DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
F1

Massa lépett: Kártérítést követel 2008-ért

A sajtó birtokába jutott a hivatalos levél, amelyet az egykori ferraris ügyvédei címeztek az F1 és FIA részére. Eszerint a brazilt több tízmillió euró veszteség érte a vb-cím elvesztése miatt.

Tavasszal merült fel először az autósportos szaksajtóban, hogy Felipe Massa jogi lépéseket tehet a 2008-as Formula-1-es szezon miatt, amely során érzése szerint tisztességtelen versenyben veszítette el a világbajnoki címet. Massa Brazíliában, az Egyesült Királyságban, az USA-ban, Svájcban és Franciaországban is ügyvédeket fogadott fel.

A jogi gépezet most mozgásba került. Massa a bírósági keresetet még nem nyújtotta be, de ügyvédi csapata elküldte a brazil követeléseiről szóló levelet az F1-nek és az FIA-nak – ez a levél figyelmezteti a potenciális alpereseket, hogy a levél feladója bírósági útra léphet.

A levelet Mohammed ben Sulayemnek, az FIA elnökének, valamint Stefano Domenicalinak, a Formula-1 elnök-vezérigazgatójának – aki ironikus módon Massa csapatfőnöke volt a történtek idején – címezte a londoni Enyo Law iroda. A dokumentum a Reuters birtokába jutott, amely a következőket idézi belőle:

„Egyszerűen fogalmazva Massa úr a jogos 2008-as egyéni világbajnok, az F1 és az FIA szándékosan figyelmen kívül hagyta a mulasztást, amely csalással megfosztotta őt a szóban forgó bajnoki címtől. Massa úrnak nem áll módjában teljes mértékben számszerűsíteni veszteségeit ebben a pillanatban, de a becslései szerint meghaladja eurók tízmillióit. Ez az összeg sem fedezi a komoly erkölcsi és hírnévbeli veszteséget, melyet Massa úr elszenvedett.”



Azaz Massa nem azt követeli, hogy a 2008-as világbajnoki címet, melyet Lewis Hamilton nyert meg, 15 év elteltével ítéljék oda neki – erre a sport óvásra és felülvizsgálatra vonatkozó szabályai nem is adnának lehetőséget –, hanem pénzbeli kárpótlást követel arra hivatkozva, hogy bevételtől esett el, amelyet világbajnokként szerzett volna. A levél 14 napon belüli választ kér a címzettektől – ennek hiányában elindítják a jogi folyamatot az Egyesült Királyság igazságszolgáltatásában.

Ecclestone nyilatkozata adta meg a kezdőlökést

Miért 15 év elteltével perelne Massa? A dominókat a Formula-1 egykori vezetője, Bernie Ecclestone indította el, aki az F1-Insidernek adott interjúban beszélt arról, az illetékesek eltussolták a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt ütközésbotrányt, hogy ne kelljen hivatalos vizsgálatot indítani, amely következtében törölni kellett volna a verseny eredményét – maga Ecclestone is kimondta, érvénytelenített nagydíj esetében a pontok alapján Massa nyerte volna a vb-címet. Az F1 és FIA hallgatott, hogy ne ismétlődjön meg az egy évvel korábbi botrány – a szingapúri eseményekről csak egy évvel később rántotta le a botrányt az egyik szereplő, Nelson Piquet Jr.

Massa bokszhiba miatt nullázott a 2008-as Szingapúri Nagydíjon

Ecclestone megszólalása nem hagyta nyugodni Massát, aki már áprilisban azt ígérte, a beismerő erejű nyilatkozat hatására megvizsgálja jogi lehetőségeit. A brazillal májusban a Formula.hu exkluzív interjút készített – ekkor mondta kollégánknak a 2017-ben visszavonult versenyző:

„Senki ne gondolja, hogy idén egyszercsak felébredtem és azt mondtam magamnak, hogy oké, akkor nézzük meg, mit lehetne kezdeni ezzel a 2008-as dologgal. Láthattunk azonban egy dokumentumfilmet, amelyben érdekes és komoly kijelentések hangzottak el Bernie-től arról, hogy ő, Charlie Whiting és Max Mosley is tudtak erről az egészről már jóval korábban. Ez csak megerősítette bennem azt, hogy ami akkor történt, egyáltalán nem volt korrekt.”

„Szeretném megérteni, hogy mi történt, szeretném tudni az igazságot, mert a szívemet-lelkemet beleadtam, az utolsó futamon az utolsó kanyarig, az utolsó pillanatig kőkeményen harcoltam és meg is nyertem a versenyt, mégsem ünnepelhettem, mert történt valami Szingapúrban, ami nem volt igazságos és nem tett jót a sportnak sem” – beszélt akkor szándékáról Felipe Massa.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: