Ruandai versennyel térhet vissza az F1 Afrikába?
https://formula.hu/parc-ferme/38276
Miután az egyik fő célkitűzésnek kijelölt amerikai terjeszkedést már megvalósította a Formula-1, az utóbbi időben más területek felé fordították a figyelmüket. Az egyik ilyen fő célpont Afrika, amely kontinensen 1993 óta nem rendeztek világbajnoki nagydíjat. Az előző években fel is merült, hogy Kyalami és a Dél-afrikai Nagydíj visszatérhet a versenynaptárba, ám az a projekt végül (egyelőre) nem valósult meg.
Van viszont egy másik jelentkező: a Motorsport.com beszámolója szerint Ruanda szívesen vendégül látná az F1-et. Ráadásul mint azt Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója a lapnak elárulta: a közép-afrikai ország elég jó tervet tett le az asztalra, és rövidesen tárgyalni is fognak velük. „Komolyak a szándékaik. Egy jó tervet mutattak be, és valójában szeptember végén találkozni is fogunk velük. Egy állandó pályán rendeznék a versenyt” – tette hozzá a sportág vezetője, utalva arra, hogy az elmúlt időszak trendjével ellentétben Ruanda nem utcai helyszínt tervez. Domenicali megjegyezte: céljuk az afrikai visszatérés, de fontos, hogy megfelelő legyen a stratégiai terve a projektnek és szívesen is lássák őket.
Afrika mellett amúgy Ázsia a másik olyan terület, ahol bővítené a futamok számát a Formula-1: erről a területről Thaiföld lehet a jelentkező, ahol korábban bangkoki utcai versenyt emlegettek, de Domanicali szerint több opció is az asztalon van, s a szeptemberi Szingapúri Nagydíj után el is utazik az országba, hogy mérlegelje a lehetőségeket. Az F1-vezér azt hangsúlyozta: az egy szezonban szereplő nagydíjak jelenlegi 24-es számát nem tervezik bővíteni az új jelentkezők ellenére sem.
Hamilton: Fogalmam sincs, hol az esőkapcsoló
https://formula.hu/parc-ferme/39124
A nyolcadik helyről kezdi meg első ferraris F1-es nagydíját Lewis Hamilton, aki holnap új élményekkel gazdagodhat, hiszen először vezetheti esőben a Scuderia autóját, ha hihetünk az előrejelzéseknek. Az időmérőt követően a hétszeres világbajnok tréfásan úgy nyilatkozott, hogy azt sem tudja, hogy kell esős üzemmódra kapcsolni az SF-25-öst:
„Még soha nem vezettem ezt az autót esőben. Őszintén szólva azt sem tudom, hol van pontosan az esőkapcsoló, és azt sem, melyik gombokat kell majd megnyomnom holnap. Szóval ez újdonság lesz” – mondta a brit, aki komolyabbra fordítva arra is kitért, hogyan zajlik az adaptációs folyamata: „Ez apránként történik. Szerintem jó munkát végeztünk az előrelépés terén. Ám ha már van tapasztalatod egy autóval, akkor, ha egy problémával bejössz a bokszba, meg tudod mondani, hogy milyen irányba akarsz változtatni.”
„Most viszont nem tudom, melyik eszközt kell használnom” – fejtegette Hamilton. „Így most először teljes mértékben az mérnökeimre vagyok utalva, akik remek munkát végeznek. De korábban én mondtam meg nekik, hogy ezt vagy azt a beállítást akarom, most viszont erre egyáltalán nincs lehetőségem.”
A csapatrádióban szabad káromkodni, kivéve…
https://formula.hu/parc-ferme/39123
Az FIA a szezonnyitó F1-es Ausztrál Nagydíj előtt tisztázta, a versenyzők milyen szituációban kaphatnak pénz- (és adott esetben súlyosabb) büntetést káromkodásért a januárban bevezetett új „szankciós lista” alapján.
Sajtóbeszámolók szerint a szövetség közlése értemében a tiltás a sajtótájékoztatókra és a televíziós interjúkra vonatkozik, a csapatrádiós üzenetekre viszont nem – kivéve abban az esetben, ha kimondottan a sportfelügyelőket vagy más tisztviselőket (például a versenyigazgatót) támadja a versenyző az adott megnyilatkozással.
Az F1-ben még várat magára az első káromkodás miatti büntetés, a WRC-ben viszont már láthattunk egy ilyen szankciót: Adrien Fourmaux azt követően „szólta el magát”, hogy másodpercekkel egy szakasz vége után az orra alá dugtak egy mikrofont. 10 ezer eurója bánta.
Bortoleto: Remélem, Helmut Marko is megnézi a köridőket!
https://formula.hu/parc-ferme/39122
Miután Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója egy interjúban „B-versenyzőnek” nevezte a Sauber igazolását, akit intelligensnek tart, de sebességében kételkedik, Gabriel Bortoleto kijelentette: pályán mutatott eredményeivel fogja bebizonyítani, hogy Marko tévedett.
A bizonyítás első körére nem is kellett sokat várni, Bortoleto már legelső F1-es időmérőjén helyt állt: Andrea Kimi Antonellit megelőzve a Q2-be jutott, ahol a 15. végzett: egyetlen újoncként tudta legyőzni csapattársát, a rendkívül tapasztalt Nico Hülkenberget.
„Remélem, ő is megnézi majd a mai köridőket, de ahogy korábban is mondtam, és még mindig tartom magam, a véleménye nem fog az életemen változtatni. Remélem, hogy idővel bebizonyítom, tévedett” – szúrt oda Markónak az újonc. „Talán a mai volt ennek a kezdete. Ahogy mondtam, tartom a véleményem. Mindenkinek lehet véleménye, nehéz a szalagcímek közé kerülni, de biztos vagyok benne, hogy idővel bizonyítani fogom, tévedett.”
„Nem könnyű egy ilyen pályán, sok tapasztalt versenyző és világbajnok is megforgott” – mondta a 2024-es Formula-2-es bajnok Bortoleto időmérőjéről. A Q1-ben ő is bemutatott egy forgást, innen sikerült továbbjutó helyre kapaszkodnia. „Hibáztam, és először nem volt biztos, hogy az autó a pályán marad. Tudtam, hogy előrébb is végezhetek, akár Q3-ba juthatok, de nehéz volt ma, és azt hiszem, az autóban sem volt meg a tempó. Ezért kicsit túlerőltettem. A Q1-es szereplésnek azonban nagyon örülök, így is erős eredmény volt, és erős első időmérő F1-es karrieremben.”
Fotó: Stake F1 Team
„Az F1-nek égető szüksége volt Verstappenre” – Briatore
https://formula.hu/parc-ferme/39121
Flavio Briatore szerint nincs igazuk azoknak a rajongóknak, akik az agresszív stílusa miatt kritizálják Max Verstappent, az Alpine olasz tanácsadója három korábbi világbajnokhoz hasonlította a holland versenyzőt: „Michael Schumacherre, Fernando Alonsóra és Ayrton Sennára emlékeztet” – mondta Briatore a Sport.de-nek.
„Mindenki kritizálja ezt a srácot a látványos vezetési stílusa miatt. Ez marhaság! Új energiát hozott a sportba, az F1-nek égető szüksége volt egy új sztárra.”
Briatore ezt követően további párhuzamot vont Verstappen, illetve Schumacher és Senna között: „Michael egyszer éppen Sennával készült összebalhézni. Egy németországi teszt során Senna megragadta őt a gallérjánál fogva. Azt mondta neki, hogy ő a világbajnok, és Michaelnek több tiszteletet kellene mutatnia. Michaelt ez nem érdekelte. Ő maga is tiszteletet akart, ezért vezetett olyan agresszívan. Csak így lehet valaki világbajnok.”
Marquez évtizedes körrekordot döntött meg, Bagnaia elesett
https://formula.hu/parc-ferme/39120
Két héttel a thaiföldi nyitány után az egy év kihagyást követően visszatérő Termas de Rio Hondóban versenyez a hétvégén a MotoGP, amely számára két edzés volt a menü pénteken. Marc Marquez pedig ott folytatta, ahol Buriramban abbahagyta: mindkét gyakorláson a leggyorsabb volt, a Q2-es helyekről döntő délutáni tréningen futott 1:37,295-ös ráadásul új körrekord: a spanyol saját 11 éves csúcsát adta át a múltnak – igaz, elsőként Marco Bezzecchi javította meg azt az Apriliával. Az olasz végül amúgy csak negyedik lett, Fabio di Giannantonio és Alex Marquez férkőzött még be elé, azaz három Ducati zárt az élen.
Az első négyest a másik három márka egy-egy képviselője követte a sorban a KTM-es Brad Binder, a yamahás Alex Rins és a hondás Johann Zarco révén, sőt előbbi kettő csapattársa, Fabio Quartararo és Pedro Acosta jött utánuk – annak ellenére, hogy a franciának eleinte műszaki gondjai voltak, míg a spanyol a leintés után elesett. Francesco Bagnaia viszont még az utolsó percekben bukott, de végül így is megúszta, hogy ismét kicsússzon pénteken a top 10-ből, épp a tizedik helyen kvalifikálta magát a másnapi időmérő második szakaszába.
A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Marc Márquez | Ducati | 1'37.295 | |
2. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'37.430 | 0.135 |
3. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'37.496 | 0.201 |
4. | Marco Bezzecchi | Aprilia | 1'37.510 | 0.215 |
5. | Brad Binder | KTM | 1'37.546 | 0.251 |
6. | Alex Rins | Yamaha | 1'37.591 | 0.296 |
7. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'37.685 | 0.390 |
8. | Fabio Quartararo | Yamaha | 1'37.818 | 0.523 |
9. | Pedro Acosta | KTM | 1'37.827 | 0.532 |
10. | Francesco Bagnaia | Ducati | 1'37.834 | 0.539 |
11. | Ai Ogura | Trackhouse Aprilia | 1'37.855 | 0.560 |
12. | Franco Morbidelli | VR46 Ducati | 1'37.931 | 0.636 |
13. | Joan Mir | Honda | 1'37.975 | 0.680 |
14. | Jack Miller | Pramac Yamaha | 1'38.058 | 0.763 |
15. | Luca Marini | Honda | 1'38.136 | 0.841 |
16. | Maverick Viñales | Tech3 KTM | 1'38.315 | 1.020 |
17. | Fermín Aldeguer | Gresini Ducati | 1'38.347 | 1.052 |
18. | Miguel Oliveira | Pramac Yamaha | 1'38.649 | 1.354 |
19. | Somkiat Chantra | LCR Honda | 1'38.651 | 1.356 |
20. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'38.746 | 1.451 |
21. | Enea Bastianini | Tech3 KTM | 1'38.785 | 1.490 |
22. | Lorenzo Savadori | Aprilia | 1'39.076 | 1.781 |
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Bangkoki F1-es futamról egyeztet Domenicali – de vannak más érdeklődők is
https://formula.hu/parc-ferme/39119
Jövő héten Thaiföldre utazik a Formula-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali, hogy egy esetleges bangkoki verseny rendezéséről egyeztessen. A thaiföldi kormány részéről egy ideje már lehet hallani, hogy utcai futamot rendeznének Bangkokban, sőt az elmúlt hetekben az is felröppent pletykaként, hogy az ország akár el is engedné a MotoGP-nagydíjat, amelyet a burirami pályán rendeznek, az F1 érdekében. A nemrég plusz öt évre hosszabbító Domenicali azonban más potenciális jelentkezőkről is beszélt a Sky Sports F1-nek nyilatkozva:
„Úgy gondolom, a jó dolog, amit az elmúlt néhány évben csináltunk, hogy azokra a területekre koncentráltunk, amelyekről hisszük, hogy a Formula-1 jövőjét jelentik. Rengeteg figyelmet kapunk a világ más tájairól. És amúgy a melbourne-i futam vége után elmegyek Bangkokba, ahol potenciális érdeklődés van a kormány részéről, hogy valamit fejlesszenek ott. Vannak más helyek Európában is, és mint tudjátok, vannak érdeklődők Afrikában és Dél-Amerikában is.”
Ami a Domenicali által említett helyszíneket illeti: Afrikában kvázi versenyt fut Ruanda és Dél-Afrika a nagydíjrendezésért, Dél-Amerikában a Franco Colapinto-hatás után cikkeztek Argentína esetleges visszatéréséről, míg Európa kapcsán időről időre felmerül Németország és Franciaország potenciális érdeklődése. Az biztos, hogy az F1 a jelenlegi 24 futamos maximumot tartaná, jövőre viszont érkezik a Madring nevet kapó új utcai pálya Madridban – igaz, Imola és Mexikóváros szerződése az idei évben lejár, Zandvoort biztosan nem hosszabbít 2026 utánra, Spa pedig rotációs megállapodást írt alá, így azért lehet hely a naptárban új pályák számára.
fotó: DPPI
Sajtó: Érdeklődött Verstappennél a McLaren?
https://formula.hu/parc-ferme/39118
A De Telegraaf értesülései szerint a McLaren nemrég érdeklődött Max Verstappen szerződési helyzetéről.
A holland lap szerint a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown megvizsgálta annak lehetőségét, hogy a négyszeres világbajnokot szerződtessék a Red Bulltól.
Brown maga is megerősítette a megkeresést, de ragaszkodik ahhoz, hogy pusztán információszerzésről volt szó. A McLaren és Verstappen közötti konkrét tárgyalások sosem valósultak meg, így a wokingi székhelyű csapatnál jelenleg két pilóta is hosszú távú szerződéssel rendelkezik.
Lando Norrisnak legalább 2028 végéig van szerződése a McLarennel, míg Oscar Piastri a hazai futam előtt írta alá új, többéves szerződését.
fotó: McLaren
F2: Prema-pole a szezonnyitó időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/39117
A Formula-3 után a Formula-2 pilótái is kigurultak a pályára Melbourne-ben a széria idei első időmérőjére. Az újoncokkal és ismerősen csengő nevekkel teli mezőny leggyorsabbja az első negyedóra után a regnáló F3-as bajnok, Leonardo Fornaroli volt az Invicta volánja mögött, őt a Prema szintén az F3-ból fellépett pilótája, Gabriele Mini követte. A harmadik helyen az a Jak Crawford állt ekkor, aki az egyike volt annak a néhány versenyzőnek, akik már a szezon kezdete előtt rajthelybüntetést kaptak a hétvégi futamokra. Arról, hogy ez hogyan volt lehetséges, itt írtunk bővebben.
Az utolsó percekben folyamatosan javultak az időeredmények: először a már rutinosnak számító Victor Martins ugrott az élre, Crawford is javított a második helyre. Hamarosan Mini taszította le az élről Martins-t a Premával, miközben csapattársa, a másik premás Sebastian Montoya szenvedett, csupán a mezőny második felében kullogott.
A gumik nem bírták az időmérő végéig, a többség nem tudott javítani a harmadik szektorban utolsó próbálkozásaik során, így az olasz Alpine-junior maradt az élen, és ő kezdheti majd a pole-pozícióból a főfutamot – hacsak idő közben nem büntetik meg feltartás miatt, jelenleg is vizsgálják az esetet. Így aztán a második Martins még reménykedhet. Montoya épphogy lemaradt a fordított rajtrácsos pole-pozícióról, de végül csak a 11. lett, így Fornaroli kezdheti majd az élről a sprintfutamot. A Red Bull akadémistája, Arvid Lindblad csupán a 14. helyen végzett.
A Formula-2 melbourne-i időmérőjének végeredménye:
Hely | Pilóta | Csapat | Idő | Hátrány | ![]() |
1 | Gabriele Mini | Prema Racing | 1:29.286 | ||
2 | Victor Martins | ART Grand Prix | 1:29.400 | 0.114 | |
3 | Jak Crawford | DAMS Lucas Oil | 1:29.587 | 0.301 | |
4 | R.Verschoor | MP Motorsport | 1:29.650 | 0.364 | |
5 | Alex Dunne | Rodin Motorsport | 1:29.802 | 0.516 | |
6 | Roman Staněk | Invicta Racing | 1:29.835 | 0.549 | |
7 | Dino Beganovic | Hitech TGR | 1:29.851 | 0.565 | |
8 | Luke Browning | Hitech TGR | 1:29.867 | 0.581 | |
9 | Joshua Duerksen | AIX Racing | 1:29.938 | 0.652 | |
10 | L.Fornaroli | Invicta Racing | 1:29.948 | 0.662 | |
11 | S.Montoya | Prema Racing | 1:30.013 | 0.727 | |
12 | Ritomo Miyata | ART Grand Prix | 1:30.017 | 0.731 | |
13 | Kush Maini | DAMS Lucas Oil | 1:30.058 | 0.772 | |
14 | Arvid Lindblad | Campos Racing | 1:30.089 | 0.803 | |
15 | Sami Meguetounif | Trident | 1:30.239 | 0.953 | |
16 | Pepe Martí | Campos Racing | 1:30.271 | 0.985 | |
17 | Amaury Cordeel | Rodin Motorsport | 1:30.352 | 1.066 | |
18 | R.Villagómez | Van Amersfoort Racing | 1:30.656 | 1.370 | |
19 | Oliver Goethe | MP Motorsport | 1:31.308 | 2.022 | |
20 | John Bennett | Van Amersfoort Racing | 1:31.406 | 2.120 | |
21 | Cian Shields | AIX Racing | 1:31.516 | 2.230 | |
- | Max Esterson | Trident | - | ||
![]() |
Egy szürreális bakit és a McLaren-junior balesetét hozta az F3 időmérője
https://formula.hu/parc-ferme/39116
A Formula-1 mellett a juniorkategóriák számára is megkezdődött a 2025-ös szezon Ausztráliában. A Formula-3 újoncokkal teletűzdelt mezőnye gurult ki először a pályára a széria időmérőjére, amelyet nem úsztak meg piros zászló nélkül: pár perccel a kvalifikáció vége előtt a McLaren-junior Brando Badoer – a korábbi F1-es versenyző Luca Badoer fia – hibázott, és tette háttal a falba a Premát.
A hátralévő pár percben sem folytatódhatott zavartalanul a körözés. Először Theophile Nael csapata, a Van Amersfoort Racing bakizott egy hatalmasat, ugyanis rajtahagytak a pilóta autóján egy hűtőberendezést, és így engedték vissza a pályára. Majd Christian Ho autója állt le a pályán, piros zászlós megszakítást okozva, amely után már nem folytatták a kvalifikációt.
Végül a Trident sajátította ki az első két helyet: Rafael Camara szerezte meg a pole-pozíciót, mögötte Noah Stromsted zárt. Nael a VAR buta hibája ellenére is jól járt, ugyanis maradt a harmadik helyen. A Formula-3 hétvégéje magyar idő szerint szombat hajnali 1:15-kor folytatódik majd a sprintfutammal, amelyet az M4 Sport élőben közvetít.
A Formula-3 melbourne-i időmérőjének végeredménye:
Hely | Pilóta | Csapat | Idő | Hátrány | ![]() |
1 | Rafael Câmara | Trident | 1:34.999 | ||
2 | Noah Stromsted | Trident | 1:35.128 | 0.129 | |
3 | Théophile Naël | Van Amersfoort Racing | 1:35.566 | 0.567 | |
4 | Nikita Bedrin | AIX Racing | 1:35.770 | 0.771 | |
5 | Tim Tramnitz | MP Motorsport | 1:35.825 | 0.826 | |
6 | Charlie Wurz | Trident | 1:35.839 | 0.840 | |
7 | T.Inthraphuvasak | Campos Racing | 1:35.924 | 0.925 | |
8 | Ugo Ugochukwu | Prema Racing | 1:36.038 | 1.039 | |
9 | M.K.Stenshorne | Hitech TGR | 1:36.119 | 1.120 | |
10 | Roman Bilinski | Rodin Motorsport | 1:36.125 | 1.126 | |
11 | Matías Zagazeta | DAMS Lucas Oil | 1:36.232 | 1.233 | |
12 | Santiago Ramos | Van Amersfoort Racing | 1:36.268 | 1.269 | |
13 | Josh Dufek | Hitech TGR | 1:36.292 | 1.293 | |
14 | A.Giusti | MP Motorsport | 1:36.336 | 1.337 | |
15 | Louis Sharp | Rodin Motorsport | 1:36.344 | 1.345 | |
16 | Nikola Tsolov | Campos Racing | 1:36.490 | 1.491 | |
17 | L.Van Hoepen | ART Grand Prix | 1:36.655 | 1.656 | |
18 | Callum Voisin | Rodin Motorsport | 1:36.669 | 1.670 | |
19 | Brando Badoer | Prema Racing | 1:36.702 | 1.703 | |
20 | Noel León | Prema Racing | 1:36.742 | 1.743 | |
21 | F.J.Sagrera | AIX Racing | 1:36.818 | 1.819 | |
22 | James Wharton | ART Grand Prix | 1:36.988 | 1.989 | |
23 | Christian Ho | DAMS Lucas Oil | 1:37.181 | 2.182 | |
24 | Mari Boya | Campos Racing | 1:37.426 | 2.427 | |
25 | Tuukka Taponen | ART Grand Prix | 1:37.574 | 2.575 | |
26 | Gerrard Xie | Hitech TGR | 1:37.819 | 2.820 | |
27 | I.F.Domingues | Van Amersfoort Racing | 1:38.117 | 3.118 | |
28 | N.Marinangeli | AIX Racing | 1:38.786 | 3.787 | |
29 | Nicola Lacorte | DAMS Lucas Oil | 1:49.362 | 14.363 | |
30 | B.del Pino | MP Motorsport | 1:36.971 | 1.972 | |
![]() |
![]() |
Videó: Megérkezett az F1 című film első igazi előzetese
https://formula.hu/parc-ferme/39115
A 2025-ös szezon előestéjén debütált a szimplán F1 címet viselő mozifilm első teljes trailere: eddig csupán két rövid ízelítőt láthattunk az alkotásból, alább viszont mutatjuk az első hosszabb előzetest. A film a fiktív APXGP csapat két pilótájáról, a fiatal Joshua Pearce-ről (Damson Idris) és a visszavonulásából visszatérő veterán Sonny Hayesről (Brad Pitt) szól, de feltűnnek a tényleges mezőny tagjai – és pályái – is. Az F1 a tervek szerint június végén kerül a mozikba.
Mikor lesz pénteken a két F1-es szabadedzés?
https://formula.hu/parc-ferme/39114
Pénteken elrajtol az F1-es szezon Melbourne-ben, viszont az időeltolódás miatt nagyon korán kell felkelnie annak, aki élőben szeretné nézni az eseményeket.
Pénteken 2:30-kor kezdődik az első, és 6:00-kor a második szabadedzés, amelyeket az M4 Sport élőben közvetít.
A hétvége teljes programja itt megtekinthető!
fotó: F1
F2: Már a melbourne-i szabadedzés előtt kiszórtak hat tízhelyes rajtbüntetést
https://formula.hu/parc-ferme/39113
Büntetések tömkelegét osztották ki három Formula-2-es csapat hat versenyzőjének Ausztráliában – még azelőtt, hogy a szezonnyitó versenyhétvége a pénteki szabadedzésen ténylegesen elkezdődött volna. A DAMS, a Rodin és a Trident csapatok még a barcelonai tesztelésen vétettek a szabályok ellen: autóik karosszériáján úgy módosítottak, hogy extra szenzorokat helyezhessenek el. Az egységes karosszériát használó F2-ben tiltott a módosítás, valamint az extra áramlásmérő szenzorok használata is.
Négy autón történt tiltott módosítás a teszten: a Rodinnál Alex Dunne és Christian Mansell autóján, a DAMS-nél Jak Crawford (a képen), a Rodinnál pedig Max Esterson versenygépén. A versenyfelügyelők minden esetben 10 ezer eurós pénzbírságot szabtak ki a csapatra (azaz a Rodin esetében 20 ezer euró a büntetés összege), valamint tíz rajthelyes hátrasorolást az érintett autókra. A Rodin esetében a szezonkezdet előtt napokkal visszalépő Manselltől Amaury Cordeel örökölte meg a rajtbüntetést.
De nem úszta meg a két csapattárs sem, akik szabályos autóval teszteltek: a DAMS-es Kush Maini és tridentes Sami Meguetounif azért kapta meg a tízhelyes rajtbüntetést (pénzbírság nélkül), mert a szabálytalanul gyűjtött adatokból a teljes csapat profitált.
A rajtbüntetés a hétvége mindkét futamára vonatkozik, viszont mivel tulajdonképpen nem a versenyzőket, hanem a csapatokat szankcionálták, büntetőpont nem jár utánuk. A stewardok emellett egy további büntetést javasolnak: az érintett négy autó a következő, bahreini háromnapos teszten csak két napot tesztelhessen, és a rendelkezésre álló gumimennyiség ennek arányában módosuljon.
Tsunoda: Hazugság lenne azt mondani, hogy örültem Lawsonnak
https://formula.hu/parc-ferme/39112
A Red Bull-ülésről lemaradó Yuki Tsunoda már az F1 75 show-n beszélt arról, nem volt annyira dühös és csalódott a döntés miatt, mint gondolnánk, mert fel volt készülve rá, hogy a csapat Liam Lawsont választja. Ausztráliában hozzátette, nem tudott őszintén örülni az új-zélandinak, de a baráti kapcsolat megmaradt köztük.
„Először is, hazugság lenne azt mondani, hogy örültem neki, de ő egyértelműen azt tette, amit tennie kellett. A legjobbját nyújtotta, százszázalékos teljesítményt, akárcsak én, a végén pedig a Red Bullon állt, hogyan döntenek. De nem feltétlenül uralkodnak rajtam óriási érzések, az van, ami. Ami a baráti kapcsolatot illeti, továbbra is barátok vagyunk, ez biztos, csevegünk egymással, beszélünk, hiszen csapattársak voltunk alsóbb kategóriákban is” – mondta Tsunoda a melbourne-i sajtónapon.
„Harminc perccel a bejelentés előtt mondták meg, és az igazat megvallva nem firtattam a dolgokat. De nem az volt a benyomásom, hogy a teljesítmény miatt választottak így, inkább úgy éreztem, a közhangulathoz volt köze” – beszélt arról Tsunoda, milyen körülmények között értesült a hírről. A japán arról beszélt, a Red Bullnál céloztak arra, esélyei nem foszlottak teljesen szét.
„Egyértelműen kimondták, ebben a világban bármi megtörténhet, és láttuk tavaly, mi történt. Ezért tovább kell folytatnom, amit csinálok.”
Fotó: Red Bull Content Pool
Így teltek Newey első napjai az Aston Martinnál
https://formula.hu/parc-ferme/39111
Múlt hétfőn, március 3-án állt munkába hivatalosan is „ügyvezető technikai partnerként” Adrian Newey az Aston Martin Formula-1-es alakulatánál. Mérföldkő volt ez a csapat életében, hiszen az F1 történetének legsikeresebb tervezője érkezett meg hozzájuk, ennek ellenére az Aston nemigen kerített nagy hírverést az esemény köré – ellentétben a tavaly szeptemberi bejelentéssel.
A nemrég kinevezett csapatfőnök, Andy Cowell ugyanakkor némi bepillantást engedett Newey első napjaiba az istálló Ausztrál Nagydíj előtti előzetesében: „Óriási érdeklődés övezte Adrian érkezését, de ő nem a nagy ünneplések híve. Besétált az irodájába az AMR technológiai kampuszán, lerakta a táskáját, és egyből részt vett egy koncepciós megbeszélésén, ahol az autó egyik területét tárgyalták ki.”
„Azonnal beágyazta magát a csapatba. Találkozott az összes vezetői csapatunkkal, és gyorsan elmerült a mérnökeinkkel, figyelmesen hallgatva, mit mondanak az elvégzett munkájukról. Végső soron ő egy mérnök, aki segít a versenyautóink tervezésében. Csak feltűrte az ingujját és rögtön belevetette magát a munkába. Kérdéseket tesz fel, véleményt formál, és friss perspektívát hoz be. Örülünk, hogy itt van velünk.”
Cowell természetesen az F1-es Ausztrál Nagydíj helyszínén is kapott Newey-ról kérdéseket, és elárulta, hogy máris látni a szakember hatását: „Máris van néhány terület… mosolygok magamban. Nem fogok részleteket elárulni, mert nem akarom, hogy a riválisaink megtudják, de van pár terület, ahol máris azt mondja, hogy ’Mehetnék esetleg ebbe az irányba? Megcsinálhatnánk ezt?’. És a mérnökök ránéznek és azt mondják: ’oh, oké, megpróbáljuk’. És szerintem ez az Adrian-effektus.”
FIM: Ütemterv szerint haladnak a munkálatok a Balaton Park Circuiten
https://formula.hu/parc-ferme/39110
A nyáron bő három évtized után látogat ismét hazánkba a MotoGP és a Superbike-világbajnokság: előbb utóbbi mezőnye csap össze a két éve átadott Balaton Park Circuiten július utolsó hétvégéjén, majd augusztus 22-től 24-ig rendezik a gyorsaságimotoros-vb Magyar Nagydíját. Mindehhez azonban szükség van három ponton is a balatonfőkajári pálya nyomvonalának átalakítására (plusz egyéb fejlesztésekre): a munkálatok még tavaly ősszel kezdődtek, s a MotoGP-t felügyelő FIM jelentése szerint megfelelő ütemben haladnak:
„Azt mondták nekem, minden a tervek szerint halad” – nyilatkozta a motoros szövetség elnöke, Jorge Viegas a minap a SpeedWeek.com szaklapnak. A FIM biztonságért felelős tisztviselője, Tome Alfonso további részleteket is elárult: „Legutóbb február 13-án tett ellenőrző látogatást a FIM a Balaton Park Circuiten. Zajlanak a munkálatok a pályán a novemberben megkapott tervek szerint, amelyet ellenőriztünk a látogatás során. A munka ütemterv szerint halad, megfelel a FIM követelményeinek, és ha az időjárás lehetővé teszi, június közepére befejeződik.”
Arról, hogyan haladnak a munkálatok a Balaton Park Circuiten, néhány hete Talmácsi Gáborral beszélgettünk a Formula Motocast adásában:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Villenuve: Doohannek a belét is ki kell vezetnie, Bortoleto helyzete a legkönnyebb
https://formula.hu/parc-ferme/39109
Az Ausztráliába kalandos úton eljutó 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve az újoncok helyzetét elemezte: kezdve az alpine-os Jack Doohannel, aki eddig nem győzte meg a kanadait, ráadásul a Franco Colapinto formájában rá nehezedő nyomás miatt különösen nehéz dolga lesz az idényben.
„Doohanen nagy nyomás van, mert sok éven át extra pilóta volt, csak tesztelt, nem versenyzett. A tavalyi szezon végi futama sem volt meggyőző, ha egy versenyt kapsz az év végén, akkor ennél kicsit keményebbnek kell lenned” – idézi a Williamshez nagyköveti státuszban visszatérő Villeneuve-öt a RacingNews365. „A belét is ki kell vezetnie, legrosszabb esetben Gasly szintjét kell hoznia. Nem mögötte lenni, a szintjén, pár század különbséggel. Sőt, le kell győznie őt.”
„Minden szem Antonellire és Lawsonra fog szegeződni” – folytatta azzal, hogy a legtöbb figyelmet a Mercedes és a Red Bull új szerzeményei kapják, a legkevesebb nyomás pedig Gabriel Bortoletóra fog nehezedni a Saubernél.
„Egy elvárások nélküli csapatnál lesz, nagyon tapasztalt csapattárstól tanulhat. Minden újonc közül ő van a legkönnyebb, legbiztonságosabb pozícióban. Ha okos, hagy időt magának és tanul Hülkenbergtől, mert senki sem fog túlzottan figyelni a Sauberre ott leghátul” – beszélt a brazil debütánsról Villeneuve.
Bottas visszatérne az F1-be, de B terve is van
https://formula.hu/parc-ferme/39108
Miután a Saubernél nem kapott versenyzői ülést az idei évre Valtteri Bottas, a finn versenyző visszatért a Mercedeshez, ahol teszt- és tartalékpilótaként kap szerepet. Bottas célja egyértelmű: jövőre ismét teljes értékű versenyzőként erősítené az F1-es mezőnyt, de az IndyCar is ott van a listáján.
''Az a célom, hogy a következő években ismét a Formula–1-ben versenyezzek – majd meglátjuk, mi történik. Jelenleg ez a motivációm, és keményen dolgozom a visszatérésen. Az majd idővel kiderül, hogy hol lesz lehetőségem erre. Emiatt is izgalmas lesz számomra ez az év, hiszen ki kell találnunk, hogy mit fogok csinálni 2026-ban” – mondta Bottas.
