Büszkeség: Kollégánkat méltatja az egyik legfontosabb F1-es lap!
https://formula.hu/parc-ferme/38258
Az F1 üzleti és politikai oldalával foglalkozó BusinessF1 című tekintélyes magazin augusztusi száma dupla oldalas beszámolót közöl arról a munkáról, amelyet a formálódóban lévő Toyota-Haas együttműködés felderítésével kapcsolatban végzett az Autósport és Formula Magazin, valamint a Formula.hu munkatársa, Mészáros Sándor kollégánk.
A brit lap a sportág egyik top újságírójának titulálja a Formula Podcastben is hétről-hétre feltűnő Sanyi barátunkat, aki – idézzük – „a Toyota-Haas történet után a jövőben még nagyobb erőt képvisel majd.”
„Toto nem ért semmit” – Horner keményen beszólt Wolffnak
https://formula.hu/parc-ferme/36409
Most már kijelenthető, hogy nagy port kavart Toto Wolff legutóbbi kijelentése, miszerint Max Verstappen dominanciája és elképesztő sikerszériája annak is betudható, hogy a Red Bull köré fejlesztette az RB19-est: a Mercedes csapatvezetője szerint ezt bizonyítja a csapattárs Sergio Perezzel szembeni óriási fölény. Maga Verstappen csütörtökön baromságnak nevezte Wolff véleményét, most pedig csatlakozott hozzá főnöke, Christian Horner is:
„Teljes mértékben egyetértek Maxszal” – idézi a Red Bull-főnök szavait a Crash.net portál. „Szerintem ez megmutatja, hogy egyáltalán nem érti, hogyan zajlik egy versenyautó fejlesztése és hogyan működik egy csapat, ha Toto azt gondolja, hogy egyetlen pilóta köré fejlesztjük az autót. Olyan autót fejlesztünk, ami a lehető leggyorsabb, és ezek gyakran nehezen kezelhető autók. Történelmileg is sokszor ez volt a helyzet.”
„Egy jó versenyző alkalmazkodik. Láthatjuk, hogy esős és változó körülmények között, hogy az elit alkalmazkodik a legjobban. És úgy vélem, ez az egyik fő képessége, hogy tud alkalmazkodni az autó által nyújtott érzethez és tapadáshoz. De semmiképp sem lehet azt mondani, hogy valamit úgy tervezünk meg, hogy az egyetlen versenyzőhöz passzoljon. Csak igyekszünk a lehető leggyorsabb autót megtervezni és megépíteni, amelyet az eszközeink, a szimulációink és a szélcsatornánk az adott irányban megenged.”
Aprilia-uralommal indult a Katalán GP, a sor végén a Yamaha és a Honda
https://formula.hu/parc-ferme/36408
Barcelonában folytatódik a hétvégén a 2023-as MotoGP-szezon, amelynek tulajdonképpen most kezdődik a „második félideje”, hiszen a Katalán Nagydíjjal együtt tíz forduló van még hátra. Mindkét pénteki edzésen, így a Q2-be jutásról döntő délutánin is Aleix Espargaro volt a leggyorsabb, ráadásul az Aprilia kettős vezetésnek örülhetett, hiszen Maverick Vinales lett a második. Őket a világbajnokságot magabiztosan vezető Francesco Bagnaia követte a harmadik helyen, az első tízbe pedig a hajrában műszaki gondokkal is szembesülő Luca Marinin kívül az összes többi Ducati-versenyző, valamint a KTM-en ülő Brad Binder fért még be, azaz ők kvalifikálták magukat a szombat délelőtti időmérő második szakaszába.
Épp csak kicsúszott onnan a visszatérése óta mindössze harmadik hétvégéjét teljesítő Pol Espargaro, valamint a másik gyári KTM-en ülő Jack Miller, illetve az RNF Aprilia duója. A MotoGP-t néhány éve még uraló két japán gyártó viszont csúfosan szerepelt: a Yamahák és a Hondák foglalták el az utolsó hat pozíciót a rangsorban. A Yamaha délelőtt egyébként egy új kipufogóval is kísérletezett, de Fabio Quartararo délután már visszatért a korábbi verzióhoz, míg a Honda részéről Marc Marquez egy kicsúszást is produkált az első, tét nélküli szabadedzésen.
A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Háromszor megszakított időmérő edzésen avattak bajnokot az F3-ban
https://formula.hu/parc-ferme/36407
A Formula-3-ban már a szezonzáró fordulóra kerül sor a hétvégén Monzában, és mivel Gabriel Bortoleto komoly fölénnyel érkezett meg Olaszországra, esélye volt arra is, hogy már a kvalifikáción, a két verseny előtt bebiztosítsa a bajnoki címét. Ehhez az kellett, hogy egyik matematikailag még versenyben lévő üldözője, Paul Aron és Pepe Martí sem szerezze meg a két pontot érő pole-pozíciót.
A front-row seat for our points leader! #ItalianGP #F3 pic.twitter.com/PUAh0ioI8o
— Formula 3 (@Formula3) September 1, 2023
Nos, az időmérő végül le sem tudott futni, összesen háromszor kellett piros zászlóval megszakítani húsz perc alatt: először egy lassú vonatozás közben történt ütközés miatt, harmadjára pedig az éppen előtte élre álló Oliver Goethe balesete okán. Ez utóbbit követően a versenyirányítás úgy határozott, hogy már újra sem indítják a kvalifikációt, s mivel így Goethe szerezte meg a rajtelsőséget, eldőlt: a brazil Gabriel Bortoleto a 2023-as szezon Formula-3-as bajnoka!
Ami amúgy a rajtsorrendet illeti: Goethe mögött Caio Collet lett a második, Aron a harmadik, míg Bortoleto az ötödik pozícióba kvalifikálta magát.
„Jó a hír a sportnak” – Verstappen is reagált Hamilton F1-es hosszabbítására
https://formula.hu/parc-ferme/36405
A Formula-1-es Olasz Nagydíj felvezetésének legfontosabb híre az volt, hogy a Mercedes végre bejelentette, hogy Lewis Hamilton további két évre aláírt velük, így 2025 végéig a szintén hosszabbító George Russell csapattársa lesz a nyolcszoros konstruktőri világbajnok alakulatnál. A mezőny rangidőse, Fernando Alonso is beszélt arról, hogy mindez a brit motiváltságát mutatja, de természetesen a Hamiltont 2021-ben a trónról letaszító Max Verstappent is megkérdezték arról, mit gondol a hétszeres vb-első maradásáról és az esetleges jövőbeli csatáikról:
„Egyértelmű, hogy ez jó hír a sportnak” – nyilatkozta Monzában a Formula.hu jelenlétében a Red Bull címvédője. „Végső soron ez jó magának és a Mercedesnek, hiszen hosszú ideje egy csapatot alkotnak már, és nagyszerű számukra, hogy folytatják ezt az együttműködést. Ami a csatákat illeti, meg kell várnunk és látnunk, mi történik a csapatok között és hogyan fog mindenki teljesíteni a következő idényben.”
Játssz és nyerj a Formula.hu F1-es tippjátékával!
https://formula.hu/parc-ferme/36406
Ezen a héten is folytatódik a Formula.hu F1-es tippjátéka, a Formula Tipper: a bajnokság részletei, szabályzata, működése ezen a linken elérhető, és ha csatlakoztok a Formula.hu bajnokságához, akkor minden hétvégén nyerhettek.
Ugyanis aki a bajnokságban a legtöbb pontot szerzi az adott hétvége során, azt megajándékozzuk egy Autósport évkönyvvel, szerkesztőségünk évösszefoglaló kiadványával!
Akkor is érdemes tehát játszani, ha a bajnokságban már nincs esély jó végeredmény elérésére. Erre a hétvégére kicsit bővítettünk is a tippelési lehetőségeken, már 1-5, 6-10, 11-15, 16-20 helyezésekre is tippelhettek a futamon.
Ez Verstappen új sisakja az F1-es Olasz Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36404
Új bukósisakkal jelentkezik a hétvégére Max Verstappen, ezt mutatta be a nap folyamán, retro dizájnnal:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kezdődik az F1-es Olasz Nagydíj, íme a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/36402
Kezdődik az F1-es Olasz Nagydíj hétvégéje, lesz F2, F3 és MotoGP is: íme a pénteki menetrend!
Péntek
9:40 Formula–3, szabadedzés
10:45-11:30 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)
11:05-11:50 Formula–2, szabadedzés
13:30-14:30 Formula–1, első szabadedzés (M4 Sport)
15:00-16:00 MotoGP, edzés (Aréna4)
15:05-15:35 Formula–3, időmérő (M4 Sport)
16:00-16:30 Formula–2, időmérő (M4 Sport)
17:00-18:00 Formula–1, második szabadedzés (M4 Sport)
A hétvége teljes programja ezen a linken megtekinthető!
fotó: dppi
A Williams és a Ferrari harcolhat a dobogóért Monzában?
https://formula.hu/parc-ferme/36403
A speciális monzai pályán két csapatot vár a Red Bull mögé Fernando Alonso: szerinte a Williams és a Ferrari lehet gyors a hosszú egyenesekben és a kis légellenállást igénylő helyszínen.
„A mi adataink alapján két csapat emelkedhet ki most. Az egyik a Williams azzal a végsebességgel, amit mutattak a szezon eddigi szakaszában, a másik pedig a Ferrari lesz. Ahogy Kanadában is, ezek a hosszú egyenesek és a rövid kanyarok, a sikánok fekszenek nekik, ezekben nagyon gyorsak. Szóval szerintem ez a két csapat lesz a legnagyobb ellenfél számunkra és ők harcolhatnak majd egymással a dobogóért” – jósolt a kétszeres világbajnok.
fotó: dppi
Russell két óra alatt megegyezett a Mercedesszel
https://formula.hu/parc-ferme/36401
Lewis Hamiltonnal együtt George Russell is szerződést hosszabbított a Mercedes F1-es csapatával, a brit pilóta is 2025 végéig írt alá, vagyis egy esztendőt toldott hozzá a már meglévő kontraktusához.
Amíg viszont Hamiltonnal sokáig húzódott a részletek pontosítása, Russell saját bevallása szerint meglehetősen rövid tárgyalás után szignózta a dokumentumot.
„Nem hiszem, hogy két óránál tovább tartott a beszélgetés, csak egy este volt vacsora előtt. Sosem volt ez kérdés egyik oldalról sem, szóval nem igazán aggódtam” – mondta Russell az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki sajtónapján.
„Úgy érzem, hogy házasok vagyunk, 17 éves korom óta a csapat tagja vagyok és Toto nagyon világossá tette annak idején, hogy ha megnyerem az F3-at, akkor mehetek az F2-be, ha azt is megnyerem, akkor megyek az F1-be, ha jól végzem a dolgom a Williamsnél, akkor a Mercedesbe ülhetek, ott pedig lehet esélyem a világbajnoki címre. Elég világos volt a helyzet.”
fotó: dppi
Jön az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokság, az Extreme-H
https://formula.hu/parc-ferme/36399
Nagy bejelentést tett közösen az FIA és az Extreme-E: rövidesen életre hívják az első hidrogénhajtású tereprali-bajnokságot, az Extreme H-t. A tervekkel kapcsolatos híresztelések már tavaly felröppentek, a múlt hónapban pedig az első prototípus első tesztje is megtörtént. A tervek szerint 2025-ben indul el a széria, s egyből FIA-minősítést fog kapni, ha pedig a feltételek adottak és a sorozat megfelel a követelményeknek, 2026-tól már világbajnoki rangot kaphat az Extreme H, ezzel a nyolcadik ilyen szakág lenne a Formula-1, a Formula-E, a Rali-világbajnokság, az Endurance-világbajnokság, a Ralikrossz-világbajnokság, a Tereprali-vb és a Gokart-vb mellett.
Az Extreme-H versenygépét az Extreme-E-hez hasonlóan a Spark Racing Technology fejleszti majd, emellett várhatóan a formátum és a lebonyolítás is az elektromos tereprali-bajnokság mintáját fogja követni – beleértve az egy férfi, egy női versenyző felállást is csapatonként. Az egyelőre kérdéses, hogy az Extreme-H elindulása és világbajnoki rangra emelése mit jelent az Extreme-E jövője szempontjából: az alapító Alejandro Agag annyit erősített meg, hogy a széria jövőre még futni fog, méghozzá FIA-státusszal, de hogy mi lesz azt követően, a körülményeket mérlegelve fogják eldönteni, várhatóan a jövő év közepén.
Fotók: Mattia Binotto a monzai paddockban!
https://formula.hu/parc-ferme/36400
Ismerős arc tűnt fel az F1-es Olasz Nagydíj helyszínén a csütörtöki médianapon: a Ferraritól tavaly év végén távozó, az utolsó négy szezonjában a maranellóiakat csapatfőnökként irányító Mattia Binotto. Kollégánk, Mészáros Sándor képei alapján a szakemberrel szívesen fotózkodtak Scuderia-rajongó gyerekek, de a pletykák szerint ennél komolyabb célja lehet Binotto felbukkanásának, hiszen hosszú ideje tartja magát a híresztelés, hogy ő lehet az Alpine F1-es istállójának új vezetője Otmar Szafnauer távozása után.
Bemutatták az új F2-es autót Monzában – fotók és videó
https://formula.hu/parc-ferme/36398
Az F1-es Olasz Nagydíj csütörtöki napján, Monzában leplezték le a Formula-2 új versenygépét, amelyet a következő évtől láthatunk majd a pályákon. Az első számú formulaautós utánpótlás-sorozat 2018 óta használja a Dallara jelenlegi karosszériáját, a most bemutatott változatot 2026-ig tervezik bevetni, bár ezt meghosszabbíthatják 2028-ig. Az autót az illetékesek elmondása szerint a lehető legközelebb tervezték egy Formula-1-es géphez biztonsági, kinézeti, teljesítmény és fenntarthatósági szempontokból egyaránt, de hangsúlyozták a megfizethetőséget is.
Here it is! The car that we’ll drive into a new era!#F2 #RoadToF1 @fia pic.twitter.com/H81MQnxaqa
— Formula 2 (@Formula2) August 31, 2023
Kinézetre mind az első és a hátsó szárnyat át is alakították, különösen utóbbi szúrhat szemet extrém kialakításával. Abban nincs változás, hogy az F2-es autókat továbbra is a Mecachrome 3,4 literes turbómotorja hajtja majd, amely 620 lóerő leadására képes.
Schumacher dolgozik a visszatérésen, de „kifut az időből”
https://formula.hu/parc-ferme/36397
Mick Schumacher két haasos szezon után idén a Mercedes F1-es teszt- és tartalékversenyzőjeként tevékenykedik, de persze feltett szándéka újra versenyzői üléshez jutni. A dolgát nehezíti, hogy nem sok kiadó ülés van a 2024-es rajtrácson: az egyetlen, amelyre igazán eséllyel pályázhat, az a Williams egyik autója, de a grove-i istálló is egyelőre támogatja Logan Sargeantet. Maga Schumacher is tisztában van vele, hogy fogynak a lehetőségei: „Nem tudok határidőt meghatározni. Még dolgozom az ügyön. Kicsit kezdünk kifutni az időből, de szükségem van időre” – nyilatkozta a német pilóta a Sky Sports Germany kameráinak.
