„Russell túlerőltette, 110%-ot akart” – Montoya
https://formula.hu/parc-ferme/38052
George Russell hozzáállását értékelte Juan Pablo Montoya: a korábbi F1-es pilóta szerint túllépte a határokat a brit, de ő megérti, hogy miért akart mindenáron erőn felül teljesíteni a múlt hétvégi Kanadai Nagydíjon.
„Azért hibázott, mert 110%-on akart menni végig. Ha megnézzük, amikor odakerült a Mercedeshez, a csapat azóta nem tud nyerni. Győzött 2022-ben Brazíliában és ennyi, a Mercedes tavaly sem volt gyors, és idén sem az eddig. Szóval ha van esélyed nyerni, akkor nem fogsz konzervatívan vezetni” – mondta Montoya.
„A probléma az, hogy pontosan a hibái miatt nem lett végül esélye a győzelemre. Túl sokat hibázott, de nem szabad elítélni azért, mert megpróbálta. Azért hibázott, mert túl gyorsan ment, mert őrült módon erőltette” – tette hozzá a kolumbiai.
Videón a felújított melbourne-i pálya
https://formula.hu/parc-ferme/31311
Mint beszámoltunk róla, kihasználta a koronavírus miatti kétéves kényszerszünetet Melbourne, és az idei visszatérése előtt átszabta az Albert Park pályáját. A módosítások mellett azért döntöttek, hogy több előzési lehetőséget teremtsenek, és a korábbiaknál izgalmasabb Ausztrál Nagydíjakat láthassunk. Többek között a 9-10-es kanyarkombinációt gyorsították, de más kanyarokat is kiszélesítettek a tempó növelése érdekében, emellett újra is aszfaltozták a pályát, amelyet 1996 óta nem tettek meg. Minderről egy vidót is közzétettek:
Videó: Túra az Aston Martin központjában
https://formula.hu/parc-ferme/31310
Az Aston Martin F1-es csapata a YouTube-on tett közzé egy videót, melyben elkalauzolnak bennünket a csapat központjában és betekinthetünk a fejlesztési munkálatok kulisszái mögé.
Mondd, ki a kedvenc pilótád – egy csavarral!
https://formula.hu/parc-ferme/31309
Érdekes kis feladványt tett közzé közösségi oldalain az F1. Azt az egyszerű kérdést tette fel a rajongóknak, ki a kedvenc versenyzőjük – azonban a válaszhoz a billentyűzetből kihúzott jónéhány alapvető fontosságú betűt. Ti ilyen megkötésekkel meg tudnátok mondani, ki a kedvencetek?
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ki fizeti Zhou ülését?
https://formula.hu/parc-ferme/31308
Persze, rávághatjuk, hogy a kínaiak. De azért ez így kissé tág kategória… A Formula Podcast legutóbbi adásában többek között arról is szó esett, hogy egyelőre homály fedi azokat a támogatókat, akik az F1-be segítették az első kínai pilótát azt követően, hogy a tavalyi év egy szakában anyagilag reménytelennek tűnt a helyzete. Az adás Zhouról szóló szakasza 35:59-től kezdődik.
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Nem adja fel F1-es álmát az IndyCar sztárja
https://formula.hu/parc-ferme/31307
Amikor a Sauber/Alfa Romeo tavaly közel állt ahhoz, hogy Michael Andretti bevásárolja magát a csapatba, egyúttal az is szóba került, hogy hozna magával egy amerikai tehetséget, Colton Hertát. Andretti végül kihátrált az üzletből, így egyelőre Herta F1-es szereplése is csak álom maradt, ám ő kijelentette, ettől ő még nem adja fel. A 21 éves versenyző, aki az IndyCar történetének valaha volt legfiatalabb futamgyőztese, persze elégedett a mostani kategóriájával is, de sose utasítaná vissza, ha valamilyen úton a száguldó cirkuszba kerülhetne.
„Sok dolgot szeretnék a karrierem során, néhányhoz pedig megfelelő időzítés kell. A Formula-1 is ilyen. 28 évesen sajnos már nem fogsz bekerülni. Most épp időben lennék, ha megkapnám a lehetőséget. Átgondolnám persze, de minden valószínűség szerint élnék vele, mert karrierem egy pontján szeretnék a Formula-1-ben versenyezni” – nyilatkozta. Azt is hozzátette, az F1 után még mindig szívesen visszatérne a tengerentúli sorozatba.
A kivétel erősíti a szabályt: Silverstone-ban mégis lehet légiparádé
https://formula.hu/parc-ferme/31306
A héten érkezett az információ, hogy az idei szezontól kezdve az F1 vezetősége betiltja a hagyományos, verseny előtti légibemutatókat, amelyek során katonai repülőgépek vezettek fel egy-egy nagydíjat. A szigorítás oka, hogy a sport szeretne környezetbarát irányba elmozdulni, ebbe pedig nem fér bele az a légszennyezés, amelyet ez a parádé jelent, emellett túlzott katonai erőfitogtatásnak is tekintették.
Többek között Monzához és Silverstone-hoz is hozzátartozott a látvány, és a hírek szerint a Brit Nagydíj mégiscsak megkapta az engedélyt a bemutatóra. A szervezők külön kérése volt ez, és azzal indokolták, hogy az általuk használt gépek nem katonai színekben repülnek. Hasonló módon Monza is szeretné megőrizni azt a tradíciót, hogy a verseny előtt a trikolórt láthatjuk a levegőben, az illetékesek még gondolkodnak rajta, hogyan lehetne ezt kivitelezni.
Az új szabály a repülőket nem törli ugyanakkor teljesen a programból, civil gépek ugyanis, környezetbarát üzemanyaggal hajtva engedélyezettek lesznek továbbra is.
Játssz rossis sapkáért a Formula Motocasttal!
https://formula.hu/parc-ferme/31305
Ismét nyereményjátékot hirdettünk MotoGP-s podcastműsorunk, a Formula Motocast idei első, a királykategória elmúlt 20 évének legjobb versenyzőit rangsoroló adásában: az alábbi képen látható Valentino Rossi-sapkát sorsoljuk ki! Ahhoz, hogy esélyed legyen a nyereményre, mindössze annyit kell tenned, hogy megosztod a játékról a Formula MotoGP Facebook-csoportban közzétett posztot – vagyis EZT –, és aztán bízol benne, hogy te leszel a szerencsés nyertes. A játék határideje: január 31.!
Elkészült az ausztrál pálya
https://formula.hu/parc-ferme/31304
Kihasználta a koronavírus miatti kétéves kényszerszünetet Melbourne, és az idei visszatérése előtt átszabta az Albert Park pályáját. A módosítások mellett azért döntöttek, hogy több előzési lehetőséget teremtsenek, és a korábbiaknál izgalmasabb Ausztrál Nagydíjakat láthassunk. Többek között a 9-10-es kanyarkombinációt gyorsították, de más kanyarokat is kiszélesítettek a tempó növelése érdekében, emellett újra is aszfaltozták a pályát, amelyet 1996 óta nem tettek meg.
A futam promótere, Andrew Westacott szerint látványos lehet majd a változás. „Körönként öt másodperccel lesz gyorsabb, az új autókkal pedig szorosabb versenyzést is várhatunk” – mondta. A legjobb előzési pont szerinte a 11-es kanyarban lesz, de az újításnak köszönhetően máshol is jó eséllyel támadhatnak a versenyzők.
Az Ausztrál Nagydíjat a tervek szerint április 8-10. között rendezik.
Akik a legtöbbet vártak első győzelmükre
https://formula.hu/parc-ferme/31303
Bár az elmúlt szezonok főként a Mercedes sikereiről szóltak, bőven volt lehetőségünk új győzteseket is avatni, az elmúlt két évből elég csak Esteban Ocont vagy Pierre Gaslyt említeni, mint talán a legnagyobb meglepetéseket. Azonban épp ennyi „majdnem-győzelem” is volt, amikor a mérföldkő a karrierben az utolsó pillanatban csúszott ki a pilóták kezéből. A nagy nevek közül például George Russell és Lando Norris is vár még az első győzelmére. Vajon lesz-e ebből annyi, mint az alábbi tíz pilóta esetében, akik bizony igen sokáig böjtöltek, mielőtt a dobogó legfelső fokára léphettek.
A videó a képre kattintva indul.
Verstappen érkezése, a halo bevezetése, Alonso kempingszékes pihenése – ez mind a hibridérában történt!
https://formula.hu/parc-ferme/31302
Az F1 2022-ben új korszakba lép, a friss szabályok már egy fenntarthatóbb jövő felé visznek, ahol a versenyzés is sokkal szorosabb lehet. Legutóbb 2014-ben volt ekkora volumenű változás, az a szabályrendszer pedig nyolc szezon után most már a múlté. Megannyi emlékezetes és jelentős pillanatot élhetett át a száguldó cirkusz közössége ebben az időszakban, az F1 pedig ezeket is felidézve vett búcsút történetének ezen fejezetétől. Nyolc szezonban benne volt elképzelhetetlen mennyiségű Mercedes-győzelem, a shoey debütálása, nagy balesetek és sajnos tragédia is, mely újabb biztonsági fejlesztésekhez vezetett.
A videó a képre kattintva indul.
3 ezred döntött három pilóta között a juniorszériában
https://formula.hu/parc-ferme/31301
Az talán egyetlen autósportrajongónak sem meglepetés, hogy a nevelőszériák épp annyi, ha néha nem több izgalmat tartogatnak, mint a királykategória. Az F1-es szezonzáróra tavaly mindenki felkapta a fejét, talán kívánni sem lehetett volna körömlerágósabb befejezést, ám az Egyesült Arab Emírségek Formula-4-es sorozatában legalább ilyen erős befutó kerekedett. A pénteki szezonnyitón a küzdelem ugyanis olyan kiélezett volt három premás versenyző, Andrea Kimi Antonelli, Aiden Neate és James Wharton között, hogy végül három ezredmásodperc (!) döntött a győzelemről. Mit is mondhatnánk, ha nem azt, hogy ez a versenyzés!
What have I just witnessed #f4uae pic.twitter.com/jhBqrEwqvy
— F1 Feeder Series Live (@F1FSLive) January 21, 2022
Megegyezett a Red Bull és a Mercedes a csapatváltó mérnökről
https://formula.hu/parc-ferme/31300
Noha holtszezon van, a Red Bull képviselőinek akad dolga. Az új éra kezdete előtt is jönnek-mennek a szakemberek az F1-ben, az energiaitalosoknak pedig nemrég egy távozó kollégájuk kapcsán bíróságra is kellett menniük; Dan Fallows végül majd csak április 2-án kezdhet az Aston Martinnál.
Azonban egy érkező csapattag miatt is egyeztetéseket folytattak. A nemrég kitüntetést kapó Mercedes-mérnök, Ben Hodgkinson jövőjéről állapodott meg a két istálló, a Red Bull új motorrészlegét erősítő, az Ezüst Nyilakat húsz év után elhagyó szakember ennek megfelelően 2022. május 24-én csatlakozhat majd a bikásokhoz. A felek egy rövid üzenetben tudatták a megegyezést közösségi oldalaikon.
Mercedes F1 and Red Bull F1 today reached an agreement regarding the appointment of Ben Hodgkinson.
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) January 21, 2022
Under the terms of that agreement, Ben, who joined Mercedes in August 2001, will be free to join Red Bull Powertrains from 24 May 2022.
Mercedes F1 and Red Bull F1 today reached an agreement regarding the appointment of Ben Hodgkinson.
— Red Bull Racing (@redbullracing) January 21, 2022
Under the terms of that agreement, Ben, who joined Mercedes in August 2001, will be free to join Red Bull Powertrains from 24 May 2022. pic.twitter.com/8H3Jh9dPQ3
A Mercedesnek is lesz védence a Formula-2-ben
https://formula.hu/parc-ferme/31299
Magasabb kategóriában folytatja Frederik Vesti, aki az elmúlt két szezonban negyedikként végzett a Formula-3-ban, összesen négy futamgyőzelmet szerezve. A 20 esztendős dán, aki éppen egy éve a Mercedes juniorcsapatának tagja, 2021-es istállójánál maradva az ART-t erősíti, Theo Pourchaire csapattársaként.
A Mercedesnek így lesz védence a Formula-2-ben, míg a Ferrarinak nem, miután Robert Svarcman elhagyja a szériát, Marcus Armstrong pedig kikerült a versenyzői akadémiából. Velük ellentétben a Red Bull nem kevesebb, mint öt juniorpilótáját indítja a Formula-2-ben: Jüri Vips, Liam Lawson, Jehan Daruvala, Dennis Hauger és Ayumu Iwasa is az energiaitalos cég utánpótlásába tartozik.
Komoly szponzorral gazdagodott a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/31298
Pénteken Christian Horner csapatfőnök jelentette be, hogy új támogatót találtak csapatuknak. Nem mással, mint a PokerStarsszal írtak alá többéves partneri szerződést; az online kaszinó az F1 hivatalos európai fogadóirodájaként is működik, és a kontinensen belül a reklámért is felelnek. Az új szponzor logója természetesen az autókon és a versenyzők öltözetén egyaránt feltűnik majd.
„A tavalyi, kasszasikert jelentő szezon után örömmel jelentem be a PokerStars mint új partner érkezését 2022-től. A sportunk folyamatosan változik, és ez nem csak az autókra vonatkozik, hanem azokra az új technológiákra is, amelyekkel a szurkolókat kívánjuk megszólítani, interaktív élményeket nyújtva nekik” – fogalmazott köszöntőjében Horner, izgatottan várva az együttműködést.
Újra Piastrinak ítélték a Brabham-díjat
https://formula.hu/parc-ferme/31296
A Formula-1 háromszoros világbajnok ausztráljáról, Sir Jack Brabhamről elnevezett kitüntetést 2005 óta mindig annak az autóversenyzőnek osztják ki, aki Ausztrália hírnevét öregbítve jelentős sikereket ért el nemzetközi szinten. A 2021-es Brabham-díjat Oscar Piastrinak ítélték, aki első évében Formula-2-es bajnoki címet szerzett, ezzel együtt pedig három egymást követő szezonban nyert meg különböző kategóriákat.
2020-ban ugyancsak Piastri nyerte az ausztrál motorsport nagy presztízsű kitüntetését, miután a Formula-3-ban lett bajnok ugyancsak első nekifutásra, a megelőző évben pedig a Formula Renault Eurocupot is megnyerte. Az ifjú pilóta csupán a második, aki kétszer is Brabham-díjat nyert: Will Power 2007-ben és 2018-ban kapta meg a kitüntetést, még Daniel Ricciardót és Mark Webbert is csak egy-egy ízben díjazta az ausztrál motorsportszövetség.
Piastri az Ausztrál Nagydíj helyszínén, az Albert Parkban vette át a díjat Tim Schenkentől, a korábbi Formula-1-es versenyzőtől.
Legyőzi-e gokartban két kör hátrányból az F1-es újságírót Lando Norris?
https://formula.hu/parc-ferme/31293
A Formula1.com újságírói stábját erősítő Lawrence Barretto mérte össze gokarttudását a McLaren Formula-1-es pilótájával. A köridők között óriási volt a szakadék, így az eredetileg tervezett egy helyett kétkörös előnyt adtak a szakírónak Norrisszal szemben – egy ötkörös versenyen… A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Beindították az új Alpine-t – ez már tényleg a 2022-es autó hangja
https://formula.hu/parc-ferme/31297
Enstone-ban is sor került az előszezon egyik fontos eseményére: először indították be az új versenygép motorját. A csapat idei modellje az A522 nevet viseli – bemutatójának időpontja egyelőre nem ismert.
Az Alpine próbára tette a rajongók türelmét, mivel az elmúlt napokban többször is publikáltak hangfelvételeket: hozzáfűzve, hogy most NEM az új autó beindítását halljuk, hanem egy kerékpisztolyt, a rajongókat vagy éppen Alonsót és Ocont.
Az istállók közül elsőként a Mercedes indította be új autóját, Brackley-ben már karácsony előtt sor került erre a mérföldkőre.
ATTENTION: Thisthe sound of our fire-up
— Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) January 21, 2022
Heralding a new era of #Alpine innovation and progress. Pushing the boundaries of #F1 technology. Showcasing the collaborative spirit between Enstone and Viry. This is the birth of the #A522. This is our very first 2022 fire-up. pic.twitter.com/mmemLxhDvB
Meghallgattattak a versenyzők imái: újraaszfaltozták az austini pálya nagy részét
https://formula.hu/parc-ferme/31292
Az elmúlt években folyamatosan a kritikák kereszttüzébe került a Circuit of the Americas versenypálya aszfaltja: a Formula-1-esek is többször panaszkodtak a huplikra, de különösen a MotoGP-sek titulálták veszélyesnek a helyzetet – olyannyira, hogy a tavaly októberi futam során belengették: ha nem orvosolják a problémát, nem térnek vissza a texasi helyszínre. Nos, az illetékesek hallgattak a motorosokra: a COTA közösségi oldalain közzétett információk alapján újraaszfaltozták a kritikus szakaszokat, konkrétan a 2-es és 10-es, valamint a 12-es és 16-os kanyar közötti szekciókat.
A probléma gyökerével is igyekeztek foglalkozni, hiszen az okozza a gondot Austinban, hogy eleve a talaj olyan jellegű a pálya alatt, amely miatt néhány évente megjelennek rajta a hibák. Ennek elkerülése érdekében talajradarral és lézerrel próbálták feltérképezni, hol van probléma a talaj szerkezetével, s a 2-es és 10-es kanyar közötti rész alapját meg is erősítették. A puding próbája az evés: a MotoGP áprilisban, az F1 októberben utazik Amerikába, ekkor derül ki, mennyire váltak be a munkálatok.
New year, new surface.
— Circuit of The Americas (@COTA) January 20, 2022
For the past few weeks, the track has undergone a large-scale resurfacing initiative. Turns 2-10 and 12-16 have been repaved, and a concrete pad to reinforce the areas at Turns 2 and 10 has been built. pic.twitter.com/oEuCCFDZO5
A szezon harmadik szakaszán tört totálra az első hibrid WRC – videó
https://formula.hu/parc-ferme/31295
A Monte-Carlo harmadik gyorsasági szakaszán Adrien Fourmaux sokallt be egy kanyarban és törte darabokra a Ford Puma Rally1-et - ezzel ő "írta le" az első hibrid "WRC-t". Videón az eset:
Prost versenybe akart szállni az FIA-elnökségért
https://formula.hu/parc-ferme/31294
Nagyjából egy hónappal ezelőtt Mohammed Ben Sulayemet választották a Nemzetközi Automobil Szövetség új elnökévé, a szavazáson egyetlen kihívóját, Graham Stokert utasította maga mögé. Ám mint most kiderült, lehetett volna még egy ellenfele a voksoláson Ben Sulayemnek, méghozzá az Alpine tanácsadói pozíciójából távozó négyszeres F1-es világbajnok, Alain Prost!
„Elárulok egy titkot: úton voltam afelé, hogy elinduljak az FIA elnöki pozíciójáért, de elkéstem” – árulta el a francia legenda a L’Equipe-nek. „Csaknem 40 éve vagyok jelen a Formula-1-ben mindenféle pozícióban: versenyzőtől kezdve csapatfőnökön át több igazgatói tanácsig. Emellett vezettem a GPWC-is [egy tervezett szakadárszéria volt – a szerk.], szóval elégedettséggel töltött volna el az a pozíció.”
Arra a kérdésre, hogy milyen tervei vannak az Alpine-tól való keserédes távozása után, így felelt Prost: „Nem keresek semmi konkrétat. Csak boldog akarok lenni és olyan emberekkel dolgozni, akikkel jó móka a munka.”