DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Ezért lesz a Williamsé a legjobb pilótapáros 2025-ben Vowles szerint

A McLaren részéről hallhattuk már azt bizonygatni, hogy Lando Norris és Oscar Piastri párosával övék a mezőny legerősebb pilótakettőse, a Ferrari pedig vélhetően hasonlóan gondolkodik a 2025-re összeálló Lewis Hamilton – Charles Leclerc duóról. Most egy olyan csapatfőnök jelentette ki, övé a legerősebb versenyzőpáros, akire talán nem gondolnánk a kérdésre választ keresve: James Vowles, a Williams első embere.

„Nemcsak egy jó versenyzői felállásról van szó. Én azt gondolom, miénk a legjobb pilótapáros, vagy a legjobb pilóták párosítása a mezőnyben. Nincsen politizálás köztük” – idézi a Motorsportweek Vowlest, aki azért tartja annyira kiemelkedőnek az új szerzemény Carlos Sainz, valamint Alex Albon kettősét, mert a csapatérdeket helyezik előre a rivalizálás helyett, ezzel pedig előre fogják lendíteni a Williamst.

„Mindketten hihetetlenül elszánt versenyzők, ugyanakkor vezetők is, akik a csapat fejlődéséért tesznek. Nyomást helyeznek a csapatra, és éppen ez volt a szándékunk ezzel a párosítással. Sok éve volt már, hogy két versenyzőnk is harcolt az élmezőnyben. Ennek az energiáját kell feltámasztani a csapatban” – magyarázta Vowles. Hozzátette, Albonnak még nem volt olyan csapattársa, aki kihozta volna belőle az elit sportoló szintjét: Sainznak köszönhetően a thaiföldi is felfrissül majd, és „egy jobb Alexet” láthatunk.

Fotó: Williams

Az év előzését keresi a MotoGP – videó

Új díjat hozott létre a MotoGP: ezentúl az év végi átadón kiosztják az Agostini Rajongói Díjat. A 15-szörös világbajnok legendáról elnevezett elismerést az az előzés kapja, amelyet a szurkolók szavazatai a legszebbnek találnak az előző naptári esztendőből – azaz ezúttal a 2021-es Valenciai Nagydíj és az idei Malajziai Nagydíj között bemutatott manőverek játszanak. Egész pontosan konkrétan négy ebből az időszakból, amelyet a MotoGP választott ki előzetesen. Ezek közül lehet szavazni péntektől a széria közösségi oldalain, például az alábbi Twitter-posztban, ahol a négy jelölt is megtekinthető: szerepel a videóban Aleix Espargaro dupla asseni megmozdulása, Fabio Quartararo spielbergi manővere, Enea Bastianini aragóniai bevetődése és Francesco Bagnaia Phillip Island-i előzése is.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sainz megnyugodott, mert látja, hogy képes Leclerc és Verstappen tempójára

Austinban pole-pozíciót szerzett Carlos Sainz, pedig a spanyol pilóta ebben a szezonban sok tekintetben csapattársa, Charles Leclerc mögé szorult, így kifejezetten biztató volt számára az időmérős első hely. A rajt után aztán azonnal kitorpedózta őt a versenyből George Russell, így nullázás lett az első rajtkockából, de Sainz így az idény végén már nem bosszantja fel magát túlságosan: az a lényeg, hogy gyors!

„Az a pozitívum, hogy megvan a tempóm, és ettől sokkal nyugodtabb leszek, ha erre az évre gondolok. Mélyről indultam, nehéz volt az évkezdet, de képes voltam újrakalibrálni a vezetési stílusomat, a beállításaimat, és hirtelen ott is vagyok a harcban azzal a két sráccal, aki az F1-ben most a leginkább topformában van, vagyis Charles-lal (Leclerc) és Maxszal (Verstappen). Ha le tudom őket győzni az időmérőn, akkor megnyugszom az egész helyzetet illetően. Ha továbbra is nekem ütköznek az egyes kanyarban vagy kiesek különböző okok miatt, az frusztrál, de nem sokáig, ha tudom, hogy megvan a sebességem. Normál esetben a sport előbb-utóbb visszaadja, amit elvesz” – mondta Sainz a Motorsport kérdésére.

-00122045_165

fotó: dppi

Felismeritek ezt a mosolygó arcot?

Ez bizony az egykori Sauber-versenyző Marcus Ericsson, aki 2022-ben az Indianapolis 500 legújabb nyertesévé vált, ennek megfelelően pedig arcképe a többi korábbi győzteséhez hasonlóan felkerült a Borg-Warner trófeára, melyet májusban a magasba emelt.

Magnussen felől Hülkenberg is jöhet csapattársnak

A szerződtetett Kevin Magnussen mellé 2023-ra a sajtó szerint a Haas egyik esélyese – amennyiben az autótörései miatt sokba kerülő Mick Schumachert valóban nem tartja meg a csapat – Nico Hülkenberg. Az ő lehetséges leigazolásának pikantériája, hogy Magnussennel volt egy nagy összezördülésük a múltban: még a 2017-es Magyar Nagydíj interjúi közben nevezte a német a legsportszerűtlenebb versenyzőnek a dánt, amire ő nemes egyszerűséggel úgy válaszolt: „kapd be a golyóim.” Az viszont, hogy azóta fújnának egymásra Hülkenberggel, csak legenda – állította Mexikóban Magnussen:

„Már sok alkalommal mondtam, hogy nincsen egyáltalán problémám Nicóval. Tisztelem őt versenyzőként, ez mindig is így volt. Nincs véleményem arról, hogy helye van-e vagy sem az autóban. Azt egyértelműen úgy gondolom, hogy Mick jó munkát végez jelen pillanatban. Voltak gondok az év elején, értek ezalatt pár balesetet, de azóta egyértelműen gyorsabb” – mondta a csütörtöki sajtónapon Magnussen, egyértelműsítve, hogy Schumachert preferálná, de az idősebb némettel sem lenne gondja egy garázson belül.

Vettel gesztusa: Retró Red Bull-sisakban versenyez a hétvégén

A múlt héten elhunyt Dietrich Mateschitz előtt tiszteleg Mexikóban az Aston Martin versenyzője. A Red Bull-alapítónak fontos szerepe volt Sebastian Vettel Formula-1-es indulásában és négy világbajnoki címében, ezért a német Red Bull-festésű sisakkal emlékezik az osztrák üzletemberre.

A Red Bull neve azért nem került fel a sisakra – helyette a Danke Didi felirat szerepel azonos betűtípussal –, de a színek és a bikás logó stimmelnek. Nagyon hasonló dizájnt használt Vettel még a BMW tesztpilótájaként és a Toro Rossónál.

Ma este kezdődik az F1-es hétvége Mexikóban

Kezdődik a Mexikói Nagydíj hétvégéje, a szokásoknak megfelelően esti időpontokban nézhetjük az F1-es eseményeket. Ma este nyolc órakor kezdődik az első és tizenegy órakor a második szabadedzés, amelyet a Pirelli gumitesztje miatt fél órával ezúttal is megtoldanak.

Péntek (október 28.) 

20:00 - 21:00 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, 22:15, felv.)

23:00 - 00:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

A hétvége teljes menetrendje ezen a linken megtekinthető!

-00121038_514

fotó: dppi

Megkérdezték Hamiltont, egyetért-e azzal, hogy ő minden idők legjobb F1-es versenyzője

Az USA Nagydíjat követően Jimmy Kimmel műsorának vendége volt Lewis Hamilton, ahol a széles érdeklődési körű pilótát ismerve több témát is érintettek. Kiderült például, hogy a brit már fiatalon beszélt a királyi trónt megöröklő Károly herceggel, aki a tavalyi lovaggá ütésekor emlékezett is erre, s azt mondta neki, hogy „hosszú utat tett meg azóta”. De azt is elmondta a Mercedes pilótája, hogy nem szeret forgalomban vezetni, és szerinte az angolok vezetnek a közút rossz oldalán. Természetesen a Formula-1 is szóba került, a műsorvezető konkrétan neki szegezte a kérdést, hogy egyetért-e azzal az állítással, hogy ő a történelem legjobb F1-es pilótája (elvégre a vb-címek tekintetében megosztva vezet Michael Schumacherrel, a futamgyőzelmek terén viszont már lehagyta a németet), mire a hétszeres világbajnok egy mosoly kíséretében diplomatikusan reagált:

„Nem, én… Én tudom, mi vagyok és mennyire vagyok jó, de nem igazán szeretek róla beszélni. Jobban szeretem, ha a pályán nyújtott teljesítményem beszél helyettem. Mindig ezt mondta édesapám is: amikor gyerekként versenyeztünk, rengeteg diszkriminációban volt részünk, mivel mi voltunk az egyetlen színesbőrűek a pályán. Apám azt mondta: hagyjam, hogy a pályán látottak beszéljenek. Ezért ma sem érzem úgy, hogy bármit mondanom kellene, csak hagyom, hogy amit a pályán és azon kívül csinálok, beszéljen helyettem” – fogalmazott Hamilton. Az alábbi videóban a teljes beszélgetés megtekinthető, benne többek között azzal is, ahogy a 37 éves versenyző egy sort olvas fel a Top Gunból, amelybe bár nagyon szeretett volna bekerülni, de a sűrű időbeosztása és a tavalyi vb-harc miatt ez nem jött össze neki:

Öt drámai momentum Mexikóból

Megérkezett az F1 drámai pillanatokból álló videója, a soros ezúttal a Mexikói Nagydíj. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Műtét várhat Quartararóra, de csak a valenciai szezonzáró után

Fabio Quartararo a Malajziai Nagydíj negyedik szabadedzésén bukott, amely során eltörte a bal kezének középső ujját, így sérülten állt rajthoz az időmérőn és a futamon is, utóbbin ráadásul dobogós helyen ért célba – matematikailag és minimálisan, de életben tartva vele a világbajnoki esélyeit. A SkySport.it szellőztette meg, majd a Monster Yamaha a Crash.net érdeklődésére megerősítette: a nagydíjhétvége után megvizsgálták a francia kezét, és kiderült, hogy műtétre van szüksége. Ugyanakkor Quartararo – akinek mindenképp nyernie kellene Valenciában ahhoz, hogy címet védjen, és bíznia kell abban, hogy az éllovas Francesco Bagnaia mindössze egy pontot szerez – csak az évadzáró és az azt követő kedden sorra kerülő teszt után fekszik majd kés alá.

Nem a yamahás azonban az egyetlen, akire orvosi beavatkozás várhat. Joan Mirnél ugyanis váratlanul a motorosokat gyakran kínzó jelenség, az arm pump – amelyről korábban részletesen is írtunk – jelentkezett Sepangban, amely miatt végül pontot sem szerzett. A Suzukitól a szezon végén a Repsol Hondához távozó spanyol elismerte: fontolgatja a műtét lehetőségét.

quartararo-serult-ujj-yamaha

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A Williamsnek nincs konkrét B terve Sargeant helyére

Jost Capito az USA Nagydíj szombati napján, a csapatvezetők sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy jövőre Logan Sargeant lesz a csapat versenyzője, amennyiben a versenyzéshez elegendő szuperlicenszponttal fog rendelkezni. A bejelentést követően a Motorsport megkérdezte a német szakembert, hogy van-e tartalékterv arra az esetre, ha az amerikai nem tud megfelelő helyen végezni az F2-es tabellán: "Igen, de nem konkrét, nincs név. Lesznek olyan versenyzők, akik nem kapnak szerződést. Még mindig vannak nagyon jó pilóták, akiknek megvannak a szuperlicensz pontjaik, szóval ez rendben van."

"Szeretnénk Logant a lehető legjobban felkészíteni a következő szezonra. Ez azt jelenti, hogy idén maximalizálnia kell az autóban eltöltött időt, ezért adtunk neki három első szabadedzést is. Ez további szuperlicenszpontokat ad neki, ezek biztosan nem ártanak. Abu Dhabi után a fiatal pilóták tesztjén is részt fog venni" - mondta Capito, aki szeretné növelni Sargeant esélyeit az ülés biztos megtartására.

Az amerikai közvetítés szakértője lehet Ricciardo

Különleges állásajánlatot kaphat Daniel Ricciardo 2023-ra, amelyet tervei szerint kihagy az egy évvel későbbi visszatérés reményében. Az ausztrál pilóta várhatóan tartalékversenyzőnek áll egy nagycsapatnál, mivel pedig a pozíciónál fogva jelen kell lennie a versenyhétvégéken, bevállalhat egy másodállást is – tévés szakértőként.

A hírek szerint ESPN kacérkodik azzal, hogy felkérje szakértőnek Ricciardót. A csatorna nemrégiben szerezte meg a Formula-1 közvetítési jogait az USA-ban 2025-ig. A csatorna programigazgatója, Burke Magnus a Racernek elmondta: Ricciardo személyisége illene a közvetítésbe – ismerve az ausztrált ez nem igazán szorul magyarázatra…

Magnus megpendítette, hogy Ricciardónak saját műsora vagy legalábbis blokkja lehetne: a csatorna Manningcast című produkciójához hasonlította, amelyben két korábbi NFL-játékos, Peyton és Eli Manning foglalkoznak az amerikai futballbajnokság történéseivel.

Csekély esély van egy kis esőre Mexikóban

A hétvégén rendezik a Mexikói Nagydíjat, a hazai pályán versenyző Sergio Pereznek pedig minden esélye megvan rá, hogy megnyerje azt, hiszen a mezőny legjobb autójában ül, ráadásul már a konstruktőri és az egyéni vb-cím sorsa is eldőlt, így mondhatni, egy tét nélküli futam következik az Autodromo Hermanos Rodriguezen. Ami az időjárást illeti, aligha fog közbeszólni, hiszen a hétvége mindhárom napjára napsütést, valamint 24-26 °C-os hőmérsékletet ígérnek, az eső valószínűsége pedig igencsak csekély.

Vajon folytatódik-e a mexikói sorozat?

A Mexikóvárosban rendezett futamok 2015-ben tértek vissza a versenynaptárba, először Mexikói Nagydíj névvel, majd a tavalyi évtől kezdődően már a Mexikóvárosi Nagydíj keretei közt látogatta meg a Formula-1 mezőnye a tengerentúli országot. Az elmúlt hat alkalommal csupán a Red Bull, valamint a Mercedes pilótái tudtak futamot nyerni és így is csak három főről van szó, azonban az időmérő edzések kapcsán már sokkal szélesebb a győztesek palettája.

A visszatérés óta ugyanis hat különböző pilóta futotta meg a leggyorsabb kört a nagydíjak szombati napján. 2015-ben Nico Rosberg, 2016-ban Lewis Hamilton, 2017-ben Sebastian Vettel, 2018-ban Daniel Ricciardo, 2019-ben Max Verstappen, majd a koronavírus miatti szünetet követően 2021-ben Valtteri Bottas nyerte meg az időmérőt. A sorozat folytatódhat, hiszen ha Max Verstappen kivételével bárki pole-pozíciót szerez az idei rajtelsőséget elnyerők közül, akkor tovább nőhet a sokszínű mexikói nyertesek száma. Ugyan az esélyesek közül Charles Leclerc már állt a pole-ban ezen a pályán, azonban 2019-ben Verstappen hátrasorolása miatt került az első pozícióba.