„Az elsődleges prioritás az, hogy az F1-ben legyek. Ha ez nem jönne össze, akkor komolyan fontolóra kell vennem más alternatívákat, ami szintén teljes munkaidős versenyzés. Minden lehetőséget meg kell vizsgálnom, de az biztos, hogy az IndyCar egy lehetséges opció lenne. Ebben a pillanatban azonban nem gondolkodom ezen, most kizárólag az F1-re koncentrálok” – tette hozzá a 10-szeres F1-es futamgyőztes.
„12 évig próbáltam rávenni, bezzeg a Ferrarinál már az első napján öltönyt vett fel!” – Wolff Hamiltonról
https://formula.hu/parc-ferme/39107
Már több mint egy éve annak, hogy bejelentették, hogy Lewis Hamilton 12 év után elhagyja a Mercedest, de még mindig szürreálisnak hathat, hogy néhány napon belül rajthoz áll első ferraris Formula-1-es nagydíján. Volt főnöke, Toto Wolff ugyanakkor mostanra megszokta a pilóta látványát vörös overallban:
„Először furcsa volt belegondolni, hogyan fog kinézni, miután olyan sok időt töltött a Mercedesnél. De aztán felöltötte a vörös ruhát és beült a piros autóba. Ebben a rohanó világunkban gyorsan hozzászoksz ehhez. Mostanra egy teljes megszokott kép lett számomra” – fogalmazott az OE24-nek Wolff.
A Mercedes-vezér kicsit tréfálkozott is Hamilton egyből ikonikussá váló első ferraris fotójával: „Volt benne valami ikonikus, ahogy ott állt Keresztapa-öltözékben egy öltönyben. Mondtam is neki, hogy ’12 évig próbáltalak rávenni, hogy vegyél fel egy öltönyt, erre a Ferrarinál rögtön az első napon így teszel’. Mindketten sokat nevettünk ezen” – árulta el Wolff, aki személyes szinten továbbra is jó kapcsolatot ápol a hétszeres világbajnokkal: „Nagyon jó barátok vagyunk. Személyes szinten a legjobbakat kívánom neki, de a versenypályán le akarjuk őt győzni” – jelentette ki.
Újabb F1-es tartalékversenyzőt jelentett be az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/39106
Néhány nappal a 2025-ös Formula-1-es szezon startja előtt az Alpine bejelentette, hogy a versenyzői akadémiájuk tagja, Kush Maini teszt- és tartalékpilótává lép elő idén. Maini ezzel már a negyedik (!) versenyző lesz, aki ezt a posztot tölti be az enstone-i alakulatnál: decemberben a tavalyi F2-es bronzérmes Paul Aront igazolta le a gárda, januárban pedig a WEC-világbajnok Ryo Hirakawát, valamint a Williamsszel tavaly idény közben beugrott Franco Colapintót – akivel kapcsolatban folyamatosak a találgatások, hogy akár néhány nagydíj után versenyzői üléshez is juthat Jack Doohan helyén.
Maini 2023 őszén csatlakozott az Alpine akadémiájához, tavaly az ő támogatásukkal versenyzett a Formula-2-ben, ahol öt dobogós helyezést ért el, közte egy győzelemmel a Hungaroringen. Az indiai idén is az F2-ben folytatja a DAMS csapatával, de közben új szerepköre révén korábbi F1-es autókkal fog tesztelni (az úgynevezett TPC-teszteken 2021 és 2023 közötti versenygépekkel lehet körözni), hogy fejlesszék a képességeit, emellett a szimulátorban fogja segíteni az Alpine munkáját.
Norrist tartják olvasóink a 2025-ös F1-es vb-cím favoritjának
https://formula.hu/parc-ferme/39105
Az elmúlt napokban arra voltunk kíváncsiak szavazásunkban, hogy olvasóink szerint ki nyeri 2025-ben a pilóták világbajnoki címét a Formula-1-ben. A legtöbb voksot Lando Norris kapta: a McLaren britjét tekintik olvasóink a favoritnak a szavazatok 28 százalékával. A második fő esélyesnek Max Verstappen számít olvasóinknál, a címvédő a voksok 25 százalékát gyűjtötte be, míg a képzeletbeli dobogóra Charles Leclerc fért még fel 20 százalékkal. Arra, hogy Lewis Hamilton egyből csúcsra ér a Ferrarival, a szavazók 19 százaléka tippelt, 4 százalék jelölte Oscar Piastrit, és mindössze 1 százalék George Russellt végső győztesnek, míg a szavazók 3 százaléka a „más” opciót jelölte meg.
Arra, hogy szerintetek ki lesz a konstruktőri világbajnok idén az F1-ben, IDE KATTINTVA lehet szavazni.