ennek fordított esetben is így kellene működnie, hiszen ezzel tereljük egymást a jó irányba. Márpedig mi nem szimplán jók, hanem tökéletesek akarunk lenni. Szerintem az arcom láttán, valamint a rádióüzeneteim alapján tisztában voltak azzal, hogy milyen gondolatok jártak a fejemben” – zárta a Red Bull versenyzője, akinek az elrontott kvalifikáció miatt vélhetően legalább a Japán Nagydíjig várnia kell még az idei világbajnoki cím megszerzésére.

Ennél menőbb sisakcserét nem láttunk még

A Szingapúri Nagydíjon nagyon erős nevek vonzzák a közönséget a helyszínre, hiszen többek között olyan előadók és együttesek lépnek fel a hétvégén, mint Marshmello, a The Black Eyed Peas, vagy a Green Day. A pénteki napon Marshmello felelt a hangulatért, aki ezúttal sem hagyta otthon ikonikus fejfedőjét, egy kép erejéig pedig még "sisakot" is cserélt Lando Norrisszal, aki egyébként egyedi festésű bukóval érkezett Szingapúrba.