Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján
https://formula.hu/parc-ferme/37919
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
„Nem ugyanolyan, mint egy motorhiba?” – Grosjean megvédte a Virtuális Le Mans-t
https://formula.hu/parc-ferme/34562
Kisebb botrány kerekedett a hétvégi Virtuális Le Mans-i 24 órás körül, miután az akkor éppen álló Max Verstappennél szétkapcsolt a szerver, így a Team Redline #1-es egysége kiesett a versenyből. A kétszeres F1-es világbajnok kétszer is komoly kirohanást intézett a szervezők és a körülmények miatt, többek között viccnek, bohócműsornak és szégyennek nevezve a történteket. Volt azonban, aki megvédte a szimulátoros esemény szervezőit: a saját csapatával is rajthoz álló Romain Grosjean.
„És mi van akkor, ha motorhibád vagy valamilyen műszaki problémád van a való életben? Az nem ugyanaz?” – tette fel a kérdést Twitteren egy másik posztra reagálva. Gyorsan választ is kapott az endurance szakágban szereplő Brad Philpottól: „Ha a saját számítógéped romlik el, az hasonlítható egy motorhibához. De ha a szerver kapcsol szét, az inkább olyan, mintha a versenyirányítás egy random kikapcsoló gombot építene be minden autóba, amely véletlenszerűen lép működésbe.”
Grosjean ugyanakkor egy másik tweetben másképp látta a helyzetet – amiben persze szerepet játszhatott, hogy a GTE-kategóriában az ő alakulata nyert: „Vége a Virtuális Le Mans-nak, és remekül szórakoztam. A szimulátorversenyzés rendkívül kiélezett, és nagyszerű látni a világ legnagyobb versenyét a szimulátoros világban. Igen, néhány apróságon javítani kell, de nem ugyanez a helyzet bárhol máshol?”
. @LeMansVirtual is over and I had a lot of fun. Sim racing is super competitive and seeing one of the biggest race in the world being done on sim is awesome. Yes, few bits and pieces to improve, but isn't that just like everywhere else ? thank you @MSportgames for the event https://t.co/QQDp66Pqze
— Romain Grosjean (@RGrosjean) January 15, 2023
Kedden indítja a Yamaha a MotoGP-s bemutatók sorát – mutatjuk az időpontokat
https://formula.hu/parc-ferme/34561
Bár a szezonkezdetig még több mint két hónap hátravan, már január 17-én, kedden felébred téli álmából a MotoGP, ugyanis kezdetét veszi a csapat- és motorbemutatók sora. Elsőként a Yamaha gyári alakulata – amely idén már a hangvillások egyetlen istálló lesz – rántja le a leplet az M1-esről és annak festéséről. A 2021-es világbajnok Fabio Quartararo és csapattársa, az egy évvel korábban vb-ezüstig jutó, de azóta inkább csak küszködő Franco Morbidelli Indonéziában, Jakartában leplezi le a 2023-as dizájnt egy eseményen, amelyre magyar idő szerint hajnali 4 órakor kerül sor – IDE vagy a képre élőben is lehet majd nézni a bemutatót.
A Yamaha után ducatis csapatok fognak sorjázni, de lesznek istállók, amelyek csak az első sepangi tesztet követően tartják meg a maguk bemutatóját. Íme, az eddig ismert dátumok – az LCR Honda és a VR46 Ducati egyelőre nem árult el időpontot:
Január 17.: Monster Yamaha
Január 21.: Gresini Ducati
Január 23.: Ducati Lenovo Team
Január 25.: Pramac Ducati
Január 26.: KTM Factory Racing
Február 25.: Repsol Honda
Március 4.: Tech3 Gas Gas
Március 10.: Aprilia Racing
Március 16.: RNF Aprilia
LCR Honda, VR46 Ducati: ???
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Újra Oroszországon kívül versenyezhet Mazepin – a cél az F1-es visszatérés
https://formula.hu/parc-ferme/34559
Nyikita Mazepin 2021-ben debütált a Formula-1-ben, s 2022-ben is a Haas pilótája lett volna, ha nem tör ki az ukrán-orosz háború, amely miatt Günther Steinerék a szponzorral, az apja által tulajdonolt Uralkalival együtt kirakták a szűrét. Az orosz versenyző azóta tavaly nyáron a Selyemút Ralin állt rajthoz és nyert is a géposztályában, ám elmondása szerint továbbra is az F1-be szeretne visszatérni – ehhez pedig idén is tenne egy lépést, bár a terveit nem konkretizálta:
„Azt az élvezet miatt csináltam, és szerencsére ez győzelmet eredményezett” – mondta az orosz Tassnak Mazepin a Selyemút Raliról. „De nem látom magam profi raliversenyzőként. A Selyemút Rali egy nagyszerű verseny, de egy nem raliversenyzőnek a felkészüléshez minden mást félre kell tennie. Jövőre egy új kategóriában fogok versenyezni a hazámon kívül, de egyelőre nincs aláírva semmi, úgyhogy nem árulhatok el semmit. Természetesen megvan a szándék, hogy folytassam az autósportot. A célom, hogy visszatérjek a Formula-1-be, úgyhogy ebbe az irányba fogok dolgozni.”
fotó: DPPI
Akció: januári készletkisöprés a Formula Webshopban!
https://formula.hu/parc-ferme/34558
Január végéig szól készletkisöprő akciónk: több friss termékünk is jelentős árengedménnyel vásárolható meg. F1-es szezonösszefoglaló kiadványunk, a Száguldás és cirkusz 2022, és a nemzetközi/hazai szériák összefoglaló kötete, az Autósport évkönyv 2022 mellett 2023-as Formula-1-es falinaptárunk és több más termékünk is 33%-os kedvezménnyel rendelhető webshopunkból január 31-ig. Ezen felül ajándék évkönyvvel kínáljuk egy évre szóló Autósport és Formula Magazin-előfizetésünket, de két évkönyvünk együtt is kedvezményesen vásárolható meg.
Böngéssz a Formula Webshop akciós rovatában IDE vagy a képre kattintva!
Majdnem a falra szorították a Ferrari akadémistáját – pedig nem is az volt a befutó (videó)
https://formula.hu/parc-ferme/34557
Izgalmas és némileg szürreális véget ért a Formula Regional közel-keleti bajnokságának dubaji első futama. A győzelemért Gabriele Mini és Dino Beganovic csatázott kőkeményen, s miután lepörgött az óra, úgy tűnt, az utolsó körben jár a mezőny. Mini mindent meg is tett, hogy maga mögött tartsa a Ferrari akadémiáját erősítő ellenfelét, a célegyenesben konkrétan kis híján a bokszfalra passzírozta őt, s végül épp csak, de ő haladt át elsőként a vonalon.
Csakhogy téves volt a kiírás a közvetítésben: még egy kör hátra volt a versenyből, s míg Beganovic továbbment, addig Mini visszavett, így a svédé lett a győzelem, az olasz pedig még a pódiumról is lecsúszott. A drámai utolsó körök 43:00-tól nézhetők meg az alábbi videóban:
Dobogóval debütált a BMW-vel Valentino Rossi a dubaji 24 óráson
https://formula.hu/parc-ferme/34556
A MotoGP-nek 2021 végén búcsút intő Valentino Rossi a tavalyi audis idény után 2023-ban már a BMW gyári versenyzőjeként – viszont továbbra is a Team WRT színeiben – áll rajthoz a különböző sportautóversenyeken. Az olasz legenda számára a dubaji 24 órással indult az esztendő, ahol remek teljesítményt nyújtott a csapattársaival együtt, hiszen több kisebb incidenst és egy félperces büntetést is begyűjtve a harmadik helyen, azaz a dobogó alsó fokán végzett a #46-os egység a GT3-as géppel.
Amennyiben Rossi a továbbiakban is hasonlóan erősen teljesít, teszt várhat rá a BMW LMDh-modelljével, s ha ott is jól muzsikál, azt sem lehet kizárni, hogy a Doktor bekerülhet a bajorok jövő évi WEC-felállásába, s így elindulhat a Le Mans-i 24 óráson is.
Ezekkel a fotókkal összegezte a téli „edzőtábort” Leclerc
https://formula.hu/parc-ferme/34555
A Ferrari F1-es pilótája azt írta a közösségi oldalán, hogy minden másodpercét élvezte ennek az edzőtábornak, és most már alig várja, hogy visszaülhessen az autóba.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Videó: csuklótörést szenvedett, kórházba került a holland pilóta az FE-szezonnyitó után
https://formula.hu/parc-ferme/34554
Ennél rosszabbul aligha indulhatott volna Robert Frijns idénye: a holland pilóta az Abt csapatához igazolt a Formula-E 2023-as szezonjára, ám a mexikóvárosi szezonnyitó első körében meglökte hátulról Sam Bird, nekicsúszott Norman Nato autójának, és az ütközésnél olyan erővel rándult meg a kormánya, hogy eltörte a csuklóját. A csapat tájékoztatása szerint Frijnst még Mexikóban vizsgálják a kórházban.
Videón a baleset:
Ezt bogozd ki: így változott a mezőny egyik szezonról a másikra
https://formula.hu/parc-ferme/34553
Hogy mennyi változás történt a 2022-es és a 2023-as rajtrács között? Nem kevés!
Formula-E: Di Grassi az élen, erősen kezdett az Andretti
https://formula.hu/parc-ferme/34552
Az új, harmadik generációs autók első időmérőjét tartották Mexikóvárosban a Formula-E szezonnyitó versenyhétvégéjén. A tavalyról megszokott formátum szerint két csoportra osztották a mezőnyt a kvalifikáció első szakaszában, amely után az első négy-négy pilóta az egyenes kieséses szakasz során döntötte el, ki indulhat pole-pozícióból az esti futamon.
Már az első néhány kör után kiderült, hogy a forgalom megszokott módon komoly fejfájást fog okozni a csapatoknak. Az A csoport rögtön hatalmas meglepetéssel kezdődött, ugyanis az első szabadedzést megnyerő Jean-Eric Vergne csupán a hatodik helyen végzett, a szintén kieső ötödik Antonio Felix da Costa mögött. Az Andretti némete, André Lotterer magabiztosan ment tovább első helyen, mögötte Sebastien Buemi, Lucas di Grassi és az eddig csupán minimális tapasztalattal rendelkező Sacha Fenestraz jutottak tovább.
A DS Penske aztán a B csoportban sem tudott javítani, a tavalyi bajnok Stoffel Vandoorne csak a hetedik helyen végzett. Csapattársától eltérően a McLaren pilótája, Jake Hughes magabiztos teljesítménnyel jutott tovább harmadik helyen, a negyedik Pascal Wehrlein előtt. Az első helyen ismét az Andretti végzett Jake Dennisszel, megelőzve a második Dan Ticktumot.
A negyeddöntőkből mindkét Andretti-pilóta továbbmenetelt a döntő felé, rajtuk kívül Hughes és a mahindrás Lucas di Grassi bizonyultak gyorsabbnak ellenfelüknél. Az elődöntőben folytatódhatott volna az amerikai csapat jó sorozata, azonban Lotterer egy apró hibából kifolyólag sok időt vesztett, ezzel szabad utat adva Di Grassinak a döntőbe, míg Dennis szoros csatában ejtette ki Hughest.
A döntőben Dennis esélyesebbként kezdte meg körét, viszont hasonlóan csapattársához, ő is hibázott egy sorsdöntő pillanatban első szárnyának sérülése miatt, így Lucas di Grassi simán szerezte meg a szezon első pole-pozícióját. Mögötte Jake Dennis, Jake Hughes, André Lotterer és Dan Ticktum egészítette ki az első ötöt, majd Wehrlein, Buemi, Fenestraz, Da Costa és Evans kezdi meg az esti futamot az első tíz helyen.
Már nincsenek velünk, de mindig emlékezni fogunk rájuk
https://formula.hu/parc-ferme/34551
Ezzel a címmel tett közzé bejegyzést a Twitteren a Red Bull csapata, ahol négy korábbi helyszín látható: Valencia, Malajzia, India és Törökország. Ha csak egyet visszahozhatnátok, melyik lenne az? Vagy esetleg egy másik korábbi aszfaltcsíkot hiányoltok?
Gone but not forgotten Which #F1 track do you miss most? pic.twitter.com/sufMYIQl6S
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) January 14, 2023
TOP 10: Ők voltak a legjobb visszatérő versenyzők az F1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/34550
Az F1 YouTube-csatornája nem hagy bennünket natkozni a téli szünetben sem! Ezúttal az egyszer a bukósisakot már szögre akasztó pilóták visszatérését tették sorrendbe. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Sainz gokartozással hangol az F1-es szezonra
https://formula.hu/parc-ferme/34548
Miközben édesapja a Dakaron néz szembe nehézségekkel, az ifjabbik Carlos Sainz már Olaszországban gyakorol a márciusban kezdődő F1-es szezonra. A futamgyőztes spanyol ilóta a Franciacortán gokartozott a minap.
Máris visszatérhet az F1-be a legendás szponzor?
https://formula.hu/parc-ferme/34549
Igazából a Gulf Oil International tweetjét látva ez már nem is kérdés, inkább csak a bejelentés időpontja az, ami még nem tiszta, na meg persze az, hogy melyik csapat oldalán tér vissza (ismét) az F1-be a Gulf. A McLaren mellett 2020 nyarán tért vissza a száguldó cirkuszba a kenőanyagokat gyártó vállalat, mely idén év végén megszüntette együttműködését a wokingi csapattal. Értesüléseink szerint a pénteken új csapatfőnököt kinevező Williams lehet a Gulf partnere az idei szezonban.
Big F1 news coming soon
— Gulf Oil International (@GulfOilIntl) January 13, 2023
What are you most looking forward to in the new season?#GulfOil #TogetherWeAreUnstoppable #F1 #FormulaOne #Racing pic.twitter.com/ellwGyi2ZB
Videó: Kovalainent egy fa állította meg a Lappföld Ralin
https://formula.hu/parc-ferme/34547
Nézői felvételen, amint az egykori F1-es futamgyőztes versenyző, Heikki Kovalainen egy fának csapódik a Lappföld Ralin. A finn és társa, Miikka Anttila jelenleg a 12. helyen állnak a nyolcadik szakaszt követően. Nagy csodát ezek után már nem is várhatunk tőlük, hiszen már csak három szakasz van hátra.
Ne maradj le: új autókkal startol a Formula-E szezonja!
https://formula.hu/parc-ferme/34544
A Formula-E kilencedik évada a Mexikóváros ePrix-vel veszi kezdetét. A futam egyúttal az új Gen3-as autók debütálása is lesz, valamint több új csapatformációé is, hiszen például most mutatkozik be a világbajnok Mercedes alakulatát átvevő McLaren, az összeálló DS és Penske, valamint a Maserati is. A mezőny felállásáról ITT írtunk bővebben, az alábbiakban pedig mutatjuk a szombati programot:
Szombat (január 14.) | ||
14:30-15:00 | 2. szabadedzés | |
16:40-17:55 | Időmérő edzés | |
21:00 | Futam | (tv: Eurosport 2, élő) |
Túl a törésteszten az AlphaTauri
https://formula.hu/parc-ferme/34546
Sikerrel vette a szezon előtti kötelező töréstesztet az AlphaTauri 2023-as versenygépe. A faenzai alakulat azon kevesek közé tartozik, akik eddig még nem rántották le a leplet arról, pontosan mikor is rántják le a leplet az autóról.
Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:
Február 3.: Red Bull
Február 6.: Williams
Február 11.: AlphaTauri
Február 13.: Aston Martin, McLaren
Február 14.: Ferrari
Február 15.: Mercedes
Február 16.: Alpine
2023 FIA crash tests? complete pic.twitter.com/6jHj3bC7v7
— Scuderia AlphaTauri (@AlphaTauriF1) January 13, 2023
Már csak egy hely kiadó a 2023-as tablóképen
https://formula.hu/parc-ferme/34545
Decemberben ritkán látható csapatfőnöki keringőnek lehettünk szemtanúi, hiszen a Ferrarit, az Alfa Romeót, a McLarent és a Williamst sem az az ember fogja irányítani 2023 első futamán, aki 2022 végén tette azt. Az F1 összegyűjtötte, hogy végül ki hol kötött ki, s bizony az egyetlen kiadó hely az Alfa Romeo csapatfőnöki pozíciója, ahová Andreas Seidl vezérigazgatóként érkezett.
A Red Bull új autójával is megelőz mindenkit: Megvan a bemutató időpontja
https://formula.hu/parc-ferme/34543
A 2022-es bajnokcsapat is közölte szezonindító eseményének időpontját: az RB18 utódja (az új autó nevét hivatalosan még nem jelentették be) február 3-án érkezik. Ezzel jelen állás szerint a Red Bull lesz az első bemutatózó csapat, három nappal megelőzve a Williamst.
Az eseményt New Yorkban tartják – ugyanezen a helyszínen jön a testvércsapat AlphaTauri versenygépe is nyolc nappal később. Bár a Red Bull videója szerint „új felszerelés, új autó érkezik”, három héttel a hivatalos teszt előtt minden kétséget kizáróan csak egy bemutatómodellt látunk majd a 2023-as színekkel. Emlékezetes, hogy egy éve a Red Bull gyakorlatilag az F1-es demóautót festette át, így rejtve el a szabályváltozás évében saját megoldásait.
New kit, new car, New York Our Season Launch February 3rd pic.twitter.com/YSbXaIE4v9
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) January 13, 2023
Az eddig ismert csapatbemutató-időpontok:
Február 3.: Red Bull
Február 6.: Williams
Február 11.: AlphaTauri
Február 13.: Aston Martin, McLaren
Február 14.: Ferrari
Február 15.: Mercedes
Február 16.: Alpine
Visszatért a Mini Híradó - Vettel a sivatagban ültet fát
https://formula.hu/parc-ferme/34542
Uborkaszezon lévén nem sok mindenről lehet beszámolni a motorsport világából, de azért a MiniDrivers megpróbálta ebből is kihozni a maximumot. Emellett azt is megtudhattuk, mivel tölti "nyugdíjas" éveit Sebastian Vettel.