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff eközben nem először méltatja Schumachert: „Úgy vélem, megérdemli a helyet a mezőnyben. Amint hosszabb ideig nem érzed komfortosan magad az autóban, annál nagyobb nyomást helyezel magadra és annál kevésbé teljesítesz jól, és szerintem ez történt a Haasnál is. Gyors pilóta: ha nyersz az F3-ban és az F2-ben, akkor komoly potenciál rejlik benned, amit az F1-ben sosem tudott megmutatni. Örülök, hogy olyan harmadik pilótánk van, akiről tudom, hogy alkalmas a feladatra, hogy az egyik versenyzőnk romlott halat eszik! De óriási az is, amit a szimulátorban hozzátesz a csapathoz, olykor neki köszönhetjük a nagy ugrásokat péntekről szombatra, mert egész éjszaka vezet.”
fotó: DPPI
Felismerik-e egymást gyerekkori fotóikról az F1-es versenyzők?
https://formula.hu/parc-ferme/36396
Újabb résszel folytatódott a népszerű Grill the Grid-sorozat a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján. Ezúttal a pilótáknak egymás gyerekkori fotóiról kellett megmondaniuk, hogy kit ábrázolnak. Voltak képek, amelyeknél mindenki azonnal rávágta, ki látható rajta, annyira nem változott az adott versenyző – Valtteri Bottasnál ezen többen derültek is –, de voltak olyan gyerekkori fotók is, amelyek kifogtak a mezőnyön. A videó IDE vagy a képre kattintva indul:
Szingapúrba a leglágyabb gumikat viszi a Pirelli, de Japánra és Katarra „bekeményít”
https://formula.hu/parc-ferme/36395
Ismertette az európai szezon utáni első három F1-es nagydíjhétvége gumikiosztását a Pirelli. Nevében Szingapúrba, Japánba és Katarba is ugyanazt a három slick keveréket viszik, mint legutóbb (ez Lusail esetén 2021-et jelent), de csak nevében, ugyanis az utóbbi két helyszínen bevetendő C1-es abroncs valójában egy fokkal lágyabb, mint a tavalyi keverék, amely idén C0 néven fut, s amelyet még nem láthattunk versenyhétvégén éles körülmények között. Szingapúrba egyébként a három legpuhább (C3, C4 és C5) gumit szállítja a Pirelli, míg Suzukába és Dohába a C1–C2–C3 variációkat, mivel az említett két helyszín komoly terhelést ró az abroncsokra.
fotó: DPPI
Olyat hozhat az F1-es Olasz Nagydíj időjárása, amire hónapok óta nem volt példa
https://formula.hu/parc-ferme/36394
Ha valakinek az a benyomása, hogy idén szokatlanul sok Formula-1-es hétvégén játszik szerepet az eső, az nem téved: konkrétan a Miami Nagydíj volt az utolsó május elején, amelyiken egyetlen F1-es eseményt sem zavart meg csapadék (bár az egyik éjszaka ott is zuhogott), azaz immár zsinórban nyolc forduló zajlott le úgy, hogy legalább egyszer vizes volt a pálya a száguldó cirkusz szereplői számára.
Ez azonban változhat Monzában: a RacingNews365.com által közzétett időjárás-előrejelzés alapján jó esély van, hogy az Olasz Nagydíjat végig száraz körülmények között rendezzék. Némi esély van azért az esőre a péntek délutáni második szabadedzésen, de valószínűbb, hogy a felhők elkerülik a pályát és kellemes 24-26 fokban gyakorolhatnak a csapatok. Szombat reggel is elképzelhető csapadék, de ha így is lesz, az aszfalt vélhetően felszárad a harmadik szabadedzésre, délután pedig végig száraz lesz az idő. Vasárnap pedig nincs kérdés: a futam napján lesz a legmelegebb és gyakorlatilag nulla századék a sansz az esőre.
fotó: DPPI
Kiszállt a Formula-E-ből, kizárólag az F1-re fókuszál a Hugo Boss
https://formula.hu/parc-ferme/36393
A Formula.hu exkluzívan, elsőként számolhatott be róla, hogy értesüléseink szerint a Hugo Boss lehet az új névadója a Red Bull második számú F1-es alakulatának, az AlphaTaurinak. Most az is kiderült a Motorsport-Magazine.com portál jóvoltából, hogy a divatcég nem hosszabbította meg a szezon végén lejáró partneri szerződését az elektromos formulaautós világbajnoksággal, a Formula-E-vel, amellyel 2017 óta, azaz hat éve működött együtt támogatóként. Ezen kívül a Porsche autóin is feltűnt a logójuk. Daniel Grieder, a Hugo Boss elnök-vezérigazgatója a lapnak azt is elárulta, hogy mostantól az F1 az egyetlen fő fókusz: „A Hugo Boss átszervezi a jelenlegi sportbeli kötelezettségeit, és mostantól teljes mértékben a Formula-1-re fog koncentrálni” – fogalmazott.
A Hugo Boss jelenleg az Aston Martin partnereként van jelen a száguldó cirkuszban, az AlphaTauri névadó szponzori lehetőségével kapcsolatos híreszteléseket azonban a cég nem kívánta kommentálni.
fotó:DPPI
Lábra állhatott a spái tragikus balesetben könyök- és csigolyatörést szenvedő versenyző
https://formula.hu/parc-ferme/36392
Július legelején szenvedett halálos balesetet a Formula Regional esős spái futamán Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland autóját eltalálta Adam Fitzgerald, aki szintén súlyos sérüléseket szenvedett: eltört négy csigolyája, a szegycsontja és az egyik könyöke az ütközés következtében. A 19 éves pilótát hetekig kórházban tartották, a könyökét meg is műtötték. Most, nyolc héttel az incidense után az Instagram-oldalán posztolt arról, hogy újra elkezdhette az edzéseket.
„Meglepő, hogy alig két hónappal később szabadon tudok mozogni. Lenyűgöző, mennyire gyorsan gyógyul a test, az első két hétben az oldalamra sem tudtam fordulni, amikor az ágyban feküdtem, most pedig már járok” – írta Fitzgerald.
Érdekesség, hogy nem a belgiumi volt az első balesete idén a pilótának: előtte Imolában a hurkakerékvető okozott neki csigolyatörést, amelyből azonban gyorsan vissza tudott térni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megérkezett a Ferrari-film első kedvcsináló előzetese Adam Driverrel – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36391
Már hosszú ideje cikkeztek arról, hogy film készül a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari életéről. Most megérkezett hozzá az első kedvcsináló előzetes is. A címszereplő legendás csapatalapítót a többek között a legújabb Star Wars-trilógia Kylo Renjeként ismert Adam Driver játssza majd, de feltűnik a filmben még mások mellett Penelope Cruz és Shailene Woodley is. A rendező pedig az a Michael Mann, aki a 2019-es Ford vs. Ferrari (magyarul: Az aszfalt királyai) című filmnél produceri feladatokat látott el. A mozikban az év végén, december 28-án mutatják be a filmet.
A mozikban egyébként jelenleg is fut egy másik autóversenyzős film, a szintén megtörtént eseményeken alapuló Gran Turismo.
Mit művel Massa és mi várható ebben az ügyben?
https://formula.hu/parc-ferme/36390
Felipe Massa és ügyvédi csapata megírta a kártérítést követelő hivatalos levelet az FIA és az F1 vezetősége felé, ami némileg ironikus, hiszen utóbbi így annak a Stefano Domenicalinak szól, aki a 2008-as szezonban éppen Massa főnöke volt a Ferrarinál. A brazil szerint ő ezt az egész ügyet nem a pénzért csinálja, hanem az igazságért, és dobott egy adag sarat Alonsóra is, aki szerinte tudott mindenről.
Mit csinál Massa, miért csinálja és mit remélhet tőle, milyen következményekkel járhat a 2023-as év egyik legfurcsább F1-es sztorija?
A Formula.hu Pitwall című műsorában beszéltünk erről: