Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján
https://formula.hu/parc-ferme/37919
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
Ocon: Nem volt szükség Fernando kritikáira
https://formula.hu/parc-ferme/34166
Nem épp feszültségektől mentes két évet töltött el egymás mellett Esteban Ocon és Fernando Alonso az Alpine-nál: legutóbb a Sao Pauló-i Nagydíj sprintjén kerültek felszínre az ellentétek, miután az első körben kétszer is összeértek. Alonso a leintés után úgy nyilatkozott, hogy „egész évben ilyen volt” a csapattársa, de örömét fejezte ki, hogy már csak egy futama van hátra az alakulatnál.
Ocon azonban a neki címzett célozgatások ellenére is tiszteli a kétszeres világbajnokot, még ha az interlagosi megnyilvánulásai nem is estek jól neki: „Nem titok, hogy csalódott voltam, amikor láttam néhány megjegyzését a futam után. Nem volt szükség néhány kritikára, amit tett. De nagyon tisztelem őt. Mindig is tisztelni fogom azért, amit a pályán elért az évek során. Ő a sport legendája, és ez nem fog változni, de ettől még kissé csalódott voltam” – idézi a franciát a Formula1.com.
fotó: DPPI
Cáfolja a Kínai Nagydíj törlését az F1
https://formula.hu/parc-ferme/34167
Mi is beszámoltunk róla, hogy a BBC nemrég arról értesült, hogy a továbbra is fennálló koronavírus-korlátozások miatt 2023-ban is törölhetik a Formula-1-es Kínai Nagydíjat. Sanghajban 2019-ben rendeztek utoljára futamot, azóta már háromszor is le kellett fújni az ottani versenyt (illetve idén be sem került már a naptárba). A fő gondot a beutazási korlátozások és a karanténkötelezettség jelenti, amely alól állítólag az F1-es személyzet sem kapna kivételt.
Mindezek ellenére az AFP-nek nyilatkozva cáfolta az F1 egyik munkatársa, hogy törölték volna a kínai fordulót: „Továbbra is vizsgáljuk a koronavírus-helyzetet Kínában, és szoros párbeszédet folytatunk a promóterrel és a hatóságokkal. Kína bekerült a 2023-as versenynaptárba, s amíg nem jelentünk be mást, ez így is marad” – fogalmazott. Mindenesetre amennyiben mégis törlik a sanghaji állomást, négyhetes rés keletkezhet az Ausztrál és Azerbajdzsáni GP-k között a menetrendben.
fotó: DPPI
Hamilton vagy Verstappen volt jobb az első nyolc szezonjában?
https://formula.hu/parc-ferme/34161
Összegíűjtöttünk néhány adatot a racing-statistics.com segítségével Max Verstappenről és Lewis Hamiltonról, összehasonlítva a két pilóta első nyolc évét a száguldó cirkuszban. Mit mondanak a számok?
Verstappen | Hamilton | |
Világbajnoki címek | 2 | 2 |
Futamgyőzelmek | 35 | 33 |
Dobogók | 77 | 70 |
Pole-pozíciók | 20 | 38 |
Leggyorsabb körök | 21 | 20 |
Versenyek száma | 163 | 148 |
2015-2016 Toro Rosso | 2007-2012 McLaren | |
2016-2022 Red Bull | 2013-2014 Mercedes |
Bejelentette a Toyota, hogy nincs mit bejelenteni a WEC-ben
https://formula.hu/parc-ferme/34164
Nem változik a japán márka versenyzőhatosa a világbajnokságon. A pénteki bejelentés értelmében a bajnoki címet és Le Mans-i 24 órást megnyerő trió, azaz Sebastien Buemi, Brendon Hartley és Ryo Hirakawa vezeti a #8-as rajtszámú Toyota GR010 Hybrid hypercart, a szezont harmadikként záró Kamui Kobayashi, Mike Conway és Jose Maria Lopez pedig a #7-es számú autót. A Toyota Gazoo Racing ugyancsak megerősítette, hogy Kobayashi idei szerepkörét átviszi a 2023-as szezonra: a japán a versenyzés mellett a csapatfőnöki teendőket is ellátta.
Változás várható viszont a tartalékpilóta poszton, amelyről nem tér ki a mai bejelentés. A Toyota beugrója ugyanis eddig Nyck de Vries volt, de a Formula-1-es ülés logikusan azt jelenti, hogy WEC-s szerepéről le kell mondania. A Motorsport.com megemlíti, hogy De Vries Lopezt szoríthatta volna ki a #7-es autóból a következő szezonban, a holland AlphaTauri-szerződése azonban az argentin megmenekülését jelentette.
2023 DRIVER ANNOUNCEMENT
— TOYOTA GAZOO Racing WEC (@TGR_WEC) November 25, 2022
The line-up remains unchanged from our double title-winning 2022 season.
Kamui will also continue in his role as Team Principal. #ToyotaGAZOORacing #GoHyper #DriverLineup pic.twitter.com/7dU3SLRT5a
Kijött a WRC és ERC 2023-as naptára – visszatér a Rally Hungary
https://formula.hu/parc-ferme/34165
A Motorsport Világtanács pénteken elfogadta a két ralis sorozat versenynaptárát. A világbajnokság 13 fordulóból áll, akárcsak idén, de három változás is lesz a helyszínekben: visszatér 2020 után Mexikó és 2019 után Chile, valamint új eseményként érkezik a Közép-Európa Rali, amely főleg Délkelet-Németországban zajló, de Ausztriába és Csehországba is átnéző aszfaltos verseny lesz. Az új érkezők miatt Spanyolország, Belgium és Új-Zéland esik ki. Az Észak-Írországban és Szaúd-Arábiában tervezett ralikra nem kerül sor 2023-ban.
Egyúttal a Rali Európa-bajnokság versenynaptárát is kiadták. A nyolc helyszín között újdonság a szezont nyitó Skandináv Rali Svédországban, a magyarok számára azonban a negyedik Rally Hungary az igazán érdekes: a zempléni régióban rendezett verseny egy év szünet után kerül vissza az Eb-menetrendbe – ha végleges lesz a szerződés a WRC Promoterrel, a verseny ugyanis egyelőre még csillagozott. Az ERC-ből a 2022-es naptárhoz képest az Azori-szigetek és a Katalán Rali hiányoznak.
Fordulat: Rob Huff visszatér a Zengőhöz a WTCR-szezonzárón
https://formula.hu/parc-ferme/34163
Alig több mint hét hete jelentette be a Zengő Motorsport, hogy „az elmúlt hónapok eseményeinek következményeként” távozik a csapattól a korábbi világbajnok, Rob Huff, aki 2022-ben két futamot nyert és a bajnokság előkelő harmadik helyén állt, a WTCR Trophy elsőségét pedig már korábban bebiztosította.
Bahreinben Boldizs Bence versenyzett Huff autójával, a magyar pilóta pedig a szezonzáróra, Szaúd-Arábiába is elutazott. Dzsiddában azonban érkeztek furcsa jelek: a nevezési listán Huff neve szerepelt, és a TouringCarTimes szaklap is arról írt, hogy a hétvégén még Makaóban versenyző és az utcai pályán 11. győzelmét szerző brit visszatér.
Zengő Zoltán magyar idő szerint kora délután erősítette meg egy videós bejelentkezésben, Huff valóban visszaül az autóba, hogy harcba szálljon a bajnoki harmadik pozícióért, amelyhez képest a kihagyott verseny ellenére is csak 13 pont a lemaradása. Huff már ma este vezetni fogja a Cuprát, a magyar idő szerint 17:30-kor kezdődő teszten.
Az évtized végéig marad a népszerű F1-es betétsorozat
https://formula.hu/parc-ferme/34162
Hivatalos honlapján jelentette be a Formula-1, hogy a sokak által kedvelt Porsche Szuperkupa a 2030-as szezon végéig a száguldó cirkusz betétsorozata marad, ezzel lekötve a nézőket a holtidőben, mikor épp nem F1-es, F2-es, vagy éppen F3-as autók köröznek a pályákon. A széria először 1993-ban tűnt fel Formula-1-es hétvégén, jövőre pedig nyolc európai helyszínen - közük a Hungaroringen - is megmutatják magukat, miközben az ázsiai versenyeken a japán és az ázsiai Porsche Carrera Kupa futamainak örülhetnek majd a helyiek.
A Porsche Szuperkupa 2023-as versenynaptára:
Helyszín | Időpont |
---|---|
Imola | május 19-21. |
Monaco | május 25-28. |
Spielberg | június 30-július 2. |
Silverstone | július 7-9. |
Hungaroring | július 21-23. |
Spa-Francorchamps | július 28-30. |
Zandvoort | augusztus 25-27. |
Monza | szeptember 1-3. |
Videó: Egy 1997-es interjú a gyermek Hamiltonnal
https://formula.hu/parc-ferme/34160
Egy 1997-es videó került elő Lewis Hamiltonról, amikor is a még csak feltörekvő tehetség arról beszélt a BBC 2-es csatornáján futó Fekete britek című műsorában, hogy az álma a Formula-1-be kerülni. Ron Dennis is nyilatkozott, hiszen a McLaren már ekkor felfigyelt Hamiltonra.
Gasly és Tsunoda utolsó karaokeja
https://formula.hu/parc-ferme/34159
Miután Pierre Gasly idény végén távozott az AlphaTauritól, a következő szezont pedig már az Alpine-nál kezdi meg - teljessé téve így az istálló francia felállását -, Tsunodával egy utolsó közös karaokera vállalkoztak. Felcsendült Adele-től a Hello, amit már korábban is hallhattunk tőlük, valamint az Oasistől a Wonderwall.
Egy F1-es versenyző étrendjéről nem éppen ez a menü jut eszünkbe
https://formula.hu/parc-ferme/34158
Sergio Perez egy Big Mac társaságában pózol Instagram-oldalán. Nem gondoljuk, hogy a Red Bull-versenyzőnek ez a megszokott ebédje – inkább arról van szó, hogy Perez annyira népszerű Mexikóban, hogy még a gyorsétteremlánc is vele reklámoz.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Dokumentumfilm-sorozat készült Marquez rehabilitációjáról és visszatéréséről – itt az előzetes
https://formula.hu/parc-ferme/34157
A 2021-es szezon eseményeit feldolgozó, Drive to Survive-stílusú MotoGP Unlimited után újabb MotoGP-s tematikájú dokumentumfilm-sorozat érkezik az Amazon Prime Videóra: ezúttal Marc Marquez legutóbbi műtétje és azt követő rehabilitáció, valamint a visszatérése lesz a középpontban. A Marc Marquez ALL IN címet viselő ötrészes sorozat februárban jelenik meg, az előzetesét azonban már most bemutatták – íme:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Énekléstől a pingpongozáson át a lába között lifegő valamiig – Vettel legjobb rádiózásai
https://formula.hu/parc-ferme/34156
Sebastian Vettel nemcsak az eredményeivel, hanem többek között humorával is letette a névjegyét a Formula-1-ben, s ez kiderül a széria YouTube-csatornája által készített csapatrádiós válogatásból is, amelybe persze került be bőven ingerült vagy épp ünneplős üzenet is a visszavonult négyszeres világbajnoktól. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Valentino Rossi egy megnyitóra volt hivatalos szülővárosában
https://formula.hu/parc-ferme/34154
Fontos eseményen van túl a MotoGP kilencszeres világbajnoka, aki egy új többfunkciós boltot nyitott Tavullia városában. A település fontos Valentino Rossi életében, hiszen ezen a helyen született, most pedig a hozzáköthető VR46 márkanév alatt hozták létre azt az üzletet, mely egyben egy kisebb múzeumként is szolgál, és a legendás versenyző pályafutására utaló dolgokkal van tele. „Ma nyitottuk meg Tavulliában ezt az új VR46 üzletet. Ez Marco Morosini és a csapat többi tagjának két éve tartó munkájával jöhetett lére. Ez nem csak egy bolt, hanem egy múzeum is, egy utazás, mely a karrierem kezdetétől indul és a mai napig tart, az Akadémia versenyzőivel, a Ranch, valamint a MotoGP csapattal. A szimulátorokban ki lehet próbálni a BMW M4-et, amivel jövőre indulok és egy teljesen sárga motort is találtok!” – írta hivatalos Instagram-oldalán a doktor.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Agyvérzés miatt kellett megműteni tavaly dzsiddai balesete után Enzo Fittipaldit
https://formula.hu/parc-ferme/34155
Enzo Fittipaldi közel egy éve, a Formula-2-es szaúd-arábiai versenyének rajtjánál rohant bele hátulról Theo Pourchaire lefulladó autójába. Az ütközés akkora erejű volt, hogy mindkettejüket kórházba szállították, Fittipaldinak pedig el is tört a sarokcsontja. Ám mint azt most a bátyja, a Haasnál tesztpilótaként tevékenykedő Pietro a The Race szaklapnak elárulta: nem volt ez a legsúlyosabb következménye a dzsiddai balesetnek.
„Óriási balesete volt tavaly, el is törte a sarkát. Amit sokan nem tudnak, hogy amikor tavaly itt teszteltem a szezon után és elkaptam a koronavírust, ami miatt 14 napra karanténba kerültem, ő akkor repült haza, és agyvérzése volt, amire ott jöttek rá, így a sürgősségire került” – mondta el Pietro Fittipaldi. „Nagyon súlyos agyvérzése volt, ezért agyműtétet kellett végrehajtaniuk. Azt gondoltuk, nem tud visszatérni a szezon elejére. Végül sikerült, rendben volt, de szoros volt ez, ráadásul a csontja nem is gyógyult még meg addig teljesen.”
Enzo Fittipaldi mindezek után erős szezont futott az F2-ben: hat dobogós helyezést gyűjtve az összetett nyolcadik helyén zárt. Teljesítményére pedig a Formula-1-ből is felfigyeltek, hiszen nemrég a Red Bull leigazolta őt a juniorprogramjába.
Ez volt Daniel Ricciardo eddigi utolsó győzelme a Red Bull színeiben
https://formula.hu/parc-ferme/34153
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a korábbi híreszteléseknek megfelelően Daniel Ricciardo visszatér korábbi alakulatához, igaz csak a harmadik versenyző státuszában. Fontos, hogy ez nem egyenlő a tartalékos szereppel, azonban tesztpilótaként, valamint a szimulátorban hasznát vehetik a tapasztalatának. A megerősítést követően az F1 megosztott egy videót Twitteren, amivel az ausztrál utolsó olyan győzelmét idézték fel, amit a Red Bull istállójával szerzett Monacóban. A 33 éves pilóta mindössze egyszer tudott nyerni, mióta elhagyta az energiaitalosokat, tavaly az Olasz Nagydíjon látta meg elsőként a kockás zászlót a McLaren autójával.
Completing a full circle
— Formula 1 (@F1) November 23, 2022
Danny Ric returns to Red Bull, the home of one of his most magnificent victories in Monaco
The Australian joins the team as third driver for 2023 #MonacoGP #F1 @redbullracing @DanielRicciardo pic.twitter.com/HoKzxC25PQ
Az F1 új nézettségi rekordokat állított fel az Egyesült Államokban
https://formula.hu/parc-ferme/34152
A Formula-1 népszerűsége egyre nagyobb az amerikai piacon, amit a közvetítő ESPN számai is hűen bizonyítanak. A médiahálózat összesítette az ESPN, ESPN2 és ABC csatornák nézettségét, ez pedig 28 százalékos növekedést mutatott a tavalyi évhez képest, ami akkor szintén rekordot jelentett áltagosan futamonként 949 ezer nézővel. Idén ez a szám 1,2 millióra emelkedett, de új csúcsot hozott a Miami Nagydíj is, amely 2,583 millió nézőt vonzott és ezzel az ország eddigi legnézettebb futama lett a Racefans hírei szerint.
Jelentős terjeszkedésebe kezdene és akár világbajnokságot is rendezne a NASCAR
https://formula.hu/parc-ferme/34151
Egy igazán izgalmas szezonon van túl a NASCAR királykategóriája, a Cup Series, melynek mezőnye jövőre már egy utcai pályán is megméretteti magát Chicagóban, de mint kiderült, ez csak a kezdet. A vezetőség tervei szerint nem elképzelhetetlen, hogy Las Vegas utcáit is megszállják a versenygépek, valamint a nemzetközi terjeszkedés lehetősége is az asztalon van. Utóbbival kapcsolatban az elsődleges ötlet, hogy néhány világváros stadionjaiban alakítanának ki oválpályákat, amire az idényt megelőző Clash nevű esemény egy tökéletes példa, hiszen ott az LA Coliseum lett átalakítva hasonló módon.
Ehhez jön még, hogy 2023-ban útjára indul a NASCAR Brasil Sprint Race nevű sorozat, ami a GT Sprint Race utódja lesz, így a kanadai Pinty’s Series, a Whelen Euro Series és a Mexico Series után ez már a negyedik külföldi bajnokságuk lesz. Látván ezek növekedését és az egyre nagyobb érdeklődést a Sports Business Journal értesülései szerint több nemzetközi sorozatot hoznának létre, ha pedig egységesíteni tudják a technikákat, akkor pár éven belül a saját világbajnokság elindítása is a terveik között szerepelhet.
Még egy utolsó karaokéra benevezett Gasly és Tsunoda – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34143
Pierre Gasly és Yuki Tsunoda között remek kapcsolat alakult ki az AlphaTaurinál eltöltött két idény során, a két pilóta számos közös mókában benne volt. Gasly azonban jövőre már az Alpine-nál szerepel, búcsúzóul viszont még tartottak egy közös karaokeestét – íme:
Verstappen még nem tudja, mihez kezd 2028 után
https://formula.hu/parc-ferme/34149
Max Verstappen megállapodása 2028-ig szól a Red Bull alakulatánál, azt viszont még egyelőre nem tudja, mihez kezd majd azok után, ha ez lejár. A kétszeres világbajnok nagyjából egy hónapja úgy nyilatkozott, 40 esztendősen már nem biztos, hogy versenyezni szeretne, most pedig arra utalt egy interjúban, hogy az ominózus időszakban nem feltétlenül a Formula-1 lesz a középpontban. „Még van időm. Nem akarok most drasztikus döntéseket hozni, de szeretnék majd más dolgokkal is foglalkozni. Az F1 igazán csodálatos, rengeteg dolgot elértem. Emiatt nagyon boldog és büszke vagyok, de ez sok utazással és futammal jár. Egy idő után felmerül a kérdés, hogy a család vagy az F1 a fontosabb? Ez az, amikor döntened kell” – árulta el a Sky Sports kommentátorának, David Croftnak adott interjúban.
Kovács Zsombor negyedik a Rotax Világdöntő időmérőjén!
https://formula.hu/parc-ferme/34150
Már javában zajlik a gokartosok egyik legnagyobb eseménye, hiszen Portimaóban már az időmérő edzésen is túlvannak a Rotax Világdöntő résztvevői. Magyarok is kijutottak szép számmal, a legjobb teljesítményt pedig a KMS Europe versenyzője, Kovács Zsombor nyújtja eddig, aki a Senior kategóriában a szabadedzéseken több lila szektort is futva a leggyorsabb idővel zárt, a szerdai időmérőn pedig a csoportjában a második helyen végzett, ami azt jelenti, hogy összesítésben a negyedik pozícióból vághat majd neki az első selejtező futamnak. A döntő futamot szombaton délután rendezik, természetesen a további fejleményekről és esetleges magyar sikerekről is beszámolunk!
Fotó: MGSZ