Bajnoki címet nyert a Ferrari akadémistája, jövőre már az F3-ban szerepel

A Ferrari ügyeletes tehetsége a 18 éves Dino Beganovic: a svéd-bosnyák pilóta a Formula Regional Európa-bajnokságon szerepelt a Prema színeiben, a hétvégén Mugellóban pedig bajnoki elsőséggel koronázta meg a szezont, melyet a legelső futamtól fogva vezetett. Az év 20 versenyéből négyet nyert meg, összesen 12-szer állt dobogóra, az összesítésben pedig 40 ponttal előzte meg a második Gabriele Minit és 41-gyel Paul Aront – pályafutása első autós bajnoki címet szerezte meg.

A Formula Regional után a következő szint a Formula-3, Beganovic jövője pedig hamar tisztázódott: négy nappal az Európa-bajnoki cím megnyerése után a Ferrari bejelentette, akadémistája a Formula-3-ban folytatja jelenlegi csapatát, a Premát képviselve. Eddig ismert csapattársa éppen idei egyik fő riválisa, Paul Aron lesz, aki a Mercedes védence.

De Vries Mexikóban ismét F1-es autóba ül

A Mexikói Nagydíj első szabadedzésén ismét F1-es lehetőséget biztosít a Mercedes Nyck de Vriesnek, aki jövőre az AlphaTaurinál kapott versenyülést. Ráadásul az év végéig még a Mercedes kötelékébe tartozó holland pilóta ezúttal az egyik Ezüst Nyíl volánja mögött próbálhatja ki magát, miután George Russell autóját kapja meg a hatvanperces edzésre.

Nocsak, melyik szériában versenyez újra Nick Heidfeld

A spanyol WRX-hétvégén tartják az elektromos kísérőszéria, az RX2e szezonzáróját. Két neves versenyző is indul vendégszereplőként a kategóriában: Nick Heidfeld és Carlos Checa. Mindketten először kóstolnak bele a ralikrosszba október 29-30-án.

A két sztárt senkinek sem kell bemutatni: a Formula-1-ben több mint egy évtizedet lehúzó Nick Heidfeld 13-szor állt dobogóra a kategóriában, legtöbbször a BMW versenyzőjeként, és elektromos versenysorozatban is van tapasztalata: négy szezont töltött a Formula-E-ben. A 45 éves versenyző nem vonult vissza hivatalosan, de 2018 óta nem szerepelt nagyobb szériában.

Az 50 éves Carlos Checa ugyancsak a versenyzés veteránja, csak épp a motorozás világában: 12 teljes évet töltött az 500-as/MotoGP géposztályban, épp annyit, mint Heidfeld az F1-ben, a Yamaha gyári versenyzője volt, és 24 dobogós helyezést szerzett, két győzelemmel együtt. Ezután átnyergelt a Superbike-világbajnokságra, ahol 2011-ben bajnoki címet nyert Ducatival – két évvel később vonult vissza a motorozástól. A két vendégszereplő kétségkívül nagyobb figyelmet vonz majd az RX2e kategóriára, ahol Victor Vranckx bajnoki címe csak formalitás.

A Red Bull már megalapozta a hangulatot Mexikóban

A Mexikóvárosi Nagydíj felvezetése gyanánt egy hatalmas parádét tartottak az energiaitalosok Guadalajara városában. Az eseményen természetesen a hazai pilóta, Sergio Perez volt a középpontban, aki kiváló műsorral szórakoztatta a helyi rajongókat. A Red Bull pilótája már korábban is elárulta, hogy nagyon várja ezt a hétvégét, és természetesen nyerni szeretne a honfitársai előtt.

A mexikói szabadedzés is tele lesz újoncokkal: Már az ötödik vendégszereplőt jelentették be

Rendhagyó pilótafelállás vett részt az USA Nagydíj első szabadedzésén, mivel öt csapatnál sem a szokásos páros vezetett, közülük négynél újoncnak minősülő pilóta ült be, ráadásul mind a négyen ekkor mutatkoztak be F1-es versenyhétvégén. Mint sokszor emlegettük már, a 2022-es szezonban a csapatoknak két FP1-es szakaszban át kell engedniük autójukat egy tapasztalatlan (legfeljebb két nagydíjon részt vett) versenyzőnek, az istállók többsége pedig a szezon legvégére halogatta kötelezettségét, ezért Austinhoz hasonlóan Mexikóvárosban is számos szokatlan nevet látunk az első tréning eredménylistáján.

A legfrissebb bejelentés az AlphaTaurihoz fűződik: a háromszoros Formula-2-es futamgyőztes, Liam Lawson vezeti az AT03-at, akárcsak korábban Spában. Az új-zélandi Yuki Tsunoda autóját veszi át, és várhatóan Brazíliában vagy Abu Dhabiban a Red Bullba is be fog ülni, amely egy újoncbevetéssel még adós.

Liam Lawson mellett még három csapatnál láthatunk újoncot a Mexikóvárosi Nagydíj első edzésén: az Alpine-t a bemutatkozó Jack Doohan, a Haast Pietro Fittipaldi, a Williamst pedig újra Logan Sargeant vezeti.

Frissítve: Egy ötödik újonc is autóba ül Mexikóban, a Mercedest George Russell helyén Nyck de Vries vezeti, aki negyedik edzésbevetését kapja idén, a másodikat a csapatnál.

F3-as pilóta ülhetett be az Aston Martinba

Zak O'Sullivan, a 17 éves brit versenyző próbálhatta ki magát az Aston Martin 2021-es autójában. O'Sullivan a Formula-3-ban versenyzett az idei szezonban és a tabella tizenegyedik helyén zárt 54 ponttal. A brit annak ellenére próbálhatta ki magát a silverstone-i székhelyű csapatnál, hogy a Williams istálló akadémiájának tagja, ugyanis elnyerte az Aston Martin British Racing Driver Club Young Driver of the Year díját 2021-ben. 

Az zsebelheti be ezt a címet, aki az adott évben bemutatkozóként szerepelt az F3-ban vagy annál alsóbb kategóriában versenyzett. A díj azonban nem csupán a tesztet foglalja magába, hanem teljes klubtagságot is, valamint egy bukósisakot és 200000 angol fontot. Ezt az elismerést jelenlegi és korábbi Formula-1-es pilóták is elnyerték, köztük Anthony Davidson, David Coulthard, Jenson Button, George Russell és Lando Norris is.

 

Együtt maradnak, akik (egyelőre) nem jöhetnek az F1-be: Herta hosszabbított az Andrettivel

Colton Herta újabb négy évre aláírt az Andretti Autosporthoz, így 2027-ig az amerikai istállót erősíti majd – jelentette be közleményében a csapat. Az IndyCarban szereplő versenyző 2020-ban igazolt Andrettiékhez, ahol eddig összesen öt győzelmet aratott.

Tehetségére a Formula-1-ben is felfigyeltek, hiszen az AlphaTauri eredetileg őt vette célkeresztjébe az Alpine-nak „átadott” Pierre Gasly helyére, ám mivel Herta nem rendelkezett az F1-es induláshoz szükséges szuperlicenszpontokkal, ezért ez a megállapodás nem jött létre. Elképzelhető azonban, hogy az amerikai pilótának így sem kell letennie még a száguldó cirkuszról, hiszen az Andretti Autosport ugyancsak keményen dolgozik azon, hogy csatlakozhasson a mezőnyhöz – igaz, egyelőre a jelenlegi istállók és az F1 vezetése irányából is leginkább elutasításban részesültek.

herta-2022-indycar